Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Engelbrektloppet


Willie

Recommended Posts

Jag åkte runt banan under eftermiddagen och visst kommer dom att kunna köra. MEN frågan är hur skidorna mår av det. På vägarna ute i skogen är det jättefint där det är slätt underlag, dom andra bitarna är det sämre med. Och om det blir nå spår på andra varvet? Tveksamt.

 

Det verkar dock frysa på lite nu på kvällen, det skulle verkligen behövas.

 

Det blir till att värma in mkt pulver.

Link to comment
Share on other sites

Känner ni, lejonet och sputnik, till nåt om vilken bansträckning som väljs ?

Blir det samma som den gamla karta som ligger på loppets hemsida?

Läste nånstans om att det lär finnas en "orginalsträckning" på bara ett långt varv (?!?). Det skulle ju vara kalas med tanke på att det annars blir sönderkört till varv 2.

 

Nu har smhi sänkt söndagsprognosen till noll grader, men det lär ju inte räcka till hållbara spår för en 2-varvsbana.

Link to comment
Share on other sites

Det är grymt..

Jag hade tänkt köra ett flertal seedningslopp i vinter, men det blev inget med det.

Alla lopp jag tänkt köra har blivit inställda. Nu blir det 10:e led för mig på VL (har aldrig kört VL tidigare).

Inga större förhoppningar om en bra tid således.

Men man får njuta av ett långt pass till Mora utan tidsjakt. Kan bli fint det också.

Jag får samla erfarenheter till nästa år.

DÅ BLIR DET MYCKET SNÖ OCH KALLT!!

Det tråkiga är att jag har fått armbågsbesvär så här tätt inpå VL också. Inga rullskidor framöver, men mycket löpning och Gymträning.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom snön fryst i natt så kommer det att bli lite lättare före iaf, men skidorna. Repor kommer du att få och med lite tur så undviker du dom stora stenarna, men visst finns det potensial att köra sönder ett par skidor.

 

Det är fint stora bitar ute i skogen men lite för ojämt och grovt grus på andra bitar. Bara att hoppas att det fryser lördag natt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, nu är Engelbrekt kört. Kändes som att springa LL med skidorna på :/. Första varvet gick bra, tog slut på andra i takt med att spåren och fästet försvann. Körde Kuzminsicklat med RC 2 mm raka riller och Julgran +15 till -5. Fästet var KR 30 invärmt med Skigo rött samt Start Universalklister blandat. Jag tror iofs inte det spelade så stor roll vad man hade under idag.
Link to comment
Share on other sites

Antar att du Murcas har en del "naturrill", nu också. Det hade iofs jag redan vid starten. Har inte vågat titta under laggen än efter loppet.

En eloge till arrangörerna att de ändå ordar ett lopp trots utmanande förutsättningar.

Däremot tycker jag att de knappast kan gjort det bästa valet av bansträckning. Känndes som att de bara slentianmässigt tog normalbanan, förutom flytten av starten.

Nu kan ju inte jag Norbergstrakten i detalj så jag kan inte säga exakt hur de skulle ha gjort. Men åkningen lägs de hårda bilvägarna hade man ju gärna haft mer av. Även hålberget var bra, så den kunde kanske ha körts på båda varven, och så kanske man hade kunnat slippa skogsstigarna där det var mest orientering fast utan karta. Jag såg tom en (varvad) åkare som tagit av skidorna och promenerade. Inte för att komma upp för någon backe, utan på platten.

Link to comment
Share on other sites

Antar att du Murcas har en del "naturrill", nu också. Det hade iofs jag redan vid starten. Har inte vågat titta under laggen än efter loppet.

En eloge till arrangörerna att de ändå ordar ett lopp trots utmanande förutsättningar.

Däremot tycker jag att de knappast kan gjort det bästa valet av bansträckning. Känndes som att de bara slentianmässigt tog normalbanan, förutom flytten av starten.

Nu kan ju inte jag Norbergstrakten i detalj så jag kan inte säga exakt hur de skulle ha gjort. Men åkningen lägs de hårda bilvägarna hade man ju gärna haft mer av. Även hålberget var bra, så den kunde kanske ha körts på båda varven, och så kanske man hade kunnat slippa skogsstigarna där det var mest orientering fast utan karta. Jag såg tom en (varvad) åkare som tagit av skidorna och promenerade. Inte för att komma upp för någon backe, utan på platten.

Naturrill, jodå. Stensliparna lär bli fullbokade. Appropå bansträckningen tror jag nog att det inte spelat någon roll. När nederbörden som kom i veckan kom som regn, är det ett under att det faktiskt gicka att åka. Glömde att ge arrangörerna en stor eloge för att det trots allt gick. Även stämningen runt spåret och vid vätskestationerna var supertrevlig.

Link to comment
Share on other sites

Ja detta lopp var nått utöver det vanliga. Man blir förvånad över hur många saker. Bland annat varför man inte väntade tills alla från kön till bussen hade kommit fram till starten. Kan hålla med om att det var bra jobbat att få till ett lopp men frågan är när man skall ställa in en tävling??? Efter denna tävling är svaret aldrig…. Vi skulle nästan kunna ha en topplista med de värsta platserna för skidbelaget. Min favorit är backen efter kalhygget, och kilometrarna runt backen med skyddsnätet.

 

En stor eloge till trevliga funktionärer som var glada och hjälpsamma!

Link to comment
Share on other sites

Vi skulle nästan kunna ha en topplista med de värsta platserna för skidbelaget. Min favorit är backen efter kalhygget, och kilometrarna runt backen med skyddsnätet.

Ja, det är ju en sak med barmarksfläckar när man åker platt eller uppför, men när man kommer i full karriär nedför en backe som anses vara brant nog att motivera ett störtloppsnät, och så tar snön plötsligt slut och så dundrar in i ett virrvarr av rötter, sten etc.

 

Det är det jag menar med bansträckningen. Kan ju inte ha varit omöjligt att hitta alternativ.

 

Vad menar förresten Murcas med att det inte skulle spela någon roll vad man haft under skidorna ? Hade du inget fäste? Jag körde precis enligt mitt förslag för någon dag sedan i denna tråd. Helt ok.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det var det var svårt att hitta andra bansträckningar, dock tycker jag att arrangörerna skulle mobiliserat fler snöskottare. Körde själv ut iskogen vid backen med näten innan jag ens hunnit tänka sten. Rena turen att stavarna höll. Tycker ändå att arrangörerna gjorde rätt som genomförde tävlingen. Mycket bra genomkörare för vasaloppet.
Link to comment
Share on other sites

Vi skulle nästan kunna ha en topplista med de värsta platserna för skidbelaget. Min favorit är backen efter kalhygget' date=' och kilometrarna runt backen med skyddsnätet.[/quote']

Ja, det är ju en sak med barmarksfläckar när man åker platt eller uppför, men när man kommer i full karriär nedför en backe som anses vara brant nog att motivera ett störtloppsnät, och så tar snön plötsligt slut och så dundrar in i ett virrvarr av rötter, sten etc.

 

Det är det jag menar med bansträckningen. Kan ju inte ha varit omöjligt att hitta alternativ.

 

Vad menar förresten Murcas med att det inte skulle spela någon roll vad man haft under skidorna ? Hade du inget fäste? Jag körde precis enligt mitt förslag för någon dag sedan i denna tråd. Helt ok.

Tänkte mest på naturrillningen då då. Jag hade oxå bra fäste förutom på slutet men det fick sin förklaring i den naturkompott som fastnat i klistret.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...