Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Druvsocker på långpass och tävling...


jakobscan

Recommended Posts

Bump.

 

Jag vill gärna också höra hur Lars-Erik blev av med sin förkylning. Jag har haft nåt ända sen skidsäsongen började med kilometertider 40-60 sekunder, beroende på typ av träning, över vad jag låg i fjol. Om jag så tar i så jag skiter ner mig på 7 km så kommer jag ändå inte i närheten av fjolårets 20 km-pass under mjölksyratröskeln. Det enda jag kan härldeda till är att jag har slemmigt i halsen och att jag måste harkla mig och inte sällan vaknar på morgonen med halsflussliknande bränningar.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Ursäkta om jag "kapar" tråden men det känns som om vi inte behandlat hela ämnet ännu..

 

Jag har tidigare haft svårt för att köra långpass då jag blivit matt och seg. Under 2008 tränade jag alltid med enbart vatten under passen.

Nu har jag märkt att jag blivit piggare i slutet av passen, vilket känns trevligt.

Det konstiga är att jag åker snabbare i slutet än jag gör i början av passen.

 

"Min slinga" på 25 km är i nedförsbacke tills jag vänder vid ca 12,5 km.

Jag försöker köra relativt hårt hela tiden ( puls ca 85-88%).

Det känns alltid trögt första delen tills jag vänder.

När jag åker i uppförsbacke på väg hem åker jag ca 2 min snabbare och med något lägre puls. Dessutom upplever jag att det inte är lika jobbigt att staka hemåt.

Jag kommer in i en bättre rytm på hemvägen som gör att allt känns lättare.

Höjdskillnaden är ca 50 meter så det är relativt flackt...

 

Kanske är man som en gammal häst, glad när det bär av hemåt?!

 

Jag är dock ganska övertygad om att endast dricka vatten under passen hjälpt mig att få en bättre uthållighet.

Om det kan hjälpa mig på VL är en annan sak..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...