Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Stavlängdstest

• Vänligen logga in för att kunna svara
153 svar till detta ämne

finn2

finn2

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

Tony,

Vilken längd anser du vara den rätta? Kroppslängd -30 eller någon multiplikationsfaktor?

kroppslängd X 0,85 brukar vara bra +/- några cm.

en sak att tänka på för er som funderar på 180cm långa stavar.
tänk på att ni ska lyfta dom det tar ju väldigt mycket extra kraft. kommer nog sluta med att ni släpar stavarna i backen när ni skall dra fram dom.

TonyPölder

TonyPölder

Medlem

• Members
  • Pip
  • 92 inlägg
normalt -30 cm.....för klassisk.......sen för skate..utgå från klassisk längd o plussa på 7,5-10cm.........
ang -30cm...så gäller det med stor säkerhet för de flesta över 175-180cm....under 175cm så finns det ibland fördel om man är teknisk driven att våga testa bara -25cm

GundeG

GundeG

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 749 inlägg
vet inte varför det känns som om TonyPölder och Finn2 är samma person....

TonyPölder

TonyPölder

Medlem

• Members
  • Pip
  • 92 inlägg
nu får du väl ge dig...finn är ju erfaren..jag är ju bara medlem

GundeG

GundeG

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 749 inlägg

nu får du väl ge dig...finn är ju erfaren..jag är ju bara medlem

OCH registrerade med 12 dagars mellanrum...jojo visst...

Magnus_81

Magnus_81

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg
Har svårt att tro att dessa skulle vara samma person...

Är iaf nöjd med att ha kommit fram till en stavlängd som är ungefär mitt mellan tipsen från dessa giganter (genom att såga mig ned från 160). Svårt att veta om man hittat den optimala längden då man inte vill kapa mer dock :).

Skulle även vara intressant att veta vad tony och finn2 tycker om kraftstaven, har sett deras "team" på några seedningslopp och de verkar staka kraftfullt uppför.

TonyPölder

TonyPölder

Medlem

• Members
  • Pip
  • 92 inlägg
kraftstaven..går den att äta?.....svaret är enkelt....är det någon i världseliten som använder den....nope...

Jim N

Jim N

Medlem

• Members
  • Pip
  • 269 inlägg

normalt -30 cm.....för klassisk.......sen för skate..utgå från klassisk längd o plussa på 7,5-10cm.........
ang -30cm...så gäller det med stor säkerhet för de flesta över 175-180cm....under 175cm så finns det ibland fördel om man är teknisk driven att våga testa bara -25cm

Tre följdfrågor på detta tema:

1. Ska längden på stavarna vara densamma oavsett hur länga lopp man avser åka? Jag som motionär åker exempelvis endast lopp som är längre än 4 mil, och stakar då givetvis inte med samma frenesi som de som åker 1 eller 1,5 mil, ska vi då använda oss av samma antagande gällande stavlängden?

2. Påverkas stavlängden av armlängden. Jag är exempelvis 192,5 cm lång och bör således använda mig av stavar som är 162,5 cm långa. Mina armar är emellertid väldigt långa, 203 cm från fingerspets till fingerspets, inverkar det på stavlängden?

3. Anser du att träningsbakgrunden påverkar hur långa stavar man bör använda? Jag har inte konditionstränat speciellt länge, men styrketränat desto fler år, påverkar det hur långa stavar jag bör använda?

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 289 inlägg

kraftstaven..går den att äta?.....svaret är enkelt....är det någon i världseliten som använder den....nope...

Hur många kör med Swix Force?

TonyPölder

TonyPölder

Medlem

• Members
  • Pip
  • 92 inlägg
svar
1) enl min mening om man är motionär så skall man alltid ha samma längd såväl kort som lång distans
2) grundregel..att aldrig lyfta staven ovanför axelns höjd topp....
3)dålig kondition och dålig armstyrka ...kortare stav...

swix force....jesus...vilken läcker stav men totalt osäljbar....Neumanova körde på den men var väl liksom gunde köpt för att köra på vissa crazy grejjor ( gunde spadhandtaget och adidas bindning)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 254 inlägg
Att världseliten inte kör med Kraftstaven tror jag beror på att de vill ha all kraft ner i staven, även den kraft som med största sannolikhet försvinner i böjen.

finn2

finn2

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg

Att världseliten inte kör med Kraftstaven tror jag beror på att de vill ha all kraft ner i staven, även den kraft som med största sannolikhet försvinner i böjen.

+ den går nästan bara att staka med.
+ dålig pendel i skate

jag har provat..

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 254 inlägg
Är man nybörjare på skidor, tycker jag inte man skall börja experimentera med stavlängden, utan då är det Pölders rekommendationer som gäller, så att man lär sig åka skidor riktigt. Att bli rebell är en senare fråga i skidlivet.... dock viktigt att ha en bra grundteknik i botten.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 032 inlägg

Är man nybörjare på skidor, tycker jag inte man skall börja experimentera med stavlängden, utan då är det Pölders rekommendationer som gäller, så att man lär sig åka skidor riktigt. Att bli rebell är en senare fråga i skidlivet.... dock viktigt att ha en bra grundteknik i botten.

Håller med dig för en gångs skull :), själv blir jag inte så mycket mer tekniskt driven just nu och tycker det är väldigt kul att köra med kl-10 på stavlängd, något nytt och det passar min åkstil, för mig blir det bättre. Men du måste ha bra balans från början, annars blir diagonalen pannkaka. Alternativt måste du vara så stark som nick och kompani, staka hela tiden, men då måste du nog minst ha startled 1 kapacitet på V-loppet för att orka köra ovallat, tror jag. Och i princip så håller jag med Pölder också för en gångs skull, ju sämre åkare du är desto viktigare att inte ha för långa stavar, sämre åkare som åker över 8-9 timmar, diagonalar nog över 70% av Vasaloppet, då ska du defenetivt inte ha överlånga stavar. Jag tror inte att det finns någon som påstår att överlånga stavar är bättre för diagonalåkning, men jag tycker att det funkar.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar