Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nya Adidas- & Salomonpjäxor kända från TV


larsbern

Recommended Posts

[quote name=Dunderklumpen]Skillnaden mellan mina klassiska carbon och dessa "adidas classic pro II" upplever jag som miniminimala. Köpte även "adidas skating pro II", men här kan jag inte jämföra mot salomon. Skatingpjäxan är däremot något bredare mot tårna än den klassiska. (De gånger jag provat salomons skatecarbon i affärer så har jag upplevt dessa sämre på min fot än dessa adidas skateskor, men det kan vara inbillning.)[/quote]
Är det de svarta modellerna de har på Adidasbutiken i Hammarby eller de silverfärgade? :/
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply
Kayaker mfl västsvenskar!

Köpte ett par Adidas på Freeport i Kungsbacka 15/8 2005 för 429 kr. Rek pris var 2 200 sedan nedsatt till 1 430 + 70% rabatt => 429 kr. Förstod faktiskt först senare att det var samma sko som Salomons bästa. Ett riktigt klipp! Men de hade inte så många skor så de lär vara slut för länge sedan, men det kan ju ha kommit in en ny sändning. Skon är i alla fall väldigt skön och stabil, nackdelen är att de är lite svåra att få på sig tycker jag.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=kayaker]Det blir nog ett Freeportbesök imorgon för säkerhets skull...

Annars kanske man kan köpa Fischerpjuck billigt snart då de bestämt sig för att gå över till NNN...[/quote]
Det var som sjutton, 400 spänn!!! Hör av er om det finns kvar på Freeport. Hammarbyhamnen var lite utrensad enligt en kompis. Stl 42 2/3 vore kanon.

Annars tror jag med att Fischers liering med Salomons SNS-system hänger löst sen Amer (som äger Atomic) köpt Salomon av Adidas. Den kanske är lika osäker som Atomics försök att göra NNN-pjäxor. Det är väl också därför bara Madshus och Rossignol hängde på Rottefellas NIS-system.

Läste precis på Skidsport.com att Fischer skrivit avtal med Rottefella så det var så sant som det var sagt tidigare.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=larsbern]Hammarbyhamnen var lite utrensad enligt en kompis. Stl 42 2/3 vore kanon[/quote]
De har en hel del på lagret, hör med försäljarna. De fick inte plats med alla ute i butik, sa de till mig. Vore ju tråkigt om någon åker dit och vänder för att ni inte hittar rätt storlek och så finns rätt sko någon meter bakom väggen.

Tips kan ju vara att ringa först och höra med dem.
Link to comment
Share on other sites

Nu ska ni alla prylbögar, liksom jag, gå in på följande länk och spana in Salomons nya system för klassisk åkning:
[url]http://www.salomonnordic.com/se/products/sns.asp[/url]
Första frågan man ställer sig är om det är exakt samma mått mellan axlarna som på pilotsulan för skating? Antar det för att passa skiathlon-pjäxor.
Bindingarna ser riktigt high-tech ut och pjäxorna har fått en nice Adidas-touch.

Nu har jag kikat lite mer och en häftig feature är att man kan justera fjädern efter eget önskemål.

Annars måste jag säga att Baillys pro-modell var klart snyggast och mest personlig i jämförelse med Auklands och Fredrikssons. Var det fler som fick egen design?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=larsbern]Nu ska ni alla prylbögar, liksom jag, gå in på följande länk och spana in Salomons nya system för klassisk åkning:
[url]http://www.salomonnordic.com/se/products/sns.asp[/url]
Första frågan man ställer sig är om det är exakt samma mått mellan axlarna som på pilotsulan för skating? Antar det för att passa skiathlon-pjäxor.
Bindingarna ser riktigt high-tech ut och pjäxorna har fått en nice Adidas-touch.

Nu har jag kikat lite mer och en häftig feature är att man kan justera fjädern efter eget önskemål.

Annars måste jag säga att Baillys pro-modell var klart snyggast och mest personlig i jämförelse med Auklands och Fredrikssons. Var det fler som fick egen design?[/quote]
Det som ja tycker är mest inressant me klassiska är att manska kunna justera "flexet" i bindinngen . De ska vara samma mellan axlarna
men det som inte är så bra är att jag upplever en viss materialutmattninge i pilot bindningen efter nått år. typ träningskidorna är mycket slappare i fjädern. än kingskidorna man bara tävlar på.
Link to comment
Share on other sites

[quote]Det som ja tycker är mest inressant me klassiska är att manska kunna justera "flexet" i bindinngen . De ska vara samma mellan axlarna
men det som inte är så bra är att jag upplever en viss materialutmattninge i pilot bindningen efter nått år. typ träningskidorna är mycket slappare i fjädern. än kingskidorna man bara tävlar på.[/quote]
Razor n blades my friend, razor n blades...

