Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Nytt datum fr World Cup i Ulricehamn

Individuell start p rullskid-SM i Lidkping

NRK fortstter snda Visma Ski Classics

Ojala och Henry blir programledare fr Hemmavasan Live

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Ultimata klistersamlingen

• Vänligen logga in för att kunna svara
207 svar till detta ämne

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Tack Stefan för dina kommentarer! Caldwell-sidan om Rode va mycket intressant ! Tex. skriver han om klistret Rode Silver Extra att det passar till "glazing new snow falling and blowing into saturated transformed wet tracks, as long as it doesn’t ice" alltså våta spår som inte blivit isiga.

Det var så lite så :)

Mer exakt skriver han väl att Silver Extra passar när det snöar, alternativt blåser in, i spår som har äldre snö och som är blöta. Är inte med på exakt vad "glazing new snow" är men gissar att det snöar lappvantar av fuktig nysnö (kramsnö).

Intressant att Caldwell verkar använda blå super och blå super extra på nestan motsatt sätt av vad som rekomenderas här på forumet. Super extra i ny snö och super i äldre snö när det är kallt

Har sett det med, och även Ski & Run (är väl Magnar som skriver där) säger samma sak. Har inte testat om det stämmer men onekligen ska det göras!

racewax.se

racewax.se

Medlem

• Members
  • Pip
  • 239 inlägg
vad sägs om rode multigrade blandat med 50 % rode rossa vid våt till mycket våt konstsnö?

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 257 inlägg
Går fint MEN lila är bra blanda i lika delar som de andra för slitstyrkans skull. Ibland bra ha i några punkter silver extra också.

felldin

felldin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg
När ska man ha silver? Vad är skillnaden om man kör ett klister med respektive utan silver?

VL2017 5:01 plac 716

VL2019 6:17 plac 950

racewax.se

racewax.se

Medlem

• Members
  • Pip
  • 239 inlägg

Går fint MEN lila är bra blanda i lika delar som de andra för slitstyrkans skull. Ibland bra ha i några punkter silver extra också.

Okej de ska åka en mil så med violett kanske det håller bättre. Silver, går det lättare av det?
Är så osäker på klistervallning. Slutar oftast med för aggresivt och noll glid.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 257 inlägg
Silver.... Vad ska man säga.... Metallen reducerar klibbigheten så på ren is är inte silver bra. Sen finns det både silver extra (silver plus/ varmsilver) och silver minus o väl mellanting också. Men ofta har man väl den för främst plusgrader i sin väska och den ger bra bett när det är vått. Och den förhindrar att så mkt barr o skit fastnar i klistret! Sen om man tar silver plus i tex universalklister så ger det klart extra bett i vått före. I rött klister är det väl knappt att det ger bättre fäste i vått före men kanske ändå o så hindrar det nog ifrysning lite. Men i tex universal o rossa special är det väl snarare silver plus-klistret som fryser i. Typ så

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 149 inlägg

Okej de ska åka en mil så med violett kanske det håller bättre. Silver, går det lättare av det?

Tror många lägger för mjukt klister. Det snackas ofta om Rossa, men jag tycker den är känslig mot ifrysning. Testade lite igår när jag åkte. Konstsnö och +3. Rode violet blandat med Rossa special funkade fint! Multigrade ville gärna frysa i.
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 257 inlägg

Tror många lägger för mjukt klister. Det snackas ofta om Rossa, men jag tycker den är känslig mot ifrysning. Testade lite igår när jag åkte. Konstsnö och +3. Rode violet blandat med Rossa special funkade fint! Multigrade ville gärna frysa i.

Precis exakt mina erfarenheter ocksåSunlake!!! Tom multigrade vill frysa i (som egentligen inte borde göra det eftersom det ska tåla lite nysnö!) när det inte är länge sen de fräste. Rossa fryser lätt i. Swix universal med silver extra ofta bra. Men det kan frysa också om de fräst nyss. Då kan swixuniversal med silver för nysnö funka eller rossa special blandat med lila o kanske lite silver minus. Täcka klistret kan ju också vara aktuellt många gånger om de fräst relativt nyligen o det kommer upp torr snö! Men om det är länge sen de fräste så går man ju mer upp på rossa o sedan vanlig varmröd, men blanda behöver man ju förstås med hårdare klister.

Redigerat av snövinter, 13 februari 2014 - 14:41 .

Mankke

Mankke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 330 inlägg

vad sägs om rode multigrade blandat med 50 % rode rossa vid våt till mycket våt konstsnö?

Precis vad jag körde igår vid +1 och våt konstsnö. Fäste inte alls men frös i... Lade på ett lager Swix Violet Special och fick kanonfäste!

VL10: 9h 34min (10776) | VL12: 6h 53min (6243) | VL13: 7h 3min (5131) | VL14: 6h 34min (3349) | VL15: 6h 50min (3057) | VL16: 5h 49min (2526)

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 149 inlägg

Precis vad jag körde igår vid +1 och våt konstsnö. Fäste inte alls men frös i... Lade på ett lager Swix Violet Special och fick kanonfäste!

Man bör inte gå på för mjuka klister helt klart.
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 285 inlägg
När man är nykär är det svårt att se klart, men ruggade skidor har minskat behovet av klister för mig. OK vid hårda isiga spår behövs klister, men vid varmgrager, när slutar ruggade skidor att funka?

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 760 inlägg

När man är nykär är det svårt att se klart, men ruggade skidor har minskat behovet av klister för mig. OK vid hårda isiga spår behövs klister, men vid varmgrager, när slutar ruggade skidor att funka?

Min erfarenhet: När det slutar snöa. Kan inte se ruggade som något alternativ till klister direkt.

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg

Min erfarenhet: När det slutar snöa. Kan inte se ruggade som något alternativ till klister direkt.

Är det blanka spår funkar rugg dåligt men det behöver absolut inte snöa för att dom ska vara grymma. -1/0 har dom superbett om det inte är väldigt blankt/isigt, ju kallare desto sämre men funkar ändå, nysnö funkar dom alltid men kan tjuva mycket glid om det är kallt.
Allt ovan baserat på användning av ruggskidor 10-12 ggr.
Hur man ska rugga i alla olika fören för optimalt glid/fäste är svårare....

ÖSM 2013: 6.07 - UltraVasan 2014: 10:24 - VL 2015: Pajad armbåge.

Hallvardeb

Hallvardeb

Medlem

• Members
  • Pip
  • 277 inlägg
Hva med Rode T-line? Jeg har sett det har dukket opp i flere vallatips til lopp denne sesongen. Man har fluor och topping burkar, som jeg har anvendt med hell, hvorfor ikke fluor i klister. Sug fra for mye vatten er jo et reelt problem.

http://www.skiaktiv....ter-gyllen.html
https://bull-ski-kaj...ULL-skikarusell
http://www.caldwells...rvations-redux/

Hallvardeb

Hallvardeb

Medlem

• Members
  • Pip
  • 277 inlägg
Igår prøvde jeg et nytt klister. Vauhti K-Universal gold. 0 grader, slask/regn, dimma, kommet våt tung nysnø noen timer tidligere. Sporene var våte og grå, men ikke veldig blanke. Dette klisteret hadde veldig lite følelse av sug og føringen frem på helvikt var nydelig. Godt feste selv om jeg hadde lagt tynt lag med kun KB20 som grunvalla på klisterski.

Redigerat av Hallvardeb, 27 februari 2014 - 11:58 .

Hallvardeb

Hallvardeb

Medlem

• Members
  • Pip
  • 277 inlägg
Hvilket klister er best i våt grov slush-snø? Har prøvd en blanding av Start wide/Rossa special og Multigrade/Rossa special. Multigrade funker bra i isete spor (men det stjeler endel glid/lugger, fikk info om at T-line KM3 glir betydelig bedre).

Swix VM K22, Start gul?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg
Klister med silver iblandat verkar vara ett måste i många sammanhang speciellt om det är varmt/smutsig snö. På OS såg jag flera som hade silverklister i trampet och enl Swix vallarekommendation inför VL var det Universal med silver som rekommenderades.

Jag köpte en Swix röd och till min förvåning var det inte silveriblandning, vilket det varit i flera år, dock finns väl lila med silver förutom universalen.

Hallvardeb

Hallvardeb

Medlem

• Members
  • Pip
  • 277 inlägg
Har god erfaring med silverklister, lite smuts och lite ifrysning, samt ofte god glid. Men synes de ikke utmerker seg hverken når det er noe is og noe ganske våt snø. Silverklister samt Start Gul eller Swix rødgul?

utter

utter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 144 inlägg
När ska man använda Rode Multigrade vs Start Universal Wide egentligen? Har de inte samma användningsområde?

Har inget direkt svar angående grov lös snö (slush?) då jag alltid har rätt svårt att få fast skidorna då. Kanske helt enkelt för att det är svårt att få fäste i lös snö? Ett klister som jag ofta använder är Swix Våtklister när det är gammal och blöt snö. KX75 heter den visst numera. Men om den är bättre än ex Rossa Special vet jag inte.

Hallvardeb

Hallvardeb

Medlem

• Members
  • Pip
  • 277 inlägg
Vil påstå at Multigrade har bedre bitt i mer isete spor/snø enn Start Wide. Begge er "universale", og da må man nesten vurdere hvor mye is det er og evt. hvor mye finkornet snø man kan råka ut för, for Multigrade får ifrys her. Start Wide fryser nesten "aldri" og det lugger mindre i barnåler og slikt i sporet. Synes Multigrade glir dårligere generelt, skal prøve KM3 som er T-line varianten. Klisteret man "merket størst forskjell på" i T-line serien fikk jeg fortalt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar