Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Proteintillskott


Robert

Recommended Posts

Hur är det igentligen, behöver man proteintillskott om man tränar mycket, säg 3 - 4 dgr i veckan ? läste en artikel men kommer inte riktigt inte ihåg mer än att denna "expert" ansåg att det var helt onödigt med proteintillskott efter träning, även för dem som tränar

mer seriöst ( elit)

 

Robban

Link to comment
Share on other sites

Alla "experter" säger olika så det är inte till så mycket hjälp. Tror egentligen inte att själva tillskotten hjälper så mycket men däremot får man en fin placeboeffekt som kanske kan hjälpa vissa. Alla elitåkare käkar säkert någon form av tillskott.
Link to comment
Share on other sites

För en skidåkare så ska det räcka att äta vanlig kost men det går ju äta ganska mycket om man tränar mycket. Om man får med allt i typ kostcirkeln med kött, fisk, ägg osv ska det inte behövas nåt tillskott. Men mycket pasta, ris, potatis är ju vettigt.

Det kan dock vara bra att tidigt efter ett rejält träningspass att man får i sig nån energi med lite snabba kolhydrater och protein så kroppen snabbare återhämtar sig och blir mindre känslig för virus.

Jag kan dock tänka mig att tyngdlyftare, kroppsbyggare ska ha mer mängd protein i sin kost.

Link to comment
Share on other sites

Till att börja med vill jag bara säga att jag inte är ngn elit, absolut inte, men emellanåt tränar jag uppemot 10 timmar i veckan, (inte heller extremt mycket). MEN den dosen träning i kombination med att jag inte orkar stoppa i mig så stora mängder mat som skulle krävas för att få fullständig återhämtning inför nästa dags träningspass, leder till att jag blir påverkad i psyket, risken för infektioner ökar och jag tappar lusten att träna. Återladdningen är oerhört viktig för mig!

 

Mina "tunga veckor" leder ofta till att jag känner mig enormt sliten och ointresserad av att träna i slutet på veckan, men då hjälper proteintillskott mig iallafall.

 

Efter att ha provat mig fram har jag kommit fram till att min mage/tarmar klarar vassleprotein bäst. Det finns ju kosttillskott som innehåller både snabba och långsamma proteiner, (Kasein- och Vassleprotein).

Mitt råd till dig Robert är att prova dig fram på egen hand. Prova med mat, prova med proteintillskott, kombinera, var öppen, men bilda dig en egen uppfattning.

Tyvärr är det ju så att det tar litet tid att komma underfund med vad som passar just dig, men det är ju ändå så att träning fostrar och lär dig mer om dig själv på många plan.

 

Jag brukar göra på följande vis: direkt efter träning tar jag en proteindrink blandad med ngn form av snabba kolhydrater, (mjölk i proteindrycken eller dextropur med vatten och proteinpulver), sedan kan jag i lugn och ro duscha och sedan laga mat och därmed äta en normal portion.

 

OK, jag ska sticka ut hakan till er som säger att man klarar sig helt på en varierad kost.

Är det ngn som vet hur mycket mindre mängd magnesium det finns i morötter idag än för tretti år sedan, (i procent)?

Tyvärr ser det likadant ut med den mesta maten vi stoppar i oss idag, beroende på odlingsmetoder, krav på lönsamhet för bönderna, o.s.v., o.s.v.

 

Och förresten det är 95% mindre mängd Magnesium i morötter idag än för tretti år sedan.

 

Nu hukar jag mig :-D

Link to comment
Share on other sites

Ifrågarsätter inte att maten "är sämre" nu än förr. Dock är jag frågande till om det verkligen ger någon brist?

 

Däremot tror jag att det är viktigt att få i sig energi. Det ahr tidigare varit uppe här på forumet om att man "skall träna" fettförbränningen genom att fasta innan, under och efter pass. Jag är tveksam till detta, inte minst ur återhämtnings- och hälsaaspek.

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig deas, att fasta inför, under eller efter ett pass...är väldigt tveksam.

