Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Uppladdning


Tjuren

Recommended Posts

Tittade av någon outgrundlig anledning på programmet toppform i SVT igår. Där var bland annat ett reportage från Lidingöloppet där Rune Larsson Ultralöparen dök upp. Om jag kommer ihåg rätt sa han att inga seriösa ultramaratonlöpare håller på med kostuppladdning innan loppen utan man äter normalt innan loppen. Däremot var det viktigt att äta under loppen så att man fyller på energi.

Detta är en sak som jag också grunnat på. Tycker bara att man blir konstig av den där uppladdningen och frågan är vilken verkan den verkligen har för en vanlig motionär. Dessutom tycker jag att man drar på sig vätska veckorna efteråt också. Jag har laddat med Vitargo då jag kört mina vasalopp men funderar nu på att bara köpa en påse som jag drar i mig på morgonen innan loppet. Skulle vara skoj att höra någon som provat båda varianterna dvs uppladdning/äta vanligt

Link to comment
Share on other sites

Vinnartiden på Vasaloppet kan vara nästan dubbelt så lång som på ett marathon.

I löpning är det en större fördel att inte lägga på sig nått kilo innan start.

 

Men jag tror att om man inte åker vasan på under 6h eller nått så är det nog ganska meningslöst med rejäl kostuppladdning. Sååå fort går det inte då så man borde hinna få i sig energin som krävs under loppet. Bara mina tankar...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det hjälper många men är nog rätt individuellt. Beroende på hur fort och vilken puls/intensitet man ligger på under loppet.

Många motionärer som åker på 6-9 timmar kanske förbrukar ca 6000-8000 kca under Vasaloppet.

Om man antar att de åker med en medelpuls på ca 70-75 % av maxpuls så kommer kroppen att använda sig av ca 50 % fett och 50 % lagrade kolhydrater till förbrukningen, det är lite uppskattat men ungefär rätt. Ännu mer av kolhydrater till förbränningen om man åker med högre intensitet än så.

 

Vid en normal kosthållning utan laddning kanske man har ca 1500 kcal lagrat i musklerna och levern som glykogen. Under Vasaloppet så får man kanske i sig drygt 1500 kcal kolhydrater om man äter så mycket man orkar.

Problemet är att när de lagrade kolhydraterna från musklerna är slut så kan bara den energin som kommer av det man äter och dricker bara till viss del komma till sin rätt.

Om man inte har gjort en laddning under några dagar innan loppet så kommer man inte att orka hålla farten genom loppet då man mest åker på fett som bränslekälla på slutet. Dessutom kommer kroppen att börja bryta ner muskelprotein när man är helt tom på kolhydrater.

Det är inte så roligt att åka då för att då går det inte fort.

Jag har varit så arg på mig själv i nått lopp när jag fått helt tomt på kolhydrater/energi under loppet. Visst det hjälper lite att äta under loppet men kroppen hinner inte få ut det i musklerna så att det hjälper lika bra som om man istället gjort en uppladdning.

 

Men visst kan jag hålla med om att det är jobbigt att trycka i sig 7 påsar Vitargo dagarna innan. Jag kör nu 3 påsar på några dagar och äter riktigt mycket dagarna innan istället.

Link to comment
Share on other sites

men det intressant är väl då hur mycket mer än de där 1550kcal man kan få i musklerna innan start , och hur snabbt de extra kalorierna förbränns. Vill minnas att jag läst att glykogenet förbränns snabbare när man gjort en kolhydratladdning.
Link to comment
Share on other sites

Det är möjligt att de förbränns snabbare, det törs jag inte säga nåt om. Men hellre en laddad kropp och att det förbränns lite fortare än att glykogenet tar slut efter 2 timmar. ;)

 

Om hur mycket man kan få i musklerna vid en laddning är inte så exakt. Beror på kroppens status, förmåga att binda glykogen, hur mycket man tömmt kroppen innan laddning mm.

Men det jag läst är att upp till mellan 3000-4000 kcal bundna kolhydrater i kroppen ska inte vara omöjligt om man fått till en tömning och bra laddning. Men det är beroende av flera faktorer som sagt.

