Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kuzmin och blötsnö


OlleG

Recommended Posts

Mycket intressant diskussion.

 

När ni åkt färdigt med era rillade skidor, gäller nysickling för att få bort rillningen då?

/OlleG

Skärande rillning är ju väldigt svår att få bort såvida man inte sicklar (eller förstås stenslipar) men pressande rillning går ju med tiden tillbaka och värme gör ju att det går snabbare.

 

Det gör däremot inte alls lika mycket på glidet att ha en grov rillning vid kallföre som tvärtom, dvs att inte ha rillning vid varmföre. Tänk Er en tunn vattenfilm som ger skidan, ett bra smörjmedel, det blir inte så mycket som försvinner i rillerspåren. Vid för mycket vattenfilm utan rillning så kan det ju inte försvinna utan det suger fast i skidan.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply
Intressant! Just att få bleaget så blankt som möjligt tror jag är viktigt. Håller belaget sig blankt även efter några mil? Det låter som om du brukar ha bra fart på dina sicklade skidor.

Jo, dom brukar vara blanka många mil (paret som ja inte glidvallar är fortfarande blankt å de är ca 15 mil sen jag preparerade dom.) men när de blir fuktigare å tyngre före så glider vallade bättre, än så länge bör väl tilläggas!

Link to comment
Share on other sites

Så här brukar jag polera efter sicklingen å fina stålborsten å ev rillningen. Börjar med att föra ut skidorna för avkylning. Tar ut vallastället å borstar med höga varv utomhus, först med arbetsborsten sen nylon det funkar inte lika bra när skidorna är varma. Det blir en väldigt blank yta om man inte bränner eller fegar för mycket med borstningen, ju kallare skidorna är ju lättare är det att få ytan blank.

 

Tror att de blir nån slags smörjeffekt mellan borstarna å belaget när ytan är kall!?

Det här var mycket intressant! Både borstning och polering är ju skärande bearbetningar, dvs man avverkar material i liten skala. Det jag tror händer när det blir varmt är att polyetenet blir så mjukt och duktilt att man inte förmår skära det, man smetar bara ut yttopparna.

 

Jag har grubblat på om man kunde kyla en skida till riktigt låg temperatur så att plasten blir glasartad. Med en riktigt vass och jämn egg borde man då kunna sickla till en grymt slät yta. Vet inte var glastemperaturen ligger för högmolekylärt polyeten, kanske -100C eller kallare, så kruxet är hur man gör det praktiskt. Och frågan är vad övriga delen av skidan tycker om det...

Link to comment
Share on other sites

Intressant! Just att få bleaget så blankt som möjligt tror jag är viktigt. Håller belaget sig blankt även efter några mil? Det låter som om du brukar ha bra fart på dina sicklade skidor.

Jo' date=' dom brukar vara blanka många mil (paret som ja inte glidvallar är fortfarande blankt å de är ca 15 mil sen jag preparerade dom.) men när de blir fuktigare å tyngre före så glider vallade bättre, än så länge bör väl tilläggas![/quote']

Vilka borstar i RedCreeks sortiment skulle du rekomendera att använda för att polera med?

Link to comment
Share on other sites

Jag använder en kombi rullborste med en arb borste å en vit nylon bredvid varandra. Vet inte va dom heter men skulle jag köpa nu så skulle ja ta en mjukare, typ den blåa som finns i sortimentet i allafall! Det viktiga är att ha skidan kall, alltså polera när det är riktigt kallt ute.

Det går även att tvätta av belagen som enklaresport skrev å sen utan att sickla bara polera upp ytan igen. Tycker att ytan blir nästan hårdare ju fler ggr man upprepar polerings momentet! Som sista moment brukar ja handpolera med rc:s vita (eller är den grå?) nylon handborste, ifall ja vill vara riktigt nogrann. Har prövat nylonstrumpa men tycker inte ja fick nå bra resultat med den.

Link to comment
Share on other sites

Det här var mycket intressant! Både borstning och polering är ju skärande bearbetningar, dvs man avverkar material i liten skala. Det jag tror händer när det blir varmt är att polyetenet blir så mjukt och duktilt att man inte förmår skära det, man smetar bara ut yttopparna.

 

Jag har grubblat på om man kunde kyla en skida till riktigt låg temperatur så att plasten blir glasartad. Med en riktigt vass och jämn egg borde man då kunna sickla till en grymt slät yta. Vet inte var glastemperaturen ligger för högmolekylärt polyeten, kanske -100C eller kallare, så kruxet är hur man gör det praktiskt. Och frågan är vad övriga delen av skidan tycker om det...

Detta med glas(transitions-)temperaturen för högmolekylärt polyeten borde väl jag kunna svara på. Men det är lite diffust och blir olika vid olika mätmetoder. Det är iaf mycket kallare än vad det någonsin blir i Karesuando, så om du tänker dej att kyla materialet därunder får du nog ta till något annat än utomhuskylan, t.ex. flytande kväve.

Men även om man ser till skillnader mellan rumstemp och utomhustemp vintertid så visst blir det skillnad på materialets deformationsegenskaper som kan ha betydelse. Det är mjukare och segare vid den högre temperaturen precis som du säger.

 

Värt att notera att i polymervetenskapen snackar man om "time-temperature superposition", vilket innebär att vid snabbare deformation uppför sig materialet som om det vore kallare. Så om du kör med rotoborste så beter sig materialet lite mindre mjukt/segt om varvtalet höjs. Detta kan såklart motverkas om du kör en stund på samma ställe så att det blir värmeuppbyggnad av friktionen, men sådant går ju att undvika.

Link to comment
Share on other sites

Värt att notera att i polymervetenskapen snackar man om "time-temperature superposition", vilket innebär att vid snabbare deformation uppför sig materialet som om det vore kallare. Så om du kör med rotoborste så beter sig materialet lite mindre mjukt/segt om varvtalet höjs. Detta kan såklart motverkas om du kör en stund på samma ställe så att det blir värmeuppbyggnad av friktionen, men sådant går ju att undvika.

Bra där, MC-mannen! Hög deformationshastighet, dvs högt varvtal, snabba drag över ytan och så låg temperatur som möjligt ska alltså eftersträvas vid borstning.

Link to comment
Share on other sites

Bra där, MC-mannen! Hög deformationshastighet, dvs högt varvtal, snabba drag över ytan och så låg temperatur som möjligt ska alltså eftersträvas vid borstning.

Beror väl lite på vad syftet är, men om jag antar att syftet är att ta bort fina utstickande strukturer såsom spetsiga strukturtoppar etc genom om att bryta av dom mekansikt – då vill du säkert att materialet ska bete sig lite sprödare. Det görs på detta sätt; kallt och hög hastighet.

Men om man istället vill platta till dessa strukturer utan att bryta av dom, då är det snarare att rekommendera att värma plasten och sedan trycka med platt kallt verktyg. Men med reservation för att värmen ger en mjukning i materialet som visserligen är reversibel men långsamt återgående (såsom jag snackat om i andra trådar). Så om man värmer t.ex. genom att “torrvalla” med vallajärn några dagar innan loppet så har man säkert en del av denna temporära uppmjukningseffekt kvarstående.

Däremot om du gör det idag på dina VL-skidor, och sedan håller glidytorna borta från värme och vallaväck, så förmodar jag att den temporära uppmjukningseffekten är försumbar till Vasan.

Link to comment
Share on other sites

Himla intressant tråd det här!

 

Nylonstrumpor, är det bara typ strumpbyxor ni menar då (fick det intrycket av någon anledning), eller går det bra med vilken strumpa som helst som man lyckas hitta och som råkar vara gjord av nylon?

 

Tar ut vallastället å borstar med höga varv utomhus, först med arbetsborsten sen nylon det funkar inte lika bra när skidorna är varma. Det blir en väldigt blank yta om man inte bränner eller fegar för mycket med borstningen, ju kallare skidorna är ju lättare är det att få ytan blank.

Ungefär hur kallt har det varit när du fick bra resultat på detta sätt, Skater? Kan ju vara bra att starta vid liknande temperatur och inte 15-20 grader varmare/kallare om man vill experimentera lite själv. =)

 

Avslutningsvis två närbesläktade temperaturfrågor:

Skärande rillning är ju väldigt svår att få bort såvida man inte sicklar (eller förstås stenslipar) men pressande rillning går ju med tiden tillbaka och värme gör ju att det går snabbare.

Någon som har ett bra argument (grundat på praktisk och/eller teoretisk erfarenhet) för vilken temperatur man bör ha vallajärnet på om man vill värma bort en rillning som ej syns för blotta ögat (siom min Red Creek 2 mm) från ett ovallat belag utan minsta risk för att skada belaget? Finns någon sådan "magisk" temperatur?

 

Jag höggg till med 100 grader näst senast men blev osäker och provade höja till ca 10 grader senast, men har just ingen aning om det var för mycket eller för lite..

2 Uppvärmning av skidan till, säg, 60-80°C

3 Strukturrillning

4 Planrillning av "större" (mikroskopiskt sett) åsar

Liknande fråga: Blev nyfiken på om temperaturangivelsen var en gissning eller om det låg några djupare funderingar eller erfarenheter bakom?

Link to comment
Share on other sites

OK, vad sägs om detta förfarande:

 

1 Stålsickling (eller slipning)

2 Uppvärmning av skidan till, säg, 60-80°C

3 Strukturrillning

4 Planrillning av "större" (mikroskopiskt sett) åsar

5 Nedkylning av skidan

6 Borstning

7 Polering

8 Klart!

Här finns ju lite alternativ:

 

Om det är som MC Hammer säger att uppvärmningen av belaget ger mjukhet i belaget som det tar lång tid för att hårdna så låter det som om man ska vara försiktig med uppvärmning av belaget för att få det så hårt som möjligt. Kanske bättre att värma rillern i stället för att värma skidan. Jag skulle också kunna tänka mig att rilla efter poleringen för att sedan efter polera lite lätt. Annars kanske strukturen påverkas för mycket av poleringen. Men kanske kan det vara positivt om strukturen blir mjukare.

 

Jag antar att skillnaden blir marginel men här kommer en alternativ ordning:

 

1. Sickling

2. Borstning

3. Planrillning

Nedkylning av skidan

4. Polering

In med skidorna

5. Strukturering + planrillning

Nedkylning

6. Polering

 

Det låter som om nylonstrumpan blir överflödig om man polerar med nylonborste.

Link to comment
Share on other sites

Hade kanonskidor med kalasglid och superfäste i helgens tävling. En kille jag körde tillsammans med en kort stund undrade om jag körde utan fästvalla då jag verkade ha så bra glid. Gled från alla nedför...

 

allt utfört utomhus i 2gr plus:

 

1. stålsickling

2. stålborstning med borrmaskin 1min/skida, lätt tryck

3. rillning

4. stålborste med borrmaskin, 1015sek/skida, lätt tryck

5. polering med nylonborste

6. hann med en extra Carboloader också... =)

Link to comment
Share on other sites

Hade kanonskidor med kalasglid och superfäste i helgens tävling. En kille jag körde tillsammans med en kort stund undrade om jag körde utan fästvalla då jag verkade ha så bra glid. Gled från alla nedför...

 

allt utfört utomhus i 2gr plus:

 

1. stålsickling

2. stålborstning med borrmaskin 1min/skida, lätt tryck

3. rillning

4. stålborste med borrmaskin, 1015sek/skida, lätt tryck

5. polering med nylonborste

6. hann med en extra Carboloader också... =)

Vad använder du för riller Gunde? RS eller?

 

Blir lite nyfiken när man får höra vilken positiv upplevelse du haft av stålsicklingen.

 

Vad var det för övrigt för väder/spårförutsättningar?`

 

Btw. Körde mitt första lopp för ca 2 veckor sedan. Är helt nöjd med tanke på att det var mitt livs första skidlopp. Lyckades seeda upp mig i led 1! :) Lite besviken var jag dock att jag inte förmådde ta ut mig ordentligt. Höll i snitt 81 % av maxpuls, vilket till stor del kan förlklaras genom att jag fick köra loppets sista 18 km ensam. Jaja, ska inte avvika från forum ämnet mer nu. Kände bara för att berätta för någon i och med att jag inte har någon att disskutera skidåkning/erfarenheter med där jag bor.

Link to comment
Share on other sites

Vad använder du för riller Gunde? RS eller?

 

Blir lite nyfiken när man får höra vilken positiv upplevelse du haft av stålsicklingen.

 

Vad var det för övrigt för väder/spårförutsättningar?`

 

Btw. Körde mitt första lopp för ca 2 veckor sedan. Är helt nöjd med tanke på att det var mitt livs första skidlopp. Lyckades seeda upp mig i led 1! :) Lite besviken var jag dock att jag inte förmådde ta ut mig ordentligt. Höll i snitt 81 % av maxpuls, vilket till stor del kan förlklaras genom att jag fick köra loppets sista 18 km ensam. Jaja, ska inte avvika från forum ämnet mer nu. Kände bara för att berätta för någon i och med att jag inte har någon att disskutera skidåkning/erfarenheter med där jag bor.

Jag har en RS-riller. Körde hårt 3x0.3 + 2x0.5 fram&bak.

Temp -1 till -3, ganska torr luft, halvklart/soligt, bra spår som från&till var ganska hårda med en blanding av ny och gammal snö. Gott om snö och det hade snöat 1dm två dagar innan, dagen innan var det runt nollan.

 

Håller med. Alltid kul att ha någon att snacka skidor med =) Hemma hos mig har dom tröttnat för länge sen....

Link to comment
Share on other sites

Någon som har ett bra argument (grundat på praktisk och/eller teoretisk erfarenhet) för vilken temperatur man bör ha vallajärnet på om man vill värma bort en rillning som ej syns för blotta ögat (siom min Red Creek 2 mm) från ett ovallat belag utan minsta risk för att skada belaget? Finns någon sådan "magisk" temperatur?

Den "magiska temperaturen" skulle i sådant fall vara materialets kristallina smältpunkt (eller mer korrekt peak-temperaturen i smältintervallet) som jag har skrivit om i tidigare trådar. Vill minnas att det var 135C.

Då värmeöverföringen mellan järn och belag säkert inte är helt perfekt så kan du ställa järnet en bit över, tex 150C.

Angående detta med att hårdheten är "långsamt reverserande" så tror jag att det gäller i ungefär lika hög grad efter en mildare uppvärmning, så jag tror att ur den synvinkeln är det oväsentligt om du ställt järnet på 100 el 150, men rillborttagningen bör vara klart effektivare med 150.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder en kombi rullborste med en arb borste å en vit nylon bredvid varandra. Vet inte va dom heter men skulle jag köpa nu så skulle ja ta en mjukare, typ den blåa som finns i sortimentet i allafall! Det viktiga är att ha skidan kall, alltså polera när det är riktigt kallt ute.

Det går även att tvätta av belagen som enklaresport skrev å sen utan att sickla bara polera upp ytan igen. Tycker att ytan blir nästan hårdare ju fler ggr man upprepar polerings momentet! Som sista moment brukar ja handpolera med rc:s vita (eller är den grå?) nylon handborste, ifall ja vill vara riktigt nogrann. Har prövat nylonstrumpa men tycker inte ja fick nå bra resultat med den.

Det blev rc:s svarta 7mm och den blå. Har dom till helgen. Ska köra Matilla Ski Maraton och det ska bli intressant att se vad extra polering kan ge. Ser ut att bli en riktigt kall morgon på tävlingsdagen (ca: -15 gr) så det blir väl till å polera sista gången då.

Link to comment
Share on other sites

Så släta ytor som möjligt. Jag har börjat polera dom strukturerade rullarna blanka med autosol just därför.

Hur gör du då? Tar du en klick på nån tygtrasa och polerar lite? Förstår inte riktigt hur det skall fungera. Själva metallytan lär väl inte påverkas av lite poleräande, fast vitsen kanske är att små ojämnheter skall fyllas ut av Autosolen? (Har aldrig använt Autosol eller ens hört namnet i andra sammanhang, men ser att det finns på Clas Ohlson.)

 

 

En fråga till. RS-Riller, finns den att köpa via postorder någonstans?

Link to comment
Share on other sites

Så släta ytor som möjligt. Jag har börjat polera dom strukturerade rullarna blanka med autosol just därför.

Hur gör du då? Tar du en klick på nån tygtrasa och polerar lite? Förstår inte riktigt hur det skall fungera. Själva metallytan lär väl inte påverkas av lite poleräande' date=' fast vitsen kanske är att små ojämnheter skall fyllas ut av Autosolen? (Har aldrig använt Autosol eller ens hört namnet i andra sammanhang, men ser att det finns på Clas Ohlson.)

 

 

En fråga till. RS-Riller, finns den att köpa via postorder någonstans?[/quote']

Autosol på en trasa så är det bara att polera. Autosol är ju ett slipmedel att polera tex kromade detaljer med så att dom blir riktigt blanka. RS-riller:s rullar är tillverkade i mässing. Det gör dom lättare att polera än stål.

 

Ring till dom direkt så skickar dom grejorna: http://rs-riller.com/

Link to comment
Share on other sites

2 Uppvärmning av skidan till' date=' säg, 60-80°C

3 Strukturrillning

4 Planrillning av "större" (mikroskopiskt sett) åsar[/quote']

Liknande fråga: Blev nyfiken på om temperaturangivelsen var en gissning eller om det låg några djupare funderingar eller erfarenheter bakom?

Nja, inte direkt ;).

Har för mig att det är ungefär denna temperatur man använder i en s.k. hot box för mättning. Borde därför vara riskfritt för skidan i övrigt. Min tanke var ju att värma upp hela skidan i en bastu el. liknande med målet att belaget ska bli så mjukt och duktilt som möjligt för "kavlingen".

Link to comment
Share on other sites

Jag använder en kombi rullborste med en arb borste å en vit nylon bredvid varandra. Vet inte va dom heter men skulle jag köpa nu så skulle ja ta en mjukare' date=' typ den blåa som finns i sortimentet i allafall! Det viktiga är att ha skidan kall, alltså polera när det är riktigt kallt ute.

Det går även att tvätta av belagen som enklaresport skrev å sen utan att sickla bara polera upp ytan igen. Tycker att ytan blir nästan hårdare ju fler ggr man upprepar polerings momentet! Som sista moment brukar ja handpolera med rc:s vita (eller är den grå?) nylon handborste, ifall ja vill vara riktigt nogrann. Har prövat nylonstrumpa men tycker inte ja fick nå bra resultat med den.[/quote']

Det blev rc:s svarta 7mm och den blå. Har dom till helgen. Ska köra Matilla Ski Maraton och det ska bli intressant att se vad extra polering kan ge. Ser ut att bli en riktigt kall morgon på tävlingsdagen (ca: -15 gr) så det blir väl till å polera sista gången då.

Tror att du kommer få bra glid! Berätta gärna hur det gick. Polera gärna flera ggr å om du rillar så kan det åxå vara bra att dra flera drag så att strukturen sitter. Jag upplevde att glidet försämrades i ett lopp när ja nu senare vet att felet var att ja polerade för lite. De ska bli blankt. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Det blev rc:s svarta 7mm och den blå. Har dom till helgen. Ska köra Matilla Ski Maraton och det ska bli intressant att se vad extra polering kan ge. Ser ut att bli en riktigt kall morgon på tävlingsdagen (ca: -15 gr) så det blir väl till å polera sista gången då.

Hur gick det där?

 

Jag provade själv efterpolering i kyla med rotoborste (först tagel sedan nylon, eftersom det var vad som fanns i "vertygslådan") och sedan efterputsning för hand med nylonborste. Ur rent teoretisk synvinkel (och utifrån den lilla teori jag kan i ämnet) så känns det ju som att den ökade "blankheten" i belaget borde ge bättre glid, och när jag provat på träning och i går på tävling så blev då min oerhört subjektiva bedömning att efterpoleringen gett ett klart lyft för glidet. (Någon rundstång e dyl har jag ej så det steget hoppade jag över, så det blev sickling, rotoborste mässing, 2 mm rak riller på tävlingsskidorna (som kördes i någon minusgrad och ny men oistad snö) och efterpolering med tagel och nylon.'

Link to comment
Share on other sites

Det blev rc:s svarta 7mm och den blå. Har dom till helgen. Ska köra Matilla Ski Maraton och det ska bli intressant att se vad extra polering kan ge. Ser ut att bli en riktigt kall morgon på tävlingsdagen (ca: -15 gr) så det blir väl till å polera sista gången då.

Hur gick det där?

 

Jag provade själv efterpolering i kyla med rotoborste (först tagel sedan nylon' date=' eftersom det var vad som fanns i "vertygslådan") och sedan efterputsning för hand med nylonborste. Ur rent teoretisk synvinkel (och utifrån den lilla teori jag kan i ämnet) så känns det ju som att den ökade "blankheten" i belaget borde ge bättre glid, och när jag provat på träning och i går på tävling så blev då min oerhört subjektiva bedömning att efterpoleringen gett ett klart lyft för glidet. (Någon rundstång e dyl har jag ej så det steget hoppade jag över, så det blev sickling, rotoborste mässing, 2 mm rak riller på tävlingsskidorna (som kördes i någon minusgrad och ny men oistad snö) och efterpolering med tagel och nylon.'[/quote']

Jodå det gick nog bra. Effekten av poleringen är ju lite svår att utvärdera speciellt på tävling. Men i lördags när jag åkte ett varv på banan inför söndagens lopp så provade jag att endast polera ena skidan med stål och nylonborstar och den andra som förut med endast stål. Ytan blir ju markant blankare efter polering med nylon. Jag gjorde ett blind test d.v.s at jag inte visste vilken skida som var vilken under passet. Jag åkte halva passet och sedan skiftade jag skidor och fortsatte. Den skidan som jag tyckte gick lättast var också den som var blankast.

 

Inför söndagens lopp sicklade, stålborstade, polerade med nylon, blankade med blankrulle, rillade med 0,5 + 0,3 + blank, polering med nylon några gånger under lördagskvällen (-9 gr). Föret på söndagens tävling fallande nysnö svag vind -7 gr. Det kom ca: 1,5 dm under loppet. Bra glid, åkte inte med någon som jag tyckte hade bättre men inte många som hade mycket sämmre heller. Möjligtvis en norrman som låg bakom mig hela andra varvet kanske hade bättre glid. Men det kraftiga snöandet kanske kan förklara detta. Åkte aldrig efter honom så jag kunde inte jämföra.

 

Det var någon som påstod att jag blev 13:e 9 min efter segraren. I så fall ett mycket bra resultat och det kändes hyffsat också. Lite klen uppför kanske men stark på andra varvet. Men jag väntar tills resultaten kommer på nätet innan jag tror på detta.

Link to comment
Share on other sites

Föret på söndagens tävling fallande nysnö svag vind -7 gr. Det kom ca: 1,5 dm under loppet.

Tack för rapporteringen!

Fast 1,5 cm menade du väl? Om inte så måste det ha varit både oerhört tungåkt och ett snöfall som borde göra de flesta här gröna av avund. :P

 

För att återknyta till det ursprungliga ämnet så är det just i ny och/eller fuktig snö och temperaturer kring eller över 0 grader som jag ännu ej övertygat mig själv om vad som är bästa glidprepareringen. I temperaturer kring -10 och kallare så har jag ett stålsicklat skidpar (Kuzminsickeln med finast struktur följt av rotoborste mässing, tagel och sedan nylon) som för de snötyper jag provat hittills glider (subjektivt bedömt) bättre än de någonsin gjort tidigare, och jag har svårt att tänka mig att glidvalla skulle tillföra något.

 

På tävlingen i lördags hade jag två andra skidpar som gled lika vid glidtester före (med samma preparering som ovan fast Kuzminsickeln med grövst struktur och avslutat med rak riller Red Creek 2 mm och sedan borstning igen), så jag tog det som hade längst fästzon, och det kändes subjektivt som att de gled bra (men inte fantastiskt, som kallföresskidorna), och jag såg bara två åkare som gled snabbare utför (i "min del" av startfältet), så jag har inget att klaga på, men hade ändå en känsla av att det borde finnas mer glid att hämta om jag gör allt rätt (gissningsvis annan sickel, extra polerande, rundstång/"guldrulle" och/eller toppa med fluor-pulvervalla).

 

Så mina erfarenheter i -1 till -2 är klart mer positiva än OlleGs (i början av denna tråd)

men jag tror ännu att det kan bli bättre. Tackar så mycket för alla inlägg i den här tråden hittills, och kom gärna med fler om ni råkar veta någon preparering ni gjort som gav fantomglid just i temperaturer kring nollan. Själv skall jag nog prova byta till sickel med finare struktur till nästa gång i sånt före. Kanske prova skaffa samma riller som GundeG fick så bra resultat med i plusföre. Och kanske prova toppa med pulvervalla om det är plusgrader och blött. Fast vore ju bäst att ändra en parameter åt gången. =)

 

En fråga till om det inlägget förresten (kopia nedan): Vilken stålsickel använde du?

Hade kanonskidor med kalasglid och superfäste i helgens tävling. En kille jag körde tillsammans med en kort stund undrade om jag körde utan fästvalla då jag verkade ha så bra glid. Gled från alla nedför...

 

allt utfört utomhus i 2gr plus:

 

1. stålsickling

2. stålborstning med borrmaskin 1min/skida, lätt tryck

3. rillning

4. stålborste med borrmaskin, 1015sek/skida, lätt tryck

5. polering med nylonborste

6. hann med en extra Carboloader också... =)

Jag har en RS-riller. Körde hårt 3x0.3 + 2x0.5 fram&bak.

Temp -1 till -3, ganska torr luft, halvklart/soligt, bra spår som från&till var ganska hårda med en blanding av ny och gammal snö. Gott om snö och det hade snöat 1dm två dagar innan, dagen innan var det runt nollan.

 

Håller med. Alltid kul att ha någon att snacka skidor med =) Hemma hos mig har dom tröttnat för länge sen....

Link to comment
Share on other sites

Hej

Eftersom det var jag som startade tråden en gång måste jag tacka alla för mycket givande information.

 

För mig var det nytt det här med polering efter stålborste. Vilken skillnad i blankhet det blir!

Nu saknas bara snö att prova i.

 

/OlleG

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...