Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Toblach - Cortina avslutar Ski Classics Alp Tour

Marcialonga som vanligt sista sndagen i januari

La Diagonela fjrde stoppet p Ski Classics

Vstsvenska rullskidcupen rullar vidare

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Ultimata klistersamlingen

• Vänligen logga in för att kunna svara
164 svar till detta ämne

Lejonet2

Lejonet2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 466 inlägg
Toko Base sitter jäkligt bra, nästan för segt.

KR 30 är mer allround än Rode Blå som är lite hårdare. KR30 är med som Violett Special.
Att välja ut klister är riktigt lätt jämför med burkar. Sen har ju till exempel de flesta tillverkare ett violet klister som är bra så det är väl ganska mycket lättare att göra klister.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 079 inlägg

KR 30 är mer allround än Rode Blå som är lite hårdare. KR30 är med som Violett Special.
Att välja ut klister är riktigt lätt jämför med burkar. Sen har ju till exempel de flesta tillverkare ett violet klister som är bra så det är väl ganska mycket lättare att göra klister.

OK, jag ger mig. Byter ut Rode blå mot Swix KR30 i den ultimata samlingen.

Men Toko base istället för Rode Chola............nja........nej...Chola är en klassiker och luktar ju så gott också, så den får nog stanna kvar :)

Min gällande "line-up" :

Rode Chola
Swix KR30
Rode Violet
Swix KR50
Rode Rossa
Start Universal
Swix KR60
Rode Rossa special
Swix KR70
Rode Gialla

Känns helrätt med tanke på att det är egentligen bara 2 märken, Rode och Swix. Start Universal är ända "utbölingen" men är givetvis helt given i boxen.

För min del ska det till mycket för att någon av dessa ska behöva ge plats åt någon annan. Men kom gärna med synpunkter!
:)

OJ

OJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 158 inlägg

OK, jag ger mig. Byter ut Rode blå mot Swix KR30 i den ultimata samlingen.

Men Toko base istället för Rode Chola............nja........nej...Chola är en klassiker och luktar ju så gott också, så den får nog stanna kvar :)

Min gällande "line-up" :

Rode Chola
Swix KR30
Rode Violet
Swix KR50
Rode Rossa
Start Universal
Swix KR60
Rode Rossa special
Swix KR70
Rode Gialla

Känns helrätt med tanke på att det är egentligen bara 2 märken, Rode och Swix. Start Universal är ända "utbölingen" men är givetvis helt given i boxen.

För min del ska det till mycket för att någon av dessa ska behöva ge plats åt någon annan. Men kom gärna med synpunkter!
:)

Toko base måste du bara ha med!

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 079 inlägg

En till som förespråkar Toko´n. Någon mer som är beredd att stryka Rode Chola till förmån för Toko Base ?

Murcas

Murcas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 253 inlägg
Någon som på allvar provat Toko's klister på spray? Slitstyrka? Bett? Ekonomi?

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 079 inlägg

Nej, jag har inte provat. Kan hänga ihop med lite "kör beprövade kort" tänk samt att tejp vallor och sprayvallor känns lite "fusk". Ja, jag vet att det är lite löjligt..............

Men om man funderar lite runt klisterspray så kan man ju fundera just över hållfastheten. För att få klistret att "spraya" måste man ju späda ut klistret på nått sätt. Det i sin tur borde ju missgynna hållfastheten. Har också lite funderingar över precisionen i sprayandet, får man inte en jädra "klisterfilm" som hamnar bode lite här och där!?

Murcas

Murcas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 253 inlägg

Nej, jag har inte provat. Kan hänga ihop med lite "kör beprövade kort" tänk samt att tejp vallor och sprayvallor känns lite "fusk". Ja, jag vet att det är lite löjligt..............

Men om man funderar lite runt klisterspray så kan man ju fundera just över hållfastheten. För att få klistret att "spraya" måste man ju späda ut klistret på nått sätt. Det i sin tur borde ju missgynna hållfastheten. Har också lite funderingar över precisionen i sprayandet, får man inte en jädra "klisterfilm" som hamnar bode lite här och där!?

Ok, Stefan. Själv är jag lite less på paltandet med klister då jag har lite för kallt i min "vallabod" och måste värma och greja jämt när jag ska klistra, vilket ju tyvärr är det enda som gällt hittills i år :(.

Grundklistret har jag läst är populärt att lägga under burk då man kan uppnå en väldigt tunn film med detta. Låter intressant tycker jag. Ska försöka prova och återkomma med kommentarer.

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 079 inlägg

[Ok, Stefan. Själv är jag lite less på paltandet med klister då jag har lite för kallt i min "vallabod" och måste värma och greja jämt när jag ska klistra, vilket ju tyvärr är det enda som gällt hittills i år :(

Du får göra som jag och valla på köksbordet ;) ..............men snart är det slut med det då jag bygger nytt hus och till detta ett stort jädra garage :)

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 755 inlägg

En till som förespråkar Toko´n. Någon mer som är beredd att stryka Rode Chola till förmån för Toko Base ?

Testade både dessa rätt mycket förra säsongen och jag märkte ingen större skillnad. Alltså kan du ta den du tycker är billigast eller luktar godast :)

Redigerat av HW, 23 januari 2008 - 10:46 .