Jag tycker det är intressant också då jag vill ha en laddad kropp innan lopp. Det rimmar ju.

Link to comment
Share on other sites

Men det jag läst är att upp till mellan 3000-4000 kcal bundna kolhydrater i kroppen ska inte vara omöjligt om man fått till en tömning och bra laddning. Men det är beroende av flera faktorer som sagt.

Brukar ni köra en riktig tömmning?

Jag har slutat med det pga nedsatt imunförsvar vid tömmning. Blivit rejält sjuk 2ggr efter en tömmning så missade ett par lopp när jag var yngre, efter det så kör jag aldrig mera en riktig tömmning.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag kör ingen riktig tömning som de gjorde förr. Jag tycker det känns tillräckligt tomt i kroppen efter ett tömningspass med lite mindre kolhydratrikkost den dagen.

 

För några år sedan drog jag på mig en liten förkylning dagarna innan ett lopp. Immunförsvaret var inte på topp.

Link to comment
Share on other sites

En annan sak kan ju vara att många av de som är lite bättre har mycket mindre fettdepåer. Därför har de mindre energi kvar än vi som är lite mer kotlettlika. Själv har jag ett par kilo som gärna tar av . Säg från startled 3 och framåt har man kanske oftare tvättbräda vilket gör att det är mycket viktigt att fylla på innan loppet. Medan resten egentligen kan skita i det. Hursomhelst skall jag testa att inte ändra på någonting matmässigt inför mina seedninglopp utan köra med en påse Vitargo på morgonen innan. Om det fungerar skall jag göra samma sak på VL.
Link to comment
Share on other sites

Säg från startled 3 och framåt har man kanske oftare tvättbräda... .

Det där lät bra.....synd att det inte är sant många med mig som står Led 3 och framåt ser inte så bra ut som en kotlet, snarare som om man hade flera julskinkor runt midjan ;) Men det går att åka ändå!

Tvättbräda :) Jo vem vet under det där mjuka fyllningen kanke det finns nåt där under eller vad säger du dunderklumpen;)

Link to comment
Share on other sites

En annan sak kan ju vara att många av de som är lite bättre har mycket mindre fettdepåer. Därför har de mindre energi kvar än vi som är lite mer kotlettlika. Själv har jag ett par kilo som gärna tar av . Säg från startled 3 och framåt har man kanske oftare tvättbräda vilket gör att det är mycket viktigt att fylla på innan loppet. Medan resten egentligen kan skita i det. Hursomhelst skall jag testa att inte ändra på någonting matmässigt inför mina seedninglopp utan köra med en påse Vitargo på morgonen innan. Om det fungerar skall jag göra samma sak på VL.

Vill inte gå ut med några absoluta sanningar i detta sammanhang, men vad jag förstått så är energihalten i fettdepåerna även hos en (enligt västerländska mått) mager person större än vad som behövs för ett vasalopp.

Jag är något tveksam till alltför ivrig och kolhydratinriktad laddning, har gjort det inför många vasalopp och ofta haft en arg mage dagen innan start. Numera tänker jag bara 'rejält med bra mat' dagarna innan lopp och räknar inte på kalorier, protein- eller fetthalt.

Link to comment
Share on other sites

Nej, håller med att överdrift inte är bra, och att man ska hitta det man trivs med. Men det som är säkert det är att det går åt mycket kolhydrater under ett lopp om man ligger på en ganska hög frekvens/puls av sin individuella maxpuls. Det man behöver mer av inför ett longlopp är kolhydrater. En normal kost mängdmässigt ger en tillräcklig mängd protein och fett.

Fett är en större energikälla om man går på tex fjällvandring flera dagar, då behöver man energi som räcker länge när man ska gå länge, men som kroppen inte kan jobba lika bra på i högt tempo.

 

Vill man inte ladda nåt speciellt mycket och trivs med det så är det väl bra. Men många tester har gjorts på detta under lång tid där man vet hur kroppen på testpersonerna reagerat när det är slut på kolhydraterna under lopp.

