Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår i Sälen


martini

Recommended Posts

Myrflodammen brukar ha bra preppade spår. Från huvudvägen mellan Högfällshotellet och Tandådalen är det skyltat till Myrflodammen. Just vid entren till stugområdet har du längdspår till höger och till vänster har du en bra utgångspunkt för turåkning.

Bakom stugorna finns en rejäl pulkabacke som kanske kan vara lämplig om du vill köra backintervaller.

Kolla info om Myrflodammen också på "den onämnbara spårinformationssajten".

Link to comment
Share on other sites

Sista helg var eljusspåret i Lindvallen bra spårat. Verkar som dom spårar där regelbundet. Spåret går från Vallaboden vid Snötorget i Lindvallen.

 

5km spåret i Gubbmyren såg också bra ut, även om jag inte åkte där själv.

http://www.gubbmyren.se/pdf/content/sparkarta.pdf

 

Du behöver i alla fall inte oroa dig för snöbrist eftersom det fins gott om snö just nu i Sälen

Link to comment
Share on other sites

lindvallen tycker jag har det bästa elljusspåret, sen är jag riktigt förtjust i Hemfjällstangelsn milspår (Transtrand), kläppen tror jag oxå är bra fast jag inte åkt. det beror lite på var du bor. åker du i dagsljus så finns fina slingor på fjället, kvillkojan, mellanfjällsstugan, hemfjällstugan eller en tur till Storfjällsgraven. de spåren är inte direkta träningsspår, men härlig skidåkning
Link to comment
Share on other sites

tror det blir en 3 mil drygt om du åker högfjällshotellet, hemfjällsstugan, mellanfjäll, vålbrändan, kvillkojan och tillbaka till högfjällshotellet. du kan även utgå ifrån lindvallen eller tandådalen/hundfjället och kommer ut på samma slinga
Link to comment
Share on other sites

Tjena! Mer info om spår i Sälenområdet. Vid vallaboden i Hundfjället går ett elljusspår som ansluter till Tandådalens elljusspår. Kuperat och bra. Från Tandådalsspåret kan man med fördel förtsätta runt "Västra Kalven" som är ca 11 km. Trevligt och småkuperat. Rekommenderas. Nu har du lite att välja på!
Link to comment
Share on other sites

tror det blir en 3 mil drygt om du åker högfjällshotellet, hemfjällsstugan, mellanfjäll, vålbrändan, kvillkojan och tillbaka till högfjällshotellet. du kan även utgå ifrån lindvallen eller tandådalen/hundfjället och kommer ut på samma slinga

Då får du nog hänga på dig ett par vita blixten i stället! Det är leder som ej maskin prepareras, brukar funka bra på vår kanten när snön bär lite men nu är det ca 40 cm nysnö. Det kan vara spårat till hemfjällsstugan! Du kan köra milen vid högis tag sedan förbindelse spåret till pulsen 2,5 km hoppa sedan på kalven runt 10,2km förläng med pulsen slingan 4 km och el-ljus spåret vid Tandådalen/hundfjället 6km gå sedan över vägen där dom kör hundspann vid Tandådalen där finns det förbindelse spår upp till Myrflodammen ca 3km, där kan du åka deras 8km spår och 3km spår. Alla dessa spår är maskin preparerade.

Link to comment
Share on other sites

stämmer att inget av dessa spår är maskinpreppade, men det brukar vara en härlig tur som omväxling till att ligga och snurra på korta slingor. om det är 40 cm nysnö kan det vara lite kinkigt med små trugor. Den slingan du beskriver OJ har jag aldrig testat, men den låter onekligen bättre som träningsspår
Link to comment
Share on other sites

Har slängt i hop lite GPS trackar över spår i Sälen som jag brukar köra. Här ser ni hur långa dom är igentligen. Kör man alla spåren som sitter ihop från tex Högfjällshotellet så blir det en bra runda på 45km.

 

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&q=http://www.olmen.net/public_files/google_earth_filer/Skidspar_i_Salen.kmz

o vad gillas Hemfjällstangen milbana? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Har slängt i hop lite GPS trackar över spår i Sälen som jag brukar köra. Här ser ni hur långa dom är igentligen. Kör man alla spåren som sitter ihop från tex Högfjällshotellet så blir det en bra runda på 45km.

 

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&q=http://www.olmen.net/public_files/google_earth_filer/Skidspar_i_Salen.kmz

o vad gillas Hemfjällstangen milbana? ;-)

När det är bra stavfäste så är milen i Hemfjällstangen kanske det bästa spår jag åkt. Kanon fin kuppering för klassisk skidåkning.

Link to comment
Share on other sites

Har slängt i hop lite GPS trackar över spår i Sälen som jag brukar köra. Här ser ni hur långa dom är igentligen. Kör man alla spåren som sitter ihop från tex Högfjällshotellet så blir det en bra runda på 45km.

 

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&q=http://www.olmen.net/public_files/google_earth_filer/Skidspar_i_Salen.kmz

o vad gillas Hemfjällstangen milbana? ;-)

När det är bra stavfäste så är milen i Hemfjällstangen kanske det bästa spår jag åkt. Kanon fin kuppering för klassisk skidåkning.

Exakt.. ;-)

Link to comment
Share on other sites

visst är milen underbar, när man tror att backarna är slut så kommer nästa härliga:)

jan-erik som spårar i tangeln är en riktig gammal skidräv som lägger ner fantastiskt mycket tid på att få spåren bra i området. om ni inte lägger en peng i lådan kan ni väl ändå skriva en uppmuntrande lapp till honom

Link to comment
Share on other sites

visst är milen underbar, när man tror att backarna är slut så kommer nästa härliga:)

jan-erik som spårar i tangeln är en riktig gammal skidräv som lägger ner fantastiskt mycket tid på att få spåren bra i området. om ni inte lägger en peng i lådan kan ni väl ändå skriva en uppmuntrande lapp till honom

Det är v'l tyvärr lite si o så med spårandet tyvärr..Men det finns det ju många orsaker till.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 years later...

Väcker liv i denna gamla tråd...planerar skidsemester med familjen och funderar lite på spårens kvalite. Vi ska vad det verkar åka till Hundfjället/tandådalen spår finns det ju gott om men hålls spåren i bra skick eller är det ingen prioritering av detta, nån som vet?

Har lite dålig erfarenhet av detta på utförsanläggningar..

Link to comment
Share on other sites

Dom har rustat upp dom gammla caravanclubb spåren dom senaste åren.

Förra vinter kördes dubbelspåren upp varje morgon (v5 o V8) med en stor Pist/spårmaskin ,

Spåren sitter ihopp med Kalvenrunt och Myrflodamm spåren.

 

Riktigt roligt att dom sattsar lite på oss längåkare, vilket har haft låg prio i området dom senaste 10-15 åren.

Link to comment
Share on other sites

Tack för infon, det låter ju betryggande.

 

Jag har förundrats över den låga prio som många alpinanläggningar visar oss längdåkare. Ok vi genererar kanske inte så mycket pengar iform av liftkort och skidhyra, kanske ej heller lika många krogbesök som den genomsnittlige vintersemstraren. Däremot är den genomsnittlige Vasaloppsåkaren inte sällan familjefar med de krav på vintersemester som det ställer. ungarna nöjer sig inte längre med Långbergets barnbacke. Tror den alpinanläggningen med lagom avstånd till storstadsområdena som verkligen profilerade sig mot längd skulle ha en icke oansenlig målgrupp för sig själv. Nu är det ju svårt att överhuvudtaget hitta längdspåren på vissa anläggningars hemsidor.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...