Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

skidglasögon


Ankan

Recommended Posts

Visst kan du köpa ett par på Biltema för 30kr och kast på en drickastation när du inte vill ha dem mer. Dessa kan nog duga ifall du inte har så stora krav på komfort och imfritt. Värst är väl dock att de säkert inte är lika splitterskyddade som dyrare glas om du råkar ut för en stav. Men klart bättre än utan något glas alls. Förutom stavskydd så har du nytta av även ett par billiga glasögon mot vindkyla vid kallt väder, i stark vind och i nedförsbackarna. Solskydd kan vara skönt. Men ibland blir även mulet väder jobbigt och får tydligare spår med glasögon, även om man inte behöver lika mörka.

 

Tänk på att de flesta glas immar om du dricker varmt eller sätter dem i pannan på en svettig mössa. Om de har immat igen efter du druckit varm blåbärssoppa så kan det vara bra att sätta dem längst ut på nästippen och titta över dem en stund, tills vinden tagit bort imman. Sätter du dem i pannan blir det oftast bekymmer.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ska åka vasaloppet öppet spår första gången om fyra veckor

 

vilka glasögon rekommenderas att ha på sig?

 

Räcker det med några billiga solglasögon med resår på eller måste m,an köpa några speciella?

Vill du va lite ekonomisk så gå till ett byggvaruhus eller liknande ställe och köp ett par skyddsglasögon. Finns i en mängd modeller och med olika färg på glasen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par såna och ett annat par med mer vanlig design (av märket Active Eyewear). De senare kan antagligen sägas vara snyggare, men Casco-glasögonen är helt outstanding i besvärliga förhållanden som rejält med snö och blåst då glasögon med mindre "visir" är sämre på att hindra att snö blåser (via lite omvägar) rakt in i ögonen samt lägger sig på insidan av "glaset". När jag provat springa med dem i snöstorm blåste det in en och annan snöflinga i ögat även med Casco-glasögonen, men lutade jag fram huvudet lite och tittade lite snett ned mot backen så skyddade de även då och det vara bara att ignorera snöfallet och glatt pulsa fram i lös-snön. =)

 

Active-glasögonen är jag helnöjd med vid mindre extrema förhållanden, de är (jämfört med många komkurrenter) billiga och de märks inte om man har dem "i beredskap" i pannan, så de sitter ofta där redo för användning om det kommer ett snöfall, men väntar jag mig rejält snöfall så plockar jag m ed Casco-glasögonen istället.

 

De flesta väder har sin charm (fast nattens regn hade jag gärna sluppit...) om man bara har kläder och utrustning som håller en torr och varm o s v, så med bra kläder, glasögon och värmeväxlare för att skydda luftrören vid rejäl kyla så klarar man rätt mycket i väderväg utan några obehag. =)

Link to comment
Share on other sites

Actives glasögon från prestige är en billig längdglasöga som tom eliten tävlar på. Ligger på ca 350kr

men det är riktigt usel kvalitet på bågarna' date=' en båge sprack/gick av utan att nåt hade hänt, dessutom så lossnar glasen lätt, jag fattar inte hur man kan sälja sån jävla skit!![/quote']

Mina har hållit bra i snart två säsonger.

Link to comment
Share on other sites

Actives glasögon från prestige är en billig längdglasöga som tom eliten tävlar på. Ligger på ca 350kr

men det är riktigt usel kvalitet på bågarna' date=' en båge sprack/gick av utan att nåt hade hänt, dessutom så lossnar glasen lätt, jag fattar inte hur man kan sälja sån jävla skit!![/quote']

Mina har hållit bra i snart två säsonger.

grattis till dig,

en sak som stör mig riktigt mycket är det här att glasen lossnar, tex. när man flyttar upp glasögonen till huvudet/pannan, går ej att töja ut bågarna då lossnar glasen , och det problemet har jag haft med båda mina par!!

jag kommer då aldrig mer att köpa dessa skitglasögon.

Link to comment
Share on other sites

Actives glasögon från prestige är en billig längdglasöga som tom eliten tävlar på. Ligger på ca 350kr

men det är riktigt usel kvalitet på bågarna' date=' en båge sprack/gick av utan att nåt hade hänt, dessutom så lossnar glasen lätt, jag fattar inte hur man kan sälja sån jävla skit!![/quote']

Mina har hållit bra i snart två säsonger.

Detsamma gäller mina.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ännu billigare och bra:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=90665

Det finns några olika varianter.

 

Jag använder sällan glasögon när jag åker längd, men har glasögon när jag cyklar MTB och lvg. Biltema-glasögonen har hängt med flera säsonger utan problem. Jag har även ägt ett par Oakley-glasögon, och i ärlighetens namn så tycker jag att den funktionsmässiga skillnaden mellan dessa och Biltemas glasögon är knappt märkbar. Har också ett par 500:- -glasögon som är klart sämre än Biltemas.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...