 

Själv har jag inga valkar runt midjan :) men det är inte heller det som är avgörande hur den individuella kroppen tar av de olika energidepåerna. Det har mycket att göra med intensitet i arbetet och längden på arbetet och hur pass bra fettförbränning man har. God fettförbränning har delvis att göra med god syreupptagningsförmåga då fett kräver mer syre än kolhydrater för att förbrännas.

 

Nu hoppas jag att mildvädret ska ge sig så att inte den lilla snö som finns ska försvinna. Vill ut på långpass på söndag.

Link to comment
Share on other sites

En annan sak kan ju vara att många av de som är lite bättre har mycket mindre fettdepåer. Därför har de mindre energi kvar än vi som är lite mer kotlettlika. Själv har jag ett par kilo som gärna tar av . Säg från startled 3 och framåt har man kanske oftare tvättbräda vilket gör att det är mycket viktigt att fylla på innan loppet. Medan resten egentligen kan skita i det.

Såvitt jag har förstått så är tex bukfettet, alltså fett som har bundits in i underhudsfettet svårlösligt. Det är i huvudsak inte detta fett som används under ett vasalopp utan fett som är insprängt i musklerna. Förmågan att lyckas spränga in fett i musklerna är en vanesak för kroppen, om man exempelvis tränar mycket distanspass ökar man kroppens förmåga att lagra fett i musklerna. Jag tror en elitåkare har bättre förmåga att både lagra fett och tillgodogöra sig fett under lopp än en motionärsåkare. Vegetabiliska fetter ska vara lättare att lagra i musklerna, animaliska fetter hamnar lättare "på magen". Själv kör jag några påsar Vitargo dagen innan samt en påse cashewnötter.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror du har mycket rätt i det du skriver. Det är fettet som är närmast de arbetande musklerna som går åt i förbränningen. Om man äter en kost där man kan behålla så mycket fett som fria obundna fettsyror i blodet är det bra för att det kommer att användas i träningen, inte det lagrade bukfettet.

Vad jag förstår så har riktigt genomtränade personer lite mindre beroende av kolhydrater tack vare en kropp som är mer van att bränna fett.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att anledningen till att en eprson som är vältränad inte blir mindre beroende av kolhydrater. Däremot har de högre syreupptagningsförmåga och kan använde en större ANDEL fett vid förbränning vid samma intensitet.

Är det syreupptagningsförmågan som avgör hur mycket fett som används som bränsle? Jag trodde det handlade om distansträning, låg intensitet, att vänja kroppen till en större andel fett. Syreupptagningsförmågan tränar man ju inte direkt med lågintensiv distansträning. Är jag helt ute och cyklar när jag tror att distansträning höjer andelen fett i bränslet?

Link to comment
Share on other sites

Kan inte ge ett 100%-igt svar då jag(ingen) vet. men att man bara ökar andelen fett som förbränns utan vidare är det inte, att man således inte "vänjer" kroppen vid något. Något måste förändras. Andelen mitokondrier? Ökad mängd ensym? Annan födelning muskelceller? ökad inlagring av fett? Hjärtats förmåga att transportera runt syre? Eller allt sammantaget(sannolikt). Jag gjorde en sammanställning i nått inlägg tidigare, men hittar inte den nu. Uttrycket "syreupptagningsförmågan" var väldigt ospecifikt av mig. Jag menar inte bara hur lätt man tar upp syre, utan hela processen ut till cellerna. När man diskuterar kroppen som en maskin går det fel. Processer stängs inte av, utan förhållanderna mellan otaliga processers andel förändras genom att andra ökas. Men, atr man tex bort alla kolhydrater kan en process inte genomföras, å andra sidan dör man då.
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att anledningen till att en eprson som är vältränad inte blir mindre beroende av kolhydrater. Däremot har de högre syreupptagningsförmåga och kan använde en större ANDEL fett vid förbränning vid samma intensitet.

Är det syreupptagningsförmågan som avgör hur mycket fett som används som bränsle? Jag trodde det handlade om distansträning' date=' låg intensitet, att vänja kroppen till en större andel fett. Syreupptagningsförmågan tränar man ju inte direkt med lågintensiv distansträning. Är jag helt ute och cyklar när jag tror att distansträning höjer andelen fett i bränslet?[/quote']

Det beror på flera saker. Dels högre syreupptagningsförmåga, då fett kräver mer syre än glykogen för att förbrännas. Men även långdistansträning lär ju kroppen att bränna fett då man kanske oftare ligger på en lägre intensitet en lång tid och man bränner stor andel fett.

Så mycket mängdträning är ju bra för att få en kropp som har en effektiv förbränning och som tar av båda resurserna fast man arbetar intensivt. Då man får en effektivare fettförbränning blir man ju indirekt mindre beroende av kolydraterna som annars skulle ta slut fortare.

 

Att lära kroppen att bryta ner större andel fett som fettsyror i blodet är något som händer genom mer träning och en god kost. En kropp kan använda fett sen tidigare men en mänsklig kropp och dess förbränning går ju att förändra.

 

Precis som tidigare sagts av DEAS så är det många processer som samverkar.

Intressant.

Link to comment
Share on other sites

Såg ett intressant program om eskimåer. De sägs ha bättre förmåga än oss att bränna eller rättare sagt utnyttja fett som bränsle vid fysisk aktivitet.

Programidén var att ta reda på om västerlänningar skulle kunna ”lära” kroppen att bränna fett istället för glykogen. Resultatet blev nedslående. Det gick alltså inte att lära kroppen att bränna fett.

Kanske bara ett slarvigt uttryck detta med att lära kroppen att bränna fett. Ett uttryck där man egentligen menar att bättre VOmax ger större andel fett i förbränningen vid samma mängd utvecklat arbete.

 

Matte:sarna

Intressant det där med att vegetabiliskt fett lättare lagras i muskeln medans animaliska läggs på magen. Känner mig tyvärr träffad :D

…och att viss kosthållning ger högre andel obundna fettsyror i blodet. Är det lika med högre blodfetter då? Låter i så fall inget vidare.

Har ni några länkar ni läst i eller böcker så är jag intresserad.

Link to comment
Share on other sites

Såg ett intressant program om eskimåer. De sägs ha bättre förmåga än oss att bränna eller rättare sagt utnyttja fett som bränsle vid fysisk aktivitet.

Programidén var att ta reda på om västerlänningar skulle kunna ”lära” kroppen att bränna fett istället för glykogen. Resultatet blev nedslående. Det gick alltså inte att lära kroppen att bränna fett.

Kanske bara ett slarvigt uttryck detta med att lära kroppen att bränna fett. Ett uttryck där man egentligen menar att bättre VOmax ger större andel fett i förbränningen vid samma mängd utvecklat arbete.

 

Matte:sarna

Intressant det där med att vegetabiliskt fett lättare lagras i muskeln medans animaliska läggs på magen. Känner mig tyvärr träffad :D

…och att viss kosthållning ger högre andel obundna fettsyror i blodet. Är det lika med högre blodfetter då? Låter i så fall inget vidare.

Har ni några länkar ni läst i eller böcker så är jag intresserad.

Nej, det är bättre att fett frisätts som fettsyror istället för att bli bundet fett då det lättare kan finnas med som energikälla vid arbete.

 

Ang. blodfetter och när man pratar om kolesterol då är det bra att äta vegetabiliska fleromättade fetter istället för animaliska fetter för det goda kolesterolets skull och minskar då även också det onda kolesterolets mängd i blodet. Så har jag uppfattat det.

 

Här är en länk om fett, hittar jag nåt bättre info så skriver jag mer sen.

http://www.slimjim.se/websites/slimjim/sd_page/139/1/index.php?

Link to comment
Share on other sites

Matte!

Som jag förstått det så frigörs det bundna fettet till blodet för transport till musklerna efter ca. en timmes arbete och att det fettet inte behöver vara lokalt placerat ute i muskeln.

Menar du att man istället kan gå omkring med ständigt lösta fettsyror bara man ser till att välja rätt sorts fett och att fettet därmed blir mer lättillgänligt?

