Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Längd på stavar?

• Vänligen logga in för att kunna svara
67 svar till detta ämne

Osquar

Osquar

Medlem

• Members
  • Pip
  • 207 inlägg
[Jag är 176.5cm lång]

Jag köpte mina första moderna stavar 152.5cm (-24) långa och de passade mig inte alls. Det fanns ingen rytm och jag kämpade med axlar och armar i uppförsbacke. Jag lyckades byta dessa till 150cm (-26.5) och Wow, vilken skillnad! Bara 2.5cm och helt plötsligt så hade jag ett par stavar som satt som en "smäck".

Åren gick och jag kompleterade med skating stavar på 157.5 (-19), började köra rullskidor och använde då skating stavarna som ju var överlägsna vid stakning.

Nu har jag 6 vasalopp bakom mig och kommer med stor sannolikhet att återigen köpa mig ett par 152.5 för klassisk. Jag kör mycket mer stakning, och irriterar mig på att jag måste böja mig så mycket i stakning samt att den där sista "stav-kicken" inte riktigt finns där. När jag igår ställde mig på snö kändes det som att köra med barn-stavar efter all rullskide-åkning.

Summa kardemumma:
Längden på stavarna är en högst personlig fråga där kroppslängd bara är en av parameterna. Precis som tidigare inlägg skrivit, så är erfarenhet, styrka, kadensval och andel stakning andra faktorer som påverkar längden.

Andörjan

Andörjan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 45 inlägg
Nå, till slut kändes det befogat med ett inlägg i detta så kära ämne. Gustaf Vasa stakning i all ära men det går inte fort...Det blir helt sonika inte optimalt.

Självklart är den exakta längden något som måste sättas i relation till individens kroppsmått, inte så mycket till totala längden utan axelhöjden. Men poängen är åstakomma en hävstångseffekt. Det är inte bara en fråga om vilka muskler som aktiveras, hur och var under själva utförandet utan också att få tryck genom att få kroppen "över" stavarna. Plus att det är ganska självklart att kunna likna stakning med cykel. Frekvens = kadens.

- Önskat resultat är fart.
- Inte att hugga ved.

Bra läsning i ämnet är H-C Holmbergs studie som borde hittas på skidförbundets hemsida. Samt att kolla upp norska diskussionsforum. Vi svenskar i all ära, men våra kära västra grannar har en hel del kunskap att ta del av.

Redigerat av Andörjan, 01 december 2005 - 12:13 .

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
Detta va en het tråd har jag sett:)

Jag tycker som många här att man ska prova sig fram... Men jag har tyckt att det har varit en väldig hysteri i att ha långa stavar...
Jag är 183 cm lång och kör med 155-156 i klassiskt och 165 när jag kör skate...
Jag byte från 167,5 till 165 i skate och det gjorde en jäkla skillnad på på teknik och fart...kändes som jag fick mer nytta av stavarna när jag kortade av dom...

HAr hört någon som dillade om att armlängden skulle spela roll..om den nu kan skifta så mycket från person till person...det vet jag inte...

//
Tobbe
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

orvarino

orvarino

Medlem

• Members
  • Pip
  • 164 inlägg

Bra läsning i ämnet är H-C Holmbergs studie som borde hittas på skidförbundets hemsida. Samt att kolla upp norska diskussionsforum. Vi svenskar i all ära, men våra kära östra grannar har en hel del kunskap att ta del av.

Östra? Menar du finnarna? De har koll på den medicinska biten, inte stakningen...
"När man bara vill sitta på en stubbe och grina. Då är man ganska trött."

Andörjan

Andörjan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 45 inlägg
Där ser man hur fel det kan bli när man skriver i affekt eller kanske det snarare blottar mina problem i orienteringskogen... Vänd blicken mot väster, min son.

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Själv är jag 169cm, 82kg 11%Bf och har 147.5cm stavar (på Vasaloppet, 144cm på Skinnarloppet, Harsa etc.).

/O.

Jag hade alltså inte högst BMI på forumet... 2 kg lättare och den imponerande längden av 2 cm längre! Jag kanske får byta namn?

Om alla skulle sätta ut vikt och inte bara längd skulle man kunna göra en statistisk undersökning av stavlängden mot BMI. Men det klart - BMI ger ju inte alltid en så bra bild över hur mycket som borde bort över magen...

Ska i dagarna kapa ner mina CT1or till 148cm i klassiskt och 153 cm i skate... Skulle inte ha något emot ett par i 145-146 cm för tävlingar med mer diagonalåkning. Synd att man inte är snorrik...

Klas(annandator)

Klas(annandator)

Medlem

• Members
  • Pip
  • 29 inlägg
jag älskar siffror så sätt igång och sammanställ!!!!
Jag är 187 väger 78 (lite lägre BMI:)) och kör klassiskt med 155 stavar.

Emilomega

Emilomega

Medlem

• Members
  • Pip
  • 205 inlägg
Jag är 193 cm lång och 81 kg, stavar klassisk stil 162,5 cm

Spännvidd mellan fingertopparna 212 cm, slå det om ni kan ;-)

orvarino

orvarino

Medlem

• Members
  • Pip
  • 164 inlägg

Men det klart - BMI ger ju inte alltid en så bra bild över hur mycket som borde bort över magen...

Det var därför jag inflikade 11% Bf (bodyfat), så man inte tas för någon fet slashas...
:lol: :cool: :lol: :cool:

Pomp

Pomp

Medlem

• Members
  • Pip
  • 96 inlägg
Slutsaten tycks ju vara: ju bättre åkare- ju kortare stavar, ju sämre åkare ju längre stavar. "Bevis" Figge som är 179 cm dundrar Vasaloppet på 4:12. Han kör på 146 cm långa stavar. När Anders Aukland vann Vasaloppet för två år sedan, hade han, enligt intervju i norsk tidning, speciallånga stavar; dessa var 150 cm. Anders är 181 cm. Jörgen Aukland, hyggligt vasaloppsåkare är 193 cm och kör på 160 cm långa stavar.
I rest my case

orvarino

orvarino

Medlem

• Members
  • Pip
  • 164 inlägg

Spännvidd mellan fingertopparna 212 cm, slå det om ni kan ;-)

Du har möjligtvis inte tunnt spretigt rött hår och bor i ett träd på Borneo.

/O.

Emilomega

Emilomega

Medlem

• Members
  • Pip
  • 205 inlägg
Kände på mig att ett påhopp var nära antågande :-)

Likheten är väl att jag äter bananer...

deas

deas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 083 inlägg
Läste just en studie angående stavläng, gå in på www.pubmed.com och sök på "cross-country" + skiing. Där ahde de gjort en test med stavar. Sammanfattningsvis tre gruppen, en so fick välja stavlängd, en som fick 7,5 cm kortare än sii självval och en grupp som fick 7,5 cm längre. Den grupp med längre stavar fick ut mer kraft. Detta betyder ju inte att man ska ha längre stavar, men på tex vasan där det nästan bara är stakning så kan det vara en fördel. Är 188, körde vasan för två år sedan, blygsamma 6, 14 i sammanhanget. Stavlängd 167,5. Har i år nya stava som är 165, men velar om jag ska köra med längre. Nått att fundera på

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
Jag hittade en lite uppgift iangånde stavlängder i häfte jag hade här hemma...
Stavlängd klassiskt: 0,85 (0,811-0,894) av den effektiva kropslängden.
Stavlängdskate: 0,904(0,867-0,929) av effektiva kroppslängden.

Stog en del matnyttigt i den... ;) Synd att man inte tittat i den tidigare...

deas

deas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 083 inlägg
vad menas med den effektiva kroppslängden? Är det längd i cm utan skor och mössa eller med skor och mössa med tofs?

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
Det bör ju vara helt "naken"... Detta stog tyvärr inte...

deas

deas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 083 inlägg
Tolkade så med.
;o)

canyon

canyon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 211 inlägg

Läste just en studie angående stavläng, gå in på www.pubmed.com och sök på "cross-country" + skiing. Där ahde de gjort en test med stavar. Sammanfattningsvis tre gruppen, en so fick välja stavlängd, en som fick 7,5 cm kortare än sii självval och en grupp som fick 7,5 cm längre. Den grupp med längre stavar fick ut mer kraft. Detta betyder ju inte att man ska ha längre stavar, men på tex vasan där det nästan bara är stakning så kan det vara en fördel. Är 188, körde vasan för två år sedan, blygsamma 6, 14 i sammanhanget. Stavlängd 167,5. Har i år nya stava som är 165, men velar om jag ska köra med längre. Nått att fundera på

Som ett inlägg i den här debatten, så tror jag på långa stavar.
Jag är inne på att man kan köra med 10 till 20 cm för långa stavar på klassisk skidåkning jäm fört med idealmåttet.

Fördelen tror jag är mer kraft och ett större register med olika staktekniker.
Dessutom får man mer tryck rakt under skidan = bättre fäste och man kan dessutom korta fästvallazonen = bättre glid

Med denna långa stavlängd får man dock ändra åkteknik. Det går fortare - men det ser för dj-ligt ut - borde vara nästintill straffbart.
Tyvärr tror jag den moderna skidåkaren på hög tävlingsnivå som kommer att vinna mästerskap i framtiden kommer att åka så här (= typ Teischman som är frisk)

Redigerat av canyon, 10 februari 2006 - 10:46 .

deas

deas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 083 inlägg
Tack för ditt stöd!
;)
Precis, Tyskarna kör en mer upprätt stil på diagonalen och kan ha längre stavar. Har inte deras exakta mått, men de har längre stavar än snittet!!!

canyon

canyon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 211 inlägg

Tack för ditt stöd!
;)
Precis, Tyskarna kör en mer upprätt stil på diagonalen och kan ha längre stavar. Har inte deras exakta mått, men de har längre stavar än snittet!!!

Tycker nog du skulle prova gå upp i längd. Prova med 170 cm och tycker du det är för långt kapa ner dom till 168 cm.
Sedan kör du nog på - vad var det - jo 4 tim 11 min skall du se - ett år med snabbt före.....

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar