Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Femteplatser fr Linn Svahn och Oskar Svensson

Ny dubbel fr Team Koteng - Korsgren trea och Holmberg sexa

Lager 157 tillbaka med fullt lag p Marcialonga

Moa Olsson och Viktor Thorn distansvinnare i Falun

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Startordningen i Vasaloppet

• Vänligen logga in för att kunna svara
90 svar till detta ämne

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 517 inlägg
Verkar som att allting förvärras från mittleden och bakåt när det är fuktig nysnö nära nollan, när folk inte har fäste uppför backen.
Jag anar att stor del av förklaringen ligger i att vallaleverantörerna är livrädda för att rekommendera något som ger underfrysning. Jag var själv i sälentältet på lördagskvällen och hörde snacket:
"de som hade fäste förra året gick ju på platådojor uppför backen" var det en som sa (kommer inte ihåg vilket märke, men alla verkade ju ha typ samma inställning)
Jaha.. so what.. nästa morgon var det jag som gick på platådojor med min gulburk i trampet men jag stressade inte upp mej för det. Efter granruskorna på krönet var det hyfsat fritt under laggen igen och så pjåkig kan ju inte min strategi ha varit då jag var i smågan 0:50 från led 5. Alla de som jag hade platåklampat förbi uppför backen fick slita djävulskt hårt för att komma förbi mej i det tröga omkörningsspåret och de allra flesta lyckades inte..

Vissa har ju rekommendationer uppdelat på "elit" och "motionär". Men "motionär" ska man nog tolka som åkare i led 2-3 ungefär, d.v.s. folk som har sådan kapacitet och teknik att de klarar att ta backar även med begränsat fäste så att de har råd att valla mer för glid. Själv räknar jag mej inte till den kategorin och valde därmed en vallastrategi under "motionärsnivå" (enligt den måttstock som vallaleverantörerna tycks använda)

Jag hörde inte en enda av vallakillarna fråga någon av sina kunder vilken nivå (startled, tidsmål, etc) personen befann sig på. Suck.. tänk om jag skulle behandla mina kunder på det sättet i mitt jobb..

Tage

Tage

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg

Känns som det var extremt trångt i år liksom förra året (har åkt ett antal vasalopp) Ser en enorm skillnad i backen upp när fästet inte håller. Alla måste saxa och i år menar jag verkligen alla. Paniken spred sig och stämningen var dämpad när alla insåg vad vi hade framför oss. Saxningen gör att platsen blir begränsad och tiderna uppför backen mycket långa. Själv startade jag i led 7 och hade jätteflyt som valde höger där det flöt på bra och uppe i "tratten" var jag plötsligt mitt i led 5 som fått stopp i vänster del. Var i Smågan på exakt en timme trots avsaknad av fäste (som alla andra).
Håller dock med om att Vasan skulle kunna släppa på traditionen och börja köra intervallstarter med grupper om 2000. det är ändå så många åkare så att känslan av mäktighet finns kvar.

Jag fick ungefär samma resa som du upp till Smågan. Startade i led 5, körde höger i backen och var i Smågan på 55 min. Sen hade jag det lika hemskt som alla andra....

Intervallstarter låter bra för att få lite bättre flyt i loppet, framförallt för de bakre leden.

En annan relativt enkel åtgärd för att lätta på trycket vid lopp som i år, vore att köra förpatruller i alla spår. Då slipper man problemet som många upplevde igår med att endast ett spår var "körbart".
Det är rätt självklart att det blir kö i detta enda spår som sen fortplantar sig bakåt med stopp i backen som följd, eftersom många åkare tvingas åka långsammare än de har kapacitet till med. (Normala år byter man spår och stakar förbi dem som åker lite långsammare, detta gick inte igår eftersom spåren bredvid "huvudspåret" var markant långsammare.)
Med förpatrull i alla spår bör kvalitén redan från start bli likvärdig i de olika spåren, åkarna fördelar sig jämnare, alla spåren blir lika bra och hela startfältet rör sig snabbare framåt.

Mek

Mek

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg
Kan bara gratulera esset till ett bra vägval. Själv startade jag i led fem till vänster. Hamnade i ett vacuum och insåg att detta kostar placeringar. På vägen upp i backen hamnar jag ytterligare två gånger i ett kaotiskt stopp då fältet knappast rör sig. Är Smågan efter en och en halv timme (!) med >6000 åkare före varför hela loppet förvandlas till en lång transport mot mål. Jag tappade alltså två startled placeringsmässigt. Med de spår som vädret sen bjöd oss åkare på var det meningslöst att försöka hämta upp den förlorade positionen i loppet. Jag kommer att se loppet på tv nästa år med en kopp kaffe och en tärning. En lösning är diskuterad att ha olika starttider för de olika leden. Ett annat kan väl vara att bredda backen fem till tio meter ytterligare för att ge plats för inte bara spå utan även de som ska saxa de år vädret inte bjuder på några spår.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg
Maila länk till denna tråd direkt till Vasaloppet...
Inser också att om man inför intrevallstart av klart mindre betydelse vilket borde ha viss negativ inverkan på startfältens storlek i seednikngsloppen. Men visst intervallstart är egentligen ingen dum idé gör man det på ett bra sätt så skulle man kanske tom ta in fler åkare.
det är inte säkert loppet behöver ta längre tid eftersom många led 10åkare säkert lägger minst en timme i backen i snitt.

Redigerat av kustlöparen, 03 mars 2008 - 22:37 .

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 119 inlägg
Även jag som ålderman lägger mig i denna intressanta debatt. Jag har ju åkt båda öppna spår och Vasalopp många år så jag tror mig ha viss erfarenhet av detta. Öppet spår, inklusive dess startprocedur, fungerar mycket bra och starten i Vasaloppet skulle kunna lära sig en del av detta Jag anser att arrangörerna är mycket rädda för att ändra på den tradition som gäller (jämför med det kuriosa faktum att det tog så lång tid att bestämma sig för att damer faktiskt fick åka Vasaloppet !). Jag delar alltså synpunkterna med er många ovan och efter att ha räknat (!) lite på det hela så borde följande förslag fungera:
Starttid 7.30: elitled, Led 1, Led 2
Kommentar: Här avgörs garanterat de 100 första viktiga placeringarna i alla fall så att det blir en riktig tävling
Starttid 7.40:Led 3, Led 4
Kommentar: Här avgörs i stort sett medaljfördelningen
Starttid 7.50: Led 5, led 6
Starttid 8.00: Led 7, Led 8
Starttid 8.10: Led 9 +1200 löpare från led 10
Starttid 8.20: Resten av led 10

Jag tror INTE detta ledertill några ändra spärrtider eller annat. Tvärtom kommer detta att medföra att fler löpere kan fullfölja och fler få möjlighet att åka skidor på ett mer likartat och naturligt sätt som i öppet spår.

Artur Häggblad

Artur Häggblad

Medlem

• Members
  • Pip
  • 135 inlägg
Lars-Erik höjde en bra diskussion till en ännu högre nivå. Bra!

danno

danno

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg
Finns det någon "regel" om vilken sida man ska stå på i starten? Första gången jag åkte i år och ställde mig till vänster i led tre...inte bra!! Läser att flera från både led fem och sex är i Smågan på 50-55 minuter. Tog mig dit på 57! Tvärstopp hela vägen upp i backen. Är det skidåkning? Pratade med flera som stod till höger i starten och de hade kommit upp till Smågan runt plac 1400-1600. Är helnöjd med att komma dit som typ 3000 :)
Slog iaf personligt i antal omkörningar!!

GundeG

GundeG

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 749 inlägg

Även jag som ålderman lägger mig i denna intressanta debatt. Jag har ju åkt båda öppna spår och Vasalopp många år så jag tror mig ha viss erfarenhet av detta. Öppet spår, inklusive dess startprocedur, fungerar mycket bra och starten i Vasaloppet skulle kunna lära sig en del av detta Jag anser att arrangörerna är mycket rädda för att ändra på den tradition som gäller (jämför med det kuriosa faktum att det tog så lång tid att bestämma sig för att damer faktiskt fick åka Vasaloppet !). Jag delar alltså synpunkterna med er många ovan och efter att ha räknat (!) lite på det hela så borde följande förslag fungera:
Starttid 7.30: elitled, Led 1, Led 2
Kommentar: Här avgörs garanterat de 100 första viktiga placeringarna i alla fall så att det blir en riktig tävling
Starttid 7.40:Led 3, Led 4
Kommentar: Här avgörs i stort sett medaljfördelningen
Starttid 7.50: Led 5, led 6
Starttid 8.00: Led 7, Led 8
Starttid 8.10: Led 9 +1200 löpare från led 10
Starttid 8.20: Resten av led 10

Jag tror INTE detta ledertill några ändra spärrtider eller annat. Tvärtom kommer detta att medföra att fler löpere kan fullfölja och fler få möjlighet att åka skidor på ett mer likartat och naturligt sätt som i öppet spår.

Mycket klokt och bra förslag Lars-Erik,
Vore det ändå inte bättre att ha längre tid mellan stargrupperna? just för att ge arrangörerna möjlighet att vid behov kunna bättra på spåren under resan till Mora?

Om man man jämför med hur det fungerar inom utförsåkningen så har man där flera personer vid varje port som hela tiden jämnar till och försöker fixa så att alla får så likvärdiga förhållanden.

En variant kan vara att på VL dela in personer i grupper med ansvar för de olika delsträckorna. De ska ansvara för spårkvaliten för just sin delsträcka. De ska ha tillgång till de hjälpmedel som behövs tex skoter, spårutsrutning mm mm.
Detta vore en service jag tror de allra flesta åkare skulle ha stor glädje av.

Jag skulle gladeligen betala extra i anm.avg för denna service.

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 760 inlägg

Mycket klokt och bra förslag Lars-Erik,
Vore det ändå inte bättre att ha längre tid mellan stargrupperna? just för att ge arrangörerna möjlighet att vid behov kunna bättra på spåren under resan till Mora?

Om man man jämför med hur det fungerar inom utförsåkningen så har man där flera personer vid varje port som hela tiden jämnar till och försöker fixa så att alla får så likvärdiga förhållanden.

En variant kan vara att på VL dela in personer i grupper med ansvar för de olika delsträckorna. De ska ansvara för spårkvaliten för just sin delsträcka. De ska ha tillgång till de hjälpmedel som behövs tex skoter, spårutsrutning mm mm.
Detta vore en service jag tror de allra flesta åkare skulle ha stor glädje av.

Jag skulle gladeligen betala extra i anm.avg för denna service.

Jag håller med om att Lars-Erik's förslag är klockrent. Borde även införas i öppet spår för att det ska flyta på ännu bättre och att man inte nödvändigtvis ska behöva köa kl 4 på morgonen för att få åka i sitt eget tempo de första 3 milen. Å andra sidan var det nysnö och ett led linje som gällde även för söndagens öppet spår så ett år utan nysnö så funkar det nog mycket bättre än riktigt vasan.

När det gäller spårdragning under loppet tycker jag det är i princip meningslöst och tom farligt. Slaskvasan 2004 försökte de dra nya spår efter Evertsberg och Oxberg med bandvagn men det höll för kanske 20 åkare och sedan var det bara sladder. De gånger man måste dra nya spår är de gånger de inte går. Bättre då att satsa på rejäl förpatrull som sladdar bort nysnön så alla spår är åkbara. Då flyter det på bra på myrarna.
Sedan är det ju så att oavsett hur hårda spåren är så blir det bara kex om ingen har fäste.
Bort med nysnön när de är sånt före och bara konstsnö de gånger de är slask. Då skulle det funka bra!

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg
Storleken på startgrupperna får dock inte bli så stora att det blir för mkt tendens till proppbildning. Det skulle isåfall vara bättre att stå långt fram i startgruppen efter än långt bak i framförvarande grupp och det blir det lite fel.
Annars är jag med, gör inget om eliten får starta en halvtimme tidigare tror dock det är omöjligt att få igenom med tanke på TV-sändningar och dyl.

Tror inte heller att spårdragning mellan grupperna blir så bra, är det sånt före att spåren inte håller så spelar det ingen roll att spåra om. Dessutom kommer det ganska snart vara ihopgrötat med åkare från olika led.

Artur Häggblad

Artur Häggblad

Medlem

• Members
  • Pip
  • 135 inlägg
Vasan är så tungt traditionsfylld att det blir svårt med ändring. Men inom fem år blir det intervallstart!

Annars är det ett hån mot alla åkare som lägger ner så mycket tid och pengar på VL. OCh VL har inget att förlora på det, de får in samma pengar, och folk blir nöjdare. Det enda som förloras är den obrutna kaostraditionen. Att sen TV-tittarna kan gnöla vid TV:n om att de vill ha masstarten, det får de vänja sig av med. Är loppet till för åkarna eller för TV-tittarna?

Redigerat av Artur Häggblad, 04 mars 2008 - 09:44 .

Eric

Eric

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg

Och mina starkaste intryck är:

- Precis som norrmannen ovan skrev: varför ända in i helsefyr kör man masstart? Lidingöloppet, Göteborgsvarvet, alla andra stora lopp i Sverige delar ju upp starten. Urbota dum tradition som förstör så mycket.

- Varför får man inte medalj? Bara om du åker +50% av vinnartiden så är du värd medalj?! Jag är löpare och t.om i små lopp där du pröjsar 100-200 spänn så får man ju en medalj efter loppet som blir ett roligt minne. Här pröjsar man 1500 spänn och får ingenting. Vilket skämt!

Vasaloppet var verkligen ingen höjdare.

Du kan få tre skokartonger med medaljer av mig. Fattar inte vitsen med alla tävlingar som ska dela ut sånt där metallskrot.

Vasaloppsmedaljen är ju den enda medaljen som betyder något utöver deltagande. Både lidingöloppet och vansbrosimmet borde inför medaljtid. VR kanske blir svårt då det inte finns någon vinnartid.

Bättre att göra som Stråkenloppet förra året, dela ut en plastsickel istället för en värdelös medalj om man nu promt måste dela ut något.

enklaresport

enklaresport

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 160 inlägg

Och mina starkaste intryck är:

- Precis som norrmannen ovan skrev: varför ända in i helsefyr kör man masstart? Lidingöloppet, Göteborgsvarvet, alla andra stora lopp i Sverige delar ju upp starten. Urbota dum tradition som förstör så mycket.

- Varför får man inte medalj? Bara om du åker +50% av vinnartiden så är du värd medalj?! Jag är löpare och t.om i små lopp där du pröjsar 100-200 spänn så får man ju en medalj efter loppet som blir ett roligt minne. Här pröjsar man 1500 spänn och får ingenting. Vilket skämt!

Vasaloppet var verkligen ingen höjdare.

Du kan få tre skokartonger med medaljer av mig. Fattar inte vitsen med alla tävlingar som ska dela ut sånt där metallskrot.

Vasaloppsmedaljen är ju den enda medaljen som betyder något utöver deltagande. Både lidingöloppet och vansbrosimmet borde inför medaljtid. VR kanske blir svårt då det inte finns någon vinnartid.

Bättre att göra som Stråkenloppet förra året, dela ut en plastsickel istället för en värdelös medalj om man nu promt måste dela ut något.

Lidingöloppet kör med medaljtid som är 2.15 för män och så tror jag att det är 2.38 för kvinnor. Och så får man en 10-års medalj då man genomfört loppet 10 ggr men det är det väl flera arrangemang som kör med!?
På Vansbro så kör de med älvarnas Blå Band då man genomfört arrangemanget 7 ggr.
På VR så borde de spärra av och köra lite mer tävlingsmässigt med en tävlingsklass, det tycker iaf jag. Det skulle nog flera uppskatta. Och varför inte då köra med en "medaljtid" även där?
Träna för leva - lev för att träna! :-)

and-ärsp

and-ärsp

Medlem

• Members
  • Pip
  • 25 inlägg
Hrrm, har förståelse för att många känner frustration över att säsongens skid-höjdpunkt kanske inte blev som de tänkt pga olika orsaker, dåliga spår, bakhalt, ont i tummen etc.
Men att skylla på arrangörerna tycker jag är att göra det enkelt för sig.

Det är trots allt en utomhussport vi håller på med där ingen arrangör i världen kan ändra på naturlagarna som krävs för att få spår att hålla för 16 000 skidåkare. Dvs varktigt minusgrader under natten så att de dragna spåren får en chans att frysa ihop samt att det sedan är minusgrader under själva tävlingsdagen. Är det, som i år, plusgrader och fallande nysnö så är det helt enkelt hopp i h-e att få snökristallerna att hålla ihop! Spelar ingen roll att arrangörerna försöker dra om spåren under loppet eftersom det aldrig hinner frysa ihop, räcker med att 10 åkare passerar i ett nydraget, men icke ihopfruset spår så är det sladdrigt och strösocker igen. Så om man nu inte skall skicka iväg deltagarna 10 och 10 åt gången med en skoter emellan och allmänt utfärdat omkörningsförbud så hjälper inte intervallstarter spårkvaliten när vädret är som i år.

I övrigt tycker jag att själva poängen med Vasaloppet är just det att det är det längsta loppet i världen samt det största till antalet deltagare samt att det är gemensam start. 16 000 på en gång och först i mål gäller, utan bedövning och siffersexercis! Gillar man inte den osäkerheten i spårval uppför första backen och tävlingshetsen som det medför så har ju arrangören skapat Öppet-spår. Dessutom finns det femtielva andra långlopp runt om i Sverige/Norden för de som vill ha en fin skiddag i lugnare omgivningar.

Som någon varit inne på så skapades en del av årets bröt i startbacken pga att väldigt många hade noll fäste, och oavsett om man har uselt vallat i startbacken eller i Hökberg så går det nog tyvärr inte att skylla på arrangören utan ansvaret faller nog på den som är förankrad mellan bindning och stavrem.

Rent allmänt så är det, de flesta år i vart fall, en ganska obekväm och jobbig sysselsättning att åka 9 mil skidor som dessutom kräver en del förberedelser för att det skall vara genomförbart.....och väldigt mycket förberedelser för att det skall bli någorlunda bekvämt. Skador och smärtor tidigt i loppet beror väl antingen på ren otur (vilket inte går att göra något åt) eller så är det ett utfall av bristande förberedelser. Tror det är få som överväger att riva av Stockholm maraton efter att ha tagit spridda promenader under våren.

För egen del startade jag årets VL från led 3, gjorde (som det visade sig efteråt) det mindre listiga valet att hålla till vänster på startfältet. Tog fullständigt tvärnit i backen, trots att jag hade bra skidor, och kom till första kontrollen som 2900!! Ridå med andra ord eftersom, inte helt oväntat, de allra flesta valde att åka i det sladdriga och obefintliga spår som gled och ratade de övriga fina och oåkta spåren som arrangören dragit upp. Lyckades knoga om ca 1500 pers, men fick en i övrigt långsam och behaglig färd till Mora.

Å nästa år, då jäklar kommer solen lysa, spåren vara hårda och jag kanske till och med någorlunda vältränad :-)

vasan08

vasan08

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg

Som någon varit inne på så skapades en del av årets bröt i startbacken pga att väldigt många hade noll fäste, och oavsett om man har uselt vallat i startbacken eller i Hökberg så går det nog tyvärr inte att skylla på arrangören utan ansvaret faller nog på den som är förankrad mellan bindning och stavrem.

Spelar ju inte nån roll vem som "är förankrad mellan bindningen och stavrem" när man står helt ihopklämda utan möjlighet att röra vare sig skida eller stav.

Tycker man har all rätt att ställa krav på arrangören, finns det rimliga, sportsliga möjligheter att förbättra loppet skall det ju självklart göras.

Vad skulle nackdelen vara med nån form av intervallstart tycker du?

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 inlägg
and-ärsp: Håller helt med på alla punkter! :-)

Jag förstår att det är bittert att något man satsat hårt på går dåligt. Men inget är tvingad att åka Vasaloppet och alla vet förutsättningarna om att det blir trångt innan. Vill man slippa trängseln så finns öppet spår så jag ser ingen anlednigen att göra ett till öppet spår fast samma dag som eliten tävlar (vilket intervallstarter skulle innebära).

mibo

mibo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 459 inlägg
Om man gör som Lars-Erik skriver så blir ju seednings loppen än viktigare. För att kunna åka fort krävs det att man står i led 1,2 alt 3. Även om 100 åkare längre bak startar i startgrupp 5 kan dom komma före tidigare grupp om dom kör tillsammans och jobbar hårt. Då tiden tas från deras start tid.
Öppetspår kom väl till för att det inte fanns plats för fler deltagare i VL och för dom som inte villa stressa och ha tävlingsmomentet. Tyvärr är det väl så att TV styr mycket. Men i detta fall är det ju inte som i fotboll att reklamen bestämmer avspark. Och i år så hade man två kanaler som sände VL. SVT1 o 2 sände eliten och SVT24 sände motionärer. Och hur mycket visar man ifrån väg övergången där det är trängsel. 2 minuter sen är det elitbilder ändå. Roligast bilderna är väl ändå när man får se dom åkande elit-rapportörena. Man vågar ju väl inte skriva och klaga på VL, då blir jag väl portad hela siljansregionen. ;)

Tage

Tage

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg

För egen del startade jag årets VL från led 3, gjorde (som det visade sig efteråt) det mindre listiga valet att hålla till vänster på startfältet. Tog fullständigt tvärnit i backen, trots att jag hade bra skidor, och kom till första kontrollen som 2900!! Ridå med andra ord eftersom, inte helt oväntat, de allra flesta valde att åka i det sladdriga och obefintliga spår som gled och ratade de övriga fina och oåkta spåren som arrangören dragit upp. Lyckades knoga om ca 1500 pers, men fick en i övrigt långsam och behaglig färd till Mora.

Å nästa år, då jäklar kommer solen lysa, spåren vara hårda och jag kanske till och med någorlunda vältränad :-)

Håller med om mycket du skriver men tycker ändå att en relativt enkel åtgärd för att få bättre flyt i spåren är att utöka spårpatrullerna enligt mitt inlägg tidigare i denna tråd.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 inlägg

Spelar ju inte nån roll vem som "är förankrad mellan bindningen och stavrem" när man står helt ihopklämda utan möjlighet att röra vare sig skida eller stav.

Tycker man har all rätt att ställa krav på arrangören, finns det rimliga, sportsliga möjligheter att förbättra loppet skall det ju självklart göras.

Vad skulle nackdelen vara med nån form av intervallstart tycker du?

Ditt inlägg smög sig in mellan mitt och and-ärsp och jag vet att frågan är till honom men jag försöker mig på ett svar i alla fall :-). Ställ dig frågan varför vill folk åka Vasaloppet och inte öppet spår? (vilket anmälningsläget visar att de vill).

Jag tror att det handlar om att man "ska ha gjort det på riktigt". Och i begreppet på riktigt ingår grejer som att man kört samtidigt som eliten och att man klarade det trots massa folk ivägen och propp i första backen osv. Sträckan är ju samma så någon annan skillnad finns ju inte.

Idealbilden som folk folk som gnäller här verkar vilja ha är icke sönderkörda spår och inte massa folk i vägen. I så fall är det ju bara att köra öppet spår på måndagen eller hur?

Eller finns det någon annan anledning till att folk åker vasan och inte öppet spår som jag missat?

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 inlägg
Verkar som att inlägget jag svarade på har försvunnit?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar