Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2008 GPS tracks m.m.


jo

Recommended Posts

Skulle vara roligt att samla in alla GPS tracks och göra en sammanställning och kanske en analys av starten med hjälp av dessa. Dom som vill dela med sig av sina tracks eller annat intressant material kan ju skriva här.

 

Vet någon vilket program man bäst jämför GPS tracks med? Vilket format ska GPS datat vara i?

 

Här är min track från VL: http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&q=http://olmen.net/public_files/google_earth_filer/Vasaloppet_2008.kmz

 

Pulsdata från loppet: http://olmen.net/tmp/VL2008.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bra ide jo, Frågan är bara hur vi samlar ihop allt.

 

Här kan man se min chocköppning mellan 1:a och 2:a kilometern

http://bp1.blogger.com/_LOAl3b9L-5Q/R8w6gS8mPGI/AAAAAAAAAG0/G0jXsL3d4nI/s1600-h/Skidor+-+Vasaloppet+2008-03-02,+Etapptempo.jpg

OK, jag har lagt upp en möjlighet att dela med sig av filerna på min hemsida http://www.olmen.net

 

Gå in under Create content >> GPS file upload och ladda upp filen i formatet .gpx eller .kmz

Förslagsvis döper vi filerna till <skidforum_alias>_VL.gpx/kmz.

 

Sedan kommer alla åt filerna under Filer >> upload

 

Fritt för var och en att sedan försöka få ut något av datat. Ska försöka själv om jag får tid till detta om det laddas upp något.

Link to comment
Share on other sites

Fint initiativ, Jo!

 

Försökte ladda upp min fil men lyckades inte. Lite trött efter Vasan!

Kan jag maila min fil?

Samma här. Jag fick något medelande om att någon 1 MB quota var överskriden trots att filen var mindre, så mina kurvor och gpx-fil lade jag här (fast de ligger inte kvar där för evigt).

 

Mina höjdkurvor blev mindre "släta" än Jos, men det kanske bara beror på olika klockinställningar? (Jag har en Garmin Forerunner 305, med totalt ca 8 h 18 min lagrade data, varav Vasaloppet är 6 h 5 min, och med en mätpunkt/sekund klarar den att lagra ca 3.5 h data, så den måste ha reducerat till drygt 2 sekunder mellan varje mätpunkt. Eller mer, beroende på i hur stora steg den reducerar.)

 

Det var min första mätning med pulsklocka så jag har ingen aning om vad jag har för vilopuls, maxpuls e dyl, men är 38 år, om det är till någon ledning, och tycker nog man kan se att detta inte var ett lopp där man kunde hålla jämn fart och ansträngningsgrad, utan att det var mer en blandning av lugna partier och försök till ryck där vanligtvis brist på råstyrka i armar och magmuskler var den begränsande faktorn för mig, så jag skulle gissa att jag håller jämnare pulskurva med högre snitt- och maxpuls ett normalt Vasalopp. Ja så tolkar och gissar jag själv i alla fall. =)

 

Jag hittade inget sätt att byta enhet till km/h för snitthastighet (nån som vet om det går i SportTracks?), så mina längsta stopp (för att hälla i mig dricka och strula lite med en trilskande bindning) syns som stora spikar i hastighetsgrafen.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick samma problem när jag testade från jobbet. Jag har ökat quotan så jag hoppas att det funkar bättre nu.

Jag testade och nu funkar det funkar fint.

 

Intressant att SportTracks summerade ihop väldigt många höjdmeter uppför enligt följande tabell, men det är klart att man ser ju även på banprofilen att det är många småknixar upp och ned, så det kan nog stämma, även om många av uppförs-metrarna är tillräckligt flacka för att man inte skall tänka på dem som uppför medan man stakar.

 

Zon Höjdändring Distans Tid Procent

Uppför +1 242,0 m 22,16 km 2:02:09 33,5 %

Flackt -61,2 m 35,89 km 2:16:23 37,4 %

Nedför -1 376,1 m 32,89 km 1:46:34 29,2 %

Total -195,3 m 90,95 km 6:05:06 100,0 %

 

 

TILLÄGG: Hmmm, men kan det stämma att totala längden är 90,95 km? Speciellt med tanke på uppgifter i annan tråd om att detta skulle vara sträckan i horisontell ledd sett rakt uppifrån, så att den verkliga distansen skulle vara längre?

 

Eller är det kanske 90 km från start- till mållinje om man tar kortaste vägen och innerkurva överallt, plus ytterligare nästan kilometern för sträckan från led 3 till startlinjen samt ytterligare tillägg för de ytterkurvor, spårväxlingar och knixar genom vätskekontroller som man gör i praktiken?

 

Nån mer som mätt upp årets banlängd eller har andra kommentarer?

 

TILLÄGG 2: Jag kommer förresten ihåg att jag någon gång reagerat på helikopterbilder där elitåkare i tidigare års lopp sett ut att inte välja kortaste vägen där spåret delade upp sig i två spårgator genom en vätskekontroll. Men inget jag "forskat närmare i" eller kommer ihåg mer i detalj nu.

Link to comment
Share on other sites

Jo från min startposition i led 3 fram till startlinjen borde inte ha varit mer än hundratalet meter.

 

Appropå min kommentarb om "slätheten" i banprofilen så zoomade jag in i kurvorna plottat mot tiden, och en mätpunkt varannan sekund var det, så antagligen börjar den med att spara en mätpunkt per sekund, och bli det fullt så behåller den hälften av mätpunkterna och börjar att skriva över andra hälften o s v.

Link to comment
Share on other sites

Har också en GF 305. Min distans blev 91,25 från början på led 2.

 

Avvikelserna mot de flesta andra får jag till ca + 0,5% iof rätt OK men ändå en en märkbar skillnad. Tror knappast det beror på en generell felvisning på min GPS eller att jag åker krokigare? Kanske kan skillnaden bero hur man stakar och håller armarna/klockan i nedförsbackarna?? Klockan måste ju röra sig i extremt olika hastigheter under loppet, men å andra sidan bestäms ju uppenbarligen längden baserat dina positioner. Om jag lyckas ladda upp min fil och ned andras så skall jag forska vidare i detta. Höjdskillnaden som ju dessutom måste vara exakt lika för alla har en extremt liten betydelse.

 

 

Kortvasan som jag åkte veckan innan fick jag till 30,5. Tog även mellantid vid varje km-stolpe, de verkar sitta på ett avstånd mellan ca 0,85 och 1,15 km. Med tanke på att GPS:en visar max 0,5 % fel så sitter uppenbarligen stolparna upp till 150 m fel. Ngn som orkat trycka mellantider hela VL?

Link to comment
Share on other sites

Zon Höjdändring Distans Tid Procent

Uppför +1 242,0 m 22,16 km 2:02:09 33,5 %

Flackt -61,2 m 35,89 km 2:16:23 37,4 %

Nedför -1 376,1 m 32,89 km 1:46:34 29,2 %

Total -195,3 m 90,95 km 6:05:06 100,0 %

"Facit" (80 år i Fädrens Spår) säger

 

Total längd 90086m

Starten 350möh

Målet 167möh

Sammanlagd stigning +1380m 42.2km

Sammanlagd fallhöjd -1563m 46.2km

Plan mark (0% lutning) 1.6km

Plan mark <1% lutning 28.2km

 

 

Samt litet annat kuriosa ni kan jämföra med:

Första backen +179m 2.3km

"myrarna"-Tennäng -213m 10.4km

Backen efter Tennäng +116m 3.7km

Lundbäcksbacken +50m 1.0km

Gopshusbacken -41m 1,4km

Hökberg uppför +51m 2.4km

Hökberg utför -56m 1.2km

Link to comment
Share on other sites

Om jag lyckas ladda upp min fil och ned andras så skall jag forska vidare i detta.

Jag ser vad du gjort för fel:

 

Jag skriver instruktionerna för att lägga upp GPS tracken på min hemsida en gång till. Det verkar ju vara många som har åkt med GPS i alla fall.

 

1. http://www.olmen.net

2. Klicka: Create content >> GPS file upload

3. Skriv vad ni vill i textfältet "File upload"

4. Klicka på länken "File attachments" :)

5. Välj din fil att ladda upp "Browse"

6. Tryck "Submit"

 

Alla uppladdade filer hittas under Filer i mappen upload. Om gpx filerna visas som textfil när du väljer dom kan man höger klicka på filen och välja något i stil med "spara länk som ...".

Link to comment
Share on other sites

Har också en GF 305. Min distans blev 91,25 från början på led 2.

 

Avvikelserna mot de flesta andra får jag till ca + 0,5% iof rätt OK men ändå en en märkbar skillnad.

Precisionen i höjdled tycks vara sämre för GPS i allmänhet. En kompis trodde det kunde slå fel med ca 10 meter och det stämde bra med min joggingrunda igår då jag bl a sprang 4 gånger samma väg upp till toppen på samma bergknalle och det skiljde 11 meter mellan högsta och lägsta höjdangivelsen för toppen. Så man får väl se höjdprofilerna som ungefärliga och inte lita så överdrivet på det hopsummerade totala antalet höjdmeter uppför och ned.

 

Det skulle man ju kunna jämföra i filerna som laddas up till Jos websida. Välja ut några toppar längs banan och jämföra hur mycket det skiljer i angiven höjd för respektive back-krön mellan olika mätningar.

 

Dessutom så borde med andra ord den verkliga banlängden vara något längre än de 90-91 km som vi mätt upp eftersom de mätningarna, som påpekats tidigare, bara mäter avståndet "sett rakt uppifrån" och ignorerar den förlängning som blir där banan är kuperad. Borde t ex vara ett flertal % "felräkning" i de större backarna. För att gå till extremfall så skulle t ex 45 graders lutning ge att den verkliga sträckan upp till back-krönet är 41 % längre än den sträcka som GPS-mätaren mäter upp. Gör vi en grov skattning att första backen och Oxbergsbackarna har 30 graders lutning så blir motsvarande felmätning 15 % där.

Link to comment
Share on other sites

Ni körde alltså med era Garmin 305 på er under VL? Starkt!

Minns jag inte fel så väger de 77 gram?!

Med tanke på de tusenlappar jag har lagt för att ha bra och lätta stavar så kunde jag inte förmå mig själv att tynga ner ena armen med min 305:a.

 

Ngn annan som har reflekterat över ovan?

 

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Ni körde alltså med era Garmin 305 på er under VL? Starkt!

Minns jag inte fel så väger de 77 gram?!

Med tanke på de tusenlappar jag har lagt för att ha bra och lätta stavar så kunde jag inte förmå mig själv att tynga ner ena armen med min 305:a.

 

Ngn annan som har reflekterat över ovan?

 

/Jonas

Inte över det, men någon gån tidigare över att skall man jaga gram på allvar så är det väl rätt onödigt att ha på sig klocka över huvud taget. Liksom halsband, smycken, flashiga solglasögon och en del annat. Också har jag sett en tabell i boken Lore of Running där någon räknat ut vad man kan vinna i tid (på marathon resp 100 m) p g a minskat luftmotstånd om man rakar bort sköägg resp klipper långt hår.

 

Fast de flesta brukar ju ha en gräns för hur mycket de vill offra i jakten på hundradelar. =)

Link to comment
Share on other sites

Ni körde alltså med era Garmin 305 på er under VL? Starkt!

Minns jag inte fel så väger de 77 gram?!

Med tanke på de tusenlappar jag har lagt för att ha bra och lätta stavar så kunde jag inte förmå mig själv att tynga ner ena armen med min 305:a.

 

Ngn annan som har reflekterat över ovan?

 

/Jonas

Har räknat lite på det där! Har testat med en 30 kg ryggsäck uppför en slalombacke 300 m lång och med 50 m stigning. Det går ca 25 % långsammare med samma puls. Dvs ca 4 min istället för dryga 3 min. Per kg förlorar jag alltså högt räknat 60 sek/ 30 = 2 sek. Per hundra gr som pulsklockan och pulsbandet väger så blir det 0,2 sek. Mkt förenklat räknat så består VL av ca 30 sådana slalombackar dvs 1500 m stigning under 9 km. 30* 0,2 sek = 6 sek. Iof inte mkt men räknar man då in mobiltelefonen på 80 gr + förlovningsringen på 6 gr + 3st gel a 40 gr som jag inte åt så blir det 18 sekunder. Hade jag åkt 18 sek bättre så hade jag förbättrat min bästa placering någonsin. Sen hade jag faktiskt en midjeväska med en lite tub rossa som jag inte heller använde. Får nog börja optimera! Fast stavarnas vikt är nog viktigare eftersom det är rörlig/levande vikt, vilket iof pulsklockan delvis också är.

Link to comment
Share on other sites

Jag har försökt att inte dricka alls för att spara vikt. Mend et gick inte...

 

Intressant beräkning ovan. Dock kanske man ska lägga in vinsten man har av ökad vikt i utförsbackarna, jag har tidigare länkat till en seriös studie ang detta. Man kanske tom kör snabbare med en 77 gr klocka. Ett argument FÖR Garmin???

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...