Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Längd på stavar?


Klippan

Recommended Posts

[quote name=orvarino]Själv är jag 169cm, 82kg 11%Bf och har 147.5cm stavar (på Vasaloppet, 144cm på Skinnarloppet, Harsa etc.).

/O.[/quote]
Jag hade alltså inte högst BMI på forumet... 2 kg lättare och den imponerande längden av 2 cm längre! Jag kanske får byta namn?

Om alla skulle sätta ut vikt och inte bara längd skulle man kunna göra en statistisk undersökning av stavlängden mot BMI. Men det klart - BMI ger ju inte alltid en så bra bild över hur mycket som borde bort över magen...

Ska i dagarna kapa ner mina CT1or till 148cm i klassiskt och 153 cm i skate... Skulle inte ha något emot ett par i 145-146 cm för tävlingar med mer diagonalåkning. Synd att man inte är snorrik...
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply
Slutsaten tycks ju vara: ju bättre åkare- ju kortare stavar, ju sämre åkare ju längre stavar. "Bevis" Figge som är 179 cm dundrar Vasaloppet på 4:12. Han kör på 146 cm långa stavar. När Anders Aukland vann Vasaloppet för två år sedan, hade han, enligt intervju i norsk tidning, speciallånga stavar; dessa var 150 cm. Anders är 181 cm. Jörgen Aukland, hyggligt vasaloppsåkare är 193 cm och kör på 160 cm långa stavar.
I rest my case
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Läste just en studie angående stavläng, gå in på [url=http://www.pubmed.com]www.pubmed.com[/url] och sök på "cross-country" + skiing. Där ahde de gjort en test med stavar. Sammanfattningsvis tre gruppen, en so fick välja stavlängd, en som fick 7,5 cm kortare än sii självval och en grupp som fick 7,5 cm längre. Den grupp med längre stavar fick ut mer kraft. Detta betyder ju inte att man ska ha längre stavar, men på tex vasan där det nästan bara är stakning så kan det vara en fördel. Är 188, körde vasan för två år sedan, blygsamma 6, 14 i sammanhanget. Stavlängd 167,5. Har i år nya stava som är 165, men velar om jag ska köra med längre. Nått att fundera på
Link to comment
Share on other sites

Jag hittade en lite uppgift iangånde stavlängder i häfte jag hade här hemma...
Stavlängd klassiskt: 0,85 (0,811-0,894) av den effektiva kropslängden.
Stavlängdskate: 0,904(0,867-0,929) av effektiva kroppslängden.

Stog en del matnyttigt i den... ;) Synd att man inte tittat i den tidigare...
Link to comment
Share on other sites

[quote name=deas]Läste just en studie angående stavläng, gå in på [url=http://www.pubmed.com]www.pubmed.com[/url] och sök på "cross-country" + skiing. Där ahde de gjort en test med stavar. Sammanfattningsvis tre gruppen, en so fick välja stavlängd, en som fick 7,5 cm kortare än sii självval och en grupp som fick 7,5 cm längre. Den grupp med längre stavar fick ut mer kraft. Detta betyder ju inte att man ska ha längre stavar, men på tex vasan där det nästan bara är stakning så kan det vara en fördel. Är 188, körde vasan för två år sedan, blygsamma 6, 14 i sammanhanget. Stavlängd 167,5. Har i år nya stava som är 165, men velar om jag ska köra med längre. Nått att fundera på[/quote]
Som ett inlägg i den här debatten, så tror jag på långa stavar.
Jag är inne på att man kan köra med 10 till 20 cm för långa stavar på klassisk skidåkning jäm fört med idealmåttet.

Fördelen tror jag är mer kraft och ett större register med olika staktekniker.
Dessutom får man mer tryck rakt under skidan = bättre fäste och man kan dessutom korta fästvallazonen = bättre glid

Med denna långa stavlängd får man dock ändra åkteknik. Det går fortare - men det ser för dj-ligt ut - borde vara nästintill straffbart.
Tyvärr tror jag den moderna skidåkaren på hög tävlingsnivå som kommer att vinna mästerskap i framtiden kommer att åka så här (= typ Teischman som är frisk)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=deas]Tack för ditt stöd!
;)
Precis, Tyskarna kör en mer upprätt stil på diagonalen och kan ha längre stavar. Har inte deras exakta mått, men de har längre stavar än snittet!!![/quote]
Tycker nog du skulle prova gå upp i längd. Prova med 170 cm och tycker du det är för långt kapa ner dom till 168 cm.
Sedan kör du nog på - vad var det - jo 4 tim 11 min skall du se - ett år med snabbt före.....
Link to comment
Share on other sites

Åka med långa stavar är mycket en träningssak - för vissa passar det nog inte. Men klarar man av det ger det ooootrolig effekt.

Träna stakning med frånskjut uppför!

Vasaloppet är ca 90% stakning och 10% benåkning. Så tränar man proportionellt till detta är det att föredra smala tunna ben - lite vikt och en rejäl överkropp. = Mycket stakträning. Paddla och åk rullskidor på sommaren, + lite specifik styrketräning
Link to comment
Share on other sites

Prcis min tanke. och eftersom jag paddlat i 25 år(dock lganska mkt mindra de senaste 5) så ahr jag en bra grund. Goda förutsättningar map smala tunna ben, är i en klass för sig. hur många kan skryta med att lycratights fladdrar som hiphopparnas byxor!!
Link to comment
Share on other sites

[quote name=deas]Prcis min tanke. och eftersom jag paddlat i 25 år(dock lganska mkt mindra de senaste 5) så ahr jag en bra grund. Goda förutsättningar map smala tunna ben, är i en klass för sig. hur många kan skryta med att lycratights fladdrar som hiphopparnas byxor!![/quote]
är /var nog bara Sara Wedlund på sin tid och kanske ytterligare någon löpare på långdistans
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Apropå detta ämne (inte Sara alltså) så läser jag i dagens Gefle Dagblad om den lokale långloppshjälten Ronnie Löf, 34:e plats igår.

[i]...[Ronnie] satte ett andra rekord i loppet också. Han hade de längsta stavarna!
-Absolut. Här är det ingen som slår mig.
Ronnie har jobbat med sin stakteknik och körde med stavar som såg ut att vara för fristil.
-De är två och en halv decimeter längre än dem jag använde förut. Stakningen har tidigare varit min svaga sida, men nu har jag en helt annan teknik, och det fungerar bra.[/i]

Är det du canyon...? ;)
Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan har vi dom som INTE åker med långa stavar med godkänt resultat. Thynell har som det ser ut kortare stavar är genomsnittet, Ahrlin har längre, Aukland har kortare.
Thynell ser och är ganska bitig, Ahrlin (eller Ronnie Löf) är mer lika trad skidåkare och Aukland ungefär likadan. Vad som jag tyckte mig se på upploppet när sportnytt kollades igår var att Thynells betydligt snabbare frekvens och hårdare träff vid isättningen gav en honom en vassare spurt jmf Ahrlin. Sen kanske Jerry var trött...? Stirra er inte blinda på stavlängden, se till att bli starkare. Styrkestak javisst, men se till att få timmar i gymmet.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Boljohan]Apropå detta ämne (inte Sara alltså) så läser jag i dagens Gefle Dagblad om den lokale långloppshjälten Ronnie Löf, 34:e plats igår.

[i]...[Ronnie] satte ett andra rekord i loppet också. Han hade de längsta stavarna!
-Absolut. Här är det ingen som slår mig.
Ronnie har jobbat med sin stakteknik och körde med stavar som såg ut att vara för fristil.
-De är två och en halv decimeter längre än dem jag använde förut. Stakningen har tidigare varit min svaga sida, men nu har jag en helt annan teknik, och det fungerar bra.[/i]

Är det du canyon...? ;)[/quote]
Hej och NEJ
Jag är inte Ronnie Löf.

Hade däremot varit kul om det var så. Skulle smälla högt i min sporthistorik med en 34:e plats i Vasaloppet. (Tyvärr kan jag nog inte ens drömma om något sådant)

Har sett och pratat med Ronnie Löf om hans stavlängd. Jag tror att vi på nästa Vasalopp kommer att se fler skidåkare i täten av Vasaloppet med långa stavar. I min skidteoretiska värld är detta bara början. Stakåkning med frånskjut i branta uppförskörningar kommer att gå fort och kommer att bli vanligt. Fult är det - men effektivt och fort går det.......
Link to comment
Share on other sites

Har fått för mig att man använder olika muskelgrupper beronde på hur långa stavar man har...
Många säger att man använder mer mage när man stakar nu för tiden...
Ska man använda magen så ska man inte ha för långa stavar....

Men jag är inte så på läst i det ämnet...

Jag är ju en sån där skidåkare som andra skidåker kallar för "ickeskidåkare" bara för att jag inte åker vasaloppet ;)
Link to comment
Share on other sites

Canyon: Ronnie har väl inte någon större överkropp att tala om, är faktist osäker på om han hade en överkropp när jag såg han sist? Daniel har ju en ganska kraftig underkropp också så det är nog svårt att få ihop tunna ben med kraftig överkropp.

Hur som helst, jag tror inte på överlånga stavar, du måste få upp kroppen så mkt som möjligt för att få tryck i stavarna. Kort rörelse som inte utnyttjar muskelgrupperna fullt ut. titta på Sprintåkarna se på Björn eller ännu hellre Hetland. Inte bra att bli hängande i stavarna.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...