Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Blandning av vallor och Pölders visdomsord


Willie

Recommended Posts

Saxat från Pölders hemsida: "Blanda typ 006 och 010 vid tävling, 008 är kanon som underlag för pulver. Swix ser linen som en träningsvalla och racevalla som underlag för fluorprodukter. Men gör som vi skriver, blanda så blir de tävlingsaktuella.

LF004 -10 till -30

LF006 -6 till -12

LF007 -2 till -8

LF008 +1 till -4

LF010 +10 till 0"

 

Kan någon förklara varför vallorna skulle ge bättre glid tillsammans? De är ju anpassade för olika temperaturer och snöförhållanden. Om det t ex är -7 grader, varför skulle det ge bättre glid att blanda 006 och 010 än att bara köra 007 eller 006?

 

Är det Pölder som bara vill kränga fler vallor eller har han en poäng? Vad är vinsten i sådana fall?

Link to comment
Share on other sites

Samma fråga är ställd på Pölders forum med detta svar:

 

gör du som du själv vill o känner för...............det blir bara dyrt för dig om duskall köra på ett paraffin..då måste du köpa många olika...............köper du 2-3 st o blandar så kan du ju bland till en hårdhet själv efter snötypen....följ vår blandningstabell.............så fixar du det.............o mentalt så känns en blandning mer frånstötande från snör...framförallt i hög luftfuktighet...................men det är ju bara min egen uppfattning ....men jag står för den....det är så många som tror o vet så mycket ......o som vill sälja mycket........................jag vill oxå sälja men som sagt mitt råd "gör mig fattig"....................för jag säljer bara 2 paraffiner,,,,istället för 6 st.............

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret! Men jag vet inte om jag tycker att Pölders, vad ska vi kalla det, text?, gav så mycket... :)

 

Brukar ni blanda vallor, och varför?

Jag har vid enstaka tillfällen blandat ihop vallor. Då i en pittegrya på spisen. Man kan självklart göra det även på skidan med varannan droppe. Annars blandar sig vallorna till viss del när du lägger en ny ovanpå en annan. Pölders visdomsord vad gäller detta ger jag inte mycket för. Men visst tänker jag ibland att jag ibland att jag vill ha en hårdare slitstarkare valla under, ifall jag t ex vill lägga en lite mjukare HF-paraffin.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också undrat utan att komma på det geniala att fråga här. Men nu så vet vi, vilket känns skönt. ;)

Det fanns alltså ingen katalysatoreffekt av att blanda utan endast möjligheten att hamna mer exakt i hårdhet. Då undrar man ju varför hårdheten mittemellan två paraffiner är just det rätta?

Link to comment
Share on other sites

Det Pölder menar är att istället för att tex ha 5 vallor; mjuk-medelmjuk-medel-medelhård-hård, kan man ha 2; mjuk och hård. Genom att blanda 25/75, 50/50 och 75/25 av den mjuka och hårda, täcker man mellanvallorna. Att man därmed får "bättre glid" är bara skitsnack. Sparsamhet är orsaken.
Link to comment
Share on other sites

Problemet med att blanda två paraffiner på skidan är att det är ganska svårt att veta vilken blandning man får och om den är lika över hela skidan, när man vill utvärdera sina vallningar är det lite svårt att veta vad man gjort (dålig tillförlitlighet)

 

Annars är väl Pölders råd bra för den som vill ha det enkelt eller billigt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...