Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Längd på stavar?


Klippan

Recommended Posts

[quote name=canyon]I min skidteoretiska värld är detta bara början. Stakåkning med frånskjut i branta uppförskörningar kommer att gå fort och kommer att bli vanligt. Fult är det - men effektivt och fort går det.......[/quote]
Intressant att bilden på Ronnie i den aktuella upplagan av Gefle Dagblad visar just detta: Löf "hängande" i stavarna medan löparna kring honom diagonalar!
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply
[quote name=Andörjan]Stirra er inte blinda på stavlängden, se till att bli starkare. Styrkestak javisst, men se till att få timmar i gymmet.[/quote]
Ska man se det här med längre stavar som ett sätt att kompensera för brist på styrka?

HC Holmbergs doktorsavhandling stödjer det du säger: skidåkare har relativt underutvecklade överkroppar och det finns [i]en betydande potential till förbättring av prestationen kopplad till förändringar på muskelnivå, även för elitåkare[/i]. Han visar också på att underkroppen är överraskande mycket involverad i dubbelstakning. Om överkroppen blir större och starkare kommer benen också att få jobba mer. Biffigare åkare borde alltså vara modellen!
Link to comment
Share on other sites

Max styrka i förhållande till kroppsvikt = Max effekt i stakning

Alltså inga biffiga åkare för långlopp, men kanske för sprint!

Åkarna borde bli starka för det arbete som skall utföras. Är det stakning så skall grenspecifik styrketräning prioriteras. Sedan kompletteras med allmän styrka + snabbhet och uthållighet.

Grenspecifik styrketräning + t ex kajakpaddling + rullskidor.

Bålmuskulaturen och triceps är väl viktiga muskelgrupper. Misstänker även att lårmuskulaturen hjälper till en hel del. Fördelen med långa stavar är bl a att man får större hävstångseffekt + större variation i stakningen. man kan använda långa stavtag med utnyttjande av tom kroppsvikten (hänga i stavarna) - gå på frekvens - styrkestaka - ändra vinklar och jobba mer med armar - låsa överkroppen och jobba med bålmuskulaturen - bred och smal stavföring.

Så den moderna åkaren (ej sprint) bör vara smal=låg kroppsvikt samt vara väldigt stark i den muskulatur som används för stakning. Dock ej biffig. Musklerna skall vara snabba, explosiva och uthålliga. Just snärten = en snabb stark stavrörelse är viktig för att kunna ge, öka och bibehålla fart.

Man kan misstänka att benen på moderna - speciellt längloppsåkare blir lite spagettiliknande. (fladder i tightsen)....
Link to comment
Share on other sites

[quote name=canyon]Max styrka i förhållande till kroppsvikt = Max effekt i stakning...
......Alltså inga biffiga åkare för långlopp, men kanske för sprint!...
....Man kan misstänka att benen på moderna - speciellt längloppsåkare blir lite spagettiliknande. (fladder i tightsen)[/quote]
Näppeligen. Som också konstaterat är Thynell inte direkt trådsmal, ej heller kanske en av de starkaste VL vinnarna: Jan Ottsson med 4 segar, varav tre i rad. Citerar honom från marathon.se: ”Jag är ju ganska fyrkantig kroppsligt sett och har mer mått som en ishockeyspelare än en löpare (174 cm/78–80 kg).”

Och jag tror mig våga påstå att längdåkare i gemen är betydligt biffigare idag jämfört på S-Å Lundbäcks tid...det är mer muskler som gäller vilket även H-C Holmberg konstaterar i sin avhandling. Så, igen - grenspecifik styrketräning: absolut men - tung och explosiv styrketräning måste till. En annan intressant jämförelse (även den från H-C) tagen från friidrotten: man kan få en sprinter att bli en bra maratonlöpare men det blir inga sprinters av maratonlöpare....:rolleyes:

Så nu, tisdag kväll efter söndagars söndag går jag till gymmet innan hemmets vrå inträdes...
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Klas]Thynell är väl inte direkt trådsmal?[/quote]
hehehe - och inte har han långa stavar heller - ser ut som han kör med för korta stavar.
Thynell måste vara undantaget som bekräftar regeln.

Gunde försökte ju sig på styrketräning - men blev för musklig och tung. Gick sedan tillbakas till en lite tunnare överkropp, när det gick lite sämre resultatmässigt.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker ändå att man måste känna sig fram till vad som blir bäst för en själv. Jag har slötittat lite på inspelning från VL, och tycker väl snarare det ser konstigt ut när japanen Shunsuke Komamura nr 305 låg först och drog. Lite väl långa stavar. Även om jag redan skrivit att jag själv föredrar längre än rekommenderat. Körde VL på stavar -23, men har ett par -26 till mer kuperade lopp.
Link to comment
Share on other sites

Håller helt och hållet med. Det viktigaste är att man kör på den längd man själv föredrar, har tränat med och behärskar.
Det teoretiskt rätta behöver absolut inte var det rätta för individen. Titta bara på cyklister i proffstouren. Det finns teoretiskt en rätt sittställning, men det är få av proffsen som sitter perfekt och som cyklar enligt skolboken......
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Hmm. Jag då?
Kanske lite ung för det här stället men ändå :p
aja,jag är168cm. Vad ska jag ha? 145känns för lång när det gäller klassiskt och 140 alldeles för kort!
Ska nog kapa mina 145 nån centimeter..(eller pappa då :P )


Edit; opps såg nu att det var lite inaktiv tråd .
Link to comment
Share on other sites

Kul att du tog upp den här gamla tråden.
Det du skall använda är det som känns bäst och mest naturligt för dig själv.
Satsar du hårt på skidåkning skulle jag överväga att försöka träna upp mig att åka med riktigt långa stavar på klassiskt. Längre upp i denna tråd finns mycket matnyttigt om stavlängd.
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag läst typ allt i den här tråden x)

Men jag har kört lite mer nu och 145 gick bra. Iallafal i dubbelstakningen, (blev inte mycket mer än stakning,.. mkt dåligt fäste :P ) Fast körde lite diagonalt från början kändes bra iallafall...
Och 145 är alltså -23 så det är ju ganska långt men jag tror det går.
Men måste testa på en lite mer kuperad bana med långa backar för att få känna på diagonalen ordentligt och staking med frånskjut för dendelen ..
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
[quote name=hanriis]Ett tips som kanske inte gäller oss färdigvuxna, men som definitivt är ett bra tips för växande ungdomar. Köp lite för långa stavar (5-10cm) kapa ner dom till rätt längd. Det går nämligen att med den sparade biten och ett skarvstycke förlånga staven inuti handtaget. Man sparar nån krona iallafall.
Jag tycker att tabellen i Falken länken rekommenderar lite för långa stavar. Börja där men var inte rädd för att korta om det känns så.
Med hopp om snar kyla, ha de´.[/quote]
Hittade ett gammalt inlägg som jag blev nyfiken på. Jag har kapat mina stavar för mycket och skulle behöva förlänga dom ett par cm. Är det någon som vet vad som menas med "skarvstycke" i inlägget ovan? Eller om det är någon annan som har tips på hur man kan göra en stavförlängning.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...