Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skor


magnush

Recommended Posts

Hej!

 

Vilka skor (typ) föredra ni, har själv prövat en kombisko samt klassisk sko.

 

Som nybörjare föredrar jag kombiskon, stabilare. Upplevde att det blev vingligare med den klassiska skon. Kanske en teknikfråga? På snön så är det den klassiska skon som gäller, utan tvekan.

 

Köpte ett par Swenor fibreglass, de kanske är mindre stabila i sig? Har kört ca fem mil och då hälften på klassisk sko.

Link to comment
Share on other sites

För klassiskt en klassisk sko och för skate en skatesko. Kombiskon är ju en kompromiss som är dålig till både och.

Jag kör rullskidor på ett par Swenor carbonfibre, den smalaste rullskidan och jag har inga problem. Det är nog en teknikfråga.

Men varför har du en klassisk sko och en kombi?

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte kombiskon för en massa år sedan, bor så dumt så när det finns spår så är det oftare klasiska spår som gäller. Men jag ville då ha möjligheten att åk skate när jag var uppåt landet. Nu har jag en klassisk sko som jag köpte i januari, har insett att det blir mer klassisk för mig. Så därför har jag två par skor.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att rullskidor kräver en hårdare sko, dels för att man står högre upp än på vanliga skidor (instabilare/vrickning) och dels för att åkningen blir något "våldsammare" (inga spår som hjälper till med styrningen och tyngre utrustning).

 

Åker man lugnt och fint fungerar klassiska skor så där, men tar man i (framförallt i diagonalåkningen) behövs en verkligt styv sko som tål påfrestning. Skatingpjäxor brukar normalt vara styvare.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...