Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår norr om Stockholm


Klas

Recommended Posts

Rinkebyskogen, Enebyberg:
Det går att åka på alla spår, men de vanliga spåren (Elljus, 2,5km , 5km, 10km) men de är inte maskindragna sedan tövädret (troligtvis för tunt snötäcke.) Bäst av dessa är elljusspåret, sämst är bortre delen av 10:an, där det finns flera partier med ordentiga genomslag. Inget för finskidor m.ao.

Allra bäst är spåren på Rösjö ängar (ängarna i änden av Eneby Skogsväg, eller bakom Kärrdal, om man så vill). Där finns tre rätt nypreparerade slingor, som tillsammans blir c:a 4 km. Det har kommit lite nysnö sedan de drogs upp, men det är ändå djupa fina rännor att åka i, "riktiga" skidspår. Inga backar, men vill man ha stakträning, så är det bra!

[url]http://www.danderyd.se/DanderydTemplates/Page____301.aspx[/url]
Link to comment
Share on other sites

Det tycks bara vara jag som åker skidor i norrort, men jag tjatar på:)
Rönningesjön är nyplogad, djupa och bra spår, men kärvt i morse. Än hade ingen spårat upp i skogen men vi är ett antal som snurrat på 5 km slingan så den är ok, men inte perfekta spår. Jag antar att de drar ny spår under dagen. Se upp vid vägtunneln, grus och skräp.
Link to comment
Share on other sites

Jag brukar åka vid Brottby då dem har en 4 km slinga som är elbelyst.
Dock har jag väntat länge på att dem ska göra iordning spåren på sjön då det är bra stakträning. Men Skavlöten verkar inte lika snabba i år på att göra nya spår som tidigare år.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Klas]Det tycks bara vara jag som åker skidor i norrort, men jag tjatar på:)[/quote]
Tjata på du, jag läser gärna! Skönt att höra att Rönningesjön äntligen är spårad. Brukar vara bra för stakträning. Är förkyld för tillfället, men kan ändå rapportera att Rösjöängar spårades igår, fina och djupa spår, c:a 4 km
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Klas]Det tycks bara vara jag som åker skidor i norrort, men jag tjatar på:)[/quote]
Jag måste ju natta bebben och kommer inte ut förrän du redan rapporterat!!

Tog i alla fall ett lugnt varv på Rönningesjön med pannlampa nu på kvällen. Kanonspår och bra glid. Hoppas det flyter på lika bra på söndag då jag skall åka Hornbergsloppet.

Till fr.ol så kan jag säga att Rönningesjön ligger i Täby och i anslutning till Skavlötens friluftsgård. Det går att hoppa på var som helst eftersom det går vägar och gångvägar runt hela sjön.

//Johan
Link to comment
Share on other sites

Rönningesjönspår är bra, även km skyltarna har åkt upp. Själv har jag lite svårt att stå och mata i 2 h så tog en sväng in i skogen. Visst det är nydraget, men ojämn kvalitet och ett nytt varningsställe c:a 200 m in på Kyrkspårets milspår efter att milspåren har delat sig. Mitt på ängen!! är det en mindre grushög. Ta det även som tidigare försiktigt under vägarna.
Link to comment
Share on other sites

Hade dom dragit spår med maskin på Rönningesjön? Jag var ute i morse på Djursholms golfbana. Helt ok men inga nya maskindragna spår. Massa folk dock som var ute och åkte. Kul att ha hittat den här sidan. Imorgon ska jag prova Rönningesjön igen. Var ute förra helgen och åkte i skogen där. Det var precis så att man kunde åka...
Link to comment
Share on other sites

Rösjöängar har fina spår. Jag tog en promenad förbi spåren idag och pratade med några åkare som var nöjda.
Enebybergs 10 km spår är åkbart men i klart sämre skick .

Rösjöängar ligger söder om Rösjön. Se länk ovan (tidigare inlägg).
Link to comment
Share on other sites

Åkte på Rösjö ängar idag 5/2 2006. Helt o.k. spår. -13 grader och ena slingan låg i sol, andra i skugga. Märkte ingen skillnad i fäste och glid mellan dessa slingor. Grundat med Rode Black (grundvax) och sedan 4 lager Swix Grön, 1 lager blå extra, toppat med ett lager Swix grönt igen, kanonfäste. Lite hårda och isiga spår under men det ligger ett rimligt tjockt lager "nysnö" i spåren och sedan kommer det ner ny hela tiden genom åkningen. Så kallvallan går perfekt. Svårt att stacka riktigt bra då trugorna fastnade i de mycket använda spåren. Helt plana slingor med någon lätt stigning. Det finns 3 separata slinor så det finns gott om plats.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...