Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stockholm-skidspår till helgen?!


Northbeach

Recommended Posts

Stor eloge till Rudangänget som spårat så fint! Mycket bra jobbat! Hur lång är nuvarande runda? Kan tänka mig att det är runt 4-5km eller?

 

Jag tog ett 2h stakpass idag. Med all säkerhet håller ju spåren iaf tills i morgon (lördag). Borde ju hålla ganska bra till söndag också.

Där uppe på ängarna är det 3.2 km. Sedan är det en lite upp och ner till starten.

 

Jag var där och körde 2mil. kändes bra lite segt i spåret på vissa ställen men helt ok.

Var det du som körde om mig? jag var där mellan 10:30-12:00

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply
Var också på Rudan idag, mellan 12.00-14.00. Åkte sju varv stakning på ängarna. Initialt var det relativt hårt i spåren med bra glid (ovallat på sthlmskidor), men efterhand så mjukades det upp varvid det "sög" ganska kraftigt. Blöta genomslag på några ställen men i övrigt bra. Krävs minusgrader för att det skall hålla längre än helgen. Tack alla entusiaster som håller spåren igång.
Link to comment
Share on other sites

Stor eloge till Rudangänget som spårat så fint! Mycket bra jobbat! Hur lång är nuvarande runda? Kan tänka mig att det är runt 4-5km eller?

 

Jag tog ett 2h stakpass idag. Med all säkerhet håller ju spåren iaf tills i morgon (lördag). Borde ju hålla ganska bra till söndag också.

Där uppe på ängarna är det 3.2 km. Sedan är det en lite upp och ner till starten.

 

Jag var där och körde 2mil. kändes bra lite segt i spåret på vissa ställen men helt ok.

Var det du som körde om mig? jag var där mellan 10:30-12:00

Nej, jag var klar vid 10 ungefär. Jag körde om/varvade några äldre damer och herrar dock :)

Link to comment
Share on other sites

hur ser det ut i vagnhärad?? är det klister som gäller imorgonbitti eller? det är nog läge för mig att valla innan

Det är just nu, strax efter klockan 9 på morgonen 2,9 grader plus. Så på med klister! Har dock inte varit vid spåren på ett par dgr så hur spåren är kan jag inte säga men de borde ändå vara hyggliga. Skall försöka få i mig lite frukost och ta mig bort och ta några varv.

Link to comment
Share on other sites

Åkte i Rudan igår em, trögt men OK. Idag på morgonen hade det frusit och föret var betydligt snabbare.

Åkte och funderade på vilka runtom som kunde tänkas vara ForumFolk när jag ser en åkare med en omisskännlig frånspark, som i en tidigare tråd diskuterats flitigt.

När jag också ser att att färgen på hans jacka stämmer med bilden i nicken måste jag fråga, och visst!

 

Kul att träffas IRL MC-Hammer!

Link to comment
Share on other sites

Tok också en sväng i Vagnhärad idag och det var jättefina spår där. Med Swix KR 50 klister funkade skidorna också utmärkt. Dom har fått en hel del snö och det kommer troligen att bli fina spår några dagar till om det inte regnar så mycket. Dom har verkligen haft tur med snöläget. Ca. 30-40 cm snö där men så gott som ingen snö i övriga storstockholmsområdet.

 

Stort tack till dom som sköter spåren!

Link to comment
Share on other sites

Åkte i Rudan igår em, trögt men OK. Idag på morgonen hade det frusit och föret var betydligt snabbare.

Åkte och funderade på vilka runtom som kunde tänkas vara ForumFolk när jag ser en åkare med en omisskännlig frånspark, som i en tidigare tråd diskuterats flitigt.

När jag också ser att att färgen på hans jacka stämmer med bilden i nicken måste jag fråga, och visst!

 

Kul att träffas IRL MC-Hammer!

Tja jag behöver kanske inte nån såndär forummössa för den insatte känner igen mej ändå iaf i spåret. :)

Blev 3h på rudan för mej kl 7-10. Hade varit 2-4 minsgrader i Haninge på fredagskväll/natt enligt vv.se så det hade frusit ihop bra. På nollan vid kl 7. Vallningen med swix rödburk och flexiklister funkade någorlunda hyggligt (men de första varven var så snabba så då behövdes ändå inget fäste ens för mej. Synd om er som inte varit lika morgonpigga som jag :D ). Framemot 10 blev det markant blankare spår och mitt fäste försvann. Hade det varit VL hade det väl varit då man hade halat fram den berömda rossatuben ur fickan (eller ?)

