Redovisning i analogi med glidtestrapporterna:
Plats: Högbo Bruk "Isstadion". Platt 2km-bana med ren stakning förutom en liten bro (typ fyra staktag m frånskjut) och en mindre backe (diagonal, ca 10 s)
Temperatur: -1C
Snötyp: grovkornig/isavskrap
Luftfuktighet: 75%
Skidor: ett par gamla Fischer skräpskidor
Glidvalla: ingen
Fästvalla: Swix Universal-klister
Rillning: "automatgenererad" grusrillning av åkning i Högbo, dvs mer repor än belag...
Typ av åkare: Motionär på nivå startled 2 VL. Betraktar mig som "stakåkare", dvs lever mer på överkroppsstyrka än syreupptagningsförmåga - relativt andra på min nivå givetvis...

Kortfattad beskrivning hur testet utförts:
Två olika stavlängder jämfördes: 162 och 175 cm. Själv är jag 184 cm lång så även den kortare staven är att betrakta som "för lång" enligt gängse normer.
Innan testet värmde jag upp med lugn åkning 16 minuter. Körde sedan ett varv i "maxfart", varvid tid och medelpuls mättes. Bytte stavar, körde ett lugnt avkortat varv för att få ner puls och få bort mjölksyra. Sen på igen med nytt maxvarv. Detta upprepades två gånger.
Resultat:
Varv 1. 175 cm stav. Tid 5.46, medelpuls 170
Varv 2. 162 cm stav. Tid 5.51, medelpuls 176
Varv 3. 175 cm stav. Tid 5.50, medelpuls 172
Varv 4. 162 cm stav. Tid 6.01, medelpuls 173
Diskussion:
Som framgår ger den längre stavlängden något bättre tid och lägre puls. Skillnaden var dock mindre än jag själv hade väntat mig eftersom de längre stavarna "känns" mycket snabbare. Möjligen kan den känslan ha att göra med den något lägre pulsen som skulle indikera att det är mindre ansträngande att åka fort med långa stavar.
Om man antar att pulsen står i proportion till effektutvecklingen, vilket kanske kan anses rimligt eftersom stakningsrörelsen är densamma oavsett stavlängd, kan medelpuls*tid ge ett mått på det totala arbetet:
175 cm: 5.46*170+5.50*172=119020 "J"
162 cm: 5.51*176+6.01*173=124229 "J"
(Obs: räknat på tiden i sekunder.)
Detta betyder att de långa stavarna ger 4% effektivare åkning - på denna "renodlade stakbana".
Bland felkällorna kan nämnas "trafik", dvs omkörningar och spårval beroende på andra åkare. Det var dock inte så många denna kväll och jag försökte hålla mig till ett och samma spår alla varv. Av mätresultaten kan man också se att jag tröttnade en aning mot slutet, men det är väl mer eller mindre ofrånkomligt vid ett sådant här test.
Teknikmässigt har jag relativt stor vana med båda stavlängderna, har åkt minst 50 mil med båda.
Slutsats:
Den längre staven ger 4% effektivare åkning i platt terräng.