Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nysnö, -7 grader


Andreas T

Recommended Posts

Skida 1: Salomon Equipe 10 SK

Skida 2: Fischer RCS skate-cut.

Skida 1 och skida 2 har med samma preparering glidit väldigt lika vid tidigare tester.

 

Test 1:

Temperatur: -7 ºC

Snötyp: Lätt fallande nysnö

Luftfuktighet: Ej mätt, men uppfattades som ganska hög

Glidvalla skida 1: Sicklad med Kuzminsickel. (Ingen maskinstruktur kvar) Rotostålborstad. Ytan uppblankad med metallstav, eftersom tidigare tester i nysnö gått dåligt.

Glidvalla skida 2: Stenslipad av Lars Svensson, CD021 struktur, vallad med BWLF blandad med lite Toko molybden.

Fästvalla: Ingen. Glidtester med en fästvallad skida säger inte mycket om glidprepareringen.

Ev rillning: Ingen

Kortfattad beskrivning hur testet utförts:

Flertal jämförelsetester av glid i långa backar med olika lutning.

Kortfattad beskrivning av resultat:

Den spontana åkkänslan med både skida 1 och skida 2 var bra! I glidtester i backar blev dock skida 1 rejält ifrångliden av skida två i alla typer av backar. Ingen signifikant förändring av den relativa skillnaden i glid kunde uppfattas efter 2 mils åkning.

Betyg: I en skala 1-5 där 1 är värdelöst 2=dåligt 3=medelbra 4=bra 5=mycket bra

Skida 1: Betyg 2.5

Skida 2: Betyg 4

Typ av åkare: Vasaloppsåkare led 2-3.

 

Skida 1 sicklades om med Kuzminsickeln och vallades sedan med BWLF.

Skida 2 lämnades orörd.

 

Test 2:

Temperatur: -7 ºC

Snötyp: Lätt fallande nysnö

Luftfuktighet: Ej mätt, men uppfattades som ganska hög

Glidvalla skida 1: Sicklad med Kuzminsickel. (Ingen maskinstruktur kvar) därefter vallad med BWLF.

Glidvalla skida 2: Stenslipad av Lars Svensson, CD021 struktur, vallad med BWLF blandad med lite Toko molybden.

Fästvalla: Ingen. Glidtester med en fästvallad skida säger inte mycket om glidprepareringen.

Ev rillning: Ingen

Kortfattad beskrivning hur testet utförts:

Flertal jämförelsetester av glid i långa backar med olika lutning.

Kortfattad beskrivning av resultat:

Nu gick skidorna så gott som lika. Skida 1 gick lite bättre än skida 2 i flackare backar.

Betyg: I en skala 1-5 där 1 är värdelöst 2=dåligt 3=medelbra 4=bra 5=mycket bra

Skida 1: Betyg 4

Skida 2: Betyg 4

Typ av åkare: Vasaloppsåkare led 2-3.

Link to comment
Share on other sites

Nysnö verkar vara ett gissel då man kör ovallat.

Ja, när det är nysnö är snökristallerna så vassa att slätheten på belaget blir väldigt viktig. Jag kikade ju lite i mikroskop förra säsongen (se någon gammal Kuzmin-tråd) och även om den Kuzmin-sicklade ytan var mycket slätare än en ovallad stenslipad, så var den vallade ytan i en helt annan division vad slätheten beträffar. Jag hade hoppats att metallstångsbehandlingen skulle ha haft större positiv effekt. Nu får man klura på något annat sätt att få ytan slätare.

Link to comment
Share on other sites

Kul med säsongens första test :), var någonstans utfördes testet?

 

Slätheten på belaget vid kallt före (och nysnö!?) är ju enligt Sture Hogmark av största vikt och din test verkar ju visa detta i praktiken. "Blankningen" av belaget verkar dock inte ha haft avsedd effekt, vart fall inte samma effekt som din vallade skidor verkar ha haft. Här vill ju Lars-Erik mena att vi kommer att få se nya metoder att skapa det plana belaget. Ska bli intressant att se vad vintern har i sitt sköte!

