Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Njurunda Runt


HW

Recommended Posts

Ska åka detta i morgon. Kan bli ett trevligt lopp med sol och runt 6 minusgrader :)

Har snöat blötsnö och varit plusgrader på förmiddagen men nu ligger det på minussidan. Ev kommer det mer snö ikväll/natt så lite fundersam är jag på hur man ska valla. Spåra gör de ikväll snå snön borde hinna "torka upp" och det blir fint kallföre. BWLF och rode Blå Super kanske är melodin.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply
Spårning kommer att ske troligtvis tidigt imorgon bitti pga att det driver på myren. Packning har skett under dagen och kommer att ske ikväll. Lättåkt bana med mestadels stakning. Största backarna är första 2 km sedan är det några fina slakmotor.
Link to comment
Share on other sites

Spårning kommer att ske troligtvis tidigt imorgon bitti pga att det driver på myren. Packning har skett under dagen och kommer att ske ikväll. Lättåkt bana med mestadels stakning. Största backarna är första 2 km sedan är det några fina slakmotor.

Jo, nog är banan lättåkt alltid. Åkte ifjol och vallade bort mig totalt med klister i botten.

Vi hoppas på bättre lycka med vallningen i år och att vinden mojnar så vi slipper drevsnö :)

Link to comment
Share on other sites

Det här blev ju en angenäm upplevelse! -6 grader, sol och blå himmel första timmen. Sedan lite mera moln. Lite blandat före. Isigt och snabbt på sina håll och lite mer kallsnö på andra. Vallade med BWLF + Innovax Beta och rillade med rak 0.3 (lj02 slip) och det funkade rätt fint på den ganska torra snön. Personbästa över 42 km med 35 min så även om föret var ganska lätt så måste man vara nöjd :)

Stor eloge till arrangörerna som fixat till finfina spår trots att snömängden inte mätte mycket mer än spårdjupet och att myren inte riktigt var frusen. Kunde knappast bli så mycket bättre!

Hoppas ni kör igen nästa år!

Link to comment
Share on other sites

Såg på hemsidan att ni ville ha både ris och ros.

Har suttit och funderat lite ikväll och det är svårt att komma på något som är alltför negativt däremot en hel del som var riktigt bra!

 

- Mycket bra spårpreparering med tanke på snömängden!

- Bra bansträckning med mycket stakning. Bra med ett seedningslopp som är lite flackare än Medelpad Classic Ski!

- Bra drickaservice. Var 6:e km är kanon för oss som inte är sådär supersnabba. Möjligen kanske de som åker långsammast hade velat ha en kontroll till på slutet, typ 3 km från mål?

- Superbra att priserna redan är lottade när man går imål så vi slipper prisutdelningsväntande. Bra också att lotta ut en 36' plattv som lockpris för motionärerna.

- Bra skyltat och parkeringen funkade utan problem.

 

Det som möjligen är lite negativt är att tävlingsexpeditionen inte finns i anslutning till starten men det är ju inte mycket ni kan göra år det. Sedan var det kanske någon som missade vart ni delade ut priser och plakett direkt efter målgång? En skylt skulle nog inte skada.

 

Några funderingar för framtida tävlingar.

Skulle deltagarantalet vara det dubbla skulle det nog bli för trångt i starten. Då skulle ni nästan behöva 6 spår i bredd och kanske olika startfållor med seedning. Då kanske ni också måste försöka få till en längre slinga istället för den 12:a man nu körde 3 gånger.

Ni skulle nog också få problem med parkeringar såvida ni inte ordnade transport till startplatsen. Det har å andra sidan sina problem med att åkare får vänta och stå och bli kalla.

Om det är kallt i starten så är det inte så dumt att ha ett par brasor någonstans i anslutning till starten där man kan värma händerna.

 

Men som sagt, summasumarum en riktigt bra arrangerad tävling enligt mig!

Link to comment
Share on other sites

Kul att du tyckte det var bra. Som du skrev så är det önskvärt att ha allt på samma ställe som T ex Järnforan kommer att ha i år. Men snötillgången samt tillgången på funktionärer gör det inte möjligt att ordna det. Vi kommer till nästa år att röja ytterligare vid start så att vi får en större start och målplats.

Tack för synpunkterna!

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra seedningslopp! Jag körde på blå Rex lågflour och blå swix VR40, funkade perfekt. Jag har bara positiva minnen av detta lopp förutom starten. Jag kom sent och ville gärna stå ganska långt fram då jag satsar på led 1 till vasan (Tror jag klarade det!). Jag frågade försiktigt gubbarna om jag fick ställa mig före dom men det gick minsann inte. Detta resulterade i att jag fick fisåka i 400 m och sedan sicksacka mig fram och slita ifatt "min" klunga. Jag röstar alltså också för någon form av seedning startfältet.

 

Bra jobbat med spårprepareringen trots snöbristen!

Link to comment
Share on other sites

Japp, jag seedade upp mig till led 1. Ganska taskig seedning tycker jag, elitledet blev bara 36 sek långt, de andra seedningsloppen som kom upp i tabellen idag som jag kollade har ca 7 min långt elitled.

Jodå, jag skulle hamnat i led 5, om jag nu skulle åkt vasan, istället före 6:e :)

Ändå har jag tränat mindre än tidigare år men man kanske fått bättre teknik :)

Själv tycker jag nog seedningen ser rätt rimlig ut utifrån min egen insats och utifrån de seedningslopp jag tidigare åkt. Som Jocke sa, bara en elitåkare som varit topp 100 på vasan tidigare så det är nog rätt naturligt att det inte blir något större intevall för elitledet.

Sedan är det faktiskt bara 5 åkare som inte seedar upp sig från led 10 och det är inte så illa :) Mao ett rätt bra lopp för oss med lite lägre kapacitet att köra!

Du får köra Kölsjörennet till helgen eller Medelpad Classic Ski. Kanske någon fler elit som du kan ta rygg på från en lite bättre position i starten ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag är ganska så säker att Njurunda Runt, ICA-loppet, Malmfältsloppet, Evertsbergsrännet, Mattila och Röbäck tillkom efter kl. 09:00 idag. Vi skickade in resultaten från Njurunda Runt i går em/kväll.

Ber om ursäkt. Min dator uppdaterade inte sidan. Funkade när jag bänkat mig vid en annan dator.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Det är alltså mycket stakning, några slakmotor och i princip inga riktigt branta backar?

 

Behöver man vara rätt för att det blir trångt där man kommer mötas? 2009 var det ett parti där det endast fanns ett spår i vardera riktningen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...