Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vecka 47


TT

Recommended Posts

Dags att summera veckan.

 

Må: Cykel A1 1t + styrketräning 1t

Ti: Skidgång 12x1m intervaller A3, tot 1t

On: Vila

To: Vila

Fr: Löpning A2 med A3 ryck 1t

Lö: Skidor A2/A3 1t 30m

Sö Skidor A1/A2 1t 50m + A2 1t

 

Äntligen lite skidåkning ute i det fria. :)

Link to comment
Share on other sites

jajamensan.

 

mån: vila

tis: 1tim elgufs långa intervaller inkl upp-/nedvarvn

ons: 1tim 20min maxstyrka

tors: vila

fre: 35min A1 löpning i terräng, direkt efter test av specialkonstruktion a´la GundeG

25min 4x3/2 stakintervaller med C2 roddmaskins främre del monterad högt uppe

på väggen med 45gr lutning neråt med specialhandtag, värsta stakeometern...

(kanonredskap nu när det är pissväder)

lör: lätt förkyld, 1tim lätt stavgång i skogen/terräng med frugan

sön: lätt förkyld, 1tim lätt stavgång i skogen/terräng med frugan

 

Inte riktigt enligt plan...men när jag är 100:a kry blir det massor med stenhård C2-stakning =)

Link to comment
Share on other sites

jajamensan.

 

 

25min 4x3/2 stakintervaller med C2 roddmaskins främre del monterad högt uppe

på väggen med 45gr lutning neråt med specialhandtag' date=' värsta stakeometern...

(kanonredskap nu när det är pissväder)[/quote']

Där blev jag avis. När jag blir stor ska jag skaffa en C2 också =)

=) =) =)

Link to comment
Share on other sites

Intressant.. för jag har också varit inne på tanken att konstruera en stakmaskin på detta sätt.

Jag gillar apparater med svänghjul för de ger ett konstant incitament att hålla uppe farten. Om man försöker smygvila blir man direkt straffad genom att det är trögare att dra upp farten på hjulet igen, jämfört med att hålla konstant fart.

Nån som vet om det går att köpa ett sådant svänghjul nånstans ? Eller måste man köpa en hel roddmaskin och plocka isär ?

Link to comment
Share on other sites

M: Hvile (bortsett fra stabilisering 15 min.).

T: C2 4x10 min. I3. Tot. 90 min.

O: Vekter 50 min.

T: Løp 90 min. I1 + stabilisering 15 min.

F: Elghufs 5x4 min. I4. Tot. 75 min.

L: Rulleski 120 min. I1/2. Mye staking.

S: Vekter 45 min. + stabilisering 20 min.

 

Skulle gjerne trent mer spesifikt (dvs. rulleski) nå som skisesongen nærmer seg med stormskritt (er stor tilhenger av grenspesifikk trening), men jeg har dessverre en rygg som krever veldig allsidig trening. Mye skigåing på snø går greit, men ryggen er ikke så glad i pigging på asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Vecka 47:

 

Måndag: FM:Styrka 40 min

EF: Skidor stakning A1/A2 2,00 tim, + 12 impulser + 15 min cykel A1

Tisdag: Skidor stakintervaller 6*6/2 min A3 + 1.20 tim Stakning A1/A2 tot. 2,05 tim

+ 15 min cykel A1

Onsdag: Skidor klassiskt 2,00 tim A1/A2 + 14 impulser + 15 min cykel A1

Torsdag: FM: Styrka 40min

EF: Skidor klassiskt 3,00 tim A1/A2 + 15 min cykel A1

Fredag: Vila (om man nu kan kalla denna dag för "vila" då jag mer eller mindre ägnade

all tid åt att försöka få mina skidor plana med en slö K-sickel)

Lördag: Skidor stakning 1,20 tim A2 + 40 min stakning A1 tot. 2,00 tim + 15 min cykel A1

Söndag: Skidor klassiskt 2,00 tim A1/A2 + 15 impulser + 15 min cykel A1

Link to comment
Share on other sites

Intressant.. för jag har också varit inne på tanken att konstruera en stakmaskin på detta sätt.

Jag gillar apparater med svänghjul för de ger ett konstant incitament att hålla uppe farten. Om man försöker smygvila blir man direkt straffad genom att det är trögare att dra upp farten på hjulet igen, jämfört med att hålla konstant fart.

Nån som vet om det går att köpa ett sådant svänghjul nånstans ? Eller måste man köpa en hel roddmaskin och plocka isär ?

Om ni läser HC Holmbergs doktorsavhandling så har de använt en C2 roddmaskin som de byggt om till stakergometer. Vill minnas att det fanns nån bild på den också.

Link to comment
Share on other sites

Intressant.. för jag har också varit inne på tanken att konstruera en stakmaskin på detta sätt.

Jag gillar apparater med svänghjul för de ger ett konstant incitament att hålla uppe farten. Om man försöker smygvila blir man direkt straffad genom att det är trögare att dra upp farten på hjulet igen' date=' jämfört med att hålla konstant fart.

Nån som vet om det går att köpa ett sådant svänghjul nånstans ? Eller måste man köpa en hel roddmaskin och plocka isär ?[/quote']

Om ni läser HC Holmbergs doktorsavhandling så har de använt en C2 roddmaskin som de byggt om till stakergometer. Vill minnas att det fanns nån bild på den också.

Jo jag har sett den men då krävs det 2st gliddelar och en massa annat krimskrams. Denna lösning känns enklare och ändå grymt likt stakning på skidor.

Tror väl att Elofsson använde en stakergometer al´la HC Holmerg när han vurpade och slog i höften för x antal år sen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...