Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tävla sig i form?


ekke S

Recommended Posts

Här kommer några funderingar om upplägg inför vasaloppet som ni mer rutinerade tävlingsåkare kanske kan hjälpa mig med

Har åkt vasan de två sista åren och före loppet åkt 1 seedninglopp vid varje tillfälle. Tycker dock att det är för roligt att tävla (+seedningssträvan) för att begränsa mig till typ 2 större tävlingar/år. Har därför funderat på att åka 3 el. 4 tävlingar före vasaloppet i år.
Till frågorna gällande planeringen:

1. För att undvika allt för långa resor blir det tyvärr så att tävlingarna infaller 4 helger i rad, orkar en medelmotionär med ett sådant tävlingstempo?

2. Om jag kör som planerat tänker jag inte träna så hårt mellan tävlingarna, typ 2 kortare pass mitt i veckan, verkar det klokt?

3. Blir den troliga samlade effekten att man tävlar sig i form eller tvärtom??

Jag tränar ca 200 tim/år och åkte ifjol vasaloppet på 6.20.

ekke
Link to comment
Share on other sites

[quote name=ekke S]1. För att undvika allt för långa resor blir det tyvärr så att tävlingarna infaller 4 helger i rad, orkar en medelmotionär med ett sådant tävlingstempo?[/quote]
Det kan nog bara du själv svara på men i princip så bör det inte vara några problem.
Om du har ett flygplan i närheten så kan du annars få överta min plats i Jizerská Padesátka imorgon. ;)
Själv står jag över pga. att jag precis börjar återhämta mig efter en förkylningsvåg.
Link to comment
Share on other sites

Tävlingstempot bestämmer du ju själv, jag skulle lägga upp tävlingen som en del i min träning. Jag försökte lägga upp mitt schema på samma sätt, men alla tävlingar inom vettigt avstånd blev inställda. I år blir det nog bara Engelbrekt för min del även om Gävle 5/2 lockar.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...