Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ultimata klistersamlingen


Stefan Sand

Recommended Posts

Jag använder egentligen enbart Tokos röda och gula men ofta i kombination med Start Universal Wide. 

Med dessa tre klarar jag oftast att få till det.

 

Igår kväll vallade jag sonens skidor med 50/50 gult och Wide. 

Konstsnö, blött, grovkornigt, skitigt, ca +4.

Han var mkt nöjd med fästet. Glidet var sämre men det berodde nog på förhållandena.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag körde i Högbos konstspår igår med liknande förhållanden +3, regn, mixat, regn, blött, korningt och isigt. Körde varannat streck av multigrade, Swix Universal och en gnutta Skigo rött, rätt bra bett och inte någon speciell infrysning med den kombinationen.

 

 

Brukar köra Start universal + Rossa i konstsnö under dessa förhållanden, helt ok resultat.

 

OK, tack för att ni delar era erfarenheter.  Det kan ju var så att det behövs isklister (tex. Rode Violett special, Rode blått, Rode blått special "Skare" klister, etc.) för att få fäste på iskornen i konstsnön, fastän det är plusgrader ? Det borde också gälla för natursnö, men jag antar det blir ännu tydligare för konstsnö eftersom den består av små iskristaller redan från början.

 

Rent allmänt får jag intrycket att för klistervallning är snöns typ viktigare (isigt/grov snö/smältande nysnö, blött/torrt, etc. ), än vad temperaturen är, eller hur tänker ni ?

 

Link to comment
Share on other sites

Vad skulle ni använda för klister på konstsnö, där det blivit mycket vått, med nästan bara isiga korn, och några plusgrader (tex. +3 C) ? Alltså, det är inte vanlig grov snö, och det är inte blank is, utan tittar man noga ser man att de grova kornen är små isbitar, och det är vått efter både smälta och regn.

 

Jag har Rodes klisterserie, men vet inte hur jag ska få till det i detta fall. Provade Multigrade + Silver som gav något fäste men inte tillräckligt. Provade Rossa + Violett, om jag inte minns fel, men det gav inget vidare fäste på konstsnön.

 

Många snackar om Rossa. När det varit grov smält natursnö har jag fått bra fäste med Rossan. Men precis som någon skrev tidigare i denna tråd får jag infrysning med Rossa på konstsnön, för det mesta. Likaså med Multigrade, infrysning. Vet inte vad som går fel. Försöker då minska infrysningen med silver.

Konstsnö dränerar ju vatten bättre, pga grova iskorn, än natursnö så man brukar inte behöva ha så jättemjukt/aggresivt klister så Rossa ska räcka. Annars kan du prova några klickar Rossa Special i alt köra på Swix WM Universial. Det ska funka. Om inte det skaffa Rode Gulk klister, några klickar av det biter på allt.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som testar att blanda Swix VM-klister med Starts Universial? Åkte Kaiser Maximilan Lauf i helgen. Jättefin miljö men otroligt svårt att få till bra skidor, fäste inget i dalen och på höjderna blev det platåskor med Rossa/Universal blandat eller så fäste det inte alls. Blev frånåkt av flera med Fishers Crown modell :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Konstsnö dränerar ju vatten bättre, pga grova iskorn, än natursnö så man brukar inte behöva ha så jättemjukt/aggresivt klister så Rossa ska räcka. Annars kan du prova några klickar Rossa Special i alt köra på Swix WM Universial. Det ska funka. Om inte det skaffa Rode Gulk klister, några klickar av det biter på allt.

 

Så jag antar du menar att med bättre dränering blir det lite torrare (mindre blött) och då räcker ett "hårdare" klister som Rossa, istället för Rossa special (utpräglat blötföresklister) eller Gult klister.

 

Men som sagt, jag har inte lyckats få Rossan att fungera i dessa förhållanden. Kanske du blandade i ett annat klister som bet bättre på iskornen, eller kan olika spann göra att de fungerar olika för oss... eller kanske du är bättre på klistervallningen på annat sätt :-) Jag har givetvis kommit ihåg att lägga skidorna i snön några minuter _innan_ jag börjar åka, för att de ska tempereras och minska infrysningen.

 

Absolut, gult klister ger bett, mycket bett. Men jag tror att det är vanligt att för mjuka klister används. Då riskerar man ju få infrysning, som då ger både dåligt fäste och sämre glid! Det har hänt mig att jag åker iväg med bergfäste, men redan efter några hundra meter/någon kilometer så märker man att fästet redan blivit sämre - jag tror det är infrysningen som börjat då.

 

Det till skillnad från optimal valla: Vallan ska vara tillräckligt hård så att snön/isbitarna släpper när man lyfter skidan, men tillräckligt mjuk för att ge fäste när man kliver på / trycker ned skidan. Jag föreställer mig att det gäller inte bara burkvalla, utan även klistervalla.

Link to comment
Share on other sites

Provade igår kväll, när det var ca 2 plusgrader och alltså isiga korn i smältande konstsnö : Rode klister Blå super "Skare" och Violett Special - båda isklister - kompletterat med på ena skidan Rode Rossa Special för smältande grov snö, men på andra skidan istället Rode Silver Extra.

 

Skidan med Blå super + Violett Special + Rossa Special gick något bättre. Fungerade mycket bra med bra fäste (om än inte bergfäste) och ändå bra glid. Jag kommer alltså i fortsättningen använda isklister på isiga korn, även i plusgrader.
 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Försöker lägga in frågan här ang. klister täckt med burk för Vasaloppet, om typiskt kallföre på morgonen men isiga spår eller grov blöt snö under 2:a halvan av loppet (för motionär):

 

Vill dock inte ha det där "suget" av klister mot nysnön, svårt täcka helt med burken, och är det rent burkföre så tycker jag att med klister under brukar det bli dåligt glid.

Vad tror ni om att lägga klister BARA UNDER SPANNETS HÖGSTA DEL tex. 1 till 2 decimeter kring tårna  ? och sedan täcka lite med burk över ..

 

Eller är det bättre att köra ren burkvallning/kallföresvallning - för att inte ha sämre glid under första halvan - och sedan vid behov under 2:a halvan av loppet, om det blivit blöt grov snö/isiga spår, först då lägga på ett klister tex. rött klister (som klossas ut). Vad tycker ni ?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Under 7-mila 2015 var det -8 i starten och räls som blev +4 mot slutet. Jag hade Swix KX30 (superbra isklister!) som grund och sedan Start Wide ovanpå. Jag hade bra fäste i stort sett hela loppet, förutom de få partier som hade blankis. Jag hade också Rossa i fickan ifall Start Wide inte skulle bita mot slutet. Men är det nysnö kan du inte använda Start Wide, det blir platåskor. Det kan fungera om det är 100% glatta spår och du aldrig lämnar spåret med skidan.

 

Försöker lägga in frågan här ang. klister täckt med burk för Vasaloppet, om typiskt kallföre på morgonen men isiga spår eller grov blöt snö under 2:a halvan av loppet (för motionär):

 

Vill dock inte ha det där "suget" av klister mot nysnön, svårt täcka helt med burken, och är det rent burkföre så tycker jag att med klister under brukar det bli dåligt glid.

Vad tror ni om att lägga klister BARA UNDER SPANNETS HÖGSTA DEL tex. 1 till 2 decimeter kring tårna  ? och sedan täcka lite med burk över ..

 

Eller är det bättre att köra ren burkvallning/kallföresvallning - för att inte ha sämre glid under första halvan - och sedan vid behov under 2:a halvan av loppet, om det blivit blöt grov snö/isiga spår, först då lägga på ett klister tex. rött klister (som klossas ut). Vad tycker ni ?

Link to comment
Share on other sites

Den har ju en hemlig svart ingrediens. Jag beställde två direkt

Jag undrar om denna hemliga svarta ingrediens är tjära. Det för tankarna till Rode Nera, Ex Elit silver, som var populärt på 70-80-talet på träskidornas tid. Neran har funnits kvar i Rodes sortiment, men har väl inte gjort så mycket väsen av sig. Men även en del tuber av dagens klister innehåller tjära, iaf luktar det tjära från Skigo violet och Start Wide.

Om den svarta hemliga ingrediensen i det nya Swixklistret är tjära bör man känna det på lukten.

Link to comment
Share on other sites

T.ex er Rode KM3 verdt hver krone, gir mye mer feeling per krone enn fluorpulver til 1000kr. Start har også klister med "svart magi"

T-line produkterna (burk & klister) tycker jag generellt bra om. KM3 har dock gett mig huvudbry några gånger. Har lyckats myckt bra några gånger (te FM guld och några andra medaljer) med KM3 och/eller KM3/KR3 blandning. Men vid några tillfällen när dett varit vått så tar KM3 mycket glid. Riktigt när det är "farligt" att använda KM3 har jag inte kommit fram till för tex FM guldet kom i +2 och blötföre...

 

Har någon annan märkt tillfällen då KM3 plötsligt inte fungerar lika bra? Fästet har alltså varit bra men glidet blivit dåligt klistret har dock inte frusit utan bara kraftigt "sugit fast" skidan. 

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar Swix klister speciellt vid kornig och isig snö, med ett undantag det röda 75:an. Från VL 2015 kommer jag ihåg killen, som vallat enl Swix rekommendation (det röda) och haft katastrofalt dåliga skidor. Om detta nya klister håller vad det lovar kanske vi slipper dåliga vallarekommendationer i fortsättningen.

 

För att få till ett optimalt klistersortiment gäller det att testa och notera vad som är bra och dåligt. Ett bassortiment av ett märke och sen kompletterat med några guldkorn från andra märke (tex Start rött töklister) är en bra väg att gå, Swix K45:a har jag inte testat vad den går för, men det skall bli nu i vinter.

 

Jag håller med om att 300 kr är mycket för ett klister, då det inte räcker till så många vallningar. Kallvalla räcker mycket längre, då det oftast räcker med att bättra på fästet dag för dag. Klister däremot kan man tvingas ta bort efter ett träningspass, om det är skitigt o blött och då "äter" det på tuben ganska rejält.

Link to comment
Share on other sites

T-line produkterna (burk & klister) tycker jag generellt bra om. KM3 har dock gett mig huvudbry några gånger. Har lyckats myckt bra några gånger (te FM guld och några andra medaljer) med KM3 och/eller KM3/KR3 blandning. Men vid några tillfällen när dett varit vått så tar KM3 mycket glid. Riktigt när det är "farligt" att använda KM3 har jag inte kommit fram till för tex FM guldet kom i +2 och blötföre...

 

Har någon annan märkt tillfällen då KM3 plötsligt inte fungerar lika bra? Fästet har alltså varit bra men glidet blivit dåligt klistret har dock inte frusit utan bara kraftigt "sugit fast" skidan. 

 

KM3 har jeg brukt på fine 5-6mils-turer i mars-april, der det kan være isigt på begynnelsen, tørrere finere snø 300 høydemetere opp, og våtere snø på slutten av turen. KM3 er universalklisteret som er raskest, det iser lite og tar minst glid i tørrere finere snø og er lynraskt i isige spor der vanlig Multigrade kan lugge. Det er ikke så sterkt i våt kornete snø, men det er kun røde/gule veldig myke klistere som er det og de er helt ubrukelige i tørr fin snø og isige spor. KM3 er det raskeste klisteret jeg har gått med i disse forholdene.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar Swix klister speciellt vid kornig och isig snö, med ett undantag det röda 75:an. Från VL 2015 kommer jag ihåg killen, som vallat enl Swix rekommendation (det röda) och haft katastrofalt dåliga skidor. Om detta nya klister håller vad det lovar kanske vi slipper dåliga vallarekommendationer i fortsättningen.

 

För att få till ett optimalt klistersortiment gäller det att testa och notera vad som är bra och dåligt. Ett bassortiment av ett märke och sen kompletterat med några guldkorn från andra märke (tex Start rött töklister) är en bra väg att gå, Swix K45:a har jag inte testat vad den går för, men det skall bli nu i vinter.

 

Jag håller med om att 300 kr är mycket för ett klister, då det inte räcker till så många vallningar. Kallvalla räcker mycket längre, då det oftast räcker med att bättra på fästet dag för dag. Klister däremot kan man tvingas ta bort efter ett träningspass, om det är skitigt o blött och då "äter" det på tuben ganska rejält.

 

Jeg synes klistertuber holder ganske lenge, og jeg går endel på klister(men når har jeg mange ulike tuber og bruker sjelden kun et klister på et par ski og ikke det samme kliteret hver tur) Det varierer fra klister til klister hvor lenge de varer også, noen myke klister, røde, må legges i tykkere lag og da varer de ikke lenge. Jeg har hatt f.eks. en tube KM3 lenge. En god skitur med ski som virker er helt klart verdt 299kr (for det blir mange av de på en slik tube)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...