Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Njurunda Runt


HW

Recommended Posts

Japp, jag ska åka! Verkar tack och lov inte bli så mycket snö under veckan och inte särskilt kallt heller.

 

Bansträckningen var lite annorlunda på två ställen. En lite kortare avstickare än ifjol på en av "vändplatserna" och en extra vända upp på en höjd nära stora myren.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply
Kul. ja jag såg det att dom dragit om banan lite grann. det blir ju inga jätteskillnader dock..... bara hoppas dom kan packa ihop bädden för stavfästet någorlunda............ att dom inte lånar in en pistmaskin inför tävlingen? tycker dock att dom verkar jobba på bra nu vad jag sett på skidspår.se. dom verkar koncentrera sig på att packa och drar inga spår i veckan utan det blir först till helgen. det tyder ju på att dom har en förhoppning på att det ska frysa ihop lite iaf. :)
Link to comment
Share on other sites

Lite sugen på att åka. Rykten på kass stavfäste får mig dock att tveka. Vad tror ni chanserna för bra stavfäste är? Någon som vet hur underlaget varit på senaste tiden där?

Jag har kört loppet de senaste 5 åren. Jag har alltid kört med stora trugor och det har aldrig varit något problem för mig. Det ska enligt yr inte snöa nåt på hela v och dom jobbar med packning redan nu.

Link to comment
Share on other sites

Corduroy. Stavfästet borde vara ok nu när de blivit lite mildare men stenhårt lär det inte vara.

 

Risken att det behövs klister i morgon bedömer jag som försvinnande liten. Men troligt att det behövs något mjukare än blått om man ska ha mer än marginellt fäste.

Link to comment
Share on other sites

Ni som åkte båda lopp, känns det rimligt att två minuters långsammare sluttid i Njurunda runt än i Medelpad Classic gav samma startled?

Jag åkte inte Medelpad Classic men Södra Berget Runt. Tycker seedningen i Njurunda Runt känns ganska generös jmf med SBR. Undantaget vinnaren då, han borde fått stå i elitled :)

Link to comment
Share on other sites

Ni som åkte båda lopp, känns det rimligt att två minuters långsammare sluttid i Njurunda runt än i Medelpad Classic gav samma startled?

Det beror ju på hur dom runt ikring dig åkte!?!? Åkte du tex imål på Medelpad med led5 åkare omkring dig i resultatlistan ,ja då hamnar du i led 5. Du måste alltså slå in dig bland led 4 åkarna för att hamna i led 4! Med den tesen är det oväsentligt hur långt efter segraren du är utan mycket handlar om hur åkarna runt ikring dig är rankade! Sen finns det säkert ett litet spann på hur snäll dom är :)

Link to comment
Share on other sites

2 minuter långsammare i Njurunda borde ge ett sämre startled jmf med Medelpad Classic. Njurunda Runt var kortare, flackare och bättre före. (Åkte båda loppen)

Varför det? Om snittet på åkarna som har tex led 5 ranking hade 2min sämre åktid än på Medelpad VARFÖR ska då det seedas annorlunda bara för att föret är bättre och banan plattare??

Ta Brinkmaran tex. Där kunde man vara nästa en timme efter brink för att klara led 4! En timme och en kvart för led5!! Varför?? Jo därför att det var kärvare än kärvast och snittåkarna i respektive led ÅKTE på dom tiderna!! Och det måste väl ändå vara ganska rättvist att seeda på det viset för då blir det ju bra hänsynstagande även på yttre förutsättningar !

Link to comment
Share on other sites

Rätta mig om jag har fel, men visst har Njurunda runt även tidigare år, i alla fall i fjol, varit ett guldlopp för seedning?

 

@Golvet: Jag vet hur seedningen går till rent tekniskt. Men det finns mycket som spelar in i praktiken. Det blir inte alltid rättvist även om man seedningsgruppen följer alla möjliga och omöjliga riktlinjer.

 

Edit: Och ser man på hur tiderna är nedåt i leden i seedningstabellen, exakt 10 min per startled, så tror jag inte att det är någon vidare komplicerad matematisk formel som används.

Link to comment
Share on other sites

Det beror ju på hur dom runt ikring dig åkte!?!? Åkte du tex imål på Medelpad med led5 åkare omkring dig i resultatlistan ,ja då hamnar du i led 5. Du måste alltså slå in dig bland led 4 åkarna för att hamna i led 4!

Men gör de verkligen detta? Borde det tankesättet nestan alltid resultera i 10 minuter mellan leden?

 

Varför det? Om snittet på åkarna som har tex led 5 ranking hade 2min sämre åktid än på Medelpad VARFÖR ska då det seedas annorlunda bara för att föret är bättre och banan plattare??

Frågan är väl om led 5 åkarna hade 2 minuter långsammare åktid på en lättare bana i bättre före.

 

Om jag trodde att de som bestämmer seedningen faktiskt gjorde en detaljerad analys av åkare från alla led skulle jag hålla med dig men jag tror inte att de gör det.

Link to comment
Share on other sites

Det beror ju på hur dom runt ikring dig åkte!?!? Åkte du tex imål på Medelpad med led5 åkare omkring dig i resultatlistan ' date='ja då hamnar du i led 5. Du måste alltså slå in dig bland led 4 åkarna för att hamna i led 4![/quote']

Men gör de verkligen detta? Borde det tankesättet nestan alltid resultera i 10 minuter mellan leden?

 

Varför det? Om snittet på åkarna som har tex led 5 ranking hade 2min sämre åktid än på Medelpad VARFÖR ska då det seedas annorlunda bara för att föret är bättre och banan plattare??

Frågan är väl om led 5 åkarna hade 2 minuter långsammare åktid på en lättare bana i bättre före.

 

Tydligen?

 

Om jag trodde att de som bestämmer seedningen faktiskt gjorde en detaljerad analys av åkare från alla led skulle jag hålla med dig men jag tror inte att de gör det.

Sjlvklart tror jag oxå att det kan diffa i "snällhet" på seedningen på dom olika loppen. men jag tror att för dom främre leden så är det nog halvdetaljerad koll iaf :)

detta snodde jag från elis i en annan tråd som pratat med seedningsgruppen själv:

Jag är inte ensam iaf

Jag ringde och pratade med dem idag, men tyvärr hade någon ringt innan ang samma lopp, nybroloppet. Så hon var inte benägen att diskutera alls utan sa bara rätt upp och ner hur de resonerade.

De tittar enbart på resultaten från förra årets vasa och tar inga individuella överväganden alls.

 

 

 

Det tycker jag styrker min tes. sen blir det ju aldrig mm rätvisa men jag tror(99%) att dom går starkt på tidsspannet som dom olika led-åkarna åker på och seedar efter det.

Link to comment
Share on other sites

Apropå att seedningen var 2 min generösare än på MCS:

 

Jag blev lite nyfiken och nördade ner mig lite i detta. Jag kollade topp 20 vilka åkare som åkt båda lopp och jämförde tiderna. Det fanns där 9 st åkare, här är resultatet:

 

NR MCS Diff (Avrund)

 

Martin Lundgren 2:12:23 2:19:42 -7

David Flinkfeldt 2:12:47 2:11:03 +1

Thommy Larsson 2:15:10 2:12:04 +3

Anders Lundgren 2:16:06 2:14:43 +2

Martin Birgersson 2:16:20 2:14:47 +2

Joakim Kangasharju 2:17:26 2:15:08 +2

Göran Bäckman 2:22:31 2:23:18 -1

Martin Melander 2:25:55 2:18:21 +7

Fredrik Nordlander 2:33:13 2:27:59 +6

 

7 av 9 hade längre åktid på Njurunda runt än på MCS. I snitt ca 1 min.

Link to comment
Share on other sites

Apropå att seedningen var 2 min generösare än på MCS:

 

Jag blev lite nyfiken och nördade ner mig lite i detta. Jag kollade topp 20 vilka åkare som åkt båda lopp och jämförde tiderna. Det fanns där 9 st åkare, här är resultatet:

 

NR MCS Diff (Avrund)

 

Martin Lundgren 2:12:23 2:19:42 -7

David Flinkfeldt 2:12:47 2:11:03 +1

Thommy Larsson 2:15:10 2:12:04 +3

Anders Lundgren 2:16:06 2:14:43 +2

Martin Birgersson 2:16:20 2:14:47 +2

Joakim Kangasharju 2:17:26 2:15:08 +2

Göran Bäckman 2:22:31 2:23:18 -1

Martin Melander 2:25:55 2:18:21 +7

Fredrik Nordlander 2:33:13 2:27:59 +6

 

7 av 9 hade längre åktid på Njurunda runt än på MCS. I snitt ca 1 min.

Exakt! Dom har nog mer koll på seedningsgruppen än många tror! Gör dom som du gjort nu får dom nog en hyfsad bild om vart gränserna ska gå!

Bara för att föret är bättre och banan flackare är det inte =snabbare tider! Det är ju många andra aspekter som spelar in oxå. Tex hur många utförslöpor är det på njurunda runt som du står i fartställning i?!?!?! Banan är flackare visst= du måste ligga på i stakningen hela tiden utan återhämtning.

Utan att förringa nåns insats på Medelpad då! Det finns alltså många faktorer :)

Nice nernördning förresten :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...