Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ultimata burkvallasamlingen


Stefan Sand

Recommended Posts

åkt mycket på de tre "nya" TOKO vallorna. Har inte jämfört glid mor Rode i nysnö men det är riktigt bra bett i dom och det känns lent. Någon som jämfört dessa TOKO burkar mot andra vallor?

Samma här. Är väldigt nöjd och skönt att burkarna har ganska brett spektra så man bara behöver just 3 burkar.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 153
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Innehåller tokos burkar mer än konkurenternas? De verkar ju va lite dyra...eller är de fullproppade med flour?

De är dyra ja. Men det räcker endast med få väldigt tunna lager för att få bra fäste. Så det relativa priset är nog inte så dyrt. Men om de innehåller flour skulle jag också vilja veta.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Innehåller tokos burkar mer än konkurenternas? De verkar ju va lite dyra...eller är de fullproppade med flour?

De är dyra ja. Men det räcker endast med få väldigt tunna lager för att få bra fäste. Så det relativa priset är nog inte så dyrt. Men om de innehåller flour skulle jag också vilja veta.

tror inte det finns flour i dom, man får nog betala för den smarta burken?

har dom själv och det är väldigt svårt att misslyckas med fästet men sen vet jag inte hur dom påverkar glidet jämfört med t.ex. swix vr burkar.

Link to comment
Share on other sites

Kör mest med Vauhti och Rode på burkvalla + att jag har ett par burkar Start för gammal snö.

Tidigare använde jag Lindex gul ganska mycket, har bara 1/3 burk kvar, nu tänkte jag förnya

mig med en burk Skigo orange utan flour. Är det samma eller är den nya bättre ?

 

Ps. är lite tveksam till att köpa på mig flourburkar, får man verkligen valuta för prisskillnaden.

Har en blå Vauhti flour,som jag använder som toppningsvalla, tror att den ger bättre "släpp", men det kan likaväl vara "placeboeffekt" :/

Edited by Volevodin
Link to comment
Share on other sites

Tack för intressant länk, mycket Rode vilket gillas :)

 

Men Magnar 175, vad är det för burk? Trodde det bara fanns 1, 2, 3 och 4. Sedan har det väl dykt upp någon 3N och en 1,5. Men 175?

 

Misstänker att "Rode Vice" är "Super Weiss" dom menar

Link to comment
Share on other sites

Tack för intressant länk' date=' mycket Rode vilket gillas :)

 

Men Magnar 175, vad är det för burk? Trodde det bara fanns 1, 2, 3 och 4. Sedan har det väl dykt upp någon 3N och en 1,5. Men 175?

 

Misstänker att "Rode Vice" är "Super Weiss" dom menar[/quote']

Intressant och det verkar riktigt. Rodeburkarna han nämner som bas är ju bra i nysnö. Rode Weiss ska ju vara för fuktig snö även om jag aldrig åkt på den, super extran är ju för lite äldre o grövr snö. Vauhti K21 ger fantastiskt släpp när det är kallt och kärvt.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde et lag med Blå multigrade oppå base med Rode Super i kald veldig lett og fin nysnø, -10. Det hadde ikke godt feste. La på et lag Superextra som jeg hadde med, veldig godt feste. Men kanskje noe aggresiv. (Mulig Superextra er god i nysnø når kaldt og høy luftfuktighet.)

 

Ellers har jeg gått mye på Rex blå (vanlig), liker den godt. Skal prøve Rex blå Progrip, for Rex blå hadde noe ising og litt dårlig slipp idag med -7, fin nysnø og høy luftfuktighet.

Edited by Hallvardeb
Link to comment
Share on other sites

Prøvde et lag med Blå multigrade oppå base med Rode Super i kald veldig lett og fin nysnø, -10. Det hadde ikke godt feste. La på et lag Superextra som jeg hadde med, veldig godt feste. Men kanskje noe aggresiv.

 

Ellers har jeg gått mye på Rex blå (vanlig), liker den godt. Skal prøve Rex blå Progrip, for Rex blå hadde noe ising og litt dårlig slipp idag med -7, fin nysnø og høy luftfuktighet.

Kanske du kan prova tvärtom? Blå multi under och super på topp.?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Har nu testat Skigo Orange, den fungerade utmärkt på konstsnö,-3-4 gr bra bett utan att ta alltför mycket på glidet, täckte sen med Vauthi Morot -1-3 utan att fästet blev sämre. Sen kom nysnön och då blev det lite sämre glid, jag täckte med Rode Super och då fungerade det bra i nysnön och -4 gr.
Link to comment
Share on other sites

Tack för intressant länk' date=' mycket Rode vilket gillas :)

 

Men Magnar 175, vad är det för burk? Trodde det bara fanns 1, 2, 3 och 4. Sedan har det väl dykt upp någon 3N och en 1,5. Men 175?

 

Misstänker att "Rode Vice" är "Super Weiss" dom menar[/quote']

Intressant och det verkar riktigt. Rodeburkarna han nämner som bas är ju bra i nysnö. Rode Weiss ska ju vara för fuktig snö även om jag aldrig åkt på den, super extran är ju för lite äldre o grövr snö. Vauhti K21 ger fantastiskt släpp när det är kallt och kärvt.

Instämmer i att Vauhti K21 ger ett fatastiskt släpp när det är kallt och kärvt utan att man för den delen upplever sämre egenskaper på fästet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Provtrycker burksamlingen också:

Start Base Extra

Skigo XC Green

Swix V29

Swix V40

Swix VR40

Rode Blue Multigrade

Swix V45

Swix VR45

Rode Viola Multigrade

Swix V60

Star Racing Red

Star Racing Black

Star Racing Yellow

Rode Gialla

 

En sjuhellsikes massa dubbletter, jag vet. Men min Swix-låda, jag köpte för att ha med ut till spåret och för övrigt har endast 9 platser för burk, innehöll bland annat V-serieburkarna ovan, och jag provar fasa ut dom. Synpunkter, saknas nått eller bör jag byta nått elementärt?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 month later...

Jag har aldrig fått till det riktigt bra med rode violett multigrade. Bra fäste men tycker den suger glid. När använder ni den? Och vad är skillnaden mot rode violett?

 

Min favorit har blivit vauthi sl morot. Funkar väldigt fint i brett spektra av minusgrader och tycker den går väldigt lent. På äldre snö då.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig fått till det riktigt bra med rode violett multigrade. Bra fäste men tycker den suger glid. När använder ni den? Och vad är skillnaden mot rode violett?

 

Min favorit har blivit vauthi sl morot. Funkar väldigt fint i brett spektra av minusgrader och tycker den går väldigt lent. På äldre snö då.

http://shop.caldwellsport.com/rode-viola-special-multigrade/

 

Är det den du menar? 

 

"I find this stuff to be tourist wax."

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at Morot er litt for glatt når det blir bratt.

 

Edit. Morot virker klart best i gammel snø, ikke grovkornet, men stabil kald snø som det har vært gått og kjørt i mye, dvs minst to-tre dager siden siste snøfall. Dere prater ofte om grovkornet snø, men grov snø er snø som har vært utsatt for varmegrader og regn eller soltining og frysing på våren slik at man kan se iskulene. Dette er ikke tørrvoksføre. Morot er glatt og kan ise i ny snø. Start MFW Blå -2-10 er ikke en blå burk, den iser i nysnø i -5, at det står -10 på denne er merkelig. Den er så myk at dette er en en varmere violett burk.

 

I gammel kald snø er Morot, Vauthi K18  eller Rex blå klare favoritter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 weeks later...

Hej

Har ni några tips till min burkvallasamling, gärna för temperaturer kring nollan.

Jag har dessa vallor idag:

Toko grön base

Swix Vr40, Vr45 och Vr 50.

Samt ett par nyinköpta Rhode burkar jag ej hunnit använda:

Rhode viola multigrade och Rhode blå super.

Åker mest i Stockholmsområdet så det blir mycket på konstsnö.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har ni några tips till min burkvallasamling, gärna för temperaturer kring nollan.

Jag har dessa vallor idag:

Toko grön base

Swix Vr40, Vr45 och Vr 50.

Samt ett par nyinköpta Rhode burkar jag ej hunnit använda:

Rhode viola multigrade och Rhode blå super.

Åker mest i Stockholmsområdet så det blir mycket på konstsnö.

Konstsnö betyder i min bok nästan jämt klister.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testet Rex TK-1814? "Artificial snow, hard tracks -2-15" Hardere enn Start racing-burkserien?

Jag köpte den nyss för att köra på konstsnöspåret. Den är kletig och luktar mycket tjära! Vauhti K18 under 3-4 lager och ett tunt lager TK-1814 ger lagom fäste och bra glid i hårda konstsnöspår. Jag tycker för övrigt mycket om Vauhti K15 för nysnö. Snabbare än Rode Violet. Caldwell skriver utmärkt om det här spannet av valla,http://www.caldwellsport.com/2013/01/kick-wax-observations/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...