Link to comment
Share on other sites

Matte:sarna

Intressant det där med att vegetabiliskt fett lättare lagras i muskeln medans animaliska läggs på magen. Känner mig tyvärr träffad :D

 

Har ni några länkar ni läst i eller böcker så är jag intresserad.

Tyvärr, jag kan bara hänvisa till Svenska cykelförbundets läkare Fred Helgesson angående mitt påstående. Var han fått informationen vet jag ej. Lyssnade på honom om kostuppladdning inför Paris-Brest-Paris, 120 mil nonstop cykling. Han poängterade om och om igen vikten av att stoppa i sig vegetabiliska fetter, typ nötter, före och under loppet. Att animaliska fetter läggs på magen sa han dock inte, men att vegetabiliska fetter lättare "tas upp" i musklerna.

Link to comment
Share on other sites

Matte:sarna

Intressant det där med att vegetabiliskt fett lättare lagras i muskeln medans animaliska läggs på magen. Känner mig tyvärr träffad :D

 

Har ni några länkar ni läst i eller böcker så är jag intresserad.

Tyvärr' date=' jag kan bara hänvisa till Svenska cykelförbundets läkare Fred Helgesson angående mitt påstående. Var han fått informationen vet jag ej. Lyssnade på honom om kostuppladdning inför Paris-Brest-Paris, 120 mil nonstop cykling. Han poängterade om och om igen vikten av att stoppa i sig vegetabiliska fetter, typ nötter, före och under loppet. Att animaliska fetter läggs på magen sa han dock inte, men att vegetabiliska fetter lättare "tas upp" i musklerna.[/quote']

Intressant. Själv har jag bara trott att de vegetabiliska fetterna har varit nyttigare pga fleromättat, omega3 etc. inte att dessa lättare tas upp i muskeln.

 

Det känns som fetter börjar bli mer accepterade som energi vid aktivitet. Tidigare har det ju varit kolhydrater, kolhydrater. Nedan en bra länk på detta:

 

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/0/42B75E6724F29F13C1256FCE0052E7A6/$FILE/skidakning.pdf

 

Redigerat...

Ahh! Ser nu att han pratade om 120mil och inte km. Det måste betyda att det är en lååång cykelrunda där fettet förr eller senare kommer att göra nytta.

Link to comment
Share on other sites

Matte:sarna

Intressant det där med att vegetabiliskt fett lättare lagras i muskeln medans animaliska läggs på magen. Känner mig tyvärr träffad :D

 

Har ni några länkar ni läst i eller böcker så är jag intresserad.

Tyvärr' date=' jag kan bara hänvisa till Svenska cykelförbundets läkare Fred Helgesson angående mitt påstående. Var han fått informationen vet jag ej. Lyssnade på honom om kostuppladdning inför Paris-Brest-Paris, 120 mil nonstop cykling. Han poängterade om och om igen vikten av att stoppa i sig vegetabiliska fetter, typ nötter, före och under loppet. Att animaliska fetter läggs på magen sa han dock inte, men att vegetabiliska fetter lättare "tas upp" i musklerna.[/quote']

Intressant. Själv har jag bara trott att de vegetabiliska fetterna har varit nyttigare pga fleromättat, omega3 etc. inte att dessa lättare tas upp i muskeln.

 

Det känns som fetter börjar bli mer accepterade som energi vid aktivitet. Tidigare har det ju varit kolhydrater, kolhydrater. Nedan en bra länk på detta:

 

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/0/42B75E6724F29F13C1256FCE0052E7A6/$FILE/skidakning.pdf

 

Redigerat...

Ahh! Ser nu att han pratade om 120mil och inte km. Det måste betyda att det är en lååång cykelrunda där fettet förr eller senare kommer att göra nytta.

Yes! Att dricka sportdryck i 70-80 timmar skulle enligt herr Helgesson kunna leda till att tarmen på något vis (som jag inte minns) slutar ta upp vätska. Att äta mat blir ju dessutom självklart under en så lång tävling. Men tex nötter ska vara bra att knapra på på cykeln, att cykla så långt är ju inte alls lika intensivt arbete som längdskidåkning heller, så det går väl inte riktigt att jämföra.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...