Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur mycket äter ni?


tank

Recommended Posts

Hej

Ja som sagt hur mycket äter ni under en vanlig dag?

För så mycket som en del tränar så måste det ju gå åt enorma mägnder mat för att ligga viktstabil. Skriv gärna även längd och vikt, och om det äts nåt kosttillskott.

 

Själv så ser en vanlig dag ut så här för mig

frukost: havregrynsgröt, wasa sport

Lunch: Pasta med nån proteinkälla typ kött,fisk e.t.c

Middag: se lunch

ibland kvällsfika: mackor m smör, ost samt nånfrukt.

Sen under dagen så försöker jag få i mig ett par olika frukter.

Brukar försöka få i mig runt 2500kcal. (är oftast lite för lite då jag brukar gå ner lite i vikt då jag kör lite seriösare träning)

Är runt 173 lång på 65kg

Link to comment
Share on other sites

Frukost 2 port Havregrynsgröt med blåbär och ett skivat äpple. Samt bröd.

 

Mellanmål: Fika med två ägg och en smörgås och frukt.

 

Lunch: Husmanskost

 

Mellanmål: Smörgås och frukt

 

Middag: Husmanskost (Som ofta blir till lunch dagen därpå i form av matlåda.)

 

Kvälsmat: Gröt alt smörgås och te.

 

Sen stoppar jag i mig lite frukt under dagen. Alltid efter träning ser jag till att äta något snabbt, typ en banan eller en gainomax.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

183 cm, 75kg

 

Frukost: Fiberberikad havregrynsgröt med russin och 1 banan och kiwi + annan frukt. Lägger till 2 smörgåsar om jag tränar extra.

Mellanmål: Frukt

Lunch: Ris,pasta eller potatis, fisk,kött eller dylikt (quorn och tofu är gott) + grönsaker

Mellanmål: Frukt

Kvällsmat: På vintern risgrynsgröt + smörgås, på sommaren yoghurt-bär-smoothies + smörgås

Mellanmål: Keso + frukt

 

Äter inget kosttillskott. Vägde tidigare ca 80kg, men med lite mer träning och samma kost (dock matlåda till lunch istf lunchrestaurang och lite mindre godis) så ligger jag numer på 75kg.

 

Har aldrig orkat räkna på antal kalorier eller nåt sånt. Äta är ju en av livets njutningar så min åsikt är att det är bara att äta och använda sunt förnuft. Så länge det är gott så måste det ju vara bra. :)

 

Jag brukar ta Gainomax efter träning om jag tränar mycket för jag inbillar mig att jag återhämtar mig snabbare då.

Link to comment
Share on other sites

177 cm, 74 kg

 

Frukost: Gröt el. fil och musli, 2 smörgåsar.

Mellanmål: Smörgås och frukt

Lunch: Pasta/Ris/potatis, kött/fisk, grönsaker

Mellanmål: Frukt

Middag: Som lunch

Mellanmål: Frukt el. yogurt och smörgås

 

Det här är den mängd som jag oftast äter och behöver få i mig, helst 3000-3500 kcal. (Kalorier är inget man behöver vara rädd för att räkna. Som komplement är det ett bra sätt att veta om man får i sig tillräckligt med energi.)

Men ibland slarvar jag med mängden och orkar inte träna lika bra.

Link to comment
Share on other sites

173 cm, 65 kg

 

Räknar varken kalorier eller följer något speciellt kostschema, men såhär brukar en normal

dag kunna se ut:

 

Frukost: 2-3 port. havregrynsgröt med yoghurt, banan. kanel och mandlar,

2 frukter, t.ex. 1 st. äpple och apelsin samt 2 mackor med varierande

pålägg, t.ex. 10-12 skivor kalkon och 1 st. avocado eller messmör med 3 ägg

samt kaffe.

 

Lunch: Pasta/Ris/Potatis/quinoa, Kött/Fisk/Fågel, mjölk, avocado och grönsaker

 

Mellanmål: Smörgåsar med varierande pålägg, frukt, nötter och kaffe

 

Middag: Se lunch

 

Efter träning: 1 st. Gainomax recovery

 

Kvällsmål: 2 port müsli med russin, yoghurt,kanel och mandlar

2-3 mackor med varierande pålägg, t.ex. 10-12 skivor kalkon och 1 st. avocado

,messmör/mjukost med 3 ägg eller mjukost och 150 gram kallrökt lax *mums*

Link to comment
Share on other sites

181 cm 80kg

 

Frukost: en rågad talrik med musli (ca: 4 dl basmusli) med mjölk och honung till + juice

 

Lunch: Husmanskost med bra salladsbord

 

Kväll: Lite varierande oftast musli och/eller macka, ibland något lagat

 

Oftast någon frukt under dagen.

 

Äter inte så ofta gröt. Tycker det är för tunt. Innehåller ju ca 60% vatten. Men är bra innan tävling när man inte vill ha för mycket i magen.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

178 78 kg

 

Frukost: gröt, juice, 2 smörgåsar, kaffe, 1 omega 3 (helger: fil m musli, juice,äpple, blåbär, ½ banan, the. Tävling: grötfrukost pga att jag varar mätt längre)

 

Mellanmål: apelsin, banan, nyponthe=förebygga artros

 

Middag: husmanskost, kaffe, bullar o goda kakor, mest mjuka

 

Kvällsmål: juice, smörgås, skorpor m honung, the alt frukt el blåbärssoppa mm, dock aldrig mjölk.

 

Förr åt jag huvudmålet mitt på dagen, men nu blir det på em pga arbetstiden. Helger alltid vid 16-17-tiden efter träningen. Vätska (Kiviks) vid behov mellan måltiderna.

 

Många skidåkare jag träffat har kört med huvudmålet mitt på dagen, sen tränat direkt efter arbetet och sen förstärkt kvällsmålet efter träningen. Problemet med en kraftig middag sent på kvällen är risk för störd nattsömn.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

179 cm/72 kg. Försöker träna 6-7 tim/vecka allsidigt.

 

Frukost 06:00: Yoghurt+müsli

morgonmacka 8:30 på jobbet dubbel grov m pålägg

frukt på fm

lunch 11:30: typ pasta/ris m kött. Nån vanlig familjerätt som blivit matlåda av gårdagskvällsmaten

frukt på em

Om träning direkt e jobbet: Risifrutti m macka eller energibar

Kvällsmat ca kl 20: se lunch

 

Fredagsgodis.

Lördagsgodis ;o)

Nån kexchoklad e d även till vardags.

 

Jag märker också att jag har en tendens att gå ner i vikt när jag tränar. BORDE nog äta mig mer mätt på huvudmålen än att bli godissugen däremellan... Men risken finns ju att Sverige rasar från sin topplacering i godisätande om man inte bjuder till ;)

Link to comment
Share on other sites

Verkar nästan som alla äter "alla Gunde-Wassberg skidåkar mat" från 70-80 talet..... Nån nämde Colting och mer FËT... där har ni nått!!

Tyckte det var intressant att Mogren alltid tog slut efter 6,5 mil på vasaloppet (se senaste vasalöparen). Undrar vad det kan ha varit som händer efter ca 3 timmars åkning...

Link to comment
Share on other sites

Frukost: 1 pkt bacon + 3 stekta ägg + rejält med olivolja + vatten

Lunch: 2 rejäla Köttbitar eller någon färs + olivolja + grönsaker

Middag: Se ovan Mkt bea-sås eller någon annan sås.

Kvällsmat: Mandlar nötter och 3 dl grädde vispad med någon frukt blandad allt i.

 

Har inte ätit pasta eller ris på två år. Min bas föda är kött+grönsaker+sås.

174cm 79kg

Link to comment
Share on other sites

Frukost: 1 pkt bacon + 3 stekta ägg + rejält med olivolja + vatten

Lunch: 2 rejäla Köttbitar eller någon färs + olivolja + grönsaker

Middag: Se ovan Mkt bea-sås eller någon annan sås.

Kvällsmat: Mandlar nötter och 3 dl grädde vispad med någon frukt blandad allt i.

 

Har inte ätit pasta eller ris på två år. Min bas föda är kött+grönsaker+sås.

174cm 79kg

Är det bra i längden för vissa organ och tarmar?

Link to comment
Share on other sites

Frukost: 1 pkt bacon + 3 stekta ägg + rejält med olivolja + vatten

Lunch: 2 rejäla Köttbitar eller någon färs + olivolja + grönsaker

Middag: Se ovan Mkt bea-sås eller någon annan sås.

Kvällsmat: Mandlar nötter och 3 dl grädde vispad med någon frukt blandad allt i.

 

Har inte ätit pasta eller ris på två år. Min bas föda är kött+grönsaker+sås.

174cm 79kg

Intressant. Hur har viktutvecklingen varit sedan du slutade med pasta & ris? Hur har du påverkats resultatsmässigt map träning/tävling?

Link to comment
Share on other sites

Våra förfäder åt den maten och dom var friskare än vad vi är i dagens samhälle.... det tog ingen skada på dom. Människan skaptes att äta fett och protein... och inte massa konstgjorda kolhydrater.

 

Resultatmässigt och viktmässigt har det påverkat mig mkt. Jag har gått ner 8kg i vikt och blivit stenhård i kroppen. (kan tilläggas att jag i mitt tidigare liv tränade mkt styrka).

Resultatmässigt har jag presterat betydligt bättre än då jag åt mkt kolisar.... Jag slog mitt pers. på vasaloppet med 45min.

 

Nu är det klart att denna mat passar inte alla utan man får prova sig fram hur man reagerar kroppsligt. För mig passar den perfekt, då jag äter så här året runt.

Link to comment
Share on other sites

Våra förfäder åt den maten och dom var friskare än vad vi är i dagens samhälle.... det tog ingen skada på dom. Människan skaptes att äta fett och protein... och inte massa konstgjorda kolhydrater.

Är kolhydrater konstgjorda?

Kolhydrater finns naturligt förekommande i de mesta matvaror och kroppen behöver dessa för att fungera, i vilken mängd de sen behövs är en annan sak.

Link to comment
Share on other sites

Våra förfäder åt den maten och dom var friskare än vad vi är i dagens samhälle.... det tog ingen skada på dom. Människan skaptes att äta fett och protein... och inte massa konstgjorda kolhydrater.

 

Resultatmässigt och viktmässigt har det påverkat mig mkt. Jag har gått ner 8kg i vikt och blivit stenhård i kroppen. (kan tilläggas att jag i mitt tidigare liv tränade mkt styrka).

Resultatmässigt har jag presterat betydligt bättre än då jag åt mkt kolisar.... Jag slog mitt pers. på vasaloppet med 45min.

 

Nu är det klart att denna mat passar inte alla utan man får prova sig fram hur man reagerar kroppsligt. För mig passar den perfekt, då jag äter så här året runt.

Kanske. Men livslängden var väl typ 35 år också...och jag känner mig frisk än trots pasta.

Link to comment
Share on other sites

Frukost: 1 pkt bacon + 3 stekta ägg + rejält med olivolja + vatten

Lunch: 2 rejäla Köttbitar eller någon färs + olivolja + grönsaker

Middag: Se ovan Mkt bea-sås eller någon annan sås.

Kvällsmat: Mandlar nötter och 3 dl grädde vispad med någon frukt blandad allt i.

 

Har inte ätit pasta eller ris på två år. Min bas föda är kött+grönsaker+sås.

174cm 79kg

Torde ju förstås funka för den enskilde. Sett ur ett resursperspektiv dock förstås en total katastrof att använda protein som energikälla.

Link to comment
Share on other sites

Våra förfäder åt den maten och dom var friskare än vad vi är i dagens samhälle.... det tog ingen skada på dom. Människan skaptes att äta fett och protein... och inte massa konstgjorda kolhydrater.

 

Resultatmässigt och viktmässigt har det påverkat mig mkt. Jag har gått ner 8kg i vikt och blivit stenhård i kroppen. (kan tilläggas att jag i mitt tidigare liv tränade mkt styrka).

Resultatmässigt har jag presterat betydligt bättre än då jag åt mkt kolisar.... Jag slog mitt pers. på vasaloppet med 45min.

 

Nu är det klart att denna mat passar inte alla utan man får prova sig fram hur man reagerar kroppsligt. För mig passar den perfekt' date=' då jag äter så här året runt.[/quote']

Kanske. Men livslängden var väl typ 35 år också...och jag känner mig frisk än trots pasta.

kanske beroende på andra saker än kosten som gjorde att medellivslängden var kortare?

Link to comment
Share on other sites

Var finns dokumenterat att våra förfäder var friskare än vi är idag ? Jag tror inte att man från fornlämningar kan avläsa stenåldersmänniskornas hälsa.

 

Men det är inte fel att påverkas av LCHF-dieten genom att modifiera sin egen diet åt det hållet. Det är kanske inte nödvändigt att äta så mycket kolhydrater som vi gör utan försöka hitta en medelväg mellan det olika dieterna. (fast jag vill utesluta all rökt mat ur min diet, då jag anser att den är skadlig för hälsan)

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt!! Hur kan du påstå att rökt mat är skadlig för kroppen?? Sen vill jag påpeka att min energi tar jag från fettet och inte proteinet. Jag vill hävda att om många skulle följa colting med mer fett i maten så skulle många elitidrottare och då främst vasalöpare som behöver energi under en långt tid orka betydligt mer i slutet.

Innan när jag åt kolisar och laddade med det så tog jag alltid slut i slutet av loppet. När jag gick över att äta mkt fett och protein så var jag som starkast i slutet av loppet. Jag gick från 6 timmar till 5.15min. Någon påverkan måste det har varit med maten då jag varken tränade mer eller gjorde någon annan förändring.

Det är bara min erfarenhet av att äta sådan mat, och jag är rätt övertygad att det är betydligt farligare att äta och dricka sockerbaserade produkter än att äta rökt mat och mkt fett.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...