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 079 inlägg

Testade både dessa rätt mycket förra säsongen och jag märkte ingen större skillnad. Alltså kan du ta den du tycker är billigast eller luktar godast :)

Ahhh, då är valet lätt. Luktagottfaktorn är inte att förringa :)

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 114 inlägg
Magnar Dalens valla-val och -tips finns här för den som vill jämföra. Mycket av hans egna vallor förstås, men även några av era favoriter kvalade in där.
Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

enklaresport

enklaresport

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 123 inlägg

Inte direkt på allvar....
Körde ett litet skojigt lopp i Vagnhärad förra säsongen och arrangören ville att jag skulle prova lite och vi sprayade på lite på mina skidor. Det bet faktiskt mycket bra men vi kanske hade på lite för lite för det försvann fort och på slutet så hade jag inte så mycket fäste. Men jag är övervägande positiv och köper nog gärna en burk för att prova mera. Väldigt smidigt och vi som kör ovallat kan ju bara för säkerhetsskull tvätta av glidytorna lite fort efter sprayandet. Och skyddar man dessutom zonerna med ngt papp eller likande så är det nog lugnt.
Träna för leva - lev för att träna! :-)

Tekla

Tekla

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Magnar Rekommenderar Rode Rossa special i grov snö +2-+10. På förpackn står det nysnö 0-+3. Någon som kan bekräfta Magnars rekommendationer och förklara?
I nysnö på plussidan rek Magnar vanliga Rode Rossa.
Nu blev det tilt för mig.

Lejonet2

Lejonet2

Medlem

• Members
  • Pip
  • 466 inlägg
Magnar har helt rätt. Rossa Special är bara mjukare än Rossan, det behövs när det är blöta iskorn som man vill ha fäste på. I blöt nysnö finns det så många mer vassa snökristaller som vallan kan fästa i och därmed behöver man inte lika mjukt klister.

Varför Rode skriver nysnö på vet jag inte, jämför med Skigo Orange som funkar lika som Rossa Special (men har ifrysningstendenser) som det står nysnö på.

TV-åkaren

TV-åkaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 351 inlägg
Hej!

Skakar lite liv i denna i mitt tycke intressanta tråd. En hel säsong har gått sedan senaste inlägget och min fråga till forumet är helt enkelt om någon under säsongen hittat något nytt eller nygammalt klister som skulle platsa på listan? Har någon erfarenhet av t.ex Swix Spray Grundklister?

/TV-åkaren :)

PS Min säsong har inte krävt så mycket klister. Start Base, Rode Universal, Rossa Special, Blå och Silver samt Swix Gul (hette den 70?) Ca 25 mil + en massa tv-tittande... Lär dock gå åt klister i Ånnaboda i helgen... :/

Redigerat av TV-åkaren, 01 april 2009 - 08:46 .

Dorpat2008

Dorpat2008

Medlem

• Members
  • Pip
  • 113 inlägg
Nuvarande urval:

Start blå
Start violett
Start special
Start röd
Start universal
Start silver
Start basklister

Frågan är om de andra Start-klistren behövs också. Tycker det har fungerat bra så här även om jag inte fått tillfälle att endast köra med blått klister än.

utter

utter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 81 inlägg
Min klistersamling:
Swix Basklister
Swix KR30
Start Universal
Rode Rossa
Rode Rossa Special

Har även Rode Silver, men har faktiskt aldrig använt den.

Idag körde jag i +2 på något isiga spår med grov snö. Ett tunt lager nysnö hade lagt sig sedan igår, men andra hade i princip åkt bort det. Delvis skräpigt spår. Spåren var inte blöta, även om de började bli de på slutet. Spåren var gjorda dagen innan.

Jag vallade Basklister+Rossa Special/Universal och resultatet var NOLL fäste. Ger mig lite huvudbry och undrar vad jag skulle valt för vallning? Saknar jag något klister eller hade jag kunna få fäste med vanlig Rossa eller Silverklistret?

Nionde_led_till_vänster

Nionde_led_till_vänster

Medlem

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg
Ett klister som jag inte har sett i listorna men som jag tycker funkar bra (och oftast bättre än min skidåkning ...;) ) när det är varmt och fuktigt är Start MFW +10...+1. Och så kan man ju alltid blanda det med Starts universal wide i olika förhållande beroende på väder och vind (och spår givetvis).

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

7.Swix KR60 (gamla med silver i, nya utan mer lik Rossa) bra vis skiftande förhållanden med solbackar och finkornig snö i skuggan, typ SM 5-milen i våras. Tål finkornig snö mkt bättre än Rossa. Swix Silver universial är nästan lika som gamla KR60 lite mjukare bara

Hur mjuk är swix k21n universal (gissar det är samma som swix silver universal) jämfört med swix KR50? Om man läser swix sin information så är k21n lite mjukare men temperatur intervallen är ju nestan helt lika. Är det stor skillnad mellan dessa klister?

Buster14

Buster14

Medlem

• Members
  • Pip
  • 346 inlägg
jag skulle vilja ha en bra förklaring till när (och varför) man ska använda klister. Jag har inte fått klarhet i när det är bättre än burkvallor. Min gissning är i fuktiga, isiga och varma förhållanden!
Så till mina frågor:

När ska man klistervalla?

OM jag ska ha 3 klister, vilka och när?

(Brukvallar med swix och rode)

Jag har kikat på swix Vm universalklister som klister för de flesta klisterfören!!

Redigerat av Buster14, 10 december 2011 - 12:03 .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar