Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängdstest


Boljohan

Recommended Posts

Kör du med samma stakteknik med båda stavlängderna?

Jag har gjort motsvarande tester som du, men är 6-7% snabbare med de kortare stavarna. Med de kortare stavarna försöker jag staka med vertikal stavisättning och teknik enligt Jocke Abrahamssons "Klassisk teknik i längdskidåkning" vilket även överensstämmer med vad HC Holmberg förespråkar. Denna teknik funkar dock inte med långa stavar, så med dessa blir tekniken mer åt hängstakningshållet, och för mig går det inte lika fort.

Skillnaden: Jag tror att jag sätter i stavarna i samma höjd, men de jag åkt med säger att det ser oerhört bekvämt ut med långa stavar eftersom jag blir mer upprätt. Blir mer trött i övre delen av magen med långa stavar (kl-10). Går ibland upp på tå för att få extra driv, men jag tror att det är mer aktuellt vid snabbföre. Har antagligen ännu spetsigare armvinkel, det är nog detta som gör det lättare att hänga på armarna uppför. Känns skonsammare för min rygg. Försöker tänka på att förspänna magen och ha "hög höft".

 

Men som sagt, jag är nybörjare med långa stavar! För normallånga stavar finns det tekniktips! EFTERKYSER ÖVERLÅNGA STAVTEKNIKTIPS!

 

För dig Andreas verkar det inte vara något snack, fortsätt med korta stavar (sedan så kan man ju undra hur mycket du tränat med normallängd och överlängd innan du gjorde jämförelsen)! För mig som tränat 10 år med "rätt"-längd, så blir jag lika bra eller bättre (se mitt test) efter två veckors träning med överlånga. Alla är vi olika, tror att överlånga stavar passar bättre för stakåkare än de som är starka i diagonalåkningen och har hög syreupptagning. För dem passar det nog bättre med en kortare stavar och högre frekvense även i stakning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 153
  • Created
  • Last Reply
Kör du med samma stakteknik med båda stavlängderna?

Jag har gjort motsvarande tester som du' date=' men är 6-7% snabbare med de kortare stavarna. Med de kortare stavarna försöker jag staka med vertikal stavisättning och teknik enligt Jocke Abrahamssons "Klassisk teknik i längdskidåkning" vilket även överensstämmer med vad HC Holmberg förespråkar. Denna teknik funkar dock inte med långa stavar, så med dessa blir tekniken mer åt hängstakningshållet, och för mig går det inte lika fort.[/quote']

Skillnaden: Jag tror att jag sätter i stavarna i samma höjd, men de jag åkt med säger att det ser oerhört bekvämt ut med långa stavar eftersom jag blir mer upprätt. Blir mer trött i övre delen av magen med långa stavar (kl-10). Går ibland upp på tå för att få extra driv, men jag tror att det är mer aktuellt vid snabbföre. Har antagligen ännu spetsigare armvinkel, det är nog detta som gör det lättare att hänga på armarna uppför. Känns skonsammare för min rygg. Försöker tänka på att förspänna magen och ha "hög höft".

 

Men som sagt, jag är nybörjare med långa stavar! För normallånga stavar finns det tekniktips! EFTERKYSER ÖVERLÅNGA STAVTEKNIKTIPS!

 

För dig Andreas verkar det inte vara något snack, fortsätt med korta stavar (sedan så kan man ju undra hur mycket du tränat med normallängd och överlängd innan du gjorde jämförelsen)! För mig som tränat 10 år med "rätt"-längd, så blir jag lika bra eller bättre (se mitt test) efter två veckors träning med överlånga. Alla är vi olika, tror att överlånga stavar passar bättre för stakåkare än de som är starka i diagonalåkningen och har hög syreupptagning. För dem passar det nog bättre med en kortare stavar och högre frekvense även i stakning.

Ja, som du säkert har läst i andra trådar får du experimentera med ditt vertikalarbete. Använd benen för att avlasta armarna eller för att "växla ned" i motlut.

Link to comment
Share on other sites

Har provat 5 cm längre stavar ett par gånger, utan att mäta tid/puls. Känslan under enbart stakning är vilsammare på korta distanser, men slitigare efter en timme eller så. Vilket ju kan bero på att det ger lite annorlunda belastning på t ex latissimus (fick rejäl träningsvärk). Kändes som att åkningen blev mer upprät, och vilsammare för korsryggen men lite slitigare för armbågarna (spetsigare vinkel?). Klart svårare att hålla riktigt hög fart länge. Och diagonalåkningen i knixiga spår var ingen höjdare. Däremot som Rotebrostakaren säger lättare att staka uppför med längre stavar.

 

Slutsats: för mig funkar nog lite längre stavar helt ok på lättåkta långlopp. Men är det lite backigare, eller jag är i bra form o tror mig kunna hålla hög fart, är nog normallånga bättre.

 

Medelålders Led 4-åkare utan imponerande maxpuls/syreupptagning

Link to comment
Share on other sites

Har provat 5 cm längre stavar ett par gånger, utan att mäta tid/puls. Känslan under enbart stakning är vilsammare på korta distanser, men slitigare efter en timme eller så. Vilket ju kan bero på att det ger lite annorlunda belastning på t ex latissimus (fick rejäl träningsvärk). Kändes som att åkningen blev mer upprät, och vilsammare för korsryggen men lite slitigare för armbågarna (spetsigare vinkel?). Klart svårare att hålla riktigt hög fart länge. Och diagonalåkningen i knixiga spår var ingen höjdare. Däremot som Rotebrostakaren säger lättare att staka uppför med längre stavar.

 

Slutsats: för mig funkar nog lite längre stavar helt ok på lättåkta långlopp. Men är det lite backigare, eller jag är i bra form o tror mig kunna hålla hög fart, är nog normallånga bättre.

 

Medelålders Led 4-åkare utan imponerande maxpuls/syreupptagning

5cm?? testa 20cm längre

Precis tvärtom för mig iaf, jag blir uthålligare i stakningen med längre stavar (kl-10) och får mindre ryggproblem, visst vassare armbågsvinkel kan ta mer på armbågar om man är otränad och att det tar på den starka latsen ser jag som rätt positivt.

 

 

En tumregel kanske...

Hög Vo2 och funkar korta stavar hög frekvens säkert bra

lägre Vo2 men högre styrka kör lägre frekvens längre stavar.

 

Jmfr cykel Honchar vs Lance A. 65 i kadens jmf med 95 båda åker tempo fort finns nog ingen regel utan man ska anpassa sig efter sin egen kropp och kvaliteer

Link to comment
Share on other sites

Rotebrostakarens stavlängdstestrapport nedan :

 

Typ av åkare: Motionär på nivå startled 4-5, i i dagsläget. Målsättning i år är att komma in i startled 3 form till VL, VL under 5 timmar 2005. Är "stakåkare", beror på dålig syreupptagningsförmåga och att 70% av träningen sker på rullskidor. Maxpuls, cirkus 190. Har åkt med 175 stavar i 2 veckor, innan dess har jag åkt på ungefär 158 stavar i 11 år.

 

Test 1:

Plats: Idre Fjäll "platten 1". Platt 2,2 km-bana med slakmota på slutet. Jag åkte diagonal kanske 1-2 minut, stakning med frånskjut 1-2 minuter.

Temperatur: -10C

Snötyp: finkornig, gled bättre utanför spåret än i, åkte hela tiden i för att få rättvis jämförelse

Skidor: ett par gamla Fischer

Glidvalla: ingen

Fästvalla: VR40r

Rillning: "Sune Asp-normal”

 

Varv 1. 158 cm stav. Tid 7.42, medelpuls 153

Varv 2. 175 cm stav. Tid 7.28, medelpuls 160

Varv 3. 158 cm stav. Tid 6.58, medelpuls 164

Varv 4. 175 cm stav. Tid 7.08, medelpuls 161

Kommentar: Åkte runt lite utan stavar mellan testen för att bli av med syra, åkte samma spår, 6:58 varvet var på grund av jag stötte på en SIKare som jag körde tillsammans med som var starkare än mig.

 

Test 2: (en dag senare, ungefär samma förutsättningar)

Plats: Idre Fjäll "platten 2". Platt 5,5 km-bana med lite stigningar och en slakmota på slutet. Jag åkte diagonal kanske 2-4 minuter, stakning med frånskjut 4 minuter.

Varv 1. 175 cm stav. Tid 18.06, medelpuls xy

Varv 2. 158 cm stav. Tid 18.54 medelpuls xy

Varv 3. 175 cm stav. Tid 20.15 medelpuls 152

Varv 4. 175 cm stav. Tid 1921 medelpuls 157

Kommentar: Pulsklockan pajade ihop på varv 1 och 2, upplevde samma ansträngning.

 

Test 3: (denna dag var det nog -4C, lade på lite VR45)

Plats: Idre Fjäll "Miljöspåret ". Normalkuperad 7,5 km-bana, kanske 50% av tiden var ner stakning, resten stakning med frånskjut och diagonal.

Varv 1. 158 cm stav. Tid 35:47 medelpuls 144

Varv 2. 175 cm stav. Tid 34:03 medelpuls 145

 

Test 4: ( -12C, helt ovallat, sjön Ravalen

Plats: Sollentuna, Sjön Ravalen 100% plattstakning, ungefär 2,5km. Åkte ospårat i 2-3 cm snö varje varv.

Varv 1. 158 cm stav. Tid 8.30, medelpuls 161

Varv 2. 175 cm stav. Tid 8.21, medelpuls 161

Varv 3. 158 cm stav. Tid 8.30, medelpuls 159

Varv 4. 175 cm stav. Tid 8.25, medelpuls 159

 

 

Generella kommentarer: Jag är nybörjare med långa stavar, ändå förefaller det i alla fall inte vara sämre än mina normala stavar. Jag tror att jag vinner på långa stavar i ren stakning. Diagonalåkningen blir mindre balanserad, störst skillnad när det blir knixigt med småsläpp osv. Rent balansmässigt känns det som mellanting mellan normallånga stavar och att åka utan stavar i diagonalen. Blir mycket starkare på att staka uppför med långa stavar. Tror själv att jag har ”perfekt” modern stakteknik med normallånga stavar :lol:.

 

Det har inte varit speciellt svårt att genomföra detta test, har kunnat involveras i den vanliga träningen (att räkna är bra, men att testa är bättre)....., nu kommer jag att fortsättningsvis denna vinter köra med 175 stavar, förutom om jag kommer till Holmenkollenliknande banprofiler.

Det är för inlägg likt detta man är reggad på skidforum :) Tackar och bockar!

 

Skillnaden: Jag tror att jag sätter i stavarna i samma höjd, men de jag åkt med säger att det ser oerhört bekvämt ut med långa stavar eftersom jag blir mer upprätt. Blir mer trött i övre delen av magen med långa stavar (kl-10). Går ibland upp på tå för att få extra driv, men jag tror att det är mer aktuellt vid snabbföre. Har antagligen ännu spetsigare armvinkel, det är nog detta som gör det lättare att hänga på armarna uppför. Känns skonsammare för min rygg. Försöker tänka på att förspänna magen och ha "hög höft".

Jag upplever exakt samma skillnad när jag byter stavlängd, men då har jag bara testat stavar där det skiljde 3-4 cm, likväl var skillnaden i kroppshållning och vilka muskler jag kunde jobba med väldigt stor.

Link to comment
Share on other sites

Rotebrostakarens stavlängdstestrapport nedan :

 

Typ av åkare: Motionär på nivå startled 4-5, i i dagsläget. Målsättning i år är att komma in i startled 3 form till VL, VL under 5 timmar 2005. Är "stakåkare", beror på dålig syreupptagningsförmåga och att 70% av träningen sker på rullskidor. Maxpuls, cirkus 190. Har åkt med 175 stavar i 2 veckor, innan dess har jag åkt på ungefär 158 stavar i 11 år.

 

Test 1:

Plats: Idre Fjäll "platten 1". Platt 2,2 km-bana med slakmota på slutet. Jag åkte diagonal kanske 1-2 minut, stakning med frånskjut 1-2 minuter.

Temperatur: -10C

Snötyp: finkornig, gled bättre utanför spåret än i, åkte hela tiden i för att få rättvis jämförelse

Skidor: ett par gamla Fischer

Glidvalla: ingen

Fästvalla: VR40r

Rillning: "Sune Asp-normal”

 

Varv 1. 158 cm stav. Tid 7.42, medelpuls 153

Varv 2. 175 cm stav. Tid 7.28, medelpuls 160

Varv 3. 158 cm stav. Tid 6.58, medelpuls 164

Varv 4. 175 cm stav. Tid 7.08, medelpuls 161

Kommentar: Åkte runt lite utan stavar mellan testen för att bli av med syra, åkte samma spår, 6:58 varvet var på grund av jag stötte på en SIKare som jag körde tillsammans med som var starkare än mig.

 

Test 2: (en dag senare, ungefär samma förutsättningar)

Plats: Idre Fjäll "platten 2". Platt 5,5 km-bana med lite stigningar och en slakmota på slutet. Jag åkte diagonal kanske 2-4 minuter, stakning med frånskjut 4 minuter.

Varv 1. 175 cm stav. Tid 18.06, medelpuls xy

Varv 2. 158 cm stav. Tid 18.54 medelpuls xy

Varv 3. 175 cm stav. Tid 20.15 medelpuls 152

Varv 4. 175 cm stav. Tid 1921 medelpuls 157

Kommentar: Pulsklockan pajade ihop på varv 1 och 2, upplevde samma ansträngning.

 

Test 3: (denna dag var det nog -4C, lade på lite VR45)

Plats: Idre Fjäll "Miljöspåret ". Normalkuperad 7,5 km-bana, kanske 50% av tiden var ner stakning, resten stakning med frånskjut och diagonal.

Varv 1. 158 cm stav. Tid 35:47 medelpuls 144

Varv 2. 175 cm stav. Tid 34:03 medelpuls 145

 

Test 4: ( -12C, helt ovallat, sjön Ravalen

Plats: Sollentuna, Sjön Ravalen 100% plattstakning, ungefär 2,5km. Åkte ospårat i 2-3 cm snö varje varv.

Varv 1. 158 cm stav. Tid 8.30, medelpuls 161

Varv 2. 175 cm stav. Tid 8.21, medelpuls 161

Varv 3. 158 cm stav. Tid 8.30, medelpuls 159

Varv 4. 175 cm stav. Tid 8.25, medelpuls 159

 

 

Generella kommentarer: Jag är nybörjare med långa stavar, ändå förefaller det i alla fall inte vara sämre än mina normala stavar. Jag tror att jag vinner på långa stavar i ren stakning. Diagonalåkningen blir mindre balanserad, störst skillnad när det blir knixigt med småsläpp osv. Rent balansmässigt känns det som mellanting mellan normallånga stavar och att åka utan stavar i diagonalen. Blir mycket starkare på att staka uppför med långa stavar. Tror själv att jag har ”perfekt” modern stakteknik med normallånga stavar :lol:.

 

Det har inte varit speciellt svårt att genomföra detta test, har kunnat involveras i den vanliga träningen (att räkna är bra, men att testa är bättre)....., nu kommer jag att fortsättningsvis denna vinter köra med 175 stavar, förutom om jag kommer till Holmenkollenliknande banprofiler.

Intressant. Och mycket bra Rotebrostakaren att du redovisar ditt test på detta konkreta sätt. Nu har vi ju flera tester (bl.a. Boljohans och Rotebrostakarens) och jag uppmanar fler att redovisa sina tester på samma konkreta sätt. Jag tror nämligen att om vi får många bidrag från åkare runt om i landet med tester som redovisas så kan det leda till ny värdefull information för oss motionärer.

