Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i Luleå (Ormberget)


rogge1

Recommended Posts

En kort fundering till Er som åker på Ormberget, hur stor risk utsätter man skidorna för efter 5.4 i nuläget, finns det grus framme eller? (mina grusskidor är knappt åkbara så kan man ta RCS.n) Har själv varit tvungen att vila i snart 14 dagar efter en långdragen förkylning men är i gång nu. Har åkt hemmavid på ängen i tre dagar men börjar längta till Ormberget.

Inte 100 % riskfritt på 5,4an. Vid en av varvningarna stod jag på huvudet strax före varvning då ena skidan tvärhögg. Antagligen ett gruskorn som huggits loss av en stav och hamnat i spåret då för att sedan försvinna till nästa varv. Också tror jag det var på ett ställe strax efter att 7,5an gått ihop med 5,4an som jag tyckte det högg lite när skidan gled ur spåret, så på följande varv åkte jag utanför spåren där, för vänsterspåret var så att vänsterskidan hela tiden gled ur spåret där.

 

Vill du ha riktigt bra spår så är det väl fortfarande Pagla som gäller (rena rälsen i konstsnöspåren där, och bara att buga och bocka för den fina satsning de gör på bra skidspår där), men visst går det att åka även på Ormberget. Hela milspåret om man vill, fast då är det lite väl grusigt mot slutet, så jag växlade över till 5,4an själv. Ingen skönhetsupplevelse, men vill man så går det att åka. =) Men personligen skulle jag ej våga åka där med finskidorna ännu.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 260
  • Created
  • Last Reply
Var på Ormberget igår, håller med Niklas att det är inte riskfritt att åka där mycket stenar och förstörda skidor och tvärstopp i backarna fick ont ena lårmuskeln när skidan fastnade.

Vilken tid åkte du ? Vi kanske sågs, jag var där c:a 2-4 på e.m. Jag håller med, det är definitivt inte åkbart runt slalombacken men genom att ta bort denna del går det hjälpligt att åka resterande del av milspåret (= 8.5 km), även om man får hålla i sig utför den isiga backen ner mot Zinksundet. Mina skidor ser inte så vackra ut under numera men jag har ju två andra par jag får ta fram när det "snöat på sig" senare om det nu gör det denna eländiga vinter. Men vi kanske INTE skall klaga, VI kan ju faktiskt åka skidor. Tänk på alla våra skidforumvänner runt om i landet som skulle drömma att få tillgång till våra spår !!!!

Men om inget händer åker jag nog upp till Pagla imorgon till deras KANONFINA spår (Niklas, du vill väl henka då ? det går väl bra om du lovar att inte tokköra som du gjorde sist vi var där !)

Link to comment
Share on other sites

Brukar oftast vara igång på förmiddagen 10-12 tiden, men nu vet jag inte när nästa tur kan åkas har besvär med låren och armen som fick ta i för mycket å grund av tvärstoppen.

Nu är jag på väg ut mot Ormberget. Jag har ju alltid min gul-blå Veterandräkt (och oftast Luleå Hockey mössa, som jag vidhåller trots deras djupa kris !) så jag är lätt att känna igen. Roligt att jag numera får glada tillrop från många på Ormberget som känner mig från skidforum eller annat sammanhang !!!!

Link to comment
Share on other sites

...och banne mig, nu får vi ny snö i spåren också! =)

Lät dock inte på prognosen som att det skulle kunna bli den decimeter som Kronanloppet-arrangörerna tror skulle behövas för att kunna köra loppet på nedkortad bana på lördag (besked om hur det blir med det kommer här ikväll), men varje mm är ju en klar förbättring av spårkvalitén. Igår gled det nästan lite för lätt för min smak i de gradvis allt isigare spåren, men har ju gått bra att träna stakning ändå om man bara klivit ur spåret på rätt ställen (igår blev det 10 varv stakning runt 5,4an och än är Vasaloppsformen lång borta, men det känns att kroppen börjar svara på träningen =) ).

Link to comment
Share on other sites

Ja nu har det ju kommit flera cm. snö till i de härliga Ormbergsspåren så vad skall vi nu klaga på. Det går väl nu inte med

a) det är lite isigt på vissa ställen i spåren

b) det har synts enstaka stenar sticka upp på sista km. av milspåret.

Och inte går våra andra klagomål heller typ

c) idag är det för kallt att åka

d) idag är det för varmt att åka

och inte heller för egen del

e) idag har jag inte riktigt tid

 

Så för egen del blir det nog bara att åka upp och njuta av härlig skidåkning innan jag snart åker till Uppsala igen (där det nästan alltid är för bedrövligt ).

Anm: Det bästa med Uppsala är att jag NU verkligen förstått att uppskatta de förhållanden vi har i Luleå och att man GIVETVIS inte ställer in träning på grund av a)-d). Dessutom har vi bara 4 mil till nästan rena tävlingsspår i Pagla i Boden om vi ändå inte är nöjda !!!

Link to comment
Share on other sites

Ja nu har det ju kommit flera cm. snö till i de härliga Ormbergsspåren så vad skall vi nu klaga på. Det går väl nu inte med

a) det är lite isigt på vissa ställen i spåren

b) det har synts enstaka stenar sticka upp på sista km. av milspåret.

Och inte går våra andra klagomål heller typ

c) idag är det för kallt att åka

d) idag är det för varmt att åka

och inte heller för egen del

e) idag har jag inte riktigt tid

 

Så för egen del blir det nog bara att åka upp och njuta av härlig skidåkning innan jag snart åker till Uppsala igen (där det nästan alltid är för bedrövligt ).

Stenen som i förrgår slet lös en hyfsat stor flisa av belaget på tävlingsskidorna gjorde mig inte sprudlande glad direkt, men även om det både regnat, snöat och regnat igen sedan dess så tyckte jag det totalt sett borde ha blivit mer snö än regn och vågade chansa på tävlingsskidorna idag igen, och det ångrar jag inte, för idag fick jag säsongens första träningspass i riktiga spår och på riktiga skidor (=såna som ger både bra glid och bra fäste) så det gick bra att hålla tempo hela vägen och i alla åkstilar och alla fem varven gick på under 45 minuter. Jag undrar om jag varit under 50 minuter milen på ett längre pass tidigare under säsongen (undantaget passet men Lars-Erik på Pagla för några veckor sedan, i o f s med bakhalt, men "kort" nog (drygt 2 mil) för att hålla tempo ändå). Så idag behövde jag inte längre vara avundsjuk på de som har möjlighet att träna i Pagla-spåren. =)

 

Personligen är jag av den bestämda uppfattningen att talar man om att "de grusfläckar som finns ligger där och där" så är det inte gnäll utan en upplysning till eventuella andra åkare som inte vill köra loss några flisor från sitt belag heller, men om någon tycker annorlunda så kan ni sluta läasa nu. =)

Det var bara tre ställen som det var så tunt med snö att det var is med små svarta fläckar (grus?) i där spåren brukar gå (skjutbanebacken, början av sista backen på milspåret och någon fläck strax före att 7,4an går ihop med 5,4an, men körde man där det var som vitast så gick det fint även där.

Link to comment
Share on other sites

Anm: Det bästa med Uppsala är att jag NU verkligen förstått att uppskatta de förhållanden vi har i Luleå och att man GIVETVIS inte ställer in träning på grund av a)-d). Dessutom har vi bara 4 mil till nästan rena tävlingsspår i Pagla i Boden om vi ändå inte är nöjda !!!

e) kommer man väl aldrig riktigt undan, men var mer kritiskt på den tiden då jag hade stenslipade skidor som jag glidvallade om var 4e mil eftersom gråa zoner började visa sig. Nu har jag inte ens packat upp vallastället än sedan i mars utan har kladdat på lite burkvalla för dagen inför varje träningspass bara. Skrotskidorna glider urdåligt vad man än gör med dem och är nu dessutom rejält repiga under, så de är stenslipade men inte glidvallade på något år. Vasaloppsskidorna från i fjol har jag nog kört lite mer än 20 mil med hittills den här säsongen och det roliga är att jag inte ens vallat om fästet sedan Vasaloppet utan bara strukit på lite fästvalla för dagen inför varje pass, och de glider jättebra än och gav även bra fäste idag, så säga vad man vill om stålsicklat, men en bra möjlighet att hinna med så mycket tid som möjligt i skidspåren ger det definitivt! =) Till första viktiga seedningsloppet tänkte jag dock preparera om glid- och fästzoner. Kan nog vara bra med rengöring, också är jag lite osäker på om rillningen från i mars fortfarande sitter kvar 10 månader senare?

 

I övrigt i Lars-Eriks lista så har skyfall, bortspolade spår och knölig blåis utan spår varit giltigt skäl att ställa in ett skidpass den här säsongen (fast ersatt med backträning med dubbade löparskor och kompenserat med samkörning till kanonfina spår i Pagla dagen efter i stället), c) brukar gälla vid temperaturer kallare än -25 och det har inte ens varit nära hittills och d) har inte inträffat heller, men nån gräns måste ju finnas även där. Någonstans mellan +15 och +40 grader kanske. Vad tror ni? Jag har i alla fall gåtti mål i VL i ca 10 plusgrader ett år. =)

Link to comment
Share on other sites

Hej Niklas, jag har åkt en dryg timme på Ormberget ikväll och skulle nog föreslå klister, det är ganska blanka spår överlag. Körde själv med Rossa Special vilket gick hyfsat, bra glid men något litet tjuvsläpp. Kan även tillägga att det gäller att se upp i spåret på väg uppför slalombacken då det åter börjar titta fram grus. Sikta till höger i skatespåret så går det bra.

Gällande Kronanloppet så skulle jag gärna ta emot vallatips. Vad skulle ni valla med om det är liknade som idag och dessutom faller blötsnö?

 

/Roger

Link to comment
Share on other sites

Idag går det fint att åka igen. Jag körde milspåret, och tyckte det även gick att trippa sig genom sista backen på vad som kändes som ett säkert sätt (tunnt med snö, och störst "grusrisk" där så jag undvek glida på skidorna), fast tunneln var jag lite osäker på. Såg himla mörkt ut, men tycktes vara is. Där folk åker som mest (5,4an) var det som mest sönderkört, men bitvis var det riktigt fint och bitvis är det lika bra att staka. Som tunnast med snö var det nedanför slalombacken, och som allra bäst på den obelysta delen. Där var i princip helt orört efter snöfallet, så jag fick spåra upp själv med lite hjälp från en klubbkamrat på skate-skidor, med de gamla spåren fanns ju kvar under någon cm nysnö, så det blev finfint efter uppkörningen, och sedan blev det ett ganska självklart val att köra så många varv jag hann (8 blev det) där innan det blev mörkt och hålla mig till 7,4an sedan. Enda egentliga skönhetsfläcken på spåren där var två vattenpölar i början av längsta nedförsbacken, och körde man med fart genom den andra så skvätte det in lite i pjäxorna, men inte så det störde. Där blir nog svallis alternativt hårda Djupa spår när det fryser på beroende på hur det blir med nysnö och maskinuppkörning framöver.

 

Nu ser jag att Kronanloppet bliv av, så de lär väl preparera med maskin där redan i natt eller i morgon bitti. Blir intressant att se hur spåren blir. ...och hurpass mycket jag lyckas ladda om batterierna efter dagens 5 mil. :P

 

Nä, nu måste jag börja fundera på hur jag skall preparera skidorna... =)

Link to comment
Share on other sites

Finns någon här som "tjänstgör hos eller är knuten till Försvarsmaktens verksamhet" och skulle kunna läsa väderprognosen här och tipsa om vad man kan vänta sig för väder fram till och under Kronanloppet i morgon?

* Vädjande blick * :P

 

 

Tillägg: Nu ser jag att de på den sidan har telefonnummer till telefonsvararprognos, och en sådan från i förmiddags säger att ett mer omfattande snöfallsområde kommer söderifrån under natten och med tilltagande vind, och att det på lördag skall vara måttligt snöfall större delen av dagen, temperatur kring noll och sjunkande till någon enstaka minusgrad frammåt söndagen. SMHIs prognos är färskare och tror på mer regn än snö. Så det hänger väl just nu på vem man litar mest på... (Jag tycker Kallaxmeterologerna brukar vara mycket mer pålitliga, men samtidigt är ju deras prognos äldre)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Intressant...men vem ska vara banläggare? Kanske kan man påverka?

Skulle förmoda att Kommunen gjort någon överenskommelse med de på Stadion Kronan, så det kanske är rätt ställe för eventuella önskemål. Tänkte du dig något speciellt?

 

En rejäl utförsbacke följd av en loop, kanske? =)

Link to comment
Share on other sites

Nja, men lite variation, och kanske en platt runda som ligger öppen för nysnö så man kan börja åka tidigt..

En liten idé kom upp vid samtal med en kompis ikväll: När Kommunen ändå är där och drar om skidspår och asfalterar vägar och cykelbanor så borde det väl kosta väldigt lite extra att även asfaltera upp en rullsiksidslinga på Kronanområdet?

 

1) Borde vara oerhört mycket billigare än skidtunneln som var på förslag.

2) Bra sommartid för rullskidåkare och kanske även inlinesåkare.

3) Borde väl vara bästa möjliga underlag att lägga konstsnö på vintertid?

Visst är det så de gjorde på Pagla där de fick bra spår tidigt?

 

Kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ser ut att bli lite nya turer i frågan. Jag hörde på morgonnyheterna i TV4 en väldigt kortfattad nyhet om att "grupperingar inom idrottsrörelsen" anser sig förbisedda i planerna för Kronanbacken och skall lämna in ett medborgarförslag på fredag.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Hur menar du nu? 6 mil är inga avstånd, inte här i Norrbotten. iofs enkel väg, men du ställer enligt rykten upp i löpartävlingar som är lika långa som resan till Pagla ToR.

Skämt åsido så är det bara argument som man använder för att täcka upp för tagna beslut. Det spelar egentligen ingen roll vad man säger för man är inte intresserade av vad medborgarna tycker. Det är också så att det verkar som om medborgarna glömmer dylika grova klavertrmp när man ska rösta, då röstar man som farmor och farfar gjorde..

 

Sen kan jag tycka att vi har får dåligt pålästa(?) och flata(?) journalister. När man får ett svar elelr argument av en politiker, måste man lyssna på detta och sedan fundera på vad de sade egentligen. Sen ställer man en följdfråga. Kika gärna på lokalnyheterna eller läs i lokaltidninagrna så märker ni att de flesta politiker använder "intervjuer" som ett sätt som liknar propaganda. Följdfrågorna är lätträknade...

 

Jag får väl bygga ihop skidspåret med mitt hus, det saknas 400 m...Kan man få bidrag från kommun för en spårmaskin??

;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...