Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur mycket har ni "vanliga" motionärer tränat inför Öppet spår?


wileda

Recommended Posts

Jag ska för första gången åka Öppet spår nu i februari och jag undrar hur mycket ni andra har tränat/tränar? Jag börjar vara lite orolig (kanske nervositet som redan slagit till..) att det jag har tränat inte räcker för att ta mig runt.. Jag har tills idag åkt 57 mil skidor, åker skidor ca 3-4 ggr/vecka, springer en gång/vecka. Det brukar bli i snitt 4 (ibland 5) pass/vecka. Jag drar i expanders och gör situps på kvällarna.. (Håller på att göra familjen tokig, men jag inser det komiska i att jag står i hallen och drar i gummisnoddar och stånkar eller ligger mitt i vardagsrummet och "bökar";-)

Hur tränar ni andra -hur ofta, hur långt åker ni, hur mycket har ni åkt, hur mycket planerar ni att åka ?

Link to comment
Share on other sites

Jag ska för första gången åka Öppet spår nu i februari och jag undrar hur mycket ni andra har tränat/tränar? Jag börjar vara lite orolig (kanske nervositet som redan slagit till..) att det jag har tränat inte räcker för att ta mig runt.. Jag har tills idag åkt 57 mil skidor, åker skidor ca 3-4 ggr/vecka, springer en gång/vecka. Det brukar bli i snitt 4 (ibland 5) pass/vecka. Jag drar i expanders och gör situps på kvällarna.. (Håller på att göra familjen tokig, men jag inser det komiska i att jag står i hallen och drar i gummisnoddar och stånkar eller ligger mitt i vardagsrummet och "bökar";-)

Hur tränar ni andra -hur ofta, hur långt åker ni, hur mycket har ni åkt, hur mycket planerar ni att åka ?

Du kan vara lugn, du har nog tränat mer än 50% av startfältet i år.

Link to comment
Share on other sites

Det låter som bra tränat tycker jag. Har du kört några långpass på 4-5 mil då? Du kan ju prova att köra ett seedningslopp också även om du inte skall köra riktiga vasan.

Jag har tills för två veckor sedan åkt 2-3 mil varje gång och jag har åkt ett pass för 2 veckor sedan som var 5 mil. Det gick bra men jag var TRÖTT när jag åkt klart.. Lite ont och några blåsor så nu har jag investerat i ett par "understrumpor" (lager 1;-) och nu känner jag inget i fötterna. Jag åker inte fort och mitt mål till öppet spår är att ta mig runt utan att "dö" men jag vill ju vara så förberedd som möjligt. Jag ska nog inte åka några längre pass utan åka 2 eller 3 mil varje pass fram till 24/2..

Link to comment
Share on other sites

Wileda! Hade du befarat något i stil med:

"Nä! Det klarar du aldrig"

"Oj,oj, oj! Det blirt tufft"

 

Att ni bara kunde hålla er :lol:

 

Eller som han han som ville köpa en VL-biljett billigt sa: "Om du inte har 50mil i benen kan du lika gärna slänga in handuken och sälja platsen till mig."

 

 

"(Håller på att göra familjen tokig, men jag inser det komiska i att jag står i hallen och drar i gummisnoddar och stånkar eller ligger mitt i vardagsrummet och "bökar";-)"

:lol: Där känner man igen sig. Alltid bättre att stöna ensam i skogen på någe vis.

Link to comment
Share on other sites

Wileda! Hade du befarat något i stil med:

"Nä! Det klarar du aldrig"

"Oj,oj, oj! Det blirt tufft"

 

Att ni bara kunde hålla er :lol:

 

Eller som han han som ville köpa en VL-biljett billigt sa: "Om du inte har 50mil i benen kan du lika gärna slänga in handuken och sälja platsen till mig."

 

 

"(Håller på att göra familjen tokig, men jag inser det komiska i att jag står i hallen och drar i gummisnoddar och stånkar eller ligger mitt i vardagsrummet och "bökar";-)"

:lol: Där känner man igen sig. Alltid bättre att stöna ensam i skogen på någe vis.

Som svar på din fråga så vet jag inte vad jag hade väntat mig för svar eftersom många i forumet har enligt deras egen uppgift åkt 150 mil + 1000 mil rullskidor + all annan träning (därför skrev jag vanliga motionärer i min fråga)..

Link to comment
Share on other sites

Wileda! Hade du befarat något i stil med:

"Nä! Det klarar du aldrig"

"Oj' date='oj, oj! Det blirt tufft"

 

Att ni bara kunde hålla er :lol:

 

Eller som han han som ville köpa en VL-biljett billigt sa: "Om du inte har 50mil i benen kan du lika gärna slänga in handuken och sälja platsen till mig."

 

 

"(Håller på att göra familjen tokig, men jag inser det komiska i att jag står i hallen och drar i gummisnoddar och stånkar eller ligger mitt i vardagsrummet och "bökar";-)"

:lol: Där känner man igen sig. Alltid bättre att stöna ensam i skogen på någe vis.[/quote']

Som svar på din fråga så vet jag inte vad jag hade väntat mig för svar eftersom många i forumet har enligt deras egen uppgift åkt 150 mil + 1000 mil rullskidor + all annan träning (därför skrev jag vanliga motionärer i min fråga)..

Själv brukar jag aldrig få ihop så mycket mer än 15-20 snömil och oftast inte mer än 5-10 rullskidsmil: Iaf aldrig mer än totalt 25 mil och ändå (det låter det) så har tiderna stadigt gått nedåt och sist (var sjuk ´07) så klämde jag mig under 6 h. Men så sprang jag iofs desto mer och låg runt 300 löpmil om året. Nu har jag haft sämre med tid samt varit skadad så jag ställer nog inte ens upp i år. Det viktigaste är det mentala. Tränat bra har du ju gjort! :-) Kanske ställer jag upp på ngt av de kortare loppen bara för skojs skull! Lämnar dessutom blod i nu i slutet av veckan eller i början på nästa och det är ju inte helt optimalt.

 

Klart du klarar det men var ändå inställd på att det inte bara är att ställa ut skidorna! :-)

Link to comment
Share on other sites

Kan ju börja med att säga att du ska inte runt utan du ska i mål ;)

 

Som nån sa så har du säkert tränat mer än 50% av startfältet! Om jag hade haft din träning hade jag varit jättenöjd! Jag tränar ungefär 800 minuter i månaden. Men inga snömil och väldigt väldigt lite rullskidor. Men "mycket" löpning och spinning, sen försöker jag klämma in 4 gympass i veckan.

 

Jag tror att du kommer i mål utan några större problem, eftersom du inte har några tidsmål.

Link to comment
Share on other sites

Skidor 3-4 ggr/vecka är värsta lyxen för mig som bor i Stockholm. Du kommer ta dig till Mora lätt som en plätt...

 

Hittills har jag skrapat ihop ca 40mil skidor och kommer förmodligen landa runt 50-55mil när jag står på VL-starten. Är inne på 8:e VL-säsongen..

Idag ligger jag på ca 250tim träning f.o.m april förra året. I snitt blir det ca 4-6 pass i veckan. Varierar passen mycket, ibland, 30min, ibland 1tim ibland 3tim. Säsongsvarierar och pulserar. Kör oftast 2 veckor mer timmar sedan en vecka mindre osv.

 

Känner igen träningsnördstämpeln =) som tur är tycker alla i familjen om att träna dock har VL börjat bli ett skällsord hemma... (min dotter 10år kan allt om kostladdning, intervaller o.dyl)

Link to comment
Share on other sites

Jag har tills för två veckor sedan åkt 2-3 mil varje gång och jag har åkt ett pass för 2 veckor sedan som var 5 mil. Det gick bra men jag var TRÖTT när jag åkt klart.. ... Jag ska nog inte åka några längre pass utan åka 2 eller 3 mil varje pass fram till 24/2..

Låter lysande. Tar dig i mål gör du lätt med den träningen. Jag skulle nog haft högre ambitioner än bara klara det med din träning. :) (Jag förutsätter då att du tränar typ löpning och annan träning resten av året)

Link to comment
Share on other sites

Ca 50 mil rullisar o hittills 15 mil på snö. ingen löpning alls pga knäproblem. Får kanske 20 mil till på snö, vilket är alldeles för lite men borde räcka för en plats mellan 3 o 4 000. Vanliga år har jag 30 mil rullisar o 70 mil snö + två löppass i veckan, då blir det en plats runt 2500 (50 år o ganksa tung).

 

Tiden beror ju mycket mer på före o spår än på formen!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Ca 32 mil snö, 0 mil rullskidor och 0 mil löpning. Konditionen är kass och jag skulle aldrig få för mig att åka vasaloppet i den form jag är i nu men om 1-3 år kanske :). Det beror alltså väldigt mycket på i vilken form man är i innan man börjar träna för säsongen vad som är tillräckligt eller inte...
Link to comment
Share on other sites

Jag hade drygt 40 mil rullskidor, 6 mil löpning och 5,6 mil på snö (Engelbrektsloppet). Allt sen början av december då jag fick för mig att nu djävlar ska det börja köras :-). Innan dess var formen dålig, jag var riktigt bra tränad förra sommaren (för amerikansk fotboll och inte kondition) men då gick ett korsband så det blev mest rehabilitering i ett knappt år och sen ca 1-2 (korta) löprundor och 1-2 gymmapass (varav ett bara för knäna) i veckan fram tills decemeber.

 

Det resulterade i alla fall i precis under 7:30 på ÖS . Det jag kände vara att det var konditionen som brast (jag blev aldrig riktigt trött i några enskillda muskler) så om jag ska köra nästa år ska jag nog att jag ska lägga in mer löpträning (om det nu inte kommer snö i Skåneland, men det känns lite mycket att hoppas på :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört ca 43 mil på inlines med stavar i våras / somras.

Rullsikdor ca 25 mil och skidor 12 mil. Ett joggingpass i veckan ca 7-12 km.

Gymträning en-två gånger i veckan. (Allt dokumenterat med pulsklocka och dagbok)

Började med en riktigt usel kondition i april, var tvungen att stanna och vila ett par gånger på 5 km- slingan.. Det var segt.

Nu flyter allt på bra utom att jag inte kunnat träna på skidor sista månaden då jag har haft ont i en armbåge. Siktar på under 8 timmar (normalföre) på VL från 10:e led. Har inte kört några seedningslopp p.g.a skadan och bristen på snö.

Nu är jag mest nervös inför loppet med mardrömmar om ont i armbågen och bakhalt..

Link to comment
Share on other sites

Snåla inte på fästvallan bara. Har haft samma problem som du under hösten, ont i armbågen vid rullskidåkningen så har knappt åkt några rullisar i år. På snö däremot så har armbågen funkat helt ok, kört med stretchövningar och ett sådnt där "kardborreband" på underarmen.

Enda gången jag känt av armbågen på allvar då jag kört på snö var då jag kört ganska mkt några dagar och hade bakhala skidor ett pass så jag hängde mkt på armarna då jag slant i backarna, då gjorde det ont på kvällen sen.

Men det är nästan enda gången på ca 70mil på snö, på rullisar kommer det efter bara tio kilometer.

Link to comment
Share on other sites

Vill bara skriva att det gick alldeles utmärkt att åka öppet spår med min träningsförberedelse!! Jag lämnade in mina skidor till Jan Ottosson i Berga (mitt emot starten) Mycket bra glid och fäste HELA vägen trots det slaskiga (mjukglassliknade) och skräpiga föret!! Mitt mål var att ta mig runt och jag åkte på 7h 58 min. Jag är jättenöjd och har redan planerat att åka igen!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...