Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ultimata klistersamlingen


Stefan Sand

Recommended Posts

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skulle tro att det är metallspån av något slag, som skall göra klistret mindre klistrigt, så att tex inte smuts fastnar lika mycket. Avvägningen är hur tjockt klistret skall vara i förhållande till den snö, den skall fästa i. Blir det för tjockt eller om klistret är för mjukt blir det ifrysning, på minussidan mer i form av hugg tom så kraftiga att man kan stå på näsan. Klister lägger jag nästan

alltid på hemma och vänder sedan skidorna med undersidan uppåt så att klistret flyter ut, helst en halvtimma eller mer. Att jag misslyckades två dar i rad kan också bero på att snön lagt sig på helt tjälfri mark, brukar annars kunna träffa ganska rätt vid

klistervallning.

Grundklister i sprayform har jag inte testat, men antar att det måste förflyta en viss tid, innan nästa lager läggs på, så att lösningsmedlet hinner avdunsta. Skulle tro att spraygrundklister inte är lika hållbart som annat grundklister, som man värmer

in, men å andra sidan måste det blir en perfekt tunn hinna utan ojämnheter.

Link to comment
Share on other sites

Idag lade jag K22 som grundklister (väldig lätt att värma ut till en tunn hinna) och täckte med Vauhti silver minus. Det funkade riktigt bra, bara på slutet frös det i ett par saxbackar. Det har varit -3-4 gr i natt, så snön har frusit till och tempen höll sig på 0 eller strax under, så det två tidigare vallningarna hade kanske fungerat lika bra. (borde väntat att tvätta bort klistret på ett av

skidorna, så jag kunde ha jämfört, om den senaste vallningen var bättre.)

Link to comment
Share on other sites

Men man är hänvisad till det vanliga märkena i sportaffärerna Swix, Skigo dominerar på Stadium, Intersport och Team Sportia, sen har de lite andra märken på snabbvallorna tex Start och Vauhti (nytt för i år på I-sport) Klister är ganska dyrt, då en tub inte räcker till så många vallningar (jfr burk som räcker många år), så därför får man passa på när det är erbjudande (25 % rabatt

på Intersport K22 och K40S för 97 kr/st och Swix LF gul för 119 kr) Jag skulle helst se att Start eller Rodes sortiment fanns

tillgängligt i vanliga sportaffärer för att få sitt klistersortiment heltäckande.

Link to comment
Share on other sites

Men man är hänvisad till det vanliga märkena i sportaffärerna Swix, Skigo dominerar på Stadium, Intersport och Team Sportia, sen har de lite andra märken på snabbvallorna tex Start och Vauhti (nytt för i år på I-sport) Klister är ganska dyrt, då en tub inte räcker till så många vallningar (jfr burk som räcker många år), så därför får man passa på när det är erbjudande (25 % rabatt

på Intersport K22 och K40S för 97 kr/st och Swix LF gul för 119 kr) Jag skulle helst se att Start eller Rodes sortiment fanns

tillgängligt i vanliga sportaffärer för att få sitt klistersortiment heltäckande.

...Prova och ring till Guruwax, skulle bli överraskad om du inte fick handla direkt från de! 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Swix gamla röda klister var ett typiskt våtsnöklister för grov snö, men det nya röda klistret känner jag mig osäker på, känns som att det liknar mer andra klister nu. Rode rossa och rossa special - skillnad i verkligheten ? Funderat på att köpa Skigo rött klister att ha till träning - hurdant är det i förhållande till Swix och Rossa ? Rossa special har tjärinblandning i klistret - funderar på att kasta min tub samma sakt med Start WW och Skigo lila

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

La klister för första gången två säsonger sedan efter att varit mycket frustrerad över att nästan aldrig lyckats få bra fäste med burk (kör nästan uteslutande på konstsnö). Såg sen en film med Patrik Ingesson som rekommenderade Rossa blandat med Multigrade. Sagt och gjort, stack till handlarn som bara hade Swix. Har sedan dess kört med KX45 blandat med universal (den senare nyligen utbytt till KN44). I nästan alla konstsnöväder har jag lyckats få hyfsat eller bra fäste, brukar dessutom blandningen få ligga kvar ganska många vändor innan den görs om.

 

https://www.youtube.com/watch?v=OllvVuy6eME

Link to comment
Share on other sites

Det bekvämaste är att lägga på klistret hemma i rumstemperatur, då skidor och klister är uppvärmda. Problemet är att man kan göra felbedömningar pga att man inte sett spåren och snökonsistensen. Finns det en uppvärmd vallabod på plats är det givetvis en fördel, då det är lättare att träffa rätt efter besiktning av snö och spår.

