Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Engelbrektloppet


Willie

Recommended Posts

det enda jag ev tycker är ett litet minus är att det är två varv, det är inte helt kul att gå in på andra varvet, men det finns ju värre alternativ typ 4 mil på 2,5 km bana:(

att banan är tyngre än vl tycker jag bara var bra, även om det blir jobbigare

Link to comment
Share on other sites

Har åkt Engelbrektsloppet två gånger och tycker personligen att de 6 milen är tyngre än Vasans 9 mil.

Tyngre än vasaloppet alltså... Jag som hade tänkt åka Engelbrektsloppet för att förbereda mig inför vasan och eventuellt seeda upp mig ett led. :)

Link to comment
Share on other sites

Har åkt Engelbrektsloppet två gånger och tycker personligen att de 6 milen är tyngre än Vasans 9 mil.

Tyngre än vasaloppet alltså... Jag som hade tänkt åka Engelbrektsloppet för att förbereda mig inför vasan och eventuellt seeda upp mig ett led. :)

det är liksom lika jobbigt för det andra så seedningstanken faller ju inte med det, dessutom ligger loppet perfekt som uppladdning, om det är snö...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Någon som har koll på om det här loppet blir av eller inte? Är det någon snö i Norberg över huvud taget och hur mycket snö behövs för att det ska gå och genomföra loppet? Det finns ingen info på deras webbsida.

 

Jag kanske bör sikta in mig på ÖS istället.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har koll på om det här loppet blir av eller inte? Är det någon snö i Norberg över huvud taget och hur mycket snö behövs för att det ska gå och genomföra loppet? Det finns ingen info på deras webbsida.

 

Jag kanske bör sikta in mig på ÖS istället.

Om det inte kommer ganska ordentligt med snö väldigt snart så tror jag nog att det är kört. Åtminstone här i Falun är det inte mer än max 5cm snö och jag har svårt att tro att de har särskilt mycket mer nere i Norberg.

Link to comment
Share on other sites

Enligt VV-kamerorna ser det ut att vara mycket kraftigt snöfall i södra bergslagen just nu. Så det behöver kanske inte vara kört. Man blir ju j***igt sugen på att köra denna klassiker..

Dessutom anar jag att Engelbrekt värderas högt av seedningskommittén (?)

 

Ni som bor i detta område eller har känningar hos arrangörerna, rapportera gärna vad ni vet.

Link to comment
Share on other sites

i Falun har det snöat hela morgonen och förmiddagen men ser ut at ge upp snart, vääldigt små flingor nu. Har inte kommit några jättemängder men jag skulle uppskatta det till lite mer än 5cm. (6-7kanske). Totalt så finns det nog runt 1dm snö nu då kanske men om man nu ska tro på smhi (vilket verkar tveksamt om man läser andra trådar här) så ska det komma mer under veckan. Möjligt att det har snöat på mer lite mer söderut?
Link to comment
Share on other sites

Enligt VV-kamerorna ser det ut att vara mycket kraftigt snöfall i södra bergslagen just nu. Så det behöver kanske inte vara kört. Man blir ju j***igt sugen på att köra denna klassiker..

Dessutom anar jag att Engelbrekt värderas högt av seedningskommittén (?)

 

Ni som bor i detta område eller har känningar hos arrangörerna, rapportera gärna vad ni vet.

Jag har åkt ett Engelbrektslopp (tror det var 2004) och samma år åkte jag även Norrbärke Skidmaraton och Grotfallsrundan. Åkte på bäst kilometertid i Engelbrektsloppet men fick ett led sämre seedning. Vi var fler det året som tyckte seedningen var mycket tuff. Vet inte hur det sett ut efter det.

Banan är för övrigt mycket fin men några lite längre slakmotor som ger fin skidåkning. På många sätt ett roligare lopp än Vasaloppet faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Enligt VV-kamerorna ser det ut att vara mycket kraftigt snöfall i södra bergslagen just nu. Så det behöver kanske inte vara kört. Man blir ju j***igt sugen på att köra denna klassiker..

Dessutom anar jag att Engelbrekt värderas högt av seedningskommittén (?)

 

Ni som bor i detta område eller har känningar hos arrangörerna' date=' rapportera gärna vad ni vet.[/quote']

Jag har åkt ett Engelbrektslopp (tror det var 2004) och samma år åkte jag även Norrbärke Skidmaraton och Grotfallsrundan. Åkte på bäst kilometertid i Engelbrektsloppet men fick ett led sämre seedning. Vi var fler det året som tyckte seedningen var mycket tuff. Vet inte hur det sett ut efter det.

Banan är för övrigt mycket fin men några lite längre slakmotor som ger fin skidåkning. På många sätt ett roligare lopp än Vasaloppet faktiskt.

Å andra sedan läste jag inläggen efter Bessemer förra året. Då var det folk som lackade ur på den första seedningstabellen som kom, och argument som framfördes var just jämförelsen med Engelbrekt samma år, som ansågs vara mycket generösare som seedningsvärde.

Så detta med seedning från lopp utanför VL-veckans egna, det kommer väl alltid att vara som att köpa en lott.

 

Själv känner jag ingen seedningshets. Får jag starta i 6:an där jag är sedan förra årets resultat, så ser jag inte det som en katastrof. Åker jag Engelbrekt så ser jag det som träning i första hand. Men skulle man halka fram en bit på gridden så vore det ju inte fel.

Link to comment
Share on other sites

Station 1915 - Norberg

 

Mätningstid Nederbörd

01/02 01:02 Tätt snöfall

01/02 00:33 Tätt snöfall

01/02 00:03 Tätt snöfall

31/01 23:33 Tätt snöfall

31/01 23:03 Måttligt snöfall

31/01 22:33 Måttligt snöfall

31/01 22:03 Måttligt snöfall

31/01 21:33 Tätt snöfall

31/01 21:03 Måttligt snöfall

 

Yes!

Snacka om tajming. Och till helgen ska det frysa ihop, på söndag -12 enligt SMHI. Måste ju bli kanonförutsättningar för arrangörerna att få till fina spår nästa vecka.

Jag anmäler mej.

Link to comment
Share on other sites

Station 1915 - Norberg

 

Mätningstid Nederbörd

01/02 01:02 Tätt snöfall

01/02 00:33 Tätt snöfall

01/02 00:03 Tätt snöfall

31/01 23:33 Tätt snöfall

31/01 23:03 Måttligt snöfall

31/01 22:33 Måttligt snöfall

31/01 22:03 Måttligt snöfall

31/01 21:33 Tätt snöfall

31/01 21:03 Måttligt snöfall

Var hittar man dessa vädermätningar?

Link to comment
Share on other sites

Var hittar man dessa vädermätningar?

På vv.se under "läget på vägarna"

Det är en ganska trögjobbad applikation men med lite tålamod så får du fram de data du söker.

Aj aj aj, det ser riktigt mörkt ut på väderprognosen. Blir nog tungt med lopp.

Verkar som att det kommer svänga en hel del på båda sidan nollan sista dagarna innan loppet. Om man slipper nysnö och det håller sig hyggligt kallt under loppet så kan det bli snabbt.

Får väl hoppas på hårda spår vid start men prognos om rejäl dagsmeja efter lunch, så har man ett bra incitament att åka fort ! :)

Link to comment
Share on other sites

VALLA - ENGELBREKT !?

Har fallit rejält med snö senaste veckan, även igår kväll och i natt kom det som snö i Norberg enl vv, och den har fallit runt nollan så snön är nog fuktig redan nu. Prognos enl SMHI:

Från nu tom söndag ingen mer nederbörd.

5+ lördag.

Inga frysgrader natten till söndag.

2+ på åkdagen söndag.

 

Utan att ha sett förhållandena på plats skulle jag kunna tänka mig något sånthär på söndag:

 

Basklister tunnt invärmt

Blandat 1/3 universal + 2/3 rossa (spec?)

Någon droppe KR70 på toppen i mitten.

 

Vad tror ni om detta ?

Ska det vara vanlig rossa eller rossa special ?

 

Eller ska jag hellre satsa på Toko silver ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...