Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ultimata klistersamlingen


Stefan Sand

Recommended Posts

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Klister med silver iblandat verkar vara ett måste i många sammanhang speciellt om det är varmt/smutsig snö. På OS såg jag flera som hade silverklister i trampet och enl Swix vallarekommendation inför VL var det Universal med silver som rekommenderades.

 

Jag köpte en Swix röd och till min förvåning var det inte silveriblandning, vilket det varit i flera år, dock finns väl lila med silver förutom universalen.

Link to comment
Share on other sites

När ska man använda Rode Multigrade vs Start Universal Wide egentligen? Har de inte samma användningsområde?

 

Har inget direkt svar angående grov lös snö (slush?) då jag alltid har rätt svårt att få fast skidorna då. Kanske helt enkelt för att det är svårt att få fäste i lös snö? Ett klister som jag ofta använder är Swix Våtklister när det är gammal och blöt snö. KX75 heter den visst numera. Men om den är bättre än ex Rossa Special vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Vil påstå at Multigrade har bedre bitt i mer isete spor/snø enn Start Wide. Begge er "universale", og da må man nesten vurdere hvor mye is det er og evt. hvor mye finkornet snø man kan råka ut för, for Multigrade får ifrys her. Start Wide fryser nesten "aldri" og det lugger mindre i barnåler og slikt i sporet. Synes Multigrade glir dårligere generelt, skal prøve KM3 som er T-line varianten. Klisteret man "merket størst forskjell på" i T-line serien fikk jeg fortalt.
Link to comment
Share on other sites

Klister med silver iblandat verkar vara ett måste i många sammanhang speciellt om det är varmt/smutsig snö. På OS såg jag flera som hade silverklister i trampet och enl Swix vallarekommendation inför VL var det Universal med silver som rekommenderades.

 

Jag köpte en Swix röd och till min förvåning var det inte silveriblandning, vilket det varit i flera år, dock finns väl lila med silver förutom universalen.

Jo KR50 finns. Jag skaffade den själv efter tips om att den skulle klara nysnö bättre än andra klister, ungefär samma som skrivs på beskrivninegn nedan. Har varit såpass nöjd med det att jag ännu aldrig provat motsvarande universalklister K21n trots att jag har det i vallaboxen. :)

Jag upptäckte doch nu att Swix lagt ut en ny klisterserie på swix.no, och KR50 finns inte längre. KX40S ser ut att vara det som ligger närmast, men blev ju lite tveksam om jag skall lita på att det är lika bra eller köpa en extra KR50 medan den finns. Klickade själv ut sista duttarna rött Swix-klister med silver i förra helgen, och upptäckte precis som du att de tagit bort silvret i nya tuben. Har ej hunnit märka om det gör skillnad, men man blir ju alltid lite på sin vakt när en firma produktutvecklar bort något man tyckte funkade bra, men KX40S ser ju ändå ut att ha kvar det jag tyckte var bra med KR50. :)

 

http://www.enklaresport.se/sv/langdskidakning/fastvallor-mm/kr50-flexi-klister-silver.html

http://www.enklaresport.se/sv/langdskidakning/fastvallor-mm/k21n-silver-universal-klister.html

Link to comment
Share on other sites

Vil påstå at Multigrade har bedre bitt i mer isete spor/snø enn Start Wide. Begge er "universale", og da må man nesten vurdere hvor mye is det er og evt. hvor mye finkornet snø man kan råka ut för, for Multigrade får ifrys her. Start Wide fryser nesten "aldri" og det lugger mindre i barnåler og slikt i sporet. Synes Multigrade glir dårligere generelt, skal prøve KM3 som er T-line varianten. Klisteret man "merket størst forskjell på" i T-line serien fikk jeg fortalt.

OK, då förstår jag och kommer fortsätta använda Start. Jag brukar köra Start Universal/Rode Violett 50/50 när det blir mer isigt än blött. De nya varianterna av Rode har jag inte testat alls och de finns inte att köpa här lokalt.

Link to comment
Share on other sites

Igår lå det fortsatt noe tørr nysnø i løypene fra nattens snøfall. Det var varmegrader stort sett overalt. Mye is og våt snø ellers. Jeg hadde Vauhti Violett og Start wide 50/50, + litt Start MFW gul i tråkket for den våte snøen. Lugget litt i den tørre snøen, men ingen ifrysning. Vauhti Violett og Start wide er noe av de tryggeste klistrene i sin klasse.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 6 months later...
  • 1 month later...

vad är egentligen just "universalklister"? - Används beteckningen universal lika av alla tillverkare?

 

Skiljer sig universal från multigrade?

 

Känns annars som att väldigt många klister, som inte heter universal, enligt vad som står på dem, verkar vara lite "universal", de flesta lila klister anges väl tex som kornig snö i minusgrader o korning blöt snö, typ.

 

Klisterföre inbillar jag mig är väl ofta att det är så pass isigt eller blött så det behövs klister för fäste. Att det krävs olika klisteregenskaper för att ge fäste (utan att ta föör mkt glid) på isigt resp. blött kan jag tänka mig.

 

För mig klingar universal ungefär som att det funkar till det mesta, men inte riktigt bra/bäst i något. - Innebär det att det fäster OK på såväl blöt som isig snö, men inte fäster "bäst" ( i jfr med just "is" resp "blöt"-klister)? - eller innebär det att universalklister fäster väl så bra på såväl isigt som blött, men att det suger glid på ena eller båda underlagen.

 

- eller innebär det ngt annat...

Link to comment
Share on other sites

Alla universalklister och multigrade klister har inte riktigt samma egenskaper även om kanske tanken är densamma. Det skiljer i egenskaper mellan dem och jag brukar själv välja olika universalklister beroende på vad det är för före.

 

Precis som du skriver är väl ett universalklister bra på mycket men sällan bäst på något. Däremot fyller universalklister en bra funktion när du tävlar på banor där förhållandena skiftar utmed banan. Det kanske är blött och isigt på något parti, för att sedan komma in i ett annat parti med finkornig snö.

 

Start Universal Wide är t e x flitigt använt vid sådana förhållanden och det har väl fått sig en utmanare i Vauhti k-universal gold m fl. Märkena är många och de har lite olika egenskaper.

 

Ofta så använder man ett universalklister tillsammans med ett annat klister, för att kombinera de olika egenskaperna.

Link to comment
Share on other sites

Har precis införskaffat Swix Universal Silver, då den tack vare silverinblandningen inte borde frysa i lika lätt. Men  vad skillnaden är mot K 45 silver, vet jag inte, kan det nästan är samma klister. Såg att i Kuusamo hade både Johaug och Kalla silverklister på fästet - vilket märke gick inte att avgöra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tycker det är svårt med för många vallamärken på klister. Jag kör med Swix som bas och kompletterar med Rode Rossa och Start Universal. Sen har jag en del andra klistermärke som jag använder på träning bla en gammal tub Rex Silver som jag har som täckklister. Den är hård så jag brukar värma den i vatten, innan jag lägger på av den, stor procent silver i den.

 

Jag funderar att skaffa K45S att ha som täckklister på det röda, alt använda min nyinköpta Swix Universal Silver.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk tråd! Men ni som är experter kanske kan lista 5-6 klister som är en bra början och vid vilka fören de passar bäst.

Jag tycker Rode är kanon så mitt tips, inkl en "utböling":

 

Rode Chola, grundklister som du lägger först i ett tunt lager

Rode Blå, Kallt och isiga spår

Rode Violett, Minusgrader och hårda spår

Rode Rossa, Grov fuktig snö runt nollan

Rode Rossa Special, Grov fuktig snö på plussidan

Start Universal Wide, att blanda i Rossa vallning för att förhindra ifrysning 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...