Jag (och jag vet många med mig) tycker att de tester som redovisades beträffande stålsicklat-glidvallat verkligen tillförde ny intressant information till oss motionärer.

Kanske kan något likartat ske här.

Anm: Vi väljer ju sedan SJÄLVA vad vi skall tro på och jag tycker att en sådan samling av många tester av "oss själva" kan vara väl så värdefull som den information som ges ur de vanliga källor vi får vår information. (Jag blev t.ex. själv mycket förvånad på det sätt Tony Pölder gav sin information sist om stålsickling (som vi ju ändå numera börjar förstå ganska väl hur det fungerar oberoende om vi själva utnyttjar detta eller inte) och att dessutom påstå att SWIX drygt tvåsidiga rapport är vetenskaplig överskrider någon typ av anständighetsgräns.)

 

Jag har även flera andra tester jag skulle vilja föreslå och återkommer eventuellt med detta i en ny samlad tråd för att inte helt tappa fokus i denna intressanta tråd.

Link to comment
Share on other sites

Nick, du verkar ju vara grym med dina långa stavar! Varför har du valt just 173,5? Har du testat med ännu längre eller kortare?

Har också börjat köra med kl-10 och tycker att det funkar kanon.

Skulle vilja testa längre men har inte blivit av för jag inte har några andra stavar och tycker man bör träna in det hellst på rullisarna, dumt och öka mycket under säsong kanske. kl-5 skulle jag vilja prova. skulle garanterat vara bättre uppför. Ronnie Lööf är grymmare än mig och han kör kl-0 om man nu ska gå efter grymheten :-)

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte bort känslan ! Visst, ska man testa så mycket som möjligt vare sig det gäller stavlängd, skidor, bindningar, pjäxor, kläder och det innefattar även egna påhitt. Man skall inte vara rädd att testa det som är fel, ty det som är fel enl expertisen, kan vara rätt just för dig. De allra flesta vill kapa sekunder och minuter i sin skidåkning, men skall man hålla på med skidåkning livet ut, får man inte glömma bort känslan, känslan att det stämmer och man känner harmoni i sin skidåkning. Jag menar att man skall inte anamma en idé för att andra tycker eller gör så utan för att det är något som passar just mig. Känns det bra med långa stavar, visst då kör man med det, men känns det inte bra, ja då kör man med den gamla längden.

Jag tycker det är kul att göra precis tvärtemot vad som är "rätt", ibland kan tom "det förbjudna" kännas bättre ha, ha.:)

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte bort känslan ! Visst, ska man testa så mycket som möjligt vare sig det gäller stavlängd, skidor, bindningar, pjäxor, kläder och det innefattar även egna påhitt. Man skall inte vara rädd att testa det som är fel, ty det som är fel enl expertisen, kan vara rätt just för dig. De allra flesta vill kapa sekunder och minuter i sin skidåkning, men skall man hålla på med skidåkning livet ut, får man inte glömma bort känslan, känslan att det stämmer och man känner harmoni i sin skidåkning. Jag menar att man skall inte anamma en idé för att andra tycker eller gör så utan för att det är något som passar just mig. Känns det bra med långa stavar, visst då kör man med det, men känns det inte bra, ja då kör man med den gamla längden.

Jag tycker det är kul att göra precis tvärtemot vad som är "rätt", ibland kan tom "det förbjudna" kännas bättre ha, ha.:)

Precis. Känslan måste vara bra, att tänka "out of the box" är aldrig fel, alla är inte stöpta i samma form och funkar lika.