Link to comment
Share on other sites

Det töade oroväckande mycket på dagen så från ett varv till ett annat så blev det genomslag i skogen men gärdet lär vara bra ett tag framöver. Stort tack till Pelle Bång som sköter det hela så fint och jag pratar förstås om spåren vid Häradsvallen i Vagnhärad.

 

Jag var lite diskret klädd i helsvart och kom i svärmors lilla gröna Fiat. Jag körde lite med "Storstakaren" och försökte ge lite tips så att han kan leva upp till sitt nick! ;-) Bra jobbat!

 

Eftersom jag gått upp en del i vikt, iom knäskadan, och spannet börjar ge med sig, så var jag tvungen att kolla upp fästzonen lite. Drog sen på lite tejp och givetvis så räckte det bara till en skida så på den andra blev det klister. Fäste mycket dåligt i början och senare lite bättre men inte överallt då det skiljde en del på temperaturen. Bra glid men det sög lite i sista backen. Just där som jag brukar få ett ruggigt släpp men nu var det väl lite för varmt så det sög istället. Får rilla lite.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Var och åkte elljusspåre i Tveta i Södertälje idag. Det var helt okej spår tycker jag. (trots att jag kom från fjällen i förrgår). Lite genomslag/skräp på några ställen men annars okej, ta inte finaste skidorna dock. Både elljus 2,5km och 5km är spårat.
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Var och åkte elljusspåre i Tveta i Södertälje idag. Det var helt okej spår tycker jag. (trots att jag kom från fjällen i förrgår). Lite genomslag/skräp på några ställen men annars okej, ta inte finaste skidorna dock. Både elljus 2,5km och 5km är spårat.

????????? Är det möjligt, i min trädgård i Södertälje har jag typ 0,5cm snö. Har det dragit ett lokalt snöfall över Tveta!?!?!?!. Lär ju omgående slänga mig i bilen för att kolla!

 

Bor ju precis bredvid den lokala slalombacken och där har man slitit som djur med snökanoner och har rejält med snö i hela backen. Tänk om vi hade samma engegemang i längdleden.........

Link to comment
Share on other sites

Var och åkte elljusspåre i Tveta i Södertälje idag. Det var helt okej spår tycker jag. (trots att jag kom från fjällen i förrgår). Lite genomslag/skräp på några ställen men annars okej' date=' ta inte finaste skidorna dock. Både elljus 2,5km och 5km är spårat.[/quote']

????????? Är det möjligt, i min trädgård i Södertälje har jag typ 0,5cm snö. Har det dragit ett lokalt snöfall över Tveta!?!?!?!. Lär ju omgående slänga mig i bilen för att kolla!

 

Bor ju precis bredvid den lokala slalombacken och där har man slitit som djur med snökanoner och har rejält med snö i hela backen. Tänk om vi hade samma engegemang i längdleden.........

Nej, det var inte möjligt.......men det beror mer på att jag själv sitter och sover. 2008 var tydligen förra året.......... :rolleyes

 

Får nog dra ner på sponken eller börja jobba så man kommer in i matchen igen!

Link to comment
Share on other sites

Rudan - hur ser det ut nu?

Någon som sitter inne på information?

Jaha då får jag väl svara själv:

Dom höll på att iordningställa korta slingan i eftermiddags: pistmaskin och hjullastare jobbade hårt. Minst en halvmeter snödjup...

Enligt hemsidan så ska Lida också kunna öppna i morgon. Ska försöka åka förbi och kolla!

Link to comment
Share on other sites

Rudan - hur ser det ut nu?

Någon som sitter inne på information?

Jaha då får jag väl svara själv:

Dom höll på att iordningställa korta slingan i eftermiddags: pistmaskin och hjullastare jobbade hårt. Minst en halvmeter snödjup...

Enligt hemsidan så ska Lida också kunna öppna i morgon. Ska försöka åka förbi och kolla!

Var ser du det? Det senaste jag ser är från 2/1 och där står det att kanonerna sprutar snö på hög, inget om något öppnande imorgon. Problemet där är väl (kanske?) att inga ideella klubbar är inblandade och det är enbart "kommunalarbetare" som ska sköta arbetet. Jag är därmed lite osäker på om de verkligen kör ut snön nu under trettonhelgen. Men jag hoppas jag har fel.

Link to comment
Share on other sites

Har kollat istjockleken på Måsnaren vid Tveta, den är 20 cm tjock.

I morgon skall dom 2 cm snöflingor som finns skrapas ihop så man får styrning för skidorna på en slinga av ca. 14 km.

Sen kan man hugga sig fram om stavspetsarna är vassa. Enformig träning, men.......

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...