Vilka är de fyra andra som har fått egen design på pjucken? Får man gissa på Svartedal, Sommerfeldt och ett par till? Kanske Hofstad och vår egen Emelie som figurerar på Salomons hemsida?
Link to comment
Share on other sites

Ytterligare bilder på Salomons nya serie S-Lab finns nu även på den amerikanska webbutiken Gear West.
Salomon S-lab Carbon Classic: [url]http://shop.store.yahoo.com/gear-west/sascacl.html[/url]
Salomon SNS Pilot Equipe Classic Binding: [url]http://shop.store.yahoo.com/gear-west/sasnspieqclb.html[/url]
Salomon S-Lab Carbon Skate: [url]http://shop.store.yahoo.com/gear-west/sascask.html[/url]

Naturligtvis inga priser än, men de kommer att synas fett i OS. :cool:
Link to comment
Share on other sites

Mer utav Salomons nya produktlinje finns (längst ner) på denna sida:
[url]http://shop.store.yahoo.com/gear-west/salomon.html[/url]
Bland annat syns den nya skiathlon-pjäxan i samma stuk som skate-modellen.
[img]http://us.st11.yimg.com/store1.yimg.com/I/gear-west_1882_3982693[/img]

Även den nya Carbon-serien ser lovande ut, även den med pilot-sula på alla varianter.
:P
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
[quote name=Tobbe L]J-vlar vilken röra...detta med nya systemet har blivit... Nu har jag 2 st bud om hur det blir...
Någon som är helt säker på vad som gäller???[/quote]
Så rörigt är det väl inte? Läs vad Finn2 skriver. Han har koll på prylar. Fast det räcker att ha tittat på tv denna säsong, där man kunnat se att i princip alla som har använt nya skon har åkt på skidor med profil-bindningen (den gamla).
Link to comment
Share on other sites

Hej rörigt?

Pilot skatebindningen är densamma avståndsmässigt som förut,men ny design som är katastrofal.

Jag skulle inte våga åka sprint med den. stora flikar som bjuder in till att öppnas.

MEN tobbe du som inte hänger med;P så är de så att dom har flyttat tillbaka infästningarna under pjäxan 1cm så nya skate fungerar med gamla pjäxor och tvärt om.

Pilot Klassiskt nya skon passar på gamla bindningen men gamla skor passar inte på nya bindningen.

Vet detta pga av att jag åkt med båda systemen.

Skate bindning inget nytt eg. mest design. men klassiskt är spännande med justeringen av flex. man får ju lite hjälp med framförningen där oxå. ist för en returarm som i skate är det ett band som drar tillbaka skon.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Tobbe L]Sedan så har jag hört att Adidas ska lägga ner tillverkningen av skidpjäxor... Någon som vet något om det???[/quote]
Inte omöjligt att Adidas släpper tillverkning av pjäxor nu när de sålt Salomon till Amer Sports (där Atomic ingår), MEN Adidas har en grymt stark ställning bland skidskytteeliten och de har ju lanserat nya modeller precis som Salomon till det nya SNS-systemet. Man får titta noga jämfört med de äldre modellerna för de är svart-vita båda två. Syns dock tydligt på skate-modellen som har en ljusgrå manschett.

Vi får nog fråga Adidas och Amer Sports vad som avtalats i Salomon-affären :D
Link to comment
Share on other sites

[quote name=larsbern]Hittade lite bilder på Adidas "olympiamodell" på tyska Ebay:
[url]http://i14.ebayimg.com/04/i/06/53/f7/6e_1_b.JPG[/url]

Måste säga att häljusteringen ser ut att ha blivit sämre - verkar inte vara nån kardborrejustering alls. :/[/quote]
jäklar va du är "kåt" i pjäxor! har ej kollat i adiddaspjuxen men de lär väl vara lika som salomon å den va de justering i iaf.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]jäklar va du är "kåt" i pjäxor! har ej kollat i adiddaspjuxen men de lär väl vara lika som salomon å den va de justering i iaf.[/quote]
Asch då, bara nyfiken på udda prylar. Det är nog så att häljusteringen ligger gömd under det övre "täcklagret".

Har du nån koll på om Adidas försvinner som märke nu när Salomon går upp Amer Sports?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...