Grundklistret värmer jag ut med vallajärnet, men övriga ett eller två lager lägger jag på i fiskbensmönster och drar ut med tummen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker väldigt ofta man hör om att blanda klister och inte sällan multigrade och rossa. Min undran är vad man uppnår med blandningen. Om just den kombination är så bra varför görs den inte färdigblandad i en tub? Kör ofta på klister själv i konstsnöspår med gott resultat men blandar gör jag aldrig. Har inte så många tuber i och för sig och för tillfället bara en universal. Det är dags att fylla på lagret med ett par tuber.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

bra fråga. Vad är det för usla klister som man måste blanda. Samma blandning varje gång dessutom.

Jag förstår inte hur det funkar.

Det finns en massa bra blandningar av klister som säljs till landslag osv men inte finns i butik. Ofta kan ju en sådan blandning komma in i en serie när ett märke förnyar sig. Nu gör ju nästan aldrig Rode det men jag har för mig att ett av K-line klisterna ska vara en Rossa/Multigarde blandning, minns dock inte vilken.

 

Annars har Vauhti 2 bra med 75/25% respektive 50/50% Violet/Universial. Den första är starkt att rekommendera att ha i vallaboxen så slipper man blanda. 0 till -3 grader typ.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker väldigt ofta man hör om att blanda klister och inte sällan multigrade och rossa. Min undran är vad man uppnår med blandningen. Om just den kombination är så bra varför görs den inte färdigblandad i en tub? Kör ofta på klister själv i konstsnöspår med gott resultat men blandar gör jag aldrig. Har inte så många tuber i och för sig och för tillfället bara en universal. Det är dags att fylla på lagret med ett par tuber.

 

/Mats

Framför allt ger väl klisterblandningar större möjligheter till nyanser i vallningen än färdigblandade klister. Om man blandar multigrade och rossa tex så kan du ju göra det i olika proportioner beroende på föret (tex 75/25) medan ett färdigblandat klister har färdiga proportioner. Sen kan det ju vara underlagsklister som ger slitstyrka som man blandar med ett annat klister som fäster bättre.

Link to comment
Share on other sites

Är väl jättebra att blanda själv? Alla åkare har egna behov av fäste, resp skidor som har olika egenskaper. Snöns egenskaper varierar lika mycket som luftfuktigheten. Bättre att ha tre-fyra olika klister man vet hur man ska blanda utifrån tillfälle, än massor av olika sorter i lådan.

Link to comment
Share on other sites

Antar att ganska många motionärer, mig inberäknad, har ganska dålig koll på hur man ska blanda. Tillhandahåller vallatillverkarna blandningstabeller som man kan luta sig mot. Grejen är ju precis som det sägs i filmen att chansen att lyckas är ganska stor med klister vilket jag tycker mig kunna stryka under på. Detta utan att behöva blanda.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag blandar aldrig. Grundklistret kan variera efter föret, vid grovkornig snö i slitande före använder jag blått alt lila klister, aldrig silver som grund. Är det plusgrader tar jag antingen inget grundklister, om det är ganska ny "slushig" snö annars Swix universal. Sen beror det lite på hur grov snökonsistensen är om jag lägger ett eller två lager till. Vid mycket smutsiga förhållande lägger jag silver som ytterlager. Jag måste dock varna för ett klister och det är Swix varmaste klister, lite för mycket av det så blir det tvärstopp.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en massa bra blandningar av klister som säljs till landslag osv men inte finns i butik. Ofta kan ju en sådan blandning komma in i en serie när ett märke förnyar sig. Nu gör ju nästan aldrig Rode det men jag har för mig att ett av K-line klisterna ska vara en Rossa/Multigarde blandning, minns dock inte vilken.

 

Annars har Vauhti 2 bra med 75/25% respektive 50/50% Violet/Universial. Den första är starkt att rekommendera att ha i vallaboxen så slipper man blanda. 0 till -3 grader typ.

Bra svar! Sen måse jag hålla med Lillagubben, de blandar sig ju inte helt utan det blir mer som två klister fläckvis med blandning mellan. Fast det kanske är poängen.

Link to comment
Share on other sites

Jag blandar aldrig. Grundklistret kan variera efter föret, vid grovkornig snö i slitande före använder jag blått alt lila klister, aldrig silver som grund. Är det plusgrader tar jag antingen inget grundklister, om det är ganska ny "slushig" snö annars Swix universal. Sen beror det lite på hur grov snökonsistensen är om jag lägger ett eller två lager till. Vid mycket smutsiga förhållande lägger jag silver som ytterlager. Jag måste dock varna för ett klister och det är Swix varmaste klister, lite för mycket av det så blir det tvärstopp.

Du verkar vara något av en klisterguru, hur kommer det sig att du aldrig blandar? (och svara inte att du aldrig bommat)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...