Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Se upp för gående


Osquar

Recommended Posts

Då var det dags igen... När det tredje paret GICK förbi mig upp till elljuspåret (med dubbla spår) kunde jag inte hålla mig.

- "Ni vet väl att det är skidspår som ni går i?"
- Paret, "Nja, vi har bara sett till två skidåkare"

Vad säger man? Har ni något tips på en vänlig kommentar som man kan dra för att upplysa dem (på ett trevligt sätt) att de skulle kunna söka sin dagliga promenad i skogen utanför motionsspåren?

"Se upp för skidspetsarna", hade en vänlig skidåkare från Årsta som kommentar åt gående.
Link to comment
Share on other sites

I fredags kom två damer mitt i det maskindragna skidspåret med var sin hund som i alla fall gick 30 cm utanför skidspåret. Jag säger vänligt, -"Ni behöver väl inte gå mitt i spåret!" -"Nej då" får man till svar, varefter de fortsätter gå i spåret. Om hundarna ändå svarat "voff" hade jag bedömt deras IQ till betydligt högre än damernas. Men vem vet, de gick ju i alla fall utanför spåret...
Link to comment
Share on other sites

Pratade med tävlingsledaren för Brottbyloppet i fredags. Han berättade att efter en diskussion med en spårgående dam (med hund i följet), som tillika är aktiv i klubben...! hade en presumtiv polisanmälan hängande över sig hänvisade till allemansrätten. Dumheten når nya höjder.
Vad jag inte kan begripa är att dessa människor envisas med att gå i snön. Oavsett preparerade spår eller ej så är det mycket lättare att gå på väg jmf snö om det nu inte är riktigt hårt. Så varför...!?
Link to comment
Share on other sites

Ja vad säger man?

Lyckligtvis ett sällsynt fenomen där jag åker, men under julhelgen såg jag plötsligt fotspår i skidspåren i en nedförsbacke. Höjde verkligen på ögonbrynen, men gissade i brist på bättre teorier att det kanske var en förälder som ledsagade sitt barn i spåren utan att ha egna skidor, när jag plötsligt precis efter nedförsbackens slut ser damen i fråga gå mitt i spåret, utan något barn men med två andra vuxna (?) och tillråga på allt gick de i bredd (!), så de täckte upp skatingspåret ganska ordentligt ockå. Eftersom de gick i åkriktningen så hade de även ryggen mot de skidåkare som kom i full karriär nedför backen.

Hann inte tänka så mycket annat än att det kändes säkrast att vara så tyst som möjligt innan jag åkte förbi (så de inte börjar hoppa omkring som yra höns i spåret när de hör någon bakom sig), tog sikte på en liten lucka mellan två av dem, tog något extra farthöjande stavtag före (tyckte att de får f*n skylla sig själva), slängde mig in i luckan, rundade hon som gick i spåret och girade snävt in i spåret igen. Lät inte som att de blev skrämda av det dock (hade inte så värst hög fart eftersom det lutade uppför igen), så risken finns väl att de tar fler promenader där.

Jag blev så paff själv, så jag sa inget då, men kom på eferåt att kanske man skulle ha påpekat vilken tur de hade att det hunnit bli uppför och att det var jag, som kan gira in mellan dem, och be dem fundera lite på vilka skador de skulle kunna orsaka sig själv och andra om fortsätter gå i skidspåren till de får en åkare med draghund i 50 km/h rakt in i ryggen.

/ Niklas
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...