Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Utan stavar


Boljohan

Recommended Posts

Om man ser till hur de flesta vasaloppsmotionärer tränar så verkar det nästan bara handla om att "samla mil". De flesta, även de som tränar ofta, nöter på runt runt i samma tempo.

Instruktörer brukar däremot ofta peka på vikten av att träna på att åka utan stavar. Det är oerhört nyttigt för balans, koordination och ben. Jag är övertygad om att det i många åkares fall kan ge en relativt stor förbättring av åkekonomin och därmed tiden/orken. Och det är t.o.m. ganska rolig träning!

Hur många av er tillämpar detta? Inte många skulle jag gissa - varför?
Link to comment
Share on other sites

jag försöker iaf åka åtminstone 1 mil i veckan utan stavar. Jag tror absolut att det ger massor för tekniken. Det går ju inte att "fuska" med benen och förlita sig på stavarna. Man känner ju direkt när man efter en halvtimme utan stavar sen börjar använda stavarna igen att man har grymt tryck i frånskjuten. Jag satsar på Öppet Spår i år för första gången och hoppas hamna nånstans mellan 5.30 - 6 h.
Link to comment
Share on other sites

Helt sant, risken är att man hamnar i distansträsket och glömmer teknik och fart vilka båda är minst lika viktiga om man vill förbättra sig.

Upptäcker själv att jag har stora brister och nästan ramlar omkull pga bristfällig och slarvig teknik/kordination när jag inte kör med stavar :-)
Link to comment
Share on other sites

Tja, det beror väl på vad man har för mål med sin träning. Tävlingsåkning i kuperade banor innehåller ju en hel del diagonalande, och då är det säkert viktigt att träna utan stavar. Tränar man för Vasaloppet känns det mindre viktigt, man behöver ju knappt kunna diagonala för att ta sig till Mora.

Skejt tränar jag ofta utan stavar, en liten del av nästan varje pass hittills i vinter. Det är utmärkt för att träna balans och tyngdöverföring.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Pask]Tja, det beror väl på vad man har för mål med sin träning. Tävlingsåkning i kuperade banor innehåller ju en hel del diagonalande, och då är det säkert viktigt att träna utan stavar. Tränar man för Vasaloppet känns det mindre viktigt, man behöver ju knappt kunna diagonala för att ta sig till Mora.[/quote]
Det är ju inte bara diagonalåkning man tränar utan stavar. Även benfrånskjutet vid stakning kan förbättras - och det är inte försumbart över 9 mil...
Link to comment
Share on other sites

När jag åkte VL sist (2004) så stakade jag uppskattnpngsvis 80-85% av sträckan. Bara dubbelstakning alltså, utan frånskjut. Därför tränar jag nästan bara stakning när jag tränar inför VL.

I första backen blir det givetvis diagonalåkning, men där går det ju ändå så sakta (om man står i motionärsleden) så att det där med frånskjut kan kvitta. Övriga motlut är ju inte speciellt framträdande.

Men visst, det är säkert bra att träna sina frånskjut. Jag får göra det inför mitt nästa VL, så kanske jag kan tjäna några minuter i motluten.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...