Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i Luleå (Ormberget)


rogge1

Recommended Posts

  • Replies 260
  • Created
  • Last Reply
Var och stakade i blötsnön på Ormberget, förvånansvärt hyfsat med tanke på omständigheterna. Såg en annons om Ormbergets Skimaraton (42 km) 27 jan. Det verkar som detta seedningslopp kommer att ersätta det gamla Ormloppet , är det någon på detta forum som vet hur bansträckningen kommer att se ut?
Link to comment
Share on other sites

Var och stakade i blötsnön på Ormberget, förvånansvärt hyfsat med tanke på omständigheterna. Såg en annons om Ormbergets Skimaraton (42 km) 27 jan. Det verkar som detta seedningslopp kommer att ersätta det gamla Ormloppet , är det någon på detta forum som vet hur bansträckningen kommer att se ut?

Jag tror att det är STIL som arrangerar detta. Niklas från Luleå kanske har koll?

Link to comment
Share on other sites

Mailsvar ang bansträckningen:

Hej Andreas!

 

Vi har prioriterat att få loppet på 3 varv, då vi upplever att man får ut mera skidåkning av loppet då.

Banan inleds med en kortare publikslinga förbi målområdet. Därefter åker man de

tre huvudvarven som i huvudsak utgår ifrån ormbergets 10km spår med en extra slinga

kring kronanspåret.

 

 

Spårkarta:

 

Hemsidan med inbjudan:

http://langdskidor.stilsportcenter.se/

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tippa att Lars-Erik är där nu, men själv skall jag premiäråka i morgon, så om 24 h vet jag. =)

 

Men i lördags morse, innan snöväder och sen minusgrader tog vid, så såg jag en åkare skata (eller vad det heter på korrekt svenska...) uppför sista backen på milspåret (där det var grus framme som längst i fjol), och det kändes ju som ett gott tecken. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tippa att Lars-Erik är där nu, men själv skall jag premiäråka i morgon, så om 24 h vet jag. =)

 

Men i lördags morse, innan snöväder och sen minusgrader tog vid, så såg jag en åkare skata (eller vad det heter på korrekt svenska...) uppför sista backen på milspåret (där det var grus framme som längst i fjol), och det kändes ju som ett gott tecken. :)

Korrekt. jag har kommit från Uppsala ikväll men givetvis redan varit upp och kört 20 km.

Jag körde bara på 5.4 kilometern och det är fast och fint spår hela vägen och det hugger inte någonstans (inte ens i böjen på andra utförsbacken där det brukar sticka upp stenar när det inte är så mycket snö). Lite isigt på vissa fläckar och mycket lättåkt.

 

Niklas: Visst är det imorgon vi skall utföra vår "specialbeställda åkning", eller var det på torsdag ? Vi kan väl åka ett långpass ihop efter detta, eller har du några andra planer ?

 

Anm: Jag tänkte idag på hur orättvist det är. Här i Luleå har vi ett sådant kanonspår och i Uppsala är det grånt och dessutom grusigt på cykelbanorna så det är inte så lätt attåka rulskidor heller. I rättvisans namn borde vi Luleåbor frivilligt flytta minst ett led bakåt i Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Men i lördags morse, innan snöväder och sen minusgrader tog vid, så såg jag en åkare skata (eller vad det heter på korrekt svenska...) uppför sista backen på milspåret (där det var grus framme som längst i fjol), och det kändes ju som ett gott tecken. :)

Jag tänkte förresten tanken då att "vem vet, kanske är det GundeG som kommer där?" Möjligt? Kommer jag ihåg rätt så var han svartklädd, åkte ensamen och skatade uppför backen mot värmestugan ungefär kl 9:30.

Link to comment
Share on other sites

Men i lördags morse' date=' innan snöväder och sen minusgrader tog vid, så såg jag en åkare skata (eller vad det heter på korrekt svenska...) uppför sista backen på milspåret (där det var grus framme som längst i fjol), och det kändes ju som ett gott tecken. :)[/quote']

Jag tänkte förresten tanken då att "vem vet, kanske är det GundeG som kommer där?" Möjligt? Kommer jag ihåg rätt så var han svartklädd, åkte ensamen och skatade uppför backen mot värmestugan ungefär kl 9:30.

hehe, nix pillefix. Jag var antingen blå/svart eller röd/svart och körde oftast i grupp =) Tänkte också varje gång jag mötte någon, undrar om det är Niklas, Deas eller någon annan på forumet ?? saknar mössorna....

Link to comment
Share on other sites

Ska till Luleå imorn hur ser spåren ut på Ormberget?

Är dom mkt isiga nu när det töat några dagar?

I varje fall var de mycket fasta och hyggligt fina idag. Det var snabbföre och lite isigt. Jag åkte på kallvalla (Swix 0--1) och hade inga större problem men troligen är det klart bättre fäste med t.ex. universalklister (eller tejp).

Välkommen till Luleå, vi kanske ses imorgon (som vanligt har jag min Veterandräkt, men det blåser väl bara till när du swischar förbi....)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
En kort fundering till Er som åker på Ormberget, hur stor risk utsätter man skidorna för efter 5.4 i nuläget, finns det grus framme eller? (mina grusskidor är knappt åkbara så kan man ta RCS.n) Har själv varit tvungen att vila i snart 14 dagar efter en långdragen förkylning men är i gång nu. Har åkt hemmavid på ängen i tre dagar men börjar längta till Ormberget.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...