Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i dalarna?


OJ

Recommended Posts

Åkte i helgen upp till Gyllbergen från uppsala. En nätt liten tur på 32 mil t.o.r för att kunna åka lite skidor. Kan varmt rekommendera Gyllbergen för dem som inte känner till det. Snösäkert = regnar det i borlänge snöar det i gyllbergen. Likaså är de snabba på att köra upp spåren. Senare i vinter kommer de att öppna vildmarksleden ett 32 km långt spår otroligt fin skidåkning. Jag väljer hellre gyllbergen framför att åka upp till högbo och konstsnö. I helgen hade de körvägen spårad totalt 7km enligt garmin klockan.

 

I helgen såg man åkare från tex falun-borlänge skidklubb träna där. mycket folk varför spåren blev lite sladdriga på söndag em.

Link to comment
Share on other sites

Då blir vi många i Grönklitt i helgen ;)

Det kan du ge dig på, vi är nog 25st från klubben. Många nya ungdommar har vi lockat med oss så det ska bli kul och förhoppningsvis inser de vilken fantastiskt rolig sport längdskidåkning är!

 

Så håll utkik efter gröna klubboveraller med Södertälje IF på ryggen :)

Link to comment
Share on other sites

Då var man hemma igen i +6 grader och spöregn.......... :(

 

Men jisses vad snö det var i Grönklitt. Kom säkert 25-30cm bara på lördagen!. Trots lite gråmulet så var det ett underbart vinterlandskap att åka i. Ungdomarna drillades i div teknikövningar och staffetter (alltid lika populärt!) samt åkning på "Hund och Pulka spåret". Några var vi som också blev omåkta av Daniell Tynell och får smaka på hur fort det går för dom bästa redan när dom "fisåker" :)

 

Det blir en stor utmaning att inspirera ungdomarna på torsdag när det är barmarksträning och sprättande skidgång i elljusspåret igen................

Link to comment
Share on other sites

Stefan: Nog såg jag er allt! Jag var själv ute och drillade de blåklädda Hemma-åkarna, såg du till oss?

Jajjamensan, er såg jag. Undrade vad det var för klubb men gissade sedan att det var ett företag som köpt ett teknikläger, var det rätt gissat?

 

Herregud vad man vore sugen att åka upp igen, totalt jämngrått ute med regn och plussgrader. Blir inte lätt att motivera sig för löpträning framöver..............

 

Vi hyrde föresten en kanonfin stuga/lägenhet. Gissar att det var Limbygården som låg precis ovanför oss. 16 bäddar, bastu, jacuzzi, fräscht kök mm. Att vi sedan kunde bo så många i samma stuga gillade ju ungarna..........mycket bus blev det :) Enda minus med stugan var just att den låg en bit från själva längdspåren så det blev ju till att organisera bilarna upp och ner varje pass. Men det är nog banne mig första gången jag är på läger i månadsskiftet nov/dec och det är så mycket snö. Har genom åren alltid varit ett jädra jagande på skogsbilvägar mm mm. Så man kan lugnt säga att det blev ett toppen läger!

Link to comment
Share on other sites

Rätt gissat. Vårt gäng bodde i Limbygården.

 

En sak man kan göra är att hålla sig i sidan av slalombacken och ta sig upp och ner den vägen, om man håller koll på folket som åker slalom/snowboard/osv. Då slipper man transporterna.

Limbygården.....den är väl ännu lyxigare vad jag förstått :)

 

Nja, släppa iväg 15 ungar i åldern 10-16 i utförsbacken på längdskidorna. Slutar nog illa..............för att inte tala om när de ska ta sig uppför igen, tvärslut efter ett tufft pass nere i spåren ;)

 

Men det funkade med bilarn, lite planering bara så var det löst!

Link to comment
Share on other sites

Var uppe en svång nu sön-tis i Mora. Åkte i Hemus. Helt ok spår. Vad jag kunde förstå gick de till Läde ca: 1,1 mil dit från Hemus. Det som var ett litet aber var att det var väldigt lite packat så att stavarna åkte igenom väldigt mycket, således blev det väldigt lite kraft i stakningen. Trugorna fastnade ofta i snön och "högg" fast. Fick träna desto mer på diagonalålkning istället.
Link to comment
Share on other sites

Lugnet går ju att köra' date=' riktigt bra spår igår kväll och även klart åkbart imorse trots ösregnet. (inte helt inspirerande skidåkning). Rundan är ju dock bara ~550meter så roligare kan man ju ha det.[/quote']

Var hittar man spårstatus för Lugnet?

på just denna tråden, 2 inlägg tidigare tyckte jag du såg en beskrivning av status. annars finns väl snöfrida (som ej brukar vara helt up to date) http://www.falun.se/www/falun/ToF/Lugnet.nsf/dok/snofrida

 

jag skulle tro att 500 meterslingan kommer att ligga hela vintern om inte det här vädret skulle hålla i sig väldigt länge, än så länge är det inte nära att snön håller på att försvinna där i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...