Link to comment
Share on other sites

nu skall jag inte skriva här igen "att det gjorts en vetenskaplig test ang stavlängder o dess fart i spåret mellan typ Sälen o Mora".....LER väldigt stort....

men det har gjorts opartiska tester och sk-t i vart de kommer ifrån nu....ler.....men så här är det och så här tror jag faktiskt att det är själv oxå......

för att ta sig typ snabbast mellan Sälen och Mora framförallt för en sämre skidåkare...så är rankingen såhär.......(snabbast 1 och långsammast 4)

1) exakt rätt längd :-)

2) kortare längd

3) längre längd

4) för mjukt rör eller rörets funktion då

Link to comment
Share on other sites

Du blir frågan vad som är en "sämre åkare" :-)

 

Hur klassar du en skidgalen idrottsföredetting i 30-40 årsåldern som tränar kanske 2 - 400 timmar om året, varav en avsevärd del rullskidor? Det verkar finns en hel sådana här på skidforum ... även om jag själv är lite för gammal o för lat för att hamna i den kategorin *l*

Link to comment
Share on other sites

nu skall jag inte skriva här igen "att det gjorts en vetenskaplig test ang stavlängder o dess fart i spåret mellan typ Sälen o Mora".....LER väldigt stort....

men det har gjorts opartiska tester och sk-t i vart de kommer ifrån nu....ler.....men så här är det och så här tror jag faktiskt att det är själv oxå......

för att ta sig typ snabbast mellan Sälen och Mora framförallt för en sämre skidåkare...så är rankingen såhär.......(snabbast 1 och långsammast 4)

1) exakt rätt längd :-)

2) kortare längd

3) längre längd

4) för mjukt rör eller rörets funktion då

Vad har hänt Tony Pölder (något virus?), jag anar en viss ödmjukhet och inte samma kategoriska "så här är det och ni som inte tycker lika är Kalle Anka -åkare". :).

Link to comment
Share on other sites

Tony,

 

Vilken längd anser du vara den rätta? Kroppslängd -30 eller någon multiplikationsfaktor?

kroppslängd X 0,85 brukar vara bra +/- några cm.

 

 

en sak att tänka på för er som funderar på 180cm långa stavar.

tänk på att ni ska lyfta dom det tar ju väldigt mycket extra kraft. kommer nog sluta med att ni släpar stavarna i backen när ni skall dra fram dom.

Link to comment
Share on other sites

Har svårt att tro att dessa skulle vara samma person...

 

Är iaf nöjd med att ha kommit fram till en stavlängd som är ungefär mitt mellan tipsen från dessa giganter (genom att såga mig ned från 160). Svårt att veta om man hittat den optimala längden då man inte vill kapa mer dock :).

 

Skulle även vara intressant att veta vad tony och finn2 tycker om kraftstaven, har sett deras "team" på några seedningslopp och de verkar staka kraftfullt uppför.

Link to comment
Share on other sites

normalt -30 cm.....för klassisk.......sen för skate..utgå från klassisk längd o plussa på 7,5-10cm.........

ang -30cm...så gäller det med stor säkerhet för de flesta över 175-180cm....under 175cm så finns det ibland fördel om man är teknisk driven att våga testa bara -25cm

Tre följdfrågor på detta tema:

 

1. Ska längden på stavarna vara densamma oavsett hur länga lopp man avser åka? Jag som motionär åker exempelvis endast lopp som är längre än 4 mil, och stakar då givetvis inte med samma frenesi som de som åker 1 eller 1,5 mil, ska vi då använda oss av samma antagande gällande stavlängden?

 

2. Påverkas stavlängden av armlängden. Jag är exempelvis 192,5 cm lång och bör således använda mig av stavar som är 162,5 cm långa. Mina armar är emellertid väldigt långa, 203 cm från fingerspets till fingerspets, inverkar det på stavlängden?

 

3. Anser du att träningsbakgrunden påverkar hur långa stavar man bör använda? Jag har inte konditionstränat speciellt länge, men styrketränat desto fler år, påverkar det hur långa stavar jag bör använda?

Link to comment
Share on other sites

svar

1) enl min mening om man är motionär så skall man alltid ha samma längd såväl kort som lång distans

2) grundregel..att aldrig lyfta staven ovanför axelns höjd topp....

3)dålig kondition och dålig armstyrka ...kortare stav...

 

swix force....jesus...vilken läcker stav men totalt osäljbar....Neumanova körde på den men var väl liksom gunde köpt för att köra på vissa crazy grejjor ( gunde spadhandtaget och adidas bindning)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...