Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Klar seger fr Kardin i Flyktingrennet

Ruus och Ribom cupvinnare

Gstrikland och Jmtland/Hrjedalen vann Distriksstafetten

Klbo tog hem finalen och hela vrldscupen

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Ultimata burkvallasamlingen

• Vänligen logga in för att kunna svara
153 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 169 inlägg

När det gäller klister håller jag med om att Swix fungerar bäst på gammal snö. För klisterföre i nysnö vill jag föreslå att du testar Start rött klister. På burksidan saknar jag Skigo orange i din vallabox, täcker brett temperaturområde

Tractor

Tractor

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

Nå er det jo snart skisesong, så da er det på tide å trekke fram denne igjen ;-)

I likhet med en bruker litt tidligere i tråden så har jeg Swix-boksen med plass til 9 vokser (+Tokos grunnvoks, som uansett ikke passer...). Jeg har imidlertid ledig plass i min boks, og det går jo ikke an, så da får dere hjelpe til med hva jeg bør kjøpe.

Slik været er i Oslo, som er mitt vanlige skiområde, så har jeg klart meg lenge med Rode Super Weiss og Rode Violet når det er nysnø fra -2 og nedover (og Swix V20 når det er ordentlig kaldt). Jeg opplever ikke at jeg trenger f.eks. Lilla Multigrade mellom disse. For litt varmere nysnø har jeg Swix V45 og V50, men dette er forhold jeg møter sjelden. Derimot møter jeg oftere nysnø på grensen til regn og lufttemperaturer rundt +3. Jeg har Swix V60 (Red silver) i boksen for slikt vær, men den har jeg hatt begrenset suksess med. Hvilke alternativer finnes? For å avspore tråden: finnes det kanskje noen klister som er bedre egnet (Rex Red special, f. eks.)?

For litt eldre snø på minus-siden kjører jeg enn så lenge på V-serien fra Swix; V40, V45 og V50 - sistnevnte er svært allsidig og jeg bruker den ofte. Både V40 og V45 er ganske seige i konsistensen, og med "aggressivt" feste. Jeg kunne tenke meg alternativer til begge disse for bruk i eldre snø, men som mellomlag er jo Blå Extra uovertruffen.

Dermed har jeg:
Swix: V20, V40, V45, V50, V60
Rode: Super Weiss, Violet
...og to ledige plasser.

Hva mer? Rex Blå eller Vauhti Morot for kald, gammel snø (Hallvardeb har sikkert en klar anbefaling)? Hvordan er Rex Blue Special på eldre snø rett under 0? ...og hva bør jeg gjøre med V60? Finne noe annet?

Jeg bor også i Oslo, og må si jeg synes det varierer fra år til år hva som er det typiske føret gjennom vinteren.

V60 rød/sølv har jeg  brukt med hell flere ganger, men jeg velger som oftest klister når så myk voks kan være aktuell. Jeg ville beholdt den heller enn å kaste den. Plutselig en dag er det forhold som passer nettopp til den!

Rex blå spesial har jeg brukt en god del, men stort sett i nysnø. Den har faktisk blitt en av mine favoritter.

Rex blå har jeg. og liker den veldig godt. Har riktignok ikke brukt den veldig mye. Synes den minner mye om V40 blå ekstra, men kanskje med enda litt tryggere feste. Skulle jeg bare hatt ni vokser, så hadde jeg ikke kjøpt Rex blå i tillegg til V40. Når det er så kaldt er det enkelt å smøre, og resultatet blir sjelden helt feil selv om det kanskje ikke blir perfekt. Jeg ville heller kjøpt noen litt mykere vokser.

Det du egentlig burde gjøre, er å kjøpe deg en smørekoffert til, og så kjøpe de smurningene du har lyst på / råd til. Det trenger ikke være en dyr Swix-koffert til mange hundre kroner. En billig verktøykasse eller plastboks fra Clas Ohlson eller Biltema funker fint.

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 660 inlägg

Det du egentlig burde gjøre, er å kjøpe deg en smørekoffert til, og så kjøpe de smurningene du har lyst på / råd til. Det trenger ikke være en dyr Swix-koffert til mange hundre kroner. En billig verktøykasse eller plastboks fra Clas Ohlson eller Biltema funker fint.

Ja, de mest använda vallorna i drickabältet, de som används ganska ofta i en vallabox, de sällan använda i en annan och de som aldrig används i en tredje, utifall att....

Gekki

Gekki

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg

Jeg bor også i Oslo, og må si jeg synes det varierer fra år til år hva som er det typiske føret gjennom vinteren.

V60 rød/sølv har jeg  brukt med hell flere ganger, men jeg velger som oftest klister når så myk voks kan være aktuell. Jeg ville beholdt den heller enn å kaste den. Plutselig en dag er det forhold som passer nettopp til den!

Rex blå spesial har jeg brukt en god del, men stort sett i nysnø. Den har faktisk blitt en av mine favoritter.

Rex blå har jeg. og liker den veldig godt. Har riktignok ikke brukt den veldig mye. Synes den minner mye om V40 blå ekstra, men kanskje med enda litt tryggere feste. Skulle jeg bare hatt ni vokser, så hadde jeg ikke kjøpt Rex blå i tillegg til V40. Når det er så kaldt er det enkelt å smøre, og resultatet blir sjelden helt feil selv om det kanskje ikke blir perfekt. Jeg ville heller kjøpt noen litt mykere vokser.

Hehe... investeringer i utstyr bør stå i stil med nivå, så jeg prøver å begrense meg  ;)  Jeg har valgt bort Rex blå, da V40 har mer enn godt nok feste for meg. Derimot kjøpte jeg en vanlig Morot etter å ha lest hva Skogsvakt skrev om  sin "morsa". Interessant at du bruker Rex blå spesial i nysnø, da Rex selv skryter av den på eldre snø. Hvilke temperaturer er det da som gjelder - det som er angitt, eller helt opp mot 0? (Synes flere burde gjøre som Swix og angi eget temperaturintervall for nysnø...) Tilfeldigvis kjøpte jeg denne også, før jeg leste ditt svar  ;)

Så ser jeg at noen over anbefalte Start rødt klister for veldig våt nysnø. Her får jeg bare teste i løpet av vinteren. Der hvor jeg går mest er det veldig store lokale forskjeller. Innfallsportene er ofte varmere og våtere enn 5 km lenger inn i skogen. Da blir det aldri helt perfekt. Fremdeles lyst til å prøve Rex Red Special, som har kommet i ny utgave til denne sesongen: "At it’s best in wet conditions, during a moist snowfall and in slushy snow." - akkurat det jeg ser etter!

Tractor

Tractor

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

Hehe... investeringer i utstyr bør stå i stil med nivå, så jeg prøver å begrense meg  ;)  Jeg har valgt bort Rex blå, da V40 har mer enn godt nok feste for meg. Derimot kjøpte jeg en vanlig Morot etter å ha lest hva Skogsvakt skrev om  sin "morsa". Interessant at du bruker Rex blå spesial i nysnø, da Rex selv skryter av den på eldre snø. Hvilke temperaturer er det da som gjelder - det som er angitt, eller helt opp mot 0? (Synes flere burde gjøre som Swix og angi eget temperaturintervall for nysnø...) Tilfeldigvis kjøpte jeg denne også, før jeg leste ditt svar  ;)

Så ser jeg at noen over anbefalte Start rødt klister for veldig våt nysnø. Her får jeg bare teste i løpet av vinteren. Der hvor jeg går mest er det veldig store lokale forskjeller. Innfallsportene er ofte varmere og våtere enn 5 km lenger inn i skogen. Da blir det aldri helt perfekt. Fremdeles lyst til å prøve Rex Red Special, som har kommet i ny utgave til denne sesongen: "At it’s best in wet conditions, during a moist snowfall and in slushy snow." - akkurat det jeg ser etter!

Jeg tenker som så at dersom jeg skal la utstyret være på samme nivå som ferdighetene, så blir det lite og dårlig med utstyr, og dermed mindre skøy.  :D

Hvilken morot kjøpte du? Jeg har lurt på å skaffe meg en selv, men har ikke helt klart å bestemme meg for hvilken, den vanlige, den med fluor eller den med tjære. Den vanlige er billig og holder sikkert, men tjærevokser lukter jo så godt.

Når det gjelder Rex blå spesial, så kan jeg ikke se at det Rex skriver utelukker at den også går fint i nysnø: «Another Rex-legend. A bit softer and more gripping than Blue (115) for milder frosts. Provides a good grip even on hard and worn track.» Jeg har brukt den i oppgitt temperaturintervall. Når det har nærmet seg null har den ikke gitt godt nok feste.

Kjenner godt til det du skriver om at det er varmere og våtere ved innfallsportene enn lenger inn i skogen. Hvor i Oslo er det du pleier å gå? Selv går jeg mest i Østmarka og litt i Nordmarka. Rex og Start sine klister har jeg ingen erfaring med.

hebbe

hebbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 188 inlägg

kan hende skogsvakt har et problematisk forhold til sin mor

når bruker dere start racing  extra, den blå

racing special og racing super?

Og når er rex blå racing best?

Jeg gikk på swix vx 63 ved 0 grader i faste spor i 1 dag gammel snø,, utrolig feste og glid, den iser imidlertid fort i tørrere nysnø

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
Jag förstår inte norska. Har ni problem med moroten? Den är grym på äldre natursnö -3 till -10
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 660 inlägg

Jag förstår inte norska. Har ni problem med moroten? Den är grym på äldre natursnö -3 till -10

Är väl obligatoriskt att förstå norska om man vill kalla sig skidåkare.(Dock är Iversen och tröndelagare överkurs)
Tycker moroten funkar som allround blå burk. Även vid nysnö även om Rode blå super är snäppet trevligare då.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 245 inlägg
När man köper Madshus skidor får man med en parlör.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 382 inlägg
det heter gulrot på norska. Ej att förväxla med guleböj

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 660 inlägg
Vauhti är finskt och då heter det porkkana. Vauhti betyder fart, så Vauhti porkkana är en snabb morot.
Edit:Vad blir det på norska? Kjempehurtig gulrot..?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 169 inlägg

Jag har tre olika burkar av Moroten. -2-6, -1-6 och -1-3. De två första är hårdare ung som Swix blå och de använder jag ofta som grundlager invärmt i Vauhti grundvax, Vauhti Morot flour -1-3 är nästan samma som Rode Super och har lite mer trådig konstistens, bra slitstyrka på Vauhtis burkvallor. Därutöver har jag K21 -4-10-15, som jag använder som sistalager på annan kallvalla vid sträng kyla.

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

I min ungdom vilket är rätt länge sedan åkte vi på en blå Rode eller ev. Rex som gick otroligt bra i några dagar gammal kall snö mellan -5 och -20. Kanonfäste och bra glid. Nu är väl det ett före som ofta går bra men den vallan var riktigt bra. Jag har både Rex och Rode för den temperaturen i lådan men är som sagt inte 100 på vilken det var. Lutar dock åt Rode.

/Mats

Gekki

Gekki

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg

Hvilken morot kjøpte du? Jeg har lurt på å skaffe meg en selv, men har ikke helt klart å bestemme meg for hvilken, den vanlige, den med fluor eller den med tjære. Den vanlige er billig og holder sikkert, men tjærevokser lukter jo så godt.
[...]

Kjenner godt til det du skriver om at det er varmere og våtere ved innfallsportene enn lenger inn i skogen. Hvor i Oslo er det du pleier å gå? Selv går jeg mest i Østmarka og litt i Nordmarka. Rex og Start sine klister har jeg ingen erfaring med.

Østmarka her også, for det meste. På siste tur var det vel 5 minus da jeg startet, og 13 minus på Mariholtet. Da var det kanskje moroten jeg skulle ha brukt (jeg kjøpte den "vanlige" - billig og forhåpentligvis bra). Super Weiss satt litt for godt. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar