Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tufft herrflt i Sunne p lrdag

Rickardsson och Bystrm i Engelbrektsrullen

Johan Olsson utmanar Sveriges bsta MTB-cyklister

Landslaget p sn i Torsby

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Ultimata klistersamlingen

• Vänligen logga in för att kunna svara
164 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 506 inlägg

Den har ju en hemlig svart ingrediens. Jag beställde två direkt

Jag undrar om denna hemliga svarta ingrediens är tjära. Det för tankarna till Rode Nera, Ex Elit silver, som var populärt på 70-80-talet på träskidornas tid. Neran har funnits kvar i Rodes sortiment, men har väl inte gjort så mycket väsen av sig. Men även en del tuber av dagens klister innehåller tjära, iaf luktar det tjära från Skigo violet och Start Wide.

Om den svarta hemliga ingrediensen i det nya Swixklistret är tjära bör man känna det på lukten.

Hallvardeb

Hallvardeb

Medlem

• Members
  • Pip
  • 263 inlägg

T.ex er Rode KM3 verdt hver krone, gir mye mer feeling per krone enn fluorpulver til 1000kr. Start har også klister med "svart magi"

Hallvardeb

Hallvardeb

Medlem

• Members
  • Pip
  • 263 inlägg

KN44 http://www.langd.se/...34751&cat=86106

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 755 inlägg

På nått sätt känns den där beskrivningen igen  :rolleyes:

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 390 inlägg

T.ex er Rode KM3 verdt hver krone, gir mye mer feeling per krone enn fluorpulver til 1000kr. Start har også klister med "svart magi"

T-line produkterna (burk & klister) tycker jag generellt bra om. KM3 har dock gett mig huvudbry några gånger. Har lyckats myckt bra några gånger (te FM guld och några andra medaljer) med KM3 och/eller KM3/KR3 blandning. Men vid några tillfällen när dett varit vått så tar KM3 mycket glid. Riktigt när det är "farligt" att använda KM3 har jag inte kommit fram till för tex FM guldet kom i +2 och blötföre...

Har någon annan märkt tillfällen då KM3 plötsligt inte fungerar lika bra? Fästet har alltså varit bra men glidet blivit dåligt klistret har dock inte frusit utan bara kraftigt "sugit fast" skidan. 

KlasA

KlasA

Medlem

• Members
  • Pip
  • 121 inlägg

På nått sätt känns den där beskrivningen igen  :rolleyes:

Rossa-dödaren?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 506 inlägg

Jag gillar Swix klister speciellt vid kornig och isig snö, med ett undantag det röda 75:an. Från VL 2015 kommer jag ihåg killen, som vallat enl Swix rekommendation (det röda) och haft katastrofalt dåliga skidor. Om detta nya klister håller vad det lovar kanske vi slipper dåliga vallarekommendationer i fortsättningen.

För att få till ett optimalt klistersortiment gäller det att testa och notera vad som är bra och dåligt. Ett bassortiment av ett märke och sen kompletterat med några guldkorn från andra märke (tex Start rött töklister) är en bra väg att gå, Swix K45:a har jag inte testat vad den går för, men det skall bli nu i vinter.

Jag håller med om att 300 kr är mycket för ett klister, då det inte räcker till så många vallningar. Kallvalla räcker mycket längre, då det oftast räcker med att bättra på fästet dag för dag. Klister däremot kan man tvingas ta bort efter ett träningspass, om det är skitigt o blött och då "äter" det på tuben ganska rejält.

Hallvardeb

Hallvardeb

Medlem

• Members
  • Pip
  • 263 inlägg

T-line produkterna (burk & klister) tycker jag generellt bra om. KM3 har dock gett mig huvudbry några gånger. Har lyckats myckt bra några gånger (te FM guld och några andra medaljer) med KM3 och/eller KM3/KR3 blandning. Men vid några tillfällen när dett varit vått så tar KM3 mycket glid. Riktigt när det är "farligt" att använda KM3 har jag inte kommit fram till för tex FM guldet kom i +2 och blötföre...

Har någon annan märkt tillfällen då KM3 plötsligt inte fungerar lika bra? Fästet har alltså varit bra men glidet blivit dåligt klistret har dock inte frusit utan bara kraftigt "sugit fast" skidan. 

KM3 har jeg brukt på fine 5-6mils-turer i mars-april, der det kan være isigt på begynnelsen, tørrere finere snø 300 høydemetere opp, og våtere snø på slutten av turen. KM3 er universalklisteret som er raskest, det iser lite og tar minst glid i tørrere finere snø og er lynraskt i isige spor der vanlig Multigrade kan lugge. Det er ikke så sterkt i våt kornete snø, men det er kun røde/gule veldig myke klistere som er det og de er helt ubrukelige i tørr fin snø og isige spor. KM3 er det raskeste klisteret jeg har gått med i disse forholdene.

Hallvardeb

Hallvardeb

Medlem

• Members
  • Pip
  • 263 inlägg

Jag gillar Swix klister speciellt vid kornig och isig snö, med ett undantag det röda 75:an. Från VL 2015 kommer jag ihåg killen, som vallat enl Swix rekommendation (det röda) och haft katastrofalt dåliga skidor. Om detta nya klister håller vad det lovar kanske vi slipper dåliga vallarekommendationer i fortsättningen.

För att få till ett optimalt klistersortiment gäller det att testa och notera vad som är bra och dåligt. Ett bassortiment av ett märke och sen kompletterat med några guldkorn från andra märke (tex Start rött töklister) är en bra väg att gå, Swix K45:a har jag inte testat vad den går för, men det skall bli nu i vinter.

Jag håller med om att 300 kr är mycket för ett klister, då det inte räcker till så många vallningar. Kallvalla räcker mycket längre, då det oftast räcker med att bättra på fästet dag för dag. Klister däremot kan man tvingas ta bort efter ett träningspass, om det är skitigt o blött och då "äter" det på tuben ganska rejält.

Jeg synes klistertuber holder ganske lenge, og jeg går endel på klister(men når har jeg mange ulike tuber og bruker sjelden kun et klister på et par ski og ikke det samme kliteret hver tur) Det varierer fra klister til klister hvor lenge de varer også, noen myke klister, røde, må legges i tykkere lag og da varer de ikke lenge. Jeg har hatt f.eks. en tube KM3 lenge. En god skitur med ski som virker er helt klart verdt 299kr (for det blir mange av de på en slik tube)

Ross

Ross

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg
generellt är jag nog väldigt förtjust i rodes klister.Grymt slitstarka Rossa måste väl dessutom ses som en måste produkt.

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 390 inlägg

KM3 har jeg brukt på fine 5-6mils-turer i mars-april, der det kan være isigt på begynnelsen, tørrere finere snø 300 høydemetere opp, og våtere snø på slutten av turen. KM3 er universalklisteret som er raskest, det iser lite og tar minst glid i tørrere finere snø og er lynraskt i isige spor der vanlig Multigrade kan lugge. Det er ikke så sterkt i våt kornete snø, men det er kun røde/gule veldig myke klistere som er det og de er helt ubrukelige i tørr fin snø og isige spor. KM3 er det raskeste klisteret jeg har gått med i disse forholdene.

Av samna åsikt! Så länge det är isigt och inte sugande spår går KM3 klockrent. När det blir vått fungerar det också men vid vissa fårhållanden går KM3 plötsligt segt. Har delvis gått tillbaka från KM3 / KR3 blandning till wide /KR3 blandning om det är fuktigt.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 506 inlägg

generellt är jag nog väldigt förtjust i rodes klister.Grymt slitstarka Rossa måste väl dessutom ses som en måste produkt.

Förutom Rossa är jag inte speciellt förtjust i Rodes klister, silver, nera och chola låg oanvända i många år, så till slut slängde jag dem.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 512 inlägg

Chola inbjuder nästan till missbruk med sin härliga Islaydoft :).

Silver och Nera har aldrig funnits i min klistersamling men däremot flera andra.

Kan isåfall rekommendera Multigrade... brett och bett ;)

Landers Legend

Landers Legend

Medlem

• Members
  • Pip
  • 38 inlägg

Är det någon som vet om det är någon skillnad mellan Swix universal K21N och K21S.

Samma tempintervall är det. Kanske bara en ny design på tuben?

FredrikE

FredrikE

Medlem

• Members
  • Pip
  • 197 inlägg

Är det någon som vet om det är någon skillnad mellan Swix universal K21N och K21S.

Samma tempintervall är det. Kanske bara en ny design på tuben?

Hej!

K21s är bättre om det kan vara lite torrare snö på delar av banan, N varianten är för grovkorningsnö, 

...ett annat alternativ kan vara Guruwax extreme eller guruwax extreme hard.

vattenfall

vattenfall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg
[quote name="KlasA" post="172540" timestamp="1481224172"]Rossa-dödaren?[/quote

Precis vad jag tänkte,kunde inte låta bli att köpa en tub Nero...provade den ikväll ,det var ungefär rossa före,första som slog mig efter en bit var att den "släppte"väldigt bra ,och gav ett bra bett,men det var o andra sidan ett snabbföre o lättvallat..men ändå,ska bli kul att testa den på lite mer utmanande fören,den luktar förövrigt inte tjära..

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 115 inlägg

[quote name="KlasA" post="172540" timestamp="1481224172"]Rossa-dödaren?[/quote

Precis vad jag tänkte,kunde inte låta bli att köpa en tub Nero...provade den ikväll ,det var ungefär rossa före,första som slog mig efter en bit var att den "släppte"väldigt bra ,och gav ett bra bett,men det var o andra sidan ett snabbföre o lättvallat..men ändå,ska bli kul att testa den på lite mer utmanande fören,den luktar förövrigt inte tjära..

Någon mer som provat den? Den är ju inte helt gratis  :) och det finns ju andra varianter som universalklister och klister täckt med burkvalla som funkar i liknande förhållanden, så när vallaboxen redan är fulladdad för sådana varianter så är ju frågan om det ändå finns anledning att prova detta också?  :)

Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

Sso

Sso

Medlem

• Members
  • Pip
  • 187 inlägg

Som klisternovis börjar jag känna att det är dags att ta klivet in även i denna värld. Hur står sig Tokos klisterserie mot andra? Är det som burken att fästet är bra men släppet lite sämre? Gillar att de har så få varianter i deras serie, men det finns ju givetvis nån nackdel med deras koncept också.

ÖSS 15: 6.40

VL 17: 6.22

Bor: Falun

Stal

Stal

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

Jag tycker Tokos fungerar bra, jag har använt mest de röda som funkar lite som ett universal klister.

O-B H

O-B H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 139 inlägg

Någon mer som provat den? Den är ju inte helt gratis  :) och det finns ju andra varianter som universalklister och klister täckt med burkvalla som funkar i liknande förhållanden, så när vallaboxen redan är fulladdad för sådana varianter så är ju frågan om det ändå finns anledning att prova detta också?  :)

Jag har kört en hel del kn44 i vinter. Främst konstsnö kring noll. Tycker den funkat riktigt bra med såväl släpp som fäste. Vid flera tester mot wide/rossa inför tävling har jag valt kn44.

obh.bloggagratis.se

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar