Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ultimata klistersamlingen


Stefan Sand

Recommended Posts

Så om jag skulle ställa mig och valla för lite halvskitiga spår där det börjat smälta natursnö och är 4-5plus. Lägger jag grundklister sen swix universal blandat m rött?

Låter som ett mardrömsföre  :)

Allt hänger på hur mycket det hunnit smälta och hur snön ser ut. Är det nysnö eller gamal grovkornig? Gamal grovkorning så är Rossa/Start universal Wide en klassiker. Nysnö är Swix K21n bra 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja då är det rätt svårt som du skriver. Var sånt före och konstsnö när jag åkte senast. Blandade K21s med KX röd och det fäste rätt bra, men inte perfekt.

Å få feste i snø som smelter første gang, da det blir hard, blank snø med mye fuktighet synes jeg er vanskelig å få feste i. Har brukt Rossa, Start Wide, KX40S uten at noen var spesielt gode. Rode Silver Extra kanskje?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Var igår på Täby konstsnö o åkte med polaren. - riktigt fuktig, blöt fallande nysnö. Blött i spåret, om än inte "dyblött"

 

Jag körde blankt, men på polarens lade jag mkt tunt (helt utan grund) o ganska kort Swix kx40s. - Provade hans skidor, som är ganska rätt i spannet för mig tror jag. Det fäste om än inte superbra, så bra och glidet var det absolut inget fel på. - Verkade inte generellt som tillstymmelse till ifrysning, ens när jag efteråt lade/tryckte på nyfallen blötsnö på klistret.

 

Å andra sidan kanske det var nästan rödklisterföre?

 

Men ändå, imponerad över det klistret, att det fäste så bra som det gjorde, inte verkade suga nå glid samt efteråt (ca 10 km åkning) verkade det intakt.

Link to comment
Share on other sites

Var igår på Täby konstsnö o åkte med polaren. - riktigt fuktig, blöt fallande nysnö. Blött i spåret, om än inte "dyblött"

 

Jag körde blankt, men på polarens lade jag mkt tunt (helt utan grund) o ganska kort Swix kx40s. - Provade hans skidor, som är ganska rätt i spannet för mig tror jag. Det fäste om än inte superbra, så bra och glidet var det absolut inget fel på. - Verkade inte generellt som tillstymmelse till ifrysning, ens när jag efteråt lade/tryckte på nyfallen blötsnö på klistret.

 

Å andra sidan kanske det var nästan rödklisterföre?

 

Men ändå, imponerad över det klistret, att det fäste så bra som det gjorde, inte verkade suga nå glid samt efteråt (ca 10 km åkning) verkade det intakt.

KX40S är en riktigt lyckoträff från Swix, men det biter inte super om det blir grövre snö.

Link to comment
Share on other sites

Vauhti K-Universal Gold har jeg prøvd i samme forhold. Følte jeg tapte veldig liten glid med det, men festet var bare helt ok. Men dette er nok forhold det er vanskelig å få trygt fest i. Vauhti sitt er vel fire ganger så dyrt som KX40S.

 

Forresten er Rex Powergrip burk et trygt og enkelt alternativ til isklister. Lett å legge, biter bra i isete partier, fryser lite, herder fort og kan lett dekkes med annen burk hvis det er tørrere snø høyere i løypa og som gjør den raskere. Ganske dyr burk som ikke er så dryg i bruk. Den imponerte meg, løste problemet med at man starter på 200moh, der det har smeltet og fryst så det er innslag av is, men turen går videre til 450moh der snøen for det meste er finkornet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jag tänkte provtrycka min klisterbox här i tråden och se vilka brister den har.

Följande klister har jag:

Swix KS20

Swix VM Universal

Start Universal Wide

Rode Blå Skare

Rode Viola Special

Rode Rossa

Swix KR60

 

Känns som jag har dubbletter och luckor. Dessutom är jag lite skeptisk till basen. Har sneglat en hel del på Guru och deras klister, är det något av dessa jag bör lyfta in?

Sen har jag en fråga: var ligger skillnaden mellan Start Universal och Universal Wide?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått noen turer på KX40S nå og synes den har mindre feste enn Start Wide. Mulig jeg ikke har gått i det riktige føret. Den virker å gli godt. Men jeg synes om denne som om Swix klister, de har et lite bruksområde.

 

Når det har slutta å snø nær 0 grader, og folk begynner å gå sporet blankt, kan en trenge spesialsmøring. På minussiden av 0 har en da Rode Viola Extra voks, på plussiden har en Swix KX40S klister. Så kan en bruke klister med videre bruksområde til andre forhold.

Link to comment
Share on other sites

Når folk skriver "Start Universal", mener dem Universal Wide! Start har etter hvert også fått Universal Plus, som er mer som Swix K22 VM (grov bløtsnø), men det er ikke det som er ment med "Universal".

Fast jag menar precis det; har stått i butiken och hållit en vit ask som det står Start Universal och en blå som det står Start Universal Wide på. Nu var det ju widen jag skulle ha. Men då är jag med, jag borde alltså klara mig väl på min Start Wide och min Swix VM då?

Link to comment
Share on other sites

I princip klarar jag alla fören med 5st klister och det är: rode chola,swix kx 30, rode violett, rode rossa och start universal wide.

Har du dom klarar du klarar du dom allra flesta fören! Förutom grundklistret chola så antingen ett klister ensamt,täckt med burk eller en mix av två klister. Krångligare än så behöver det nog inte vara!

Link to comment
Share on other sites

I princip klarar jag alla fören med 5st klister och det är: rode chola,swix kx 30, rode violett, rode rossa och start universal wide.

Har du dom klarar du klarar du dom allra flesta fören! Förutom grundklistret chola så antingen ett klister ensamt,täckt med burk eller en mix av två klister. Krångligare än så behöver det nog inte vara!

Jag har bantat till 4 och använder isklistret som bas. Bytte ut rode lila mot swix dito, oklart om det var smart
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 month later...

Vad skulle ni använda för klister på konstsnö, där det blivit mycket vått, med nästan bara isiga korn, och några plusgrader (tex. +3 C) ? Alltså, det är inte vanlig grov snö, och det är inte blank is, utan tittar man noga ser man att de grova kornen är små isbitar, och det är vått efter både smälta och regn.

 

Jag har Rodes klisterserie, men vet inte hur jag ska få till det i detta fall. Provade Multigrade + Silver som gav något fäste men inte tillräckligt. Provade Rossa + Violett, om jag inte minns fel, men det gav inget vidare fäste på konstsnön.

 

Många snackar om Rossa. När det varit grov smält natursnö har jag fått bra fäste med Rossan. Men jag får ibland infrysning med Rossa på konstsnön. Likaså med Multigrade, ofta någon infrysning. Vet inte vad som går fel. Försöker då minska infrysningen med silver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...