Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Druvsocker på långpass och tävling...


jakobscan

Recommended Posts

Hej!

Har testat att på mina lite längre pass ta druvsockertabletter och suga på istället för

sportdryck. DÅ kan man ha vanligt vatten i flaskan och druvsockret som energitillskott. Tycker detta verka funka bra för mig. Är det någon annan som har liknande erfarenhet?

Kan det finnas några nackdelar med detta!? Funderar annars på att ta med druvsockret på vasaloppet...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply
Jag gick i väggen på Lidingöloppet för ett antal år sedan. En förbipasserande löpare tyckte antagligen synd om mig och stack till mig en druvsockertablett, "Du ser ut att behöva den här..." :). Jag piggnade väl till lite under 1-2 minuter, men sedan när sockerkicken släppte blev det påtagligt värre än det var innan. Sista km'arna var plågsamma!
Link to comment
Share on other sites

Under dec-jan har jag kört distanspassen (upp till 3h) sockerfria, endast rent vatten, och det avser jag att fortsätta med.

 

På de 90 kilometrarna klarar jag mej med de kolhydrater som serveras längs vägen. Men det är kanske inte så dumt att ha något socker som backup vid Smågan. Där serveras bara sportdryck och vatten och det ur likadana muggar. Lätt hänt att man kommer fram till en drickalangare som bara har vatten på sin bricka. Då vill man knappast spilla mer tid på att tränga sig fram till någon annan. Detta hände mej på ÖS och det var dessutom vid utfarten från kontrollen så om jag skulle få sportdryck hade jag behövt ta mej bakåt mot strömmen.

 

Funderar på att kanske man ska skita i Smågan helt och hållet nu på VL. Säg att jag är där 08:55 kanske. Då lär jag inte vara ensam direkt. Kanske bättre att starta med några hekto extravikt i form av en liten drickaflaska som man drar i sig uppe på myrarna, sedan bara blåsa rakt igenom Smågan ? Men det kanske är så tjockt att man stoppas upp ungefär lika mycket även om man inte tar dricka ? Vad tror ni som har erfarenhet av att komma till Smågan från något av mittleden?

Link to comment
Share on other sites

Under dec-jan har jag kört distanspassen (upp till 3h) sockerfria, endast rent vatten, och det avser jag att fortsätta med.

 

På de 90 kilometrarna klarar jag mej med de kolhydrater som serveras längs vägen. Men det är kanske inte så dumt att ha något socker som backup vid Smågan. Där serveras bara sportdryck och vatten och det ur likadana muggar. Lätt hänt att man kommer fram till en drickalangare som bara har vatten på sin bricka. Då vill man knappast spilla mer tid på att tränga sig fram till någon annan. Detta hände mej på ÖS och det var dessutom vid utfarten från kontrollen så om jag skulle få sportdryck hade jag behövt ta mej bakåt mot strömmen.

 

Funderar på att kanske man ska skita i Smågan helt och hållet nu på VL. Säg att jag är där 08:55 kanske. Då lär jag inte vara ensam direkt. Kanske bättre att starta med några hekto extravikt i form av en liten drickaflaska som man drar i sig uppe på myrarna, sedan bara blåsa rakt igenom Smågan ? Men det kanske är så tjockt att man stoppas upp ungefär lika mycket även om man inte tar dricka ? Vad tror ni som har erfarenhet av att komma till Smågan från något av mittleden?

jag tycker nog att du borde ha en drickaflaska med dig hur som helst, och dricka minst en gång mellan kontrollerna också.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nedanstående är saxat från en konferens i fjol "Återhämtning i träning och tävling" där Bengt Saltin medverkade. Själv följer jag detta helt numer, dvs. enbart vatten vid träning.

En första test av ev. effekter fås vid Milkoloppet nästa helg.

mvh/Nickeboo

 

"Med uthållighetsträning vill man uppnå förbättrad

laktatnedbrytning och fettoxidation för att spara

glykogen. Den kritiska faktorn för förbättrad uthållighet

är mitokondrietillväxt med de enzymer som finns där och

HAD är ett viktigt enzym för att uppnå träningseffekt.

Det verkar som en ökad tillgång på kolhydrater vid

uthållighetsträning har en negativ effekt. Däremot bör

kolhydrater finnas tillgängligt vid tävling."

Link to comment
Share on other sites

En negativ aspekt med druvsocker är att de blir ganska hårda när det är kallt. När jag åkte Holmenkollen Ski maraton förra året var det ordentligt kallt. När jag så småningom skulle dra i mig ett par tabletter Dextrosol hade jag lite bråttom och var lite väl glupsk. Detta var mycket nära att kosta mig en tand eller två. Jag lärde mig en läxa och tar det nu lite lugnare vid intag av sådana tabletter. Tycker annars att de fungerar ok.
Link to comment
Share on other sites

Hej

Nedanstående är saxat från en konferens i fjol "Återhämtning i träning och tävling" där Bengt Saltin medverkade. Själv följer jag detta helt numer, dvs. enbart vatten vid träning.

En första test av ev. effekter fås vid Milkoloppet nästa helg.

mvh/Nickeboo

 

"Med uthållighetsträning vill man uppnå förbättrad

laktatnedbrytning och fettoxidation för att spara

glykogen. Den kritiska faktorn för förbättrad uthållighet

är mitokondrietillväxt med de enzymer som finns där och

HAD är ett viktigt enzym för att uppnå träningseffekt.

Det verkar som en ökad tillgång på kolhydrater vid

uthållighetsträning har en negativ effekt. Däremot bör

kolhydrater finnas tillgängligt vid tävling."

Vore mycket intressant om du rapporterar in dina erfarenheter och resutat av detta.

Själv skippade jag kolhydraterna på långpassen (normalt ett i veckan) fr.o.m första advent.

Ej kolhydrater på kortare heller men det är oförändrat från tidigare.

 

Mina träningsresultat har förbättras såhär från November till mitten Jan:

 

3,25 mil rullskidor platt enbart ren stakning

02:55 -> 02:18 ned 21%

 

(I båda fallen rejält trögrullat. Lövsörja i November. Nu mer grus, kvistar och annat skräp. Jag bedömer rullmotståndet som ganska likvärdigt. Proski C2)

 

Löpning 11,6 km:

ca 01:01:30 -> 00:57:15 ned 7%

 

Runt nyår hade jag ett hack i den positiva trenden efter en blodgivning (alltså jag GAV BORT blod, inget annat... he,he ) men den effekten tycks ha klingat bort nu.

 

Jag har gått ned från 93kg till 88 kg under samma tid.

Totala träningsmängden har jag inte stenkoll på. Har nog ökat under dec-jan jämfört med okt-nov, men inte mycket.

Utifrån tidigare erfarenheter tycker jag inte att sambandet mellan vikt och löptider är sådär jättestarkt för mej. Så jag tycker inte att löpförbättringen kan förklaras med enbart viktnedgång.

Link to comment
Share on other sites

Inte fel att ha med en liten flaska t ex ketchupdito med dryck man kan ta efter fem km, och sedan slänga.

 

För snabb energitillförsel utöver två-tre muggar o en halv bulle varje kontroll har jag efter tio vasalopp kommit fram till att Twix är optimalt. Billigt, blir inte hårt oavsett kyla (jfr energy bars), inte så smuligt som kexchoklad. Lätt att bryta av, lätt at svälja utan mycket vätska, och magen accepterar ganska mycket Twix innan den lägger av.

Link to comment
Share on other sites

Inte fel att ha med en liten flaska t ex ketchupdito med dryck man kan ta efter fem km, och sedan slänga.

 

För snabb energitillförsel utöver två-tre muggar o en halv bulle varje kontroll har jag efter tio vasalopp kommit fram till att Twix är optimalt. Billigt, blir inte hårt oavsett kyla (jfr energy bars), inte så smuligt som kexchoklad. Lätt att bryta av, lätt at svälja utan mycket vätska, och magen accepterar ganska mycket Twix innan den lägger av.

Du har rätt i att kexchoklad är lite smuligt. Jag ska definitivt testa Twix under nästa lopp. Twix kan man väl köpa rätt billigt i storpack på Ikea, eller nån tysk variant ännu billigare på Lidl kanske.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nedanstående är saxat från en konferens i fjol "Återhämtning i träning och tävling" där Bengt Saltin medverkade. Själv följer jag detta helt numer' date=' dvs. enbart vatten vid träning.

En första test av ev. effekter fås vid Milkoloppet nästa helg.

mvh/Nickeboo

 

"Med uthållighetsträning vill man uppnå förbättrad

laktatnedbrytning och fettoxidation för att spara

glykogen. Den kritiska faktorn för förbättrad uthållighet

är mitokondrietillväxt med de enzymer som finns där och

HAD är ett viktigt enzym för att uppnå träningseffekt.

Det verkar som en ökad tillgång på kolhydrater vid

uthållighetsträning har en negativ effekt. Däremot bör

kolhydrater finnas tillgängligt vid tävling."[/quote']

Vore mycket intressant om du rapporterar in dina erfarenheter och resutat av detta.

Själv skippade jag kolhydraterna på långpassen (normalt ett i veckan) fr.o.m första advent.

Ej kolhydrater på kortare heller men det är oförändrat från tidigare.

 

Mina träningsresultat har förbättras såhär från November till mitten Jan:

 

 

 

3,25 mil rullskidor platt enbart ren stakning

02:55 -> 02:18 ned 21%

 

(I båda fallen rejält trögrullat. Lövsörja i November. Nu mer grus, kvistar och annat skräp. Jag bedömer rullmotståndet som ganska likvärdigt. Proski C2)

 

Löpning 11,6 km:

ca 01:01:30 -> 00:57:15 ned 7%

 

Runt nyår hade jag ett hack i den positiva trenden efter en blodgivning (alltså jag GAV BORT blod, inget annat... he,he ) men den effekten tycks ha klingat bort nu.

 

Jag har gått ned från 93kg till 88 kg under samma tid.

Totala träningsmängden har jag inte stenkoll på. Har nog ökat under dec-jan jämfört med okt-nov, men inte mycket.

Utifrån tidigare erfarenheter tycker jag inte att sambandet mellan vikt och löptider är sådär jättestarkt för mej. Så jag tycker inte att löpförbättringen kan förklaras med enbart viktnedgång.

Jag kör alltid bara vatten på långpass och Vitargo på tävling

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nedanstående är saxat från en konferens i fjol "Återhämtning i träning och tävling" där Bengt Saltin medverkade. Själv följer jag detta helt numer' date=' dvs. enbart vatten vid träning.

En första test av ev. effekter fås vid Milkoloppet nästa helg.

mvh/Nickeboo

 

"Med uthållighetsträning vill man uppnå förbättrad

laktatnedbrytning och fettoxidation för att spara

glykogen. Den kritiska faktorn för förbättrad uthållighet

är mitokondrietillväxt med de enzymer som finns där och

HAD är ett viktigt enzym för att uppnå träningseffekt.

Det verkar som en ökad tillgång på kolhydrater vid

uthållighetsträning har en negativ effekt. Däremot bör

kolhydrater finnas tillgängligt vid tävling."[/quote']

Vore mycket intressant om du rapporterar in dina erfarenheter och resutat av detta.

Själv skippade jag kolhydraterna på långpassen (normalt ett i veckan) fr.o.m första advent.

Ej kolhydrater på kortare heller men det är oförändrat från tidigare.

 

Mina träningsresultat har förbättras såhär från November till mitten Jan:

 

 

 

3,25 mil rullskidor platt enbart ren stakning

02:55 -> 02:18 ned 21%

 

(I båda fallen rejält trögrullat. Lövsörja i November. Nu mer grus, kvistar och annat skräp. Jag bedömer rullmotståndet som ganska likvärdigt. Proski C2)

 

Löpning 11,6 km:

ca 01:01:30 -> 00:57:15 ned 7%

 

Runt nyår hade jag ett hack i den positiva trenden efter en blodgivning (alltså jag GAV BORT blod, inget annat... he,he ) men den effekten tycks ha klingat bort nu.

 

Jag har gått ned från 93kg till 88 kg under samma tid.

Totala träningsmängden har jag inte stenkoll på. Har nog ökat under dec-jan jämfört med okt-nov, men inte mycket.

Utifrån tidigare erfarenheter tycker jag inte att sambandet mellan vikt och löptider är sådär jättestarkt för mej. Så jag tycker inte att löpförbättringen kan förklaras med enbart viktnedgång.

Jag kör alltid bara vatten på långpass och Vitargo på tävling

Kör också enbart vatten på pass upp till tre timmar.

Link to comment
Share on other sites

Allmänt om energiintag under långvarig aktivitet.

 

Kroppen är en förbränningsmotor. Hos de allra flesta i stil med en gammal amerikanare med dålig verkningsgrad och hög bränsleförbrukning.

 

Man säger att upptaget av kolhydrater (stärkelse, socker, fibrer) hos en medelstor människa är 60g/timme. Detta ger 1,3 paket dextrosol i timmen. Ingen ide´med någon liten tablett här och där, det gör varken till eller ifrån.

Att åka skidor kräver mer energi än att sitta på en tenta där endast hjärnan behöver energi i form av glukos, där kan det vara en utomordentlig produkt.

 

Är du vältränad och vill prestera en så bra tid som möjligt på långlopp? Glöm i så fall späkmetoden med vatten som bränsle. Då krävs det stora energimängder i form av snabba kolhydrater som inte suger upp för mycket vätska.

 

Är du vältränad men INTE vill prestera utan kanske mysa omkring i naturen? Ja då kan du utnyttja fettet som bränsle och serva kroppsfunktionerna med vatten.

 

EnergiPolisen ;)

Link to comment
Share on other sites

Är du vältränad och vill prestera en så bra tid som möjligt på långlopp? Glöm i så fall späkmetoden med vatten som bränsle. Då krävs det stora energimängder i form av snabba kolhydrater som inte suger upp för mycket vätska.

"Späkmetoden" som avses gäller för träningen och syftar till att förbättra fettförbränningen. Under tävling ska man dock tillföra kolhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill bara påminna om att dextrosol, eller druvsocker ger en mycket snabb effekt, med en blodsockerkurva som går upp och ner. Inte vidare bra då man kan uppleva tunga perioder när blodsockret är lågt.

Det är bättre om man baserar sin sportdryck på fruktos och/eller maltodextrin med en inblandning av glukos (druvsocker). Då får man en jämnare blodsockerkurva. Fruktos och maltodextrin tar längre tid att nå ut i blodsystemet. När glukosenergin avtar börjar fruktosen att verka.

Kontentan är att OM skall Du köra med sportdryck, se till att blanda in olika sockerarter.

Läs t.ex. på Enervits förpackning med sportdryckspulver, där ser man att olika sockerarter finns uppräknade.

Om man svettas mycket vid varmt väder (långpass) kan man blanda in lite grann salt också för att minska krampkänningar.

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket förbättras fettförbränningen av att köra denna metod, dva hur ofta och på vilket sätt ska jag köra för att träna kroppen att bränna fett? Hur långa pass? Hur lång tid efteråt ska jag fasta?

Jag har som sagt sänkt min tid på 3,25 mil rullskidstakning med 21% genom denna metod. Då var den sämre tiden gjord Nov’07 med intag av socker (saft) 2 ggr under passet, emedan den snabbare var 7 veckor senare med bara vatten. Skulle jag nu göra ett test där jag återgår till högoktanigt bränsle (socker) kanske det går ytterligare lite snabbare (?)

Kan ju inte påstå att jag ej eljest skulle nått någon förbättring under samma period, men jag är i alla fall övertygad om att det är bra.

Eftersom jag kör dessa pass på enbart den rena stakväxeln så har jag samtidigt en koll på att jag inte får problem med muskelnedbrytning, för då skulle det ju märkas på stakdrivet.

Senaste passet körde jag 4 mil rullstak på 3:07, plus rejäl uppvämning och nedvarving i lugnare tempo men utan vila emellan. Passets totala tid 3:40 på enbart vatten. Hade då ätit middag 2,5 h tidigare. Kyckling, potatis och grönsaker i normala mängder och propotioner, plus lite glass. Sedan inget däremellan förutom vatten.

Direkt efter passet åt jag 2 stekta ägg med ost och skinka + ett glas mjölk med några rejäla skedar blåbärssylt i. Sedan gick jag och lade mej för det var över midnatt.

 

Just detta pass var kanske lite ”på gränsen”. Kände mej en smula vimmelkantig när jag kom innanför dörren hemma. 3:40 kanske är lite för långt (?) Kanske bättre att hålla sig till 3 h totalt varav 2:30 i ”marchfart” och att försöka förbättra sig genom att höja tempot på dessa 2:30 h (?)

 

Om ni inte är så impade av tempot kan jag försvara mej med att jag kan åka snabbare om jag varierar växlarna med frånskjutstakning också, särskilt som jag kör på grusig cykelbana. Men syftet med dessa pass är just att träna lokal stakkapacitet så därför håller jag mej till det. Jag kör ett sådant pass per vecka. Däremellan kortare löp och cykling.

Link to comment
Share on other sites

Är du vältränad och vill prestera en så bra tid som möjligt på långlopp? Glöm i så fall späkmetoden med vatten som bränsle. Då krävs det stora energimängder i form av snabba kolhydrater som inte suger upp för mycket vätska.

"Späkmetoden" som avses gäller för träningen och syftar till att förbättra fettförbränningen. Under tävling ska man dock tillföra kolhydrater.

Ja, jag var kanske lite otydlig där. Frågan var i början av tråden om det var en ide på vasan. Där menar jag att, inta en och en annan druvsockertablett är att anse som lika med inget intag av kolhydrat vilket leder till att man plågar sig i onödan, vilket man inte direkt vill under tävling. ;)

Link to comment
Share on other sites

Man säger att upptaget av kolhydrater (stärkelse, socker, fibrer) hos en medelstor människa är 60g/timme. Detta ger 1,3 paket dextrosol i timmen. Ingen ide´med någon liten tablett här och där, det gör varken till eller ifrån.

Att åka skidor kräver mer energi än att sitta på en tenta där endast hjärnan behöver energi i form av glukos, där kan det vara en utomordentlig produkt.

Men om UPPTAGET av kolhydrater hos en männinska är ca 60g/timme så säger det väl inget om hur mycket som går åt? Tränar själv bara på vatten och tycker det fungerar bra. Men om dextrosol går snabbt ut i blodet/musklerna så borde det väl gå att hålla musklerna hyffsat fulla med energi om man knaprar eller dricker dextrosol med jämna mellanrum även om det förbränns snabbt?

Link to comment
Share on other sites

En relativt enkel matematisk beräkning kan göras i detta fallet..

Om kroppen kan ta upp 60 gram kolhydrater / timme motsvarar detta i energi ca 60 x 4 = 240 kcal. (Protein och kolhydrater innehåller ca 4 kcal / gram, fett innehåller 9 kcal / gram).

Betänk att man knaprar dextrosol (vilket jag aldrig skulle göra med tanke på blodsockerkurvan) konstant. En tablett i minuten eller så. Det skulle medföra att kroppen plockar upp 240 kcal i timmen i rena kolhydrater. Om man kör en timme i spåret är det inte svårt att göra av med närmare 1000 kcal i timmen. Kör Du med hög puls (d.v.s gör av med mycket kolhydrater i förhållande till fett) kommer intaget av kolhydrater att vara mindre än uttaget. Det spelar ingen roll hur mycket dextrosol man äter.

Det går inte hålla jämna steg med kroppens förbränning om Du hela tiden trycker i dig socker. Visst har det en effekt, men det gäller nog ladda FÖRE ett lopp på ett klokt sätt.

Har man lyckats ladda bra kanske man kan få kroppen att innehålla 3000 kcal i glykogendepåerna.

Kör Du men en relativt låg puls (fettförbränningen är relativt hög) räcker glykogendepåerna kanske till Evertsberg.

Med sportdryck och tillskott längs vägen når man till Mora utan att "gå in i väggen".

Link to comment
Share on other sites

Måste fråga er som bara kör med vatten på långpassen en sak...

 

Hur reagerar era magar då ni helt plötsligt börja dricka sportdryck under vasaloppet?

Jag anser att vissa träningspass skall ju genomföras så tävlingslikt som möjligt... Just för att se hur kroppen reagerar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...