Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Solsken och snabba spr p Ungdomsvasan och ppet spr

Pl Golberg och Therese Johaug tog hem Ski Tour 2020

Krnika: Stark form och snabba skidor - d slr ingen Britta Johansson Norgren

Magdalena Olsson vrldscupvinnare i Vindeln

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vasaloppet 2008 GPS tracks m.m.

• Vänligen logga in för att kunna svara
42 svar till detta ämne

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg
Skulle vara roligt att samla in alla GPS tracks och göra en sammanställning och kanske en analys av starten med hjälp av dessa. Dom som vill dela med sig av sina tracks eller annat intressant material kan ju skriva här.

Vet någon vilket program man bäst jämför GPS tracks med? Vilket format ska GPS datat vara i?

Här är min track från VL: http://maps.google.c...loppet_2008.kmz

Pulsdata från loppet: http://olmen.net/tmp/VL2008.jpg

Boljohan

Boljohan

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 596 inlägg

Vad gjorde du innan utförskörningen mot Mångsbodarna? Ett tokryck?

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg

Vad gjorde du innan utförskörningen mot Mångsbodarna? Ett tokryck?

Tog mig antagligen förbi en bromskloss!!

knissel

knissel

Medlem

• Members
  • Pip
  • 48 inlägg
Bra ide jo, Frågan är bara hur vi samlar ihop allt.

Här kan man se min chocköppning mellan 1:a och 2:a kilometern
http://bp1.blogger.c... Etapptempo.jpg
- Jag äter 10 lass gröt varje morgon och det ger mig stort näringstillskott !
- Hödu Gunde, sitter du och ljuger nu igen!
- Ja, men det sista det var sant.

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg

Bra ide jo, Frågan är bara hur vi samlar ihop allt.

Här kan man se min chocköppning mellan 1:a och 2:a kilometern
http://bp1.blogger.c... Etapptempo.jpg

OK, jag har lagt upp en möjlighet att dela med sig av filerna på min hemsida http://www.olmen.net

Gå in under Create content >> GPS file upload och ladda upp filen i formatet .gpx eller .kmz
Förslagsvis döper vi filerna till <skidforum_alias>_VL.gpx/kmz.

Sedan kommer alla åt filerna under Filer >> upload

Fritt för var och en att sedan försöka få ut något av datat. Ska försöka själv om jag får tid till detta om det laddas upp något.

Redigerat av jo, 04 mars 2008 - 00:34 .

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg
Försökte ladda upp min fil men lyckades inte. Lite trött efter Vasan!
Kan jag maila min fil?
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 123 inlägg
Fint initiativ, Jo!

Försökte ladda upp min fil men lyckades inte. Lite trött efter Vasan!
Kan jag maila min fil?

Samma här. Jag fick något medelande om att någon 1 MB quota var överskriden trots att filen var mindre, så mina kurvor och gpx-fil lade jag här (fast de ligger inte kvar där för evigt).

Mina höjdkurvor blev mindre "släta" än Jos, men det kanske bara beror på olika klockinställningar? (Jag har en Garmin Forerunner 305, med totalt ca 8 h 18 min lagrade data, varav Vasaloppet är 6 h 5 min, och med en mätpunkt/sekund klarar den att lagra ca 3.5 h data, så den måste ha reducerat till drygt 2 sekunder mellan varje mätpunkt. Eller mer, beroende på i hur stora steg den reducerar.)

Det var min första mätning med pulsklocka så jag har ingen aning om vad jag har för vilopuls, maxpuls e dyl, men är 38 år, om det är till någon ledning, och tycker nog man kan se att detta inte var ett lopp där man kunde hålla jämn fart och ansträngningsgrad, utan att det var mer en blandning av lugna partier och försök till ryck där vanligtvis brist på råstyrka i armar och magmuskler var den begränsande faktorn för mig, så jag skulle gissa att jag håller jämnare pulskurva med högre snitt- och maxpuls ett normalt Vasalopp. Ja så tolkar och gissar jag själv i alla fall. =)

Jag hittade inget sätt att byta enhet till km/h för snitthastighet (nån som vet om det går i SportTracks?), så mina längsta stopp (för att hälla i mig dricka och strula lite med en trilskande bindning) syns som stora spikar i hastighetsgrafen.
Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg
Jag fick samma problem när jag testade från jobbet. Jag har ökat quotan så jag hoppas att det funkar bättre nu.

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 123 inlägg

Jag fick samma problem när jag testade från jobbet. Jag har ökat quotan så jag hoppas att det funkar bättre nu.

Jag testade och nu funkar det funkar fint.

Intressant att SportTracks summerade ihop väldigt många höjdmeter uppför enligt följande tabell, men det är klart att man ser ju även på banprofilen att det är många småknixar upp och ned, så det kan nog stämma, även om många av uppförs-metrarna är tillräckligt flacka för att man inte skall tänka på dem som uppför medan man stakar.

Zon Höjdändring Distans Tid Procent
Uppför +1 242,0 m 22,16 km 2:02:09 33,5 %
Flackt -61,2 m 35,89 km 2:16:23 37,4 %
Nedför -1 376,1 m 32,89 km 1:46:34 29,2 %
Total -195,3 m 90,95 km 6:05:06 100,0 %

TILLÄGG: Hmmm, men kan det stämma att totala längden är 90,95 km? Speciellt med tanke på uppgifter i annan tråd om att detta skulle vara sträckan i horisontell ledd sett rakt uppifrån, så att den verkliga distansen skulle vara längre?

Eller är det kanske 90 km från start- till mållinje om man tar kortaste vägen och innerkurva överallt, plus ytterligare nästan kilometern för sträckan från led 3 till startlinjen samt ytterligare tillägg för de ytterkurvor, spårväxlingar och knixar genom vätskekontroller som man gör i praktiken?

Nån mer som mätt upp årets banlängd eller har andra kommentarer?

TILLÄGG 2: Jag kommer förresten ihåg att jag någon gång reagerat på helikopterbilder där elitåkare i tidigare års lopp sett ut att inte välja kortaste vägen där spåret delade upp sig i två spårgator genom en vätskekontroll. Men inget jag "forskat närmare i" eller kommer ihåg mer i detalj nu.

Redigerat av Niklas, 04 mars 2008 - 09:19 .

Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg
På min klocka blev total distansen 90,69km från led 1. Så dina 90,95 från led 3 verkar ju stämma bra mot min klocka. Inte är det nästan 1 km från led 3 till startlinjen, max 100m.

Tage

Tage

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg
Min Garmin 305 stod på 90,87. (Startled 5).
Verkar rimligt.

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 123 inlägg
Jo från min startposition i led 3 fram till startlinjen borde inte ha varit mer än hundratalet meter.

Appropå min kommentarb om "slätheten" i banprofilen så zoomade jag in i kurvorna plottat mot tiden, och en mätpunkt varannan sekund var det, så antagligen börjar den med att spara en mätpunkt per sekund, och bli det fullt så behåller den hälften av mätpunkterna och börjar att skriva över andra hälften o s v.

Redigerat av Niklas, 04 mars 2008 - 11:20 .

wob

wob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

Min Garmin 305 stod på 90,87. (Startled 5).
Verkar rimligt.

Startade absolut sist i led 10 och min Forerunner 305 visade 91.58 km som total distans, så ja... det verkar rimligt.

oljaco

oljaco

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg
91,59 km enligt min garmin (led 7)...den påstår också att jag stod still i 63 min totalt (första backen, dricka och omvallning)...

einna

einna

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg
91,04 km stannade min 305:a på (från startled 6)

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg
Har också en GF 305. Min distans blev 91,25 från början på led 2.

Avvikelserna mot de flesta andra får jag till ca + 0,5% iof rätt OK men ändå en en märkbar skillnad. Tror knappast det beror på en generell felvisning på min GPS eller att jag åker krokigare? Kanske kan skillnaden bero hur man stakar och håller armarna/klockan i nedförsbackarna?? Klockan måste ju röra sig i extremt olika hastigheter under loppet, men å andra sidan bestäms ju uppenbarligen längden baserat dina positioner. Om jag lyckas ladda upp min fil och ned andras så skall jag forska vidare i detta. Höjdskillnaden som ju dessutom måste vara exakt lika för alla har en extremt liten betydelse.

Kortvasan som jag åkte veckan innan fick jag till 30,5. Tog även mellantid vid varje km-stolpe, de verkar sitta på ett avstånd mellan ca 0,85 och 1,15 km. Med tanke på att GPS:en visar max 0,5 % fel så sitter uppenbarligen stolparna upp till 150 m fel. Ngn som orkat trycka mellantider hela VL?
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

Boljohan

Boljohan

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 596 inlägg

Zon Höjdändring Distans Tid Procent
Uppför +1 242,0 m 22,16 km 2:02:09 33,5 %
Flackt -61,2 m 35,89 km 2:16:23 37,4 %
Nedför -1 376,1 m 32,89 km 1:46:34 29,2 %
Total -195,3 m 90,95 km 6:05:06 100,0 %

"Facit" (80 år i Fädrens Spår) säger

Total längd 90086m
Starten 350möh
Målet 167möh
Sammanlagd stigning +1380m 42.2km
Sammanlagd fallhöjd -1563m 46.2km
Plan mark (0% lutning) 1.6km
Plan mark <1% lutning 28.2km

Samt litet annat kuriosa ni kan jämföra med:
Första backen +179m 2.3km
"myrarna"-Tennäng -213m 10.4km
Backen efter Tennäng +116m 3.7km
Lundbäcksbacken +50m 1.0km
Gopshusbacken -41m 1,4km
Hökberg uppför +51m 2.4km
Hökberg utför -56m 1.2km

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg

Om jag lyckas ladda upp min fil och ned andras så skall jag forska vidare i detta.

Jag ser vad du gjort för fel:

Jag skriver instruktionerna för att lägga upp GPS tracken på min hemsida en gång till. Det verkar ju vara många som har åkt med GPS i alla fall.

1. http://www.olmen.net
2. Klicka: Create content >> GPS file upload
3. Skriv vad ni vill i textfältet "File upload"
4. Klicka på länken "File attachments" :)
5. Välj din fil att ladda upp "Browse"
6. Tryck "Submit"

Alla uppladdade filer hittas under Filer i mappen upload. Om gpx filerna visas som textfil när du väljer dom kan man höger klicka på filen och välja något i stil med "spara länk som ...".

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 123 inlägg

Har också en GF 305. Min distans blev 91,25 från början på led 2.

Avvikelserna mot de flesta andra får jag till ca + 0,5% iof rätt OK men ändå en en märkbar skillnad.

Precisionen i höjdled tycks vara sämre för GPS i allmänhet. En kompis trodde det kunde slå fel med ca 10 meter och det stämde bra med min joggingrunda igår då jag bl a sprang 4 gånger samma väg upp till toppen på samma bergknalle och det skiljde 11 meter mellan högsta och lägsta höjdangivelsen för toppen. Så man får väl se höjdprofilerna som ungefärliga och inte lita så överdrivet på det hopsummerade totala antalet höjdmeter uppför och ned.

Det skulle man ju kunna jämföra i filerna som laddas up till Jos websida. Välja ut några toppar längs banan och jämföra hur mycket det skiljer i angiven höjd för respektive back-krön mellan olika mätningar.

Dessutom så borde med andra ord den verkliga banlängden vara något längre än de 90-91 km som vi mätt upp eftersom de mätningarna, som påpekats tidigare, bara mäter avståndet "sett rakt uppifrån" och ignorerar den förlängning som blir där banan är kuperad. Borde t ex vara ett flertal % "felräkning" i de större backarna. För att gå till extremfall så skulle t ex 45 graders lutning ge att den verkliga sträckan upp till back-krönet är 41 % längre än den sträcka som GPS-mätaren mäter upp. Gör vi en grov skattning att första backen och Oxbergsbackarna har 30 graders lutning så blir motsvarande felmätning 15 % där.

Redigerat av Niklas, 05 mars 2008 - 08:39 .

Matte

Matte

Medlem

• Members
  • Pip
  • 297 inlägg
90,46 blev min sträcka. Från 5:e led.
Försöker leva i harmoni med de olika årstiderna.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar