Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Längd på stavar?

• Vänligen logga in för att kunna svara
67 svar till detta ämne

deas

deas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 083 inlägg
Nja, kanske inte, tänkte sikta på medalj i år. Körde just 15 km med 167,5 cm, lite segt i början, men rackarns vad det atr vid både dubbel- och enkelstakning. har dock klar bättre tränad överkropp jmf med underkropp!

canyon

canyon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 211 inlägg
Åka med långa stavar är mycket en träningssak - för vissa passar det nog inte. Men klarar man av det ger det ooootrolig effekt.

Träna stakning med frånskjut uppför!

Vasaloppet är ca 90% stakning och 10% benåkning. Så tränar man proportionellt till detta är det att föredra smala tunna ben - lite vikt och en rejäl överkropp. = Mycket stakträning. Paddla och åk rullskidor på sommaren, + lite specifik styrketräning

Redigerat av canyon, 10 februari 2006 - 13:10 .

deas

deas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 083 inlägg
Prcis min tanke. och eftersom jag paddlat i 25 år(dock lganska mkt mindra de senaste 5) så ahr jag en bra grund. Goda förutsättningar map smala tunna ben, är i en klass för sig. hur många kan skryta med att lycratights fladdrar som hiphopparnas byxor!!

canyon

canyon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 211 inlägg

Prcis min tanke. och eftersom jag paddlat i 25 år(dock lganska mkt mindra de senaste 5) så ahr jag en bra grund. Goda förutsättningar map smala tunna ben, är i en klass för sig. hur många kan skryta med att lycratights fladdrar som hiphopparnas byxor!!

är /var nog bara Sara Wedlund på sin tid och kanske ytterligare någon löpare på långdistans

deas

deas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 083 inlägg
Haha, slår nog inte Sara!!!

Boljohan

Boljohan

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 596 inlägg
Apropå detta ämne (inte Sara alltså) så läser jag i dagens Gefle Dagblad om den lokale långloppshjälten Ronnie Löf, 34:e plats igår.

...[Ronnie] satte ett andra rekord i loppet också. Han hade de längsta stavarna!
-Absolut. Här är det ingen som slår mig.
Ronnie har jobbat med sin stakteknik och körde med stavar som såg ut att vara för fristil.
-De är två och en halv decimeter längre än dem jag använde förut. Stakningen har tidigare varit min svaga sida, men nu har jag en helt annan teknik, och det fungerar bra.

Är det du canyon...? ;)

Andörjan

Andörjan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 45 inlägg
Å andra sidan har vi dom som INTE åker med långa stavar med godkänt resultat. Thynell har som det ser ut kortare stavar är genomsnittet, Ahrlin har längre, Aukland har kortare.
Thynell ser och är ganska bitig, Ahrlin (eller Ronnie Löf) är mer lika trad skidåkare och Aukland ungefär likadan. Vad som jag tyckte mig se på upploppet när sportnytt kollades igår var att Thynells betydligt snabbare frekvens och hårdare träff vid isättningen gav en honom en vassare spurt jmf Ahrlin. Sen kanske Jerry var trött...? Stirra er inte blinda på stavlängden, se till att bli starkare. Styrkestak javisst, men se till att få timmar i gymmet.

canyon

canyon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 211 inlägg

Apropå detta ämne (inte Sara alltså) så läser jag i dagens Gefle Dagblad om den lokale långloppshjälten Ronnie Löf, 34:e plats igår.

...[Ronnie] satte ett andra rekord i loppet också. Han hade de längsta stavarna!
-Absolut. Här är det ingen som slår mig.
Ronnie har jobbat med sin stakteknik och körde med stavar som såg ut att vara för fristil.
-De är två och en halv decimeter längre än dem jag använde förut. Stakningen har tidigare varit min svaga sida, men nu har jag en helt annan teknik, och det fungerar bra.

Är det du canyon...? ;)

Hej och NEJ
Jag är inte Ronnie Löf.

Hade däremot varit kul om det var så. Skulle smälla högt i min sporthistorik med en 34:e plats i Vasaloppet. (Tyvärr kan jag nog inte ens drömma om något sådant)

Har sett och pratat med Ronnie Löf om hans stavlängd. Jag tror att vi på nästa Vasalopp kommer att se fler skidåkare i täten av Vasaloppet med långa stavar. I min skidteoretiska värld är detta bara början. Stakåkning med frånskjut i branta uppförskörningar kommer att gå fort och kommer att bli vanligt. Fult är det - men effektivt och fort går det.......

Redigerat av canyon, 06 mars 2006 - 19:05 .

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
Har fått för mig att man använder olika muskelgrupper beronde på hur långa stavar man har...
Många säger att man använder mer mage när man stakar nu för tiden...
Ska man använda magen så ska man inte ha för långa stavar....

Men jag är inte så på läst i det ämnet...

Jag är ju en sån där skidåkare som andra skidåker kallar för "ickeskidåkare" bara för att jag inte åker vasaloppet ;)
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 508 inlägg
Canyon: Ronnie har väl inte någon större överkropp att tala om, är faktist osäker på om han hade en överkropp när jag såg han sist? Daniel har ju en ganska kraftig underkropp också så det är nog svårt att få ihop tunna ben med kraftig överkropp.

Hur som helst, jag tror inte på överlånga stavar, du måste få upp kroppen så mkt som möjligt för att få tryck i stavarna. Kort rörelse som inte utnyttjar muskelgrupperna fullt ut. titta på Sprintåkarna se på Björn eller ännu hellre Hetland. Inte bra att bli hängande i stavarna.

Boljohan

Boljohan

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 596 inlägg

I min skidteoretiska värld är detta bara början. Stakåkning med frånskjut i branta uppförskörningar kommer att gå fort och kommer att bli vanligt. Fult är det - men effektivt och fort går det.......

Intressant att bilden på Ronnie i den aktuella upplagan av Gefle Dagblad visar just detta: Löf "hängande" i stavarna medan löparna kring honom diagonalar!

Boljohan

Boljohan

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 596 inlägg

Stirra er inte blinda på stavlängden, se till att bli starkare. Styrkestak javisst, men se till att få timmar i gymmet.

Ska man se det här med längre stavar som ett sätt att kompensera för brist på styrka?

HC Holmbergs doktorsavhandling stödjer det du säger: skidåkare har relativt underutvecklade överkroppar och det finns en betydande potential till förbättring av prestationen kopplad till förändringar på muskelnivå, även för elitåkare. Han visar också på att underkroppen är överraskande mycket involverad i dubbelstakning. Om överkroppen blir större och starkare kommer benen också att få jobba mer. Biffigare åkare borde alltså vara modellen!

canyon

canyon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 211 inlägg
Max styrka i förhållande till kroppsvikt = Max effekt i stakning

Alltså inga biffiga åkare för långlopp, men kanske för sprint!

Åkarna borde bli starka för det arbete som skall utföras. Är det stakning så skall grenspecifik styrketräning prioriteras. Sedan kompletteras med allmän styrka + snabbhet och uthållighet.

Grenspecifik styrketräning + t ex kajakpaddling + rullskidor.

Bålmuskulaturen och triceps är väl viktiga muskelgrupper. Misstänker även att lårmuskulaturen hjälper till en hel del. Fördelen med långa stavar är bl a att man får större hävstångseffekt + större variation i stakningen. man kan använda långa stavtag med utnyttjande av tom kroppsvikten (hänga i stavarna) - gå på frekvens - styrkestaka - ändra vinklar och jobba mer med armar - låsa överkroppen och jobba med bålmuskulaturen - bred och smal stavföring.

Så den moderna åkaren (ej sprint) bör vara smal=låg kroppsvikt samt vara väldigt stark i den muskulatur som används för stakning. Dock ej biffig. Musklerna skall vara snabba, explosiva och uthålliga. Just snärten = en snabb stark stavrörelse är viktig för att kunna ge, öka och bibehålla fart.

Man kan misstänka att benen på moderna - speciellt längloppsåkare blir lite spagettiliknande. (fladder i tightsen)....

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 294 inlägg
Thynell är väl inte direkt trådsmal?

Andörjan

Andörjan

Medlem

• Members
  • Pip
  • 45 inlägg

Max styrka i förhållande till kroppsvikt = Max effekt i stakning...
......Alltså inga biffiga åkare för långlopp, men kanske för sprint!...
....Man kan misstänka att benen på moderna - speciellt längloppsåkare blir lite spagettiliknande. (fladder i tightsen)

Näppeligen. Som också konstaterat är Thynell inte direkt trådsmal, ej heller kanske en av de starkaste VL vinnarna: Jan Ottsson med 4 segar, varav tre i rad. Citerar honom från marathon.se: ”Jag är ju ganska fyrkantig kroppsligt sett och har mer mått som en ishockeyspelare än en löpare (174 cm/78–80 kg).”

Och jag tror mig våga påstå att längdåkare i gemen är betydligt biffigare idag jämfört på S-Å Lundbäcks tid...det är mer muskler som gäller vilket även H-C Holmberg konstaterar i sin avhandling. Så, igen - grenspecifik styrketräning: absolut men - tung och explosiv styrketräning måste till. En annan intressant jämförelse (även den från H-C) tagen från friidrotten: man kan få en sprinter att bli en bra maratonlöpare men det blir inga sprinters av maratonlöpare....:rolleyes:

Så nu, tisdag kväll efter söndagars söndag går jag till gymmet innan hemmets vrå inträdes...

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 294 inlägg
Tyvärr kommer nog även jag att falla till föga och börja lyfta lite, träna innomhus uuuh:(

Magnus

Magnus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 210 inlägg
Var det inte en roddare som skulle köra Vasan och hade ganska höga ambitioner, kan gissa att stakning var hans starkaste vapenen, någon som vet vem och hur det gick för honom?

kayaker

kayaker

Medlem

• Members
  • Pip
  • 338 inlägg
Varje år är det gott om roddare som åker Vasaloppet med bra resultat.

/Fredrik

Worldloppet Gold Master

Marathon de Bessans, Jizerska 50, Dolomitenlauf, Marcialonga, König Ludwig Lauf, Transjurassienne, Gatineauloppet, Tartu Maraton, Finlandiahiihto, Vasaloppet, Bieg Piastow, Engadin Ski Marathon, 7-Mila, Bothnialoppet, Dundret Runt, Malmstråket, Engelbrektsloppet, Wadköpingsloppet 

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Var det inte en roddare som skulle köra Vasan och hade ganska höga ambitioner, kan gissa att stakning var hans starkaste vapenen, någon som vet vem och hur det gick för honom?

Om det är Olaf Tufte du menar, så kom han på 92:a plats med tiden 04:49:54.

Magnus

Magnus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 210 inlägg
Det var visst Marcus Oscarsson han hette ock så var han kanotist annars var jag på rätt spår, hittade inte honom i resultatlistan.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar