Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ovallat (igen)


Rogerhär

Recommended Posts

[quote name=Boljohan][quote=Rotebrostakaren]Om, jag säger om, ovallat är bäst, då skulle jag vara djävligt snabb med att ta fram produkter för det om jag var vallafabrikant, då skulle man få enormt mycket creed, och kunna sälja burkvalla, stålsicklar och rillverktyg. Att låsas som om det regnar är ju djävligt korkat, har Kuzmin rätt så kommer det att komma fram förr eller senare.

Säg att Ski-go kommer fram till att Kuzmin har rätt, och berättar hur man ska göra i detalj, ja, då kommer i alla fall jag att gå över till deras fästprylar och övriga skidpreppgrejer för glid.[/quote]
Fast då erkänner man ju i princip att man tidigare lurat sina kunder att köpa dyra parafiner! Jag skulle säga att det som mest talar för att Kuzmin har rätt är den kompakta tystnaden från vallatillverkarna. Med så mycket erfarenhet som de har borde det vara hur lätt som helst att redovisa data som visar att han har fel. Varför kör de då med strategin att tiga ihjäl hans påståenden?[/quote]
Att vallafabrikanterna tiger, borde innebära att Kuzmin åtminstonne inte har helt fel, för då hade de bemött det ganska snabbt. Jag tror att de håller på och testar för fullt! Om de kommer fram till att det är bättre med andra metoder (läs Kuzmin), så måste de ha en egen line och visa hur man gör och helst vara först! Då kommer du att vinna marknadsandelar, på en mindre marknad, men att bara låtsas som det regnar för att sälja mer i år, för att sedan döda sig själv till nästa, verkar väldigt kortsiktigt, har Kuzmin rätt så måste de krypa till korset förr eller senare, den som är först kommer ut med hedern i behåll. Jag gissar på att det blir Swix, det har minst hokus-pokus i sina vallarekommendationer, försöker förklara det på ett någorlunda "vetenskapligt" sätt, så gott de kan, inget Black magic och grafitblockerar förklaringar, där har man verkligen diktat friskt för att förklara varför det fungerar (om det nu fungerar), måste dock motvilligt erkänna att jag la grafit i botten till förra årets Vasalopp, kan ju aldrig skada....
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 249
  • Created
  • Last Reply
[quote name=Rotebrostakaren][quote=Boljohan][quote=Rotebrostakaren]Om, jag säger om, ovallat är bäst, då skulle jag vara djävligt snabb med att ta fram produkter för det om jag var vallafabrikant, då skulle man få enormt mycket creed, och kunna sälja burkvalla, stålsicklar och rillverktyg. Att låsas som om det regnar är ju djävligt korkat, har Kuzmin rätt så kommer det att komma fram förr eller senare.

Säg att Ski-go kommer fram till att Kuzmin har rätt, och berättar hur man ska göra i detalj, ja, då kommer i alla fall jag att gå över till deras fästprylar och övriga skidpreppgrejer för glid.[/quote]
Fast då erkänner man ju i princip att man tidigare lurat sina kunder att köpa dyra parafiner! Jag skulle säga att det som mest talar för att Kuzmin har rätt är den kompakta tystnaden från vallatillverkarna. Med så mycket erfarenhet som de har borde det vara hur lätt som helst att redovisa data som visar att han har fel. Varför kör de då med strategin att tiga ihjäl hans påståenden?[/quote]
Att vallafabrikanterna tiger, borde innebära att Kuzmin åtminstonne inte har helt fel, för då hade de bemött det ganska snabbt. Jag tror att de håller på och testar för fullt! Om de kommer fram till att det är bättre med andra metoder (läs Kuzmin), så måste de ha en egen line och visa hur man gör och helst vara först! Då kommer du att vinna marknadsandelar, på en mindre marknad, men att bara låtsas som det regnar för att sälja mer i år, för att sedan döda sig själv till nästa, verkar väldigt kortsiktigt, har Kuzmin rätt så måste de krypa till korset förr eller senare, den som är först kommer ut med hedern i behåll. Jag gissar på att det blir Swix, det har minst hokus-pokus i sina vallarekommendationer, försöker förklara det på ett någorlunda "vetenskapligt" sätt, så gott de kan, inget Black magic och grafitblockerar förklaringar, där har man verkligen diktat friskt för att förklara varför det fungerar (om det nu fungerar), måste dock motvilligt erkänna att jag la grafit i botten till förra årets Vasalopp, kan ju aldrig skada....[/quote]
Det stod på skidsport.com att swix hade svarat på rapporten igår men jag har inte hittat någonstans. toko var på väg med en oxå. kankse lika bra att dom tar sig tid att skriva nått ordentligt så dom får tyst på ryssen:P
Självkart skaman använda grafit för slitstyrka:
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]kul att ni testar! sen kan man ju frågasätta hur bra ni är på att valla:P närå..

vad anväder ni för glidtestare? lr bara känsla?

de farliga me motionärer, ungdomsföräldarar m.m är att placebo effekten är så hög.[/quote]
Bra fråga!

Vi använder alla nämnda testmetoder. Har också kontakt med en del proffesionella vallare + många "amatörvallare" som vi kollar resultaten med.

Den bästa testen på resultat (för den bästa tävlingsvallningen) tycker jag vi får på tävlingar med masstart inkl långlopp. Speciellt intressant tycker jag själv det är när man har med skidor som jag själv eller någon bekant vallat som är med i täten på långloppen.

Men på något sätt tycker jag ändock att det finns stor anledning att tala om olika typer av vallningar.

Den som kan vinna ett långlopp på skidor skall troligen ha en helt annan vallning än den glada motionären som använder kanske dubbelt så lång tid på samma sträcka. Om man tänker hastighet så åker kanske täten i en fart på ca 25 km/tim och motionären någonstans mellan 10 till 15 km/tim. Stor skillnad. Det är också ganska säkert stor skillnad i åkteknik mellan en elitåkare och en motionär.
Elitåkarna kan säkert i många långlopp åka utan fästvalla, medans det för motionären vore en total omöjlighet!

Den testmetod som jag tycker är bäst idag - är faktiskt 2 st jämnstora åkare som åker ett spår innehållande bl a backar - gör jämförelser och korstestar. Kollar hur skidorna uppför sig i olika situationer. Vilken fart har skidorna - var går de bäst - skiljer det i acceleration - fart - känslan i lågfart - hur är den.

Tycker det är mycket viktigt att känslan på skidorna skall vara bra både i högfart och även i lågfart. Skall en tävlingsåkare spm åkt mycket skidor mentalt tycka att han får bra skidor - så måste skidorna kännas som de går fort. (Och förhoppningsvis går skidorna också fort)
Link to comment
Share on other sites

Från en motionär: tack för alla rapporter om hur tester utfallit osv, mkt intressant läsning.

Undrar just vilken vallatillverkare som hade kontaktat mitthögskolan och varit sura..

Håller helt med om att man vid det här laget borde ha fått något annat mothugg från vallabranchen än att "de är skeptiska", eller än bättre "sluta med det där, annars förstör vi ert rykte".

Eftersom stålsickling/-borstning är nytt för mig skulle jag vara intresserad i att få lite konkreta tips. Bra sickling, 3-5 minuter räcker, säger kuzmin. Hur hårt ska man trycka? lossnar det normalt material från belaget så man ser det? Långa tag längs hela skidan?
Borstningen sedan; Ska det vara specialstålborste med fina trådar? Hur länge jobbar man belaget? Kan man se på belaget när det är ok?
Link to comment
Share on other sites

Skickade lite frågor till Leonid igår och fick svar samma dag. Frågor och hans svar enligt nedan:

Hej Leonid

Vad roligt att det finns de som vågar utmana vallafabrikanterna. Läste att du skall hålla licseminarium den 9 februari för avläggande av teknologie licentiatexamen i datorstödd maskinkonstruktion med uppsatsen "Investigation of the most essential factors influencing ski glide". Lycka till med det. Hade gärna varit där och lyssnat men jobbar tyvärr.

Har några frågor.
1. Var kan jag få tag i den typ av stålsickel du förespråkar? Har inte hitttat den typen hos våra lokala återförsäljare som du har bild på i din avhandling.
2. Är Rodes profiljärnsickel som man kan beställa från skistart rätt modell? Går inte att se på produktbilden tyvärr.
3. Har hittat två typer av roterande stålbostar från Red creek, roterande borste, stål fin, 100mm och roterande borste, specialstål, 100mm. Vilken förordar du?
4. Riller, spelar det någon roll vilken typ? Måste man ha en dyr för att få bra resultat, typ Holmenkols nya för 3000:-, RS-riller som också är dyra eller en duger en billig?
5. Har ingen erfarenhet av stålsickling, har du någon instruktion om hur man gör det bäst? Håller du några "valla" kurser?
6. Har heller ingen erfarenhet av att använda roterade borstar typ Reed Creek, du skrev att du kör med 3000 varv/min, menar du 300 varv/min och hur gör man? Finns det instruktioner med när man köper borstarna, eller har du några egna idéer?

Tack på förhand från en skidintresserad.



Hej

Här är svar:

1. Kanske jag kommer att tillverka stålsicklas seriellt, men inte nu;
2. Rode sickel ligger närmast till min konstruktion, andra är tunna och flexibla;
3. Specialstål borste;
4. Det räcker med 2 mm Swix riller som användas för blötföre;
5. Nej, har inga kurser. Du kan chansa om dina vägar ligger förbi Östersund;
6. Om jag skriver 3000 v/min, då menar jag 3000 varv per minut. Hur du brukar göra? Kolla web.redcreek.se <[url]http://web.redcreek.se/[/url]> , där kan du hitta instruktioner.

MVH/Regards,
Leonid Kuzmin - Ph.D. Student
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Macros]Hej

Här är svar:

1. Kanske jag kommer att tillverka stålsicklas seriellt, men inte nu;
2. Rode sickel ligger närmast till min konstruktion, andra är tunna och flexibla;
3. Specialstål borste;
4. Det räcker med 2 mm Swix riller som användas för blötföre;
5. Nej, har inga kurser. Du kan chansa om dina vägar ligger förbi Östersund;
6. Om jag skriver 3000 v/min, då menar jag 3000 varv per minut. Hur du brukar göra? Kolla web.redcreek.se <[url]http://web.redcreek.se/[/url]> , där kan du hitta instruktioner.

MVH/Regards,
Leonid Kuzmin - Ph.D. Student[/quote]
Är lite förvånad över Ivam Kuzmins svar. De följer samma modell som han använde på norska sidan - där folk fick skicka frågor till honom.

Är lite konsigt att han nämner vissa tillverkares produkter i sina svar, känns mycket konstigt. om han vore vetenskapligt korrekt skall han bara ange.

För blöta fören använd 2 mm rak struktur

Borstning. Använd roterande borste för att borsta bort xxxx (någonting - vad det nu kan vara) + ev. från borsten får du mikrostrukturer som hjälper till med vattentransport.

Det kan ju inte vara så att man skall använda de av honom rekommenderade varumärkena för att få glid. Det måste ju vara resultatet, funktionen och metoden som är vetenskapligt intressant och relevant.

Dessutom skulle jag hävda att SWIX 2 mm rilljärn gör en sak på skidorna som på verkar resultatet negativt. Den skrapar upp en struktur och på kanten utav den skrapningen/dräneringsdiket får du vallar + nya mikrohår som behöver läggas eller stålsicklas bort.
Link to comment
Share on other sites

Håller helt med dig canyon angående att han anger olika fabrikat på utrustning.

Det vore i sin ordning om han visat med vetenskapliga metoder att ett enskilt fabrikat av en viss utrustning är bättre än den andra , men det har han inte gjort.

Canyon du verkar ha en del kunskap om rilljärn, står i begrepp att införskaffa ett sådant. Har skapat en ny tråd kring detta vore intressant att höra dina åsikter/erfarenheter kring detta där.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Macros]Håller helt med dig canyon angående att han anger olika fabrikat på utrustning.

Det vore i sin ordning om han visat med vetenskapliga metoder att ett enskilt fabrikat av en viss utrustning är bättre än den andra , men det har han inte gjort.

Canyon du verkar ha en del kunskap om rilljärn, står i begrepp att införskaffa ett sådant. Har skapat en ny tråd kring detta vore intressant att höra dina åsikter/erfarenheter kring detta där.[/quote]
Fösökte skriva ett kort svar - men upptäckte trots det - att det blev nog himla lååååååååååååångt! suck
Link to comment
Share on other sites

Har nu på morgonen gjort en test. Jag stålsiklade ett par skidor så det inte var nån struktur kvar(tar tid:) ) som jag ska slipa om sen .mot ett par välmättade CD021 med LF6 på det var -9 och nysnö och ungeför 78- 80%r.h

Båda skidorna är ungeför lika hårda det är fischer 61Q med 28 belag årsmod. 2004.

jag använde inte glidtestare men man kännde stor skillnad ändå på vanligt gildtest och släpp i åkningen.. Jag tävlar lika mycket på båda paren i vanliga fall.

Ni kan ju gissa villken som gled bäst:P
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]Har nu på morgonen gjort en test. Jag stålsiklade ett par skidor så det inte var nån struktur kvar(tar tid:) ) som jag ska slipa om sen .mot ett par välmättade CD021 med LF6 på det var -9 och nysnö och ungeför 78- 80%r.h

Båda skidorna är ungeför lika hårda det är fischer 61Q med 28 belag årsmod. 2004.

jag använde inte glidtestare men man kännde stor skillnad ändå på vanligt gildtest och släpp i åkningen.. Jag tävlar lika mycket på båda paren i vanliga fall.

Ni kan ju gissa villken som gled bäst:P[/quote]
Intressant. Vad har du använt för sickel och vad har du fått för en yta som slutresultat? Jag har den senaste veckan testat att sickla en del med en vanlig tunn nyslipad stålsickel, men konstaterat att det är svårt att få till den fina yta som Kuzmin får sina resultat med. Några avsnitt av skidan har jag fått riktigt blanka av sicklingen och där blir det fina vattenkulor, i stil med nyvallat fluorpulver, på belagsytan om man sprayar med en vattenflaska. Jag gissar att det är en sådan yta Kuzmin får till över hela skidan, och att det är det man måste jämföra med för att kunna bemöta Kuzmin's resultat. Kuzmin-sickling är nog ett hantverk som tar lite tid att lära sig, och som kräver rätt utrustning. Själv ska jag skaffa en tjockare sickel och testa vidare.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Andreas T][quote=finn2]Har nu på morgonen gjort en test. Jag stålsiklade ett par skidor så det inte var nån struktur kvar(tar tid:) ) som jag ska slipa om sen .mot ett par välmättade CD021 med LF6 på det var -9 och nysnö och ungeför 78- 80%r.h

Båda skidorna är ungeför lika hårda det är fischer 61Q med 28 belag årsmod. 2004.

jag använde inte glidtestare men man kännde stor skillnad ändå på vanligt gildtest och släpp i åkningen.. Jag tävlar lika mycket på båda paren i vanliga fall.

Ni kan ju gissa villken som gled bäst:P[/quote]
Intressant. Vad har du använt för sickel och vad har du fått för en yta som slutresultat? Jag har den senaste veckan testat att sickla en del med en vanlig tunn nyslipad stålsickel, men konstaterat att det är svårt att få till den fina yta som Kuzmin får sina resultat med. Några avsnitt av skidan har jag fått riktigt blanka av sicklingen och där blir det fina vattenkulor, i stil med nyvallat fluorpulver, på belagsytan om man sprayar med en vattenflaska. Jag gissar att det är en sådan yta Kuzmin får till över hela skidan, och att det är det man måste jämföra med för att kunna bemöta Kuzmin's resultat. Kuzmin-sickling är nog ett hantverk som tar lite tid att lära sig, och som kräver rätt utrustning. Själv ska jag skaffa en tjockare sickel och testa vidare.[/quote]
Vet ej fabrikat det är en riktigt tjock sikel som ja haft länge står inget på den men stabil som fan:P Det tar tid att hyvla ned strukturen. men att få till yta är inge problem. men de har kanske med sikelvana att göra oxå. gjorde rent en stålborste me valla väck sen sen varmluftspistol. såg ganska blankt ut. [b]men cdo21 med lf6 skidorna gick mycket bättre..[/b]
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Mario]Finn2: Kan du beskriva vilken typ av stålborste du hade och hur du använde den? Det verkar lite oklart....[/quote]
fin stål från Redcreek. känndes som de va förmycket jobb att göra rent den roterande. när den va rengjord så borstade jag skidorna som vanligt med borsten efter siklingen
Link to comment
Share on other sites

Här hittade jag en instruktion för stålsickling.
[url]http://www.rs-riller.com/[/url]

Gå in på vallning - stålsickling.

jag hoppas Finn2 fortsätter testar lite mer med det skdipar han stålsicklade. Den erfarenhet jag ahr är att just i nysnö + extremt våta fören så har de ovallade skidorna svårast att hänga med.
Link to comment
Share on other sites

Kommer vi att få se några sensationella vinnare i OS med ovallade skidor??
Jag gissar att ett och annan vallateam håller på och testar för fulla muggar inför OS, vem vågar missa detta om det stämmer?
Om någon åkare kör ovallat och lyckas bra, får vi reda på det isåfall??

Jag tycker för övrigt inte vallatillverkarnas tystand ännu säger ett dyft. Förmodligen håller de på och testar, jämför, kollar i labb, skriver rapporter för att när de är klar kunna presentera en kvalitativt godtagbar rapport.
Deras troväridghet står på spel och därmed deras framtid, så varför bara slänga fram något dåligt genomarbetat. Vänta och se jag tror det kommer väldigt väl genomarbetade svar (tidigast 9 feb tror jag då Kuzmin skall förvara sin rapport härnäst), sedan får vi se om de kommer fram till samma slutsatser som Kuzmin, vem vet.

Kuzmin har ju gjort sina tester på gamla tranparenta belag kan det vara en avgörande skillnad för resultatet?? Detta hävdas i en norska artikel [url]http://www.altaposten.no/sport/article33906.ece[/url] , norrmännen verkar generellt vara väldigt skeptiska till detta.

Bl a Swix är skeptiska till vilka metoder och alldeles för dåligt underlag för att dra några slutsatser, delvis håller Kuzmin och hans handledare med.

Här finns en hel radda artiklar i ämnet
[url]http://www.miun.se/MHtemplates/MHRssList____9081.aspx[/url]

Var så säkra det kommer att komma svar ifrån SWIX mfl
Link to comment
Share on other sites

Frågade en Toko-representant på en skidträff vad han trodde om Kuzmins rön. Han var överraskande ärlig (?) och sa faktiskt att ryssen mycket väl kunde ha rätt. Enligt uppgift hade de dock inte testat och visste därför inte själva. Momentet stålsickling skulle dock bli ett visst problem eftersom gemene man inte klarar det på egen hand utan att sabba skidorna.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Boljohan]Frågade en Toko-representant på en skidträff vad han trodde om Kuzmins rön. Han var överraskande ärlig (?) och sa faktiskt att ryssen mycket väl kunde ha rätt. Enligt uppgift hade de dock inte testat och visste därför inte själva. Momentet stålsickling skulle dock bli ett visst problem eftersom gemene man inte klarar det på egen hand utan att sabba skidorna.[/quote]
tror du inte de va hasse då ? finns ju orsaker att han blev av med madshus..:P
Link to comment
Share on other sites

Ett litet tips vid egna amatörtester är att preparera ena skidan på ett sätt och den andra på ett annat. Då vet man med säkerhet vad man testar. Annars är ju problemet att man inte har flera par skidor som i övrigt går lika.

Jag testade lite igår, nysnö runt nollan. En skida med rak struktur 1mm med relativt dåligt underlag (inte sicklad blank, ganska hydrofil) den andra var sicklad lite bättre och ostrukturerad. Skidan med struktur gick klart bättre.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]Kuzmin åkte DM i J/H igår och va ja hört så gick dom inte så bra. skidorna[/quote]
Resultatsmässigt så verkar det ha gått bra så det räcker med tanke på att han vann med över 2.30 på 15km i ett av landets bättre distrikt. Nu säger det ju ingentting om hur skidorna var men med dåligt glid tvivlar jag starkt på att han hade kunnat vinna med en såpass stor marginal...
Link to comment
Share on other sites

Tester av ovallat.

En sak som vi konstaterat och som nämns på ett antal ställen är att efter stålsicklingen skall skidan borstas. Och skidan skall borstas med metallborste.
Vi jobbar så här
Metallborste + Polerborste + Struktur

Borstningen har vi sett är lika viktigt som en bra stålsickling.
Ytan skall bli lika skinande svart och glänsande!

Nästan som lika blank som vid borstning av en "proffsvallad" fluorskida.
Riktigt lika blank blir den inte - men nära på.

Under helgen hade vi 2 par skidor som åktes på under långlopp.
Stålsicklade med struktur på glidzon - fästvallade med klister + burk.
Och det som kan konstateras är att dessa skidor var inte sämre än vallade skidor.
Skidornas hastighet under loppet var 15 - 30 min längsammare tid än vinnartid. Kan väl vara värt att nämna för att ge en hint om vilken typ av åkare skidorna jämfördes mot.
Link to comment
Share on other sites

Mer läsning i ämnet

[url]http://www.tagesanzeiger.ch/dyn/leben/wissen/585973.html[/url]

Bjuder på en snabböversättning av delar, för er icke tyskspråkiga

[i]
Med sitt arbete har han [Kuzmin] skapat kontrovers i skidsporten. För enighet angående vallans roll verkar inte råda bland experter. “Om ovallade skidor vore snabbare så hade man redan märkt det” säger Peter Küenzler från Toko, världens näst största vallatillverkare. “Det kan ju inte vara så att alla servicemänniskor och tävlande har fel.”.[/i]

[i]Kuzmin jämför päron med äpplen förklarar också Michael Jufer från Toko. “Vallade skidor är enligt vår erfarenhet och tester alltid snabbare än ovallade av samma typ.” Skillnaden är visserligen liten men kan i tävlingssammanhang vara skillnaden mellan seger och andraplats enligt Jufer. [/i]

[i]Urs Geissbühler från företaget IMS-Kunststoff, världens ledande tillverkare av skidbelag förklarar däremot att Kuzmins resultat inte överraskar honom: “Han slår in öppna dörrar.” Att man parafinnerar är en kvarleva från träskidetiden enligt Geissbühler. “Enligt min mening har vallningen främst effekt på det psykologiska planet.” [/i]

[i]Också Samuel Colbeck, en erkänd expert på US Army Cold Regions Research and Engineering Laboratory tilltalas av Kuzmins arbete. “Han kastar upp provocerande frågor. Man ska ta dem på allvar.” Att smuts har en så stor påverkan är häpnadsväckande enligt Colbeck. För alpina skidåkare gör de tydligen ingen skillnad men säkert för längdåkare. [/i]

[i]De enklaste glidvallorna består av paraffin, en blandning av korta kolvätekedjor, som framför allt används vid tillverkning av stearinljus. Paraffin är vattenavstötande, vilket gör det till ett idealiskt glidmedel. Även om de fysikaliska processerna vid skidåkning inte är kända i detalj, är åtminstone fackfolket eniga om att friktionsvärmen smälter enstaka snökristaller. Skidorna glider på en tunn vattenfilm. [/i]

[i]Så länge skidåkare åkte på träskidor förbättrade vattenavstötande valla glidet. Idag tillverkas emellertid skidorna av plats och belaget av ultrahögmolekylär polyeten - också det ett vattenavstötande material och jämfört med paraffin betydligt hållfastare. [/i]

[i]Urs Geissbühler är övertygad om att egenskaperna hos dagens belag är så bra att de dyra vallorna inte lönar sig. Visserligen skulle varm valla gå in i den amorfa delen av belaget och vid sjunkande temperatur åter diffundera ut, men vid gränsytan mellan belag och snö finns det praktiskt taget ingen valla. “Om dagens skidbelag behandlas riktigt, behövs ingen glidvalla.” [/i]

[i]Riktigt så långt vill inte Samuel Colbeck gå. Vid relativt höga snötemperaturer, nära smältpunkten, kan vattenavstötande vallor vara en fördel. Vid lägre temperaturer är däremot ett så hårt belag som möjligt att föredra, förklarar Colbeck. “Dagens belag motsvarar dessa krav. Vid låga temperaturer skulle jag därför inte valla.” [/i]

[i]Hansueli Rhyner från Institut für Schnee- und Lawinenforschung (SLF) i Davos håller inte med:
“Vid mycket låga temperaturer under -8°C och i varmare områden kring 0°C spelar glidvallor en avgörande roll i tävlingssammanhang.“ I området mellan -2°C och -8°C är inverkan däremot mindre. [/i]

[i]Om och när vilken valla är att föredra och vid vilken temperatur – det verkar ingen ha ett slutgiltigt svar på. På en punkt verkar dock fackfolket vara överens: beroende på temperatur och snöns kornighet bestämmer belagets struktur skidans hastighet. Om dessa samband vet man också relativt litet. Rhyner och hans kollegor på SLF och skidfirman Stöckli bedriver ett gemensamt samarbete i laboratoriemiljö och med fältförsök för att ta reda på mer om detta.
[/i]
Link to comment
Share on other sites

Tack för översättningen - Mycket intressant

Äntligen ett inlägg och lite svar som på ett riktigt seriöst sätt kommer med ett bemötande.

Det är tydligt att Vallatillverkarna verkar lite tagna på sängen.
Det ät mycket intressant att se vilka olika åsikter "sanningar" som skid- och valla-tillverkarna försvarar gammal hederlig vallning med.

Det som också är en "sanning" är att i försvaret så jämför man ovallat med dagens absolut bästa vallning.

Ett argument för ovallat är tycker vi just - fördelen med att slippa risken med att valla bort sig med det vanliga gamla hederliga vallaupplägget.
Vi har väl alla varit med om att vi totalt misstagit oss på morgondagens väder och glidvallat helt fel! Med skidor som det känns att det är sandpapper under.
Link to comment
Share on other sites

+4 grader duggregn
Dom gick ganska lätt ibörjan men de gör ju alla vallade också men efter 6km kunde jag gå uppför med mina stålsikladeskidor hade inga tävlingsvallade att jämföra med men dom ja åkte med(dåligt skötta tränigsskidor) gick ochså tungt men inte fan va de inärheten av tävlingssläpp i sikladeskidorna.. inte i närheten.
Det var en fet hinna på skidorna efter passet. splitbasen hade lite brun nyans.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]+4 grader duggregn
Dom gick ganska lätt ibörjan men de gör ju alla vallade också men efter 6km kunde jag gå uppför med mina stålsikladeskidor hade inga tävlingsvallade att jämföra med men dom ja åkte med(dåligt skötta tränigsskidor) gick ochså tungt men inte fan va de inärheten av tävlingssläpp i sikladeskidorna.. inte i närheten.
Det var en fet hinna på skidorna efter passet. splitbasen hade lite brun nyans.[/quote]
Mycket intressant att du testar.

Hade du lagt någon struktur?
I det föret som du beskriver låter det som det viktigaste för fart och släpp på skidorna är just att lägga struktur. Oavsett vallat eller ovallat.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...