Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängdstest


Boljohan

Recommended Posts

  • Replies 153
  • Created
  • Last Reply
Är man nybörjare på skidor, tycker jag inte man skall börja experimentera med stavlängden, utan då är det Pölders rekommendationer som gäller, så att man lär sig åka skidor riktigt. Att bli rebell är en senare fråga i skidlivet.... dock viktigt att ha en bra grundteknik i botten.
Link to comment
Share on other sites

Är man nybörjare på skidor, tycker jag inte man skall börja experimentera med stavlängden, utan då är det Pölders rekommendationer som gäller, så att man lär sig åka skidor riktigt. Att bli rebell är en senare fråga i skidlivet.... dock viktigt att ha en bra grundteknik i botten.

Håller med dig för en gångs skull :), själv blir jag inte så mycket mer tekniskt driven just nu och tycker det är väldigt kul att köra med kl-10 på stavlängd, något nytt och det passar min åkstil, för mig blir det bättre. Men du måste ha bra balans från början, annars blir diagonalen pannkaka. Alternativt måste du vara så stark som nick och kompani, staka hela tiden, men då måste du nog minst ha startled 1 kapacitet på V-loppet för att orka köra ovallat, tror jag. Och i princip så håller jag med Pölder också för en gångs skull, ju sämre åkare du är desto viktigare att inte ha för långa stavar, sämre åkare som åker över 8-9 timmar, diagonalar nog över 70% av Vasaloppet, då ska du defenetivt inte ha överlånga stavar. Jag tror inte att det finns någon som påstår att överlånga stavar är bättre för diagonalåkning, men jag tycker att det funkar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...