Tror utan att veta, egna erfarenheter m.a.o., att proteinet i kombination med kolhydraterna spelar en väldigt viktig roll i fråga om återladdning, prestationsutvecklingen och förmågan att hålla sig frisk och skadefri.

Link to comment
Share on other sites

Jag slog lite på pubmed.com. Hitatde flera artikalr av intresse:

 

1.

 

2.

 

3.

 

 

 

Fanns hur mycket forskning som helst: Sammantaget tycker jag inte att det finns fog för att trycka i sig extra protein efter träning. Däremot kanske man ska dricka ett glas mjölk efter hård (styrke)träning och ffa få i sig energi i form av kolhydrat under och efter träning.

Link to comment
Share on other sites

Till att börja med vill jag bara säga att jag inte är ngn elit, absolut inte, men emellanåt tränar jag uppemot 10 timmar i veckan, (inte heller extremt mycket). MEN den dosen träning i kombination med att jag inte orkar stoppa i mig så stora mängder mat som skulle krävas för att få fullständig återhämtning inför nästa dags träningspass, leder till att jag blir påverkad i psyket, risken för infektioner ökar och jag tappar lusten att träna. Återladdningen är oerhört viktig för mig!

 

Mina "tunga veckor" leder ofta till att jag känner mig enormt sliten och ointresserad av att träna i slutet på veckan, men då hjälper proteintillskott mig iallafall.

 

Efter att ha provat mig fram har jag kommit fram till att min mage/tarmar klarar vassleprotein bäst. Det finns ju kosttillskott som innehåller både snabba och långsamma proteiner, (Kasein- och Vassleprotein).

Mitt råd till dig Robert är att prova dig fram på egen hand. Prova med mat, prova med proteintillskott, kombinera, var öppen, men bilda dig en egen uppfattning.

Tyvärr är det ju så att det tar litet tid att komma underfund med vad som passar just dig, men det är ju ändå så att träning fostrar och lär dig mer om dig själv på många plan.

 

Jag brukar göra på följande vis: direkt efter träning tar jag en proteindrink blandad med ngn form av snabba kolhydrater, (mjölk i proteindrycken eller dextropur med vatten och proteinpulver), sedan kan jag i lugn och ro duscha och sedan laga mat och därmed äta en normal portion.

 

OK, jag ska sticka ut hakan till er som säger att man klarar sig helt på en varierad kost.

Är det ngn som vet hur mycket mindre mängd magnesium det finns i morötter idag än för tretti år sedan, (i procent)?

Tyvärr ser det likadant ut med den mesta maten vi stoppar i oss idag, beroende på odlingsmetoder, krav på lönsamhet för bönderna, o.s.v., o.s.v.

 

Och förresten det är 95% mindre mängd Magnesium i morötter idag än för tretti år sedan.

 

Nu hukar jag mig :-D

Aningen overkill eller? 10h borde man klara galant på att äta förnuftigt. Är bara att konstatera att vissa lyckats väldigt bra med sin reklam när man läser detta.

 

Alla elitåkare käkar säkert någon form av tillskott.

Eller inte... kanske några, men knappast alla.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte tänka mig att man kan få i sig tillräckligt av allt man ska om man tränar riktigt hårt via vanlig mat! Vad jag vet så käkar då dom flesta i elit samanhang någon typ av tillskott.

Vad är det som man inte får i sig tillräckligt av?

Som alla borde veta så ökar inte vitaminbehovet med energibehovet.

Vitaminer förbrukas inte på samma sett som kolhydrater utan fungerar som katalysatorer.

Det man behöver mer eller rent av mycket mer av om man tränar hårt är kolhydrater. Det finns det gott av i pasta mm.

De som kan ha stor nytta av tillskott är dock tyngdlyftare som behöver mycket proteiner istället för kolhydrater, men det är en annan femma.

Link to comment
Share on other sites

Bla.

'Detta händer med din kropp under ett styrketräningspass

 

Under ett styrketräningspass ställs enorma krav på dina arbetande muskler. Muskeln använder mängder med energi i form av ATP för att se till att den klarar av de tunga lyften samtidigt som en stor andel muskelfibrer bryts ned. Lagrat glykogen står för det mesta av bränsletillförseln men energi hämtas även från dina fettdepåer.

Vid ett hårt träningspass bildas det ofta stora mängder mjölksyra som sänker kroppens pH-värde och saktar därmed ner nybildandet av energi som muskeln behöver.

 

Då energin i huvudsak hämtas från lagrat glykogen kan nivåerna vara väldigt låga efter ett tufft styrketräningspass. Ladda med snabba kolhydrater och protein senast 20 minuter efter passet. Proteiner används som byggstenar och därför är det viktigt med högre intag av kolhydrater. Däremot höjer protein insulinnivåerna som gör att kolhydrater (i form av glukos) lättare kan slussas in i dina celler. Intag av fett ska minimeras då det sänker hastigheten din kropp upptar näringsämnen (sänker GI). Rekommenderad mängd är ca. 40g kolhydrater och 20g protein. Större måltid bör därefter intas ca 1 h senare. Drycker är ofta att föredra som näring efter ett träningspass då dessa enkelt upptas och ger inte en uppsvälld känsla som fast föda kan göra.

 

Detta händer med din kropp under konditionsträning

 

Vid konditionsträning ställs andra krav på kroppen än vid styrketräning. Ett stort problem är all värme som alstras av de arbetande musklerna. När du blir sjuk ökar ämnesomsättningen med ungefär 100% (och kroppstemperaturen stiger), en maratonlöpares ämnesomsättning kan öka med hela 1000% vilket ger en enorm värmeutveckling. Energifördelningen mellan kolhydrater och fett beror på intensiteten vid konditionspasset. Hög intensitet använder mer lagrat glykogen och mindre andel fett, låg intensitet använder en större del av energin från fett.

 

Vätske- och mineralbalansen ändras vid ett konditionspass och det är alltså viktigt att fylla på med både vätska och olika salter (mineraler). Lättast intas detta via en sportdryck. Ju högre intensitet desto mer kolhydrater bör du fylla på med. Små mängder protein kan återigen vara att rekommendera då de höjer insulinnivåerna och låter mer glukos transporteras in i cellerna. Rekommenderad mängd är ca. 30g kolhydrater och 10g protein. Större måltid bör därefter intas ca 1 h senare.'

 

Proteinet och kolhydraterna samverkar ju och tillsammans ger de en positiv effekt för återhämtning.

Link to comment
Share on other sites

Fast det finns inga studier[/] som visar att intag av protein efter uthållighetsträning ger någon effekt på återhämtning eller efekt på glykogenupptaget, trots att insulinnivån stiger lite med tillägg av protein?? Eller? Jag hitatr bara studer som visar på motsatsen, dvs att det inte spelar någon roll
Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Mycket facktermer där, men slutsatserna var ju på vanlig engelska, så jag tyckte jag förstod att de inte såg någon ökad glykogenpåfyllning i musklerna av proteinintag direkt efter träning. Medan de tre du länkade till tidigare tycktes vara lite mer positiva till att kolhydrat + proteinmix kunde öka proteinupptaget?

 

Sen är ju frågan ändå om man behöver kosttillskott. På ett ställe där jag jobbade ett tag var det en muskebyggare som snabbrörde ihop lite tonfisk, vita bönor och kanske ngt mer i en skål och värmde i micron direkt efter träning, och det är säkert en bra blandning som går snabbt att få i sig direkt efter träning, förutsatt att man gillar smaken förstås.

 

Att ladda om med kolhydratrer men vanlig mat brukar jag själv ej ha problem med mellan träningspassen, så jag brukar nöja mig med vatten under träning och äta rätt i övrigt. Återhämtningsdryck av typ proteinpulver att blanda i mjölk har jag brukat ta efter enstaka långa tävlingar, och när jag kört tyngre träningsperioder med långpass löpning varannan dag och långpass på skidor varannan dag. Då är det praktiskt att ha med en flaska återhämtningsdryck att hälla i sig direkt efter tävlingen eller direkt efter skidåkningen (då det tar längre tid att byta om, åka hem duscha och slutligen få i sig ngt ätbart). Om inte annat som helgardering när det gäller träning. =)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...