normalt -30 cm.....för klassisk.......sen för skate..utgå från klassisk längd o plussa på 7,5-10cm.........
ang -30cm...så gäller det med stor säkerhet för de flesta över 175-180cm....under 175cm så finns det ibland fördel om man är teknisk driven att våga testa bara -25cm
Tre följdfrågor på detta tema:
1. Ska längden på stavarna vara densamma oavsett hur länga lopp man avser åka? Jag som motionär åker exempelvis endast lopp som är längre än 4 mil, och stakar då givetvis inte med samma frenesi som de som åker 1 eller 1,5 mil, ska vi då använda oss av samma antagande gällande stavlängden?
2. Påverkas stavlängden av armlängden. Jag är exempelvis 192,5 cm lång och bör således använda mig av stavar som är 162,5 cm långa. Mina armar är emellertid väldigt långa, 203 cm från fingerspets till fingerspets, inverkar det på stavlängden?
3. Anser du att träningsbakgrunden påverkar hur långa stavar man bör använda? Jag har inte konditionstränat speciellt länge, men styrketränat desto fler år, påverkar det hur långa stavar jag bör använda?