 

Intressant också att inte de vallade skidorna tappade i glidförmåga, vilket mina egna tester visat. Vad tror du detta beror på?

 

De stenslipade och vallade skidorna tolkar jag som att du körde 20km vid test nr 1. När du sedan gjorde test nr 2, vallades dessa skidor ytterligare en gång eller fortsatte du med samma prepparering och endast skidpar 1 gjordes om? Hur långt åkte du i test nr 2?

Link to comment
Share on other sites

Får jag fråga hur det går till att "blanka" upp ytan med en metallstav?

Man drar eller rullar med en metallstav längs skidan (jag drog). Detta tar ned yttoppar på belaget och gör att det blir blankare och slätare.

 

var någonstans utfördes testet?

I Edsåsdalen. Riktigt fint och vintrigt var det där!

 

Intressant också att inte de vallade skidorna tappade i glidförmåga, vilket mina egna tester visat. Vad tror du detta beror på?

Jag tror att det beror på att vallan inte nöttes nämnvärt i den snö som var. Skidorna såg ungefär lika fräscha ut före som efter passet. Hade inget mikroskop med, men med blotta ögat såg de bra ut.

 

De stenslipade och vallade skidorna tolkar jag som att du körde 20km vid test nr 1. När du sedan gjorde test nr 2, vallades dessa skidor ytterligare en gång eller fortsatte du med samma prepparering och endast skidpar 1 gjordes om? Hur långt åkte du i test nr 2?

Vi kunde inte se något behov av att valla om skidpar 2, så det var endast de stålsicklade skidorna som fick på ett lager BWLF. Det blev ett par mil i test 2 också.

Link to comment
Share on other sites

Vi kunde inte se något behov av att valla om skidpar 2' date=' så det var endast de stålsicklade skidorna som fick på ett lager BWLF. Det blev ett par mil i test 2 också.[/quote']

OK, då betyder det att de stenslipad och vallade i princip gick 40km och ändå inte tappade i glid?

Eftersom jag bara gjorde jämförelsetester, så kan de mycket väl ha tappat lite i glid, men de gjorde det inte relativt de skidor som de jämfördes med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Skida 1: Salomon Equipe 10 SK

Skida 2: Fischer RCS skate-cut.

Skida 1 och skida 2 har med samma preparering glidit väldigt lika vid tidigare tester.

 

Test 1:

Temperatur: -7 ºC

Snötyp: Lätt fallande nysnö

Luftfuktighet: Ej mätt, men uppfattades som ganska hög

Glidvalla skida 1: Sicklad med Kuzminsickel. (Ingen maskinstruktur kvar) Rotostålborstad. Ytan uppblankad med metallstav, eftersom tidigare tester i nysnö gått dåligt.

.

.

.

Skida 1: Betyg 2.5

Skida 2: Betyg 4

Typ av åkare: Vasaloppsåkare led 2-3.

 

Skida 1 sicklades om med Kuzminsickeln och vallades sedan med BWLF.

Skida 2 lämnades orörd.

 

Test 2:

Skida 1: Betyg 4

Skida 2: Betyg 4

Tackar för intressant test. En sak som jag funderat på efter att ha läst i annan tråd är att jag har läst om flera som fått bättre glid genom att toppa med glidvalla ovanpå ett stålsicklat belag, men en fråga som nog borde undersökas lite närmare i framtiden är hur mycket av den förbättringen som beror på vallan och hur mycket som beror på den extra putsning med t ex nylonborste som gjorts efter vallningen. Det vill säga, om man har två stålsicklade och lika bra glidande skidpar som skidpar 1 i test 1 ovan, och sedan vallar och putsar ena paret blankt (som i test 2) samt putsar det andra blankt utan att först lägga på glidvalla, hur mycket skulle det då skilja i glid?

 

Vore intressant att se en sådan test.

 

(Ingen riktig sådan på gång själv, men jag gjorde säsongens första glidvallning igår. Såg att det förväntas bli plusföre i Ranrennet på söndag och det kändes som bra tillfälle att värma på ett lager pulver (C44) ovanpå ett skidbelag som jag först stålsicklat och sedan borstat och putsat upp med tagel- och nylonborste. Sen blir det liknande borstning på lördag för att få blank yta igen. Hinner jag skall jag göra glidtest mot referenspar (sicklat och nylonborste-putsat) före och efter. Blir intressant att se om det går att dra någon slutsats av det.

Link to comment
Share on other sites

Skida 1: Salomon Equipe 10 SK

Skida 2: Fischer RCS skate-cut.

Skida 1 och skida 2 har med samma preparering glidit väldigt lika vid tidigare tester.

 

Test 1:

Temperatur: -7 ºC

Snötyp: Lätt fallande nysnö

Luftfuktighet: Ej mätt' date=' men uppfattades som ganska hög

Glidvalla skida 1: Sicklad med Kuzminsickel. (Ingen maskinstruktur kvar) Rotostålborstad. Ytan uppblankad med metallstav, eftersom tidigare tester i nysnö gått dåligt.

.

.

.

Skida 1: Betyg 2.5

Skida 2: Betyg 4

Typ av åkare: Vasaloppsåkare led 2-3.

 

Skida 1 sicklades om med Kuzminsickeln och vallades sedan med BWLF.

Skida 2 lämnades orörd.

 

Test 2:

Skida 1: Betyg 4

Skida 2: Betyg 4[/quote']

Tackar för intressant test. En sak som jag funderat på efter att ha läst i annan tråd är att jag har läst om flera som fått bättre glid genom att toppa med glidvalla ovanpå ett stålsicklat belag, men en fråga som nog borde undersökas lite närmare i framtiden är hur mycket av den förbättringen som beror på vallan och hur mycket som beror på den extra putsning med t ex nylonborste som gjorts efter vallningen. Det vill säga, om man har två stålsicklade och lika bra glidande skidpar som skidpar 1 i test 1 ovan, och sedan vallar och putsar ena paret blankt (som i test 2) samt putsar det andra blankt utan att först lägga på glidvalla, hur mycket skulle det då skilja i glid?

 

Vore intressant att se en sådan test.

 

(Ingen riktig sådan på gång själv, men jag gjorde säsongens första glidvallning igår. Såg att det förväntas bli plusföre i Ranrennet på söndag och det kändes som bra tillfälle att värma på ett lager pulver (C44) ovanpå ett skidbelag som jag först stålsicklat och sedan borstat och putsat upp med tagel- och nylonborste. Sen blir det liknande borstning på lördag för att få blank yta igen. Hinner jag skall jag göra glidtest mot referenspar (sicklat och nylonborste-putsat) före och efter. Blir intressant att se om det går att dra någon slutsats av det.

Anmg Ranrennet: Det brukar alltid vara kallare och mindre luftfuktighet i Råne jmf med Luleå, så tänkt två ggr ang vallningen! Lycka tilL!

Link to comment
Share on other sites

Tackar för intressant test. En sak som jag funderat på efter att ha läst i annan tråd är att jag har läst om flera som fått bättre glid genom att toppa med glidvalla ovanpå ett stålsicklat belag, men en fråga som nog borde undersökas lite närmare i framtiden är hur mycket av den förbättringen som beror på vallan och hur mycket som beror på den extra putsning med t ex nylonborste som gjorts efter vallningen. Det vill säga, om man har två stålsicklade och lika bra glidande skidpar som skidpar 1 i test 1 ovan, och sedan vallar och putsar ena paret blankt (som i test 2) samt putsar det andra blankt utan att först lägga på glidvalla, hur mycket skulle det då skilja i glid?

 

Vore intressant att se en sådan test.

Jag gjorde ett snabbtest förra vintern med att lägga på Toko Helx varm på ett stålsicklade och borstade (ingen polering). Det blev en markant förbättring med 15m glidlängd efter att Helx var pålagd. Känslan var verkligen ett par superhala skidor. Effekt utan polering således.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...