Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilken roddmaskin?


Vänsterbacken

Recommended Posts

Hej,

 

Hittade inget klockrent forum att lägga in den här frågan i men blev tipsad att slänga in frågan här. Hoppas någon kan komma med bra svar!

 

Jag tänker skaffa en roddmaskin att ha hemma. Både jag och frugan tänker använda den. För min del som komplement till skidåkning och MTB-cykling under mellansäsongerna.

 

Vad jag kan läsa mig till bl.a här är Concept2 ett av de bättre alternativen som finns. Problemet är att den är rejält dyr, ca16000kr som ny och runt 10000kr som beg. Det finns även andra i samma prisklass (Tunturi mfl.).

 

Nästa steg neråt i pris är de som finns på typ Stadium och Intersport och är deras egna märken. Dessa ligger på mellan 4-8000kr ungefär som nya.

 

Finns det nån som har testat flera olika maskiner och kan ge ett gott råd om det är värt att lägga nästan dubbelt så mycket pengar för en Concept2 eller liknande. OCh i så fall varför? Funktioner, "roddkänsla", hållbarhet, resultat av träningen mm?

 

Enkel fråga va;)

 

MVH

Vänsterbacken

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Hittade inget klockrent forum att lägga in den här frågan i men blev tipsad att slänga in frågan här. Hoppas någon kan komma med bra svar!

 

Jag tänker skaffa en roddmaskin att ha hemma. Både jag och frugan tänker använda den. För min del som komplement till skidåkning och MTB-cykling under mellansäsongerna.

 

Vad jag kan läsa mig till bl.a här är Concept2 ett av de bättre alternativen som finns. Problemet är att den är rejält dyr, ca16000kr som ny och runt 10000kr som beg. Det finns även andra i samma prisklass (Tunturi mfl.).

 

Nästa steg neråt i pris är de som finns på typ Stadium och Intersport och är deras egna märken. Dessa ligger på mellan 4-8000kr ungefär som nya.

 

Finns det nån som har testat flera olika maskiner och kan ge ett gott råd om det är värt att lägga nästan dubbelt så mycket pengar för en Concept2 eller liknande. OCh i så fall varför? Funktioner, "roddkänsla", hållbarhet, resultat av träningen mm?

 

Enkel fråga va;)

 

MVH

Vänsterbacken

Som jag ser det så är Concept2 överlägsen andra roddmaskiner ur de flesta synpunkter (förrutom priset). Robusthet, kvalitet, roddkänsla, möjligheten att jämföra resultat med andra online, träningsprogram på nätet, möjligheten att delta i tävlingar mm. De flesta andra roddmaskiner saknar detta. Försök hitta en begagnad maskin på blocket eller liknande. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Finns det nån som har testat flera olika maskiner och kan ge ett gott råd om det är värt att lägga nästan dubbelt så mycket pengar för en Concept2 eller liknande. OCh i så fall varför? Funktioner, "roddkänsla", hållbarhet, resultat av träningen mm?

Har en C2:a hemma och har testat andra roddmaskiner bl a Tunturi.

Att träna i en "maskin" är alltid en mindre upplevelse än "verkligheten".

Skillnaden kan överbryggas genom motivation. Ju större motivation du har desto sämre förhållanden är ok.

Motivationen att träna i en sämre maskin minskar om man vet hur det känns i en bra maskin.

En sämre maskin kräver bättre teknik men å andra sidan har du bra teknik har du säkert rott en hel del och då vill du ändå inte ha den billigare.

Köper du något annat än C2 är mitt råd att du aldrig provar en C2. För då kommer du att ångra dig. Den är bättre på alla de egenskaper du nämner.

Plus också om ni är två användare. Då kan du ju känslomässigt halvera prisskillnaden till ett billigare alternativ.

Klockan är mycket känner att jag börjar flumma. C2:an är dock mitt absoluta råd. Du kommer att träna mer och bättre, och det är ju det du/ni vill, eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Concept og Nike har helt rett. Det er ikke noe å lure på.

 

Ja, en C2 er dyr. Men du kan kjøpe en brukt (begagnad) en. En brukt i god stand holder i massevis, og vil med minimalt vedlikehold holde i maaaaange år til. De er veldig slitesterke.

 

Så kjøp en brukt C-modell, du. Da må du ut med ca. 7000,- NOK. Går du inn på http://www.olaftufte.com (en av verdens beste roere/roddare og topp 50 i Vasan, hehe) og legger inn et spørsmål om dette, hjelper han deg. Han kan nemlig skaffe deg en pent brukt C2 til ca. 7000 NOK.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med concept' date='nike och H.B.

Själv hade jag tur som en tok,hittade en modell c på blocket

för 2000:- :)[/quote']

Du vill inte tjäna en tusenlapp eller två då;)

 

Är ju som sagt på jakt så vill du sälja vidare är jag en mycket hugad spekulant!

 

/Vänsterbacken

Sorry !

 

Men lycka till med jakten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag funderar på att införskaffa en roddmaskin men det känns som att det blir lite mycket pengar med en Concept 2.

Efter lite studier känns det som att Intersport har en kanske hyffsat robust modell.

Om man tränar regelbundet, kommer den att hålla tro?

 

http://www.intersport.se/products/Default.aspx?Kat1=8&Old_kat1_querystr=0

 

5000:-

Energetics / RODD 1200

En pålitlig roddmaskin med kombinerat luft- och magnetmotstånd som ger ett naturligt roddslag. Rodd ger en allsidig och effektiv träning för hela kroppen, både kondition och styrka. Hjul undertill och möjlighet att fälla upp maskinen underlättar förvaringen. Tydlig display ger träningsuppgifter på ett överskådligt sätt. Max användarvikt 150 kg. Längd: 175 cm, bredd 83 cm, höjd 44 cm vikt ca. 35 kg.

Det står att den har kombinerat luft-/magnetmotstånd.

Är det bra eller dåligt?

 

Eller finns det någon annan specifik modell som är bättre i den prisklassen?

 

Jag var inne på några olika Intersportbutiker igår när jag var till stan men tyvärr såg jag ingen roddmaskin uppställd. Det verkar vara crosstrainers som gäller för hemmagymmet nu för tiden.

 

Förslag på att köpa träningskort på gym istället behövs inte eftersom jag sitter fast ute i bushen...

Link to comment
Share on other sites

Før 10 000kr får man många månaders gym-medlemskap... Dom flesta moderna træningscenters har C2 och dessutom erbjuder många stællen grupptræning på C2 !!

 

Før egen del skulle jag tro att jag har vældigt høga odds på att orka træna hemma i vardagsrummet år efter år och på "tjæna in maskinen". Risken ær stor att maskinen inte anvænds. Ett medelemskap på ett sjysst træningscenter ger motivation, møjlighet till styrketræning samt som sagt grupptræning på C2.

Link to comment
Share on other sites

Før 10 000kr får man många månaders gym-medlemskap... Dom flesta moderna træningscenters har C2 och dessutom erbjuder många stællen grupptræning på C2 !!

 

Før egen del skulle jag tro att jag har vældigt høga odds på att orka træna hemma i vardagsrummet år efter år och på "tjæna in maskinen". Risken ær stor att maskinen inte anvænds. Ett medelemskap på ett sjysst træningscenter ger motivation, møjlighet till styrketræning samt som sagt grupptræning på C2.

Motivationen är inga problem. Jag har redan kört slut på en motionscykel framför TV:n.

Däremot blir det inget av när man måste åka 2 mil i vardera riktningen för att gymma.

Även skivstång och hantlar finns hemmavid.

Egentligen hade jag helst kört rullskidor istället för att ro, men det är samma visa där med att köra flera mil vilket inte hinns med...

 

---------------------

TILL FRÅGAN:

Jag provade den modellen man säljer på Intersport (Energetics Rodd 1200) och dels så lät den inget vidare roligt i och med luftutblåset och sedan så var blåset riktat mot mig som rodde. Det luktade plast i varje roddtag. Så den kan vi stryka.

 

Jag har då tittat vidare och funderar på en TUNTURI R35.

Vad tror ni om den? www.tunturi.com

 

Det finns även en modell R60 som är samma chassi men skiljer sig på att den har lite olika träningsprogram osv. samt någon annan typ av motståndsinställning (servo adjustment vs. manual adjustment).

Sedan så verkar R60 visa distans men inte R35, kan det verkligen stämma?

Är det något man kommer att utnyttja eller är det bara på pappret som man har nytta av olika program som går att programmera?

 

Sedan så följde pulsbälte med till R60:n men inte till R35. Är det någon standard så att man kan köpa ett ProTouch pulsbälte på Intersport och använda?

Link to comment
Share on other sites

Här har du ett tips på ett hemmabygge ifall du vill komma billigt undan' date='

 

http://homepage.mac.com/robertwagenvoort/PhotoAlbum13.html

 

har själv använt mig av denna ide för att bygga en stakergometer.[/quote']

Ja, det var en intressant idé som tål att funderas på.

Är alltid roligt att experimentera lite själv.

Om även denna länk vore inskickad den 1:a april hade jag förstått vinken...? Annars tycker jag det är lite olämpligt med Birkenstockarna, då jag och frugan har skilda storlekar! ;)

 

Egentligen borde jag inte uttala mig om roddmaskin då min motivation till att sitta inne och träna i stort sett är lika med noll. Just därför köpta jag en roddmaskin (Spartacus) på Blocket för 200kr, vilket var ett högt pris med tanke på min motivation. Men frugan använder den faktiskt... Tror inte jag själv skulle använda en C2 mer än jag använder denna Spartacus - men det beror väl på att jag hellre åker rullskidor än tränar inomhus. Har med min motivation att göra - men vi är väl olika skapta på den punkten...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...