Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Startordningen i Vasaloppet


Tjodleik

Recommended Posts

Vasan08 och Kustlöparen: Det har ni rätt i. Dock ger en enkel sökning på detta forum placeringen. Men jag håller med om att det är en bra en idé att föreslå för VL-arrangören att ge ut placeringar i ÖS också, så det är väl bara att göra?

Fast de kör väl med placeringar även på ÖS? Fast det är lite inofficiellt om jag inte är ute och cyklar. Man får begära en ut en lista på ngt sätt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Något man skulle kunna försöka är att införa fållor/filer i backen uppför, gärna med band mellan och funktionärer som står och skriker på personer som försöker tränga sig mellan.

 

Från min begränsade erfarenhet från led 10 måste alla saxa sig uppför och platsutrymmet beror av brantheten. Så fort det är mindre brant drar man ihop skidorna något, och vips ser någon en lucka och åker emellan, när det sedan blir brantare igen finns inte tillräckligt utrymme att saxa vidare, resultatet blir att båda blir stående (ofta ovanpå varandras skidor eller stavar).

 

Hade man bara utrymme så tror jag flytet skulle bli mycket, mycket bättre uppför och därmed genomströmningshastigheten. Det skulle visserligen bli kö vid vägövergången, men när man väl är inne i sin fålla så tar det inte så lång tid innan man är uppe.

Link to comment
Share on other sites

Om man gör som Lars-Erik skriver så blir ju seednings loppen än viktigare. För att kunna åka fort krävs det att man står i led 1' date='2 alt 3. Även om 100 åkare längre bak startar i startgrupp 5 kan dom komma före tidigare grupp om dom kör tillsammans och jobbar hårt. Då tiden tas från deras start tid.[/quote']

Ja precis alltså blir startledet mindre viktigt alla har chansen att åka hyfsat fort eller hur menar du?

Nja klart att, vill man åka fort ska man ju stå bland Led1,2,3 så att man kan får ligga i lite slipstream och jobba sig framåt. Men startar man i led8 och är 100 stycket så kan man ju åka fort men det kommer iof inte att räcka till en lika bra tid som om man startar först. Eftersom man då måste åka om massor av mindre snabba led 3 o 4. Men det skulle säkert räcka till en bättre tid än vad man skulle kunna prestera idag. Ett annat allternativ är ju att ha fler och mindre led hårdare seedning. Fördelen med att åka VL gemfört med ÖS är att man kan utnyttja draghjälpen som man får om man står i rätt led. Personligen så skulle jag aldrig ställa mig i led 10 och köa för att komma upp för en backe. Seednings grundande rullskidlopp vore kanske en idé för att utveckla sporten lite. För det handlar ju ändå om att staka. Detta skulle ju också utveckla sveriges alla klubbar. Det finns ju rätt få lopp under barmarks säsongen men det skulle ju kunna bli fler.....

Link to comment
Share on other sites

Vasan08 och Kustlöparen: Det har ni rätt i. Dock ger en enkel sökning på detta forum placeringen. Men jag håller med om att det är en bra en idé att föreslå för VL-arrangören att ge ut placeringar i ÖS också' date=' så det är väl bara att göra?[/quote']

Fast de kör väl med placeringar även på ÖS? Fast det är lite inofficiellt om jag inte är ute och cyklar. Man får begära en ut en lista på ngt sätt.

nja det brukar väl nån på forum som gör en resultatlista och lägger ut.

Öppet spår är ett motionslopp och ingen tävlingslicens/klubbtillhörighet behövs således inte sanktionerad tävling och ingen resultatlista publiceras endast tid. Inte helt ovanligt i cykelsammanhang.

Det är bara Tjevasan(delar av den),Skejtvasan och Vasaloppet som är sanktionerade tävlingar.

Link to comment
Share on other sites

Vasan08 och Kustlöparen: Det har ni rätt i. Dock ger en enkel sökning på detta forum placeringen. Men jag håller med om att det är en bra en idé att föreslå för VL-arrangören att ge ut placeringar i ÖS också' date=' så det är väl bara att göra?[/quote']

Fast de kör väl med placeringar även på ÖS? Fast det är lite inofficiellt om jag inte är ute och cyklar. Man får begära en ut en lista på ngt sätt.

nja det brukar väl nån på forum som gör en resultatlista och lägger ut.

Öppet spår är ett motionslopp och ingen tävlingslicens/klubbtillhörighet behövs således inte sanktionerad tävling och ingen resultatlista publiceras endast tid. Inte helt ovanligt i cykelsammanhang.

Det är bara Tjevasan(delar av den),Skejtvasan och Vasaloppet som är sanktionerade tävlingar.

Jag är rätt säker på att det går att få en resultatlistan direkt från Vasaloppet, skall kolla upp lite mera.

Link to comment
Share on other sites

Seednings grundande rullskidlopp vore kanske en idé för att utveckla sporten lite. För det handlar ju ändå om att staka. Detta skulle ju också utveckla sveriges alla klubbar. Det finns ju rätt få lopp under barmarks säsongen men det skulle ju kunna bli fler.....

Det har ju funnits arrangörer (Alliansloppet) som fört det på tal med Vasaloppet och iden är inte helt fel med tanke på de senaste årens brist på snö. Kördes inte ett enda seedingslopp i V.a Götaland denna vinter. Hade vart fint att kunna seeda upp i sig redan i augusti!

Link to comment
Share on other sites

Kaosen i starten för de längre bak tror jag har att göra med att bara två spår utnyttjades på myrarna. Klart att det blir trång då.

 

För viss var det så att alla 8 (?) spår inte nyttjades även där. Här har arrangörerna nått att jobba med.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det handlar om att man "ska ha gjort det på riktigt". Och i begreppet på riktigt ingår grejer som att man kört samtidigt som eliten och att man klarade det trots massa folk ivägen och propp i första backen osv. Sträckan är ju samma så någon annan skillnad finns ju inte.(...)

Jeg meldte meg på VL fordi det er 90 km langt og fordi det er en reell konkurranse. Om det er 5000 eller 15000 deltakere er egentlig underordnet, men etter å ha deltatt i årets VL vil jeg heller foretrekke 5000. Kvalitet og kvantitet behøver ikke utelukke hverandre, men slik VL arrangeres i dag, går kvantiteten på bekostning av kvaliteten.

 

Men, hvis man benytter intervallstart, er antall utøvere irrelevant i forhold til problemet med kø i starten, så lenge det da vil foregå på en smidig måte.

 

Det kan jo diskuteres hvorvidt jeg går "sammen med eliten" når eliten har kommet til Mångsbodarna når jeg fortsatt kriger meg opp den første bakken i en orgie av ski og staver...

 

Jeg mener kvalitet henger sammen med rettferdighet/like forhold - ikke tilfeldigheter/bingo.

 

Intervallstart i VL vil gjøre starten mer smidig, og mer rettferdig. Jeg tviler på at dette vil føre til lavere oppslutning i VL.

 

Fra vasaloppet.se: Det finns en sorts magi i ordet Vasaloppet. En magi som är laddad med innehåll som mandomsprov, utmaning, blodsmak, mjölksyra och svett. Jeg følte ikke nærværet av magi da staven min for 100. gang satt fast under skien til personen bak meg.

Link to comment
Share on other sites

Dela upp vasaloppet på två dagar.

 

Eftersom SVT ändå storsatsar med två sändningar och fokus på folkfesten kunde komma tillbaka (skriver det som första argumentet eftersom många vill synas i tv).

Eftersom endast då finns det en ev. chans att spårkvaliteten blir dräglig.

Eftersom det är det mest ärliga mot alla åkare som förväntar sig få en rättvis chans.

Eftersom det krävs om sporten skall kunna växa än mer, vilket ju sporthandlare, klubbar etc vill.

Eftersom det ändå skulle vara en tävling. De som inte seedar upp sig under året får nöja sig med att åka den ”långsammare” dagen, som ändå skulle vara snabbare än dagens lösning.

 

Det är bara att inse. Ambitionen att göra skidåkning och vasaloppet än mer populärt går inte ihop med dagens upplägg.

:)

Men det är väl redan uppdelat på tre dagar, behövs det verkligen en fjärde? Om man nu tycker att spårkvaliten är så förfärligt från led 10 är det väl bara att köra ÖS istället, alternativet finns ju. Att det inte är nån propp i backen (iallafall inte lika stor) i ÖS beror väl mest på att det bara är 6 (eller är det 8) spår från starten och man har proppen in i startfållan istället, men det är ju lite svårt att genomföra i VL om man inte gör startgärdet ett par km längre.

Link to comment
Share on other sites

Starkt “and-ärsp” att du vågar stå upp i klagostormen och argumentera FÖR masstartens bevarande. Jag säger såhär:

Har deltagit i Göteborgsvarvet med gruppvis intervallstart och det är ju en trevlig folkfest men eftersom startgrupperna blir hopmixade utefter banan saknar man helt den där intensiva tävlingskänslan som uppkommer av att ligga och kämpa skuldra mot skuldra där alla har samma starttid så att man vet att varje plockad gubbe är lika med en placering och håller jag stången mot dem som flåsar i nacken tappar jag heller ingen placering. Enligt de intervallstartsförslag som angetts här hade jag inte detta år fått starta i första gruppen så det hade blivit grötåka i mixad klunga istället och det hade varit trist tycker jag.

Istället, om önskemålet finns och det verkar det ju göra, kunde VL satsa på att utveckla ÖS-konceptet så att en dag blir ”ÖS-light”, ungefär som dagens koncept och en dag blir ”ÖS-medium” som går som officiell tävling med intervallstart och en enklare seedningsindelning. Då finns det ju ytterligare alternativ för den som av någon anledning inte gillar det koncept som körs första söndagen i mars. Kanske leder detta till mindre trängsel genom att fler väljer ”mediumvarianten” och VL inte blir fullt, men folks minne är ju kort så det skulle säkert bli fullt ändå. Men ingen tvingas ju ställa upp under pistolhot (vad jag vet) i VL. Att det kan bli extra besvärligt under ogynnsamma väderförhållanden kan knappast ha överraskat någon som läser detta forum iaf (se trådarna om förra året).

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så som jag skrev tidigare att folk vill synas i TV och kunna säga att man åkt vasaloppet.

Inget av dessa kriterier uppfylls om man åker ÖS.

Att verkligen åka skidor det vet halva startfältet ingenting om och lockas därför inte när man försöker med ”åk ÖS, där är bättre spår och mindre trängsel”.

 

Det är vadslagningar och sjanghajade slalomfamiljer som har börjat en lång resa för att bli längdåkare och det är helt naturligt att dessa lockas av vasaloppet som är ett arrangemang som för länge sedan växt ur sina kläder, men där ingen vill erkänna detta och förlora en fantastisk mjölkko. Risk finns för ett massivt bakslag när detta efter några år sjunkit in i den stora massan.

Link to comment
Share on other sites

Starkt “and-ärsp” att du vågar stå upp i klagostormen och argumentera FÖR masstartens bevarande. Jag säger såhär:

Har deltagit i Göteborgsvarvet med gruppvis intervallstart och det är ju en trevlig folkfest men eftersom startgrupperna blir hopmixade utefter banan saknar man helt den där intensiva tävlingskänslan som uppkommer av att ligga och kämpa skuldra mot skuldra där alla har samma starttid så att man vet att varje plockad gubbe är lika med en placering och håller jag stången mot dem som flåsar i nacken tappar jag heller ingen placering. Enligt de intervallstartsförslag som angetts här hade jag inte detta år fått starta i första gruppen så det hade blivit grötåka i mixad klunga istället och det hade varit trist tycker jag.

Istället, om önskemålet finns och det verkar det ju göra, kunde VL satsa på att utveckla ÖS-konceptet så att en dag blir ”ÖS-light”, ungefär som dagens koncept och en dag blir ”ÖS-medium” som går som officiell tävling med intervallstart och en enklare seedningsindelning. Då finns det ju ytterligare alternativ för den som av någon anledning inte gillar det koncept som körs första söndagen i mars. Kanske leder detta till mindre trängsel genom att fler väljer ”mediumvarianten” och VL inte blir fullt, men folks minne är ju kort så det skulle säkert bli fullt ändå. Men ingen tvingas ju ställa upp under pistolhot (vad jag vet) i VL. Att det kan bli extra besvärligt under ogynnsamma väderförhållanden kan knappast ha överraskat någon som läser detta forum iaf (se trådarna om förra året).

Visst finns den där tävlingskänslan även i lopp som Varvet, personligen tycker jag inte det är nån skillnad på den känslan. Du startar ju med X antal tusen löpare som ligger väldigt nära dig i kapacitet så det blir ganska mkt kamp och tävling axel mot axel även där. Och en passerad löpare är i 99% av fallen även här en vunnen placering . Kommer ihåg när jag sprang mina första varv att det var väldigt inspirerande när man kom ikapp de tidigare startgrupperna eftersom endast elitseedning förekommer får man ju alltid start sist första gången.

 

Annars passar väl grötåkning rätt bra som beskrivning på dagens läge??

Link to comment
Share on other sites

Du kan få tre skokartonger med medaljer av mig. Fattar inte vitsen med alla tävlingar som ska dela ut sånt där metallskrot.

Vasaloppsmedaljen är ju den enda medaljen som betyder något utöver deltagande. Både lidingöloppet och vansbrosimmet borde inför medaljtid. VR kanske blir svårt då det inte finns någon vinnartid.

 

Bättre att göra som Stråkenloppet förra året' date=' dela ut en plastsickel istället för en värdelös medalj om man nu promt måste dela ut något.[/quote']

Lidingöloppet kör med medaljtid som är 2.15 för män och så tror jag att det är 2.38 för kvinnor. Och så får man en 10-års medalj då man genomfört loppet 10 ggr men det är det väl flera arrangemang som kör med!?

På Vansbro så kör de med älvarnas Blå Band då man genomfört arrangemanget 7 ggr.

På VR så borde de spärra av och köra lite mer tävlingsmässigt med en tävlingsklass, det tycker iaf jag. Det skulle nog flera uppskatta. Och varför inte då köra med en "medaljtid" även där?

helt rätt!

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppsmedaljen är ju den enda medaljen som betyder något utöver deltagande. Både lidingöloppet och vansbrosimmet borde inför medaljtid. VR kanske blir svårt då det inte finns någon vinnartid.

 

Bättre att göra som Stråkenloppet förra året' date=' dela ut en plastsickel istället för en värdelös medalj om man nu promt måste dela ut något.[/quote']

Lidingöloppet kör med medaljtid som är 2.15 för män och så tror jag att det är 2.38 för kvinnor. Och så får man en 10-års medalj då man genomfört loppet 10 ggr men det är det väl flera arrangemang som kör med!?

På Vansbro så kör de med älvarnas Blå Band då man genomfört arrangemanget 7 ggr.

På VR så borde de spärra av och köra lite mer tävlingsmässigt med en tävlingsklass, det tycker iaf jag. Det skulle nog flera uppskatta. Och varför inte då köra med en "medaljtid" även där?

helt rätt!

Du får ju en medalj på Lidingöloppet.

Skillnaden är att du får en silvermedalj om du når tiden 2,15. Resten får ändå en fin medalj som minne och belöning för mödan.

Link to comment
Share on other sites

Starkt “and-ärsp” att du vågar stå upp i klagostormen och argumentera FÖR masstartens bevarande. Jag säger såhär:

Har deltagit i Göteborgsvarvet med gruppvis intervallstart och det är ju en trevlig folkfest men eftersom startgrupperna blir hopmixade utefter banan saknar man helt den där intensiva tävlingskänslan som uppkommer av att ligga och kämpa skuldra mot skuldra där alla har samma starttid så att man vet att varje plockad gubbe är lika med en placering och håller jag stången mot dem som flåsar i nacken tappar jag heller ingen placering. Enligt de intervallstartsförslag som angetts här hade jag inte detta år fått starta i första gruppen så det hade blivit grötåka i mixad klunga istället och det hade varit trist tycker jag.

Istället, om önskemålet finns och det verkar det ju göra, kunde VL satsa på att utveckla ÖS-konceptet så att en dag blir ”ÖS-light”, ungefär som dagens koncept och en dag blir ”ÖS-medium” som går som officiell tävling med intervallstart och en enklare seedningsindelning. Då finns det ju ytterligare alternativ för den som av någon anledning inte gillar det koncept som körs första söndagen i mars. Kanske leder detta till mindre trängsel genom att fler väljer ”mediumvarianten” och VL inte blir fullt, men folks minne är ju kort så det skulle säkert bli fullt ändå. Men ingen tvingas ju ställa upp under pistolhot (vad jag vet) i VL. Att det kan bli extra besvärligt under ogynnsamma väderförhållanden kan knappast ha överraskat någon som läser detta forum iaf (se trådarna om förra året).

Håller med till fullo. Med en masstart får man veta sin placering direkt när man kommer i mål och även hur man ligger till under loppet. Det är sporrande att veta att man verkligen tappar en placering när man blir omkörd eller vinner en när man kör om någon.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på denna intressanta diskussion vore det kul om vi alla tänker till och anger de tre största och viktigaste anledningarna till varför vi åker VL OCH de tre största anledningarna till varför vi skulle hoppa över VL.

 

Viktigast för mig:

1. rejäl utmaning (fysiskt krävande och många parametrar att ha koll på)

2. älskar skidåkning

3. känslan av att åka i "fädrens spår"

 

Varför hoppa över:

1. riktigt dåliga förhållanden (då snackar vi obefintliga spår, ej väder)

2. trasig utrustning

3. vill kolla på VL på TV (kör ÖS ibalnd för att få den njutningen)

 

Håller med "and-ärsp" att väderförhållanden är inget man kan grina över. Det är ju lite av tjusningen att på morgonen ha den här osäkerhetskänslan hur det ska gå, bra/dåligt glid, bra/dåligt fäste, hur ska det gå i backen mm.

Drömmen är så´klart att allt ska vara perfekt men man får vara jävligt nöjd om man får uppleva det en gång i livet. Som det var för tre år sen tycker jag var helt kanon, riktigt jävla grisjobbet men faan så utslagsgivande OCH i riktigt bra spår.

 

Det man kan kräva av arrangörerna är att de verkligen tänker över hur det kan utveckla och optimera upplägget och spårkvaliten för olika väderförhållanden och för de olika startleden. Här tycker jag det finns mycket att göra vilket denna diskussion verkar tyda på.

Link to comment
Share on other sites

Viktigast med VL för mig:

 

1. Ett mål för all träning under året.

2. Jag älskar skidåkning.

3. Eftersom jag är en tävlingsmänniska tycker jag oxå det är rätt skoj att jämföra resultaten år för år. (Jag börjar dock inse att man inte direkt blir yngre för varje år.... 53 idag och 11 Vasalopp. Medalj för första gången förra året.)

 

 

Varför hoppa över:

1) Det var inte roligt i söndags. (Det ska vara både roligt och jobbigt.)

2) Kan var dags att sätta upp andra huvudmål för träningen, det finns en rad andra lopp utomlands som lockar. Åkte Marcialonga i år, det var riktigt kul!

3) kommer inte på nåt mer........

 

Jag åkte mitt första lopp 1983 och hade sedan ett uppehåll på 15 år. 1998 fick jag uppleva perfekta förhållanden och det var nog det som fick fast mig som trogen åkare sedan dess, även om 1999 representerade andra änden på skalan.

Link to comment
Share on other sites

Oj, det där var många sanningar i få inlägg, and-ärsp! =)

 

Håller helt med om att arrangörerna gör ett kanonjobb och snöar det så snöar det och det är det går inte att göra så mycket åt utan är bara att anpassa sig efter så gott man kan. (Själv föredrar jag trots trängdeln mass-start i VL och vill jag ha individuell start så kör jag nog hellre ÖS i stället). Att ploga bort nysnö för att få fram hårdare spår under var ju en bra grej de gjorde häromåret, och i år tror jag att någon form av utökad spårpatrull hade kunnat jämnat ut skillnaden mellan spåren och gjort det lite lättare t ex för såna som dig att avancera mot startled där du hör bättre hemma (jag är mäkta imponerad av den upphämtning du gjorde trots det besvärliga vädret).

 

Men det skall förstås inte ses som något gnäll på arragörerna utan är mer en sån där idé som är lättare att komma på efteråt. Men det hindrar ju inte att man kan hålla tummarna för någon sådan ytterligare förbättring av den redan fina servicen till nästa år med liknande snöfall.

Å nästa år, då jäklar kommer solen lysa, spåren vara hårda och jag kanske till och med någorlunda vältränad :-)

Eller så blir det som i år eller ännu besvärligare, och gosse vad mycket erfarenheter från de senaste två loppen som vi då har att ösa ur. Själv undvek jag i år att upprepa speciellt ett viktigt misstag i fjolårsloppet samt kom ihåg några saker jag gjorde rätt då, men gjorde även i år något nytt misstag som jag kan lära mig att inte göra om nästa gång det blir besvärliga spår. =)

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på alla fina tider jag läser om vill jag berätta lite hur det ser ut för ett riktigt blåbär i spåret. Förra året kom mitt första vasalopp efter många års TV-tittande. Startade i led 10 (tänkte självklart seeda mig innan men det blev liksom inte av, ingen snö om massa andra ursäkter). Stod still i första backen upp (höger sida). Tog 2,04 till Smågan och sedan skulle det köras. Var mycket nöjd med min tid 9,57 och trodde jag kommit upp till 8e startled till årets lopp.

Vid vidar info fick jag reda på att jag missade 8e startled med 2 minuter. Mungipa ner...

i Söndags stog jag där igen, denna gång i led 9 alltså. Långt fram. Tänkte att jag skulle nå Smågan på 1,30 för att sedan få in en tid under 9 timmar.

Sedan gick allt fel. Eftersom jag valde höger sida 2007 utan framgång var jag listig nog att ta vänster sida detta år. FEL FEL FEL.

Efter att ha väntat i en timme mitt i backen började folk ta av sig skidorna och gå uppför backen. Vi var några som skrek FUSKISAR men det hjälpte liksom inte. Dessa pajaser skulle sedan in i spåret igen längre upp vilket ställde till det ytterligare för mig och flera andra. Helt plötsligt var jag sist i loppet!!!! PANIK.

Jag fick chansen att forcera och tog den. Trampade i ytterspår i lössnön uppför backen så gått det gick. Nådde Smågan på 2,14.

Därefter tog jag en kraftig vurpa, hade riktigt skitglid hela loppet och dog i mål på 10.01

(ni kan se mig på SVT, tiden 18.01.20. Längst till höger i bild, man ser som tur var inte mitt nummer men kolla bara efter den som har sämst teknik och dåligt glid).

Har jag anmält mig till nästa år?? SJÄLVKLART. Jag ska lära mig åka skidor tills dess bara. Hoppas jag hittar massa värdefulla tips här.

Mvh

R

Link to comment
Share on other sites

Blåbäret har rätt, mkt bra inlägg!

 

Skäl till åka VL:

 

1. Träningsmål hela året

2. VL är otroligt välarrangerat och Sveriges överlägset mest kända tävling alla kategorier, du får verkligen erkännande från grannar/arbetskamrater mm.

3. Jobbigt

 

 

Skäl att inte åka:

 

1. Extremt krystade och dåliga bortförklaringar från arrangören om att trånga backar, gemensamt start mm skulle vara bra för att motionärena "inte skall åka för fort och få hjärtinfarkt". Ingen blir mindre stressad av att stå stilla i flera timmar och sedan köra som en galning för att klara nästa rep. VL, ta er samman be om ursäkt och ta bort det idiotargumentet och erkänn att det handlar om tradition/TV och att hårt arbetande frivilliga skall få en rimlig arbetsbörda. De senare argumenten kan nog de flesta acceptera även om de inte håller med om dem till 100%. Efter loppet träffade jag en mkt vältränad tjej från England som åkte mkt rullskidor/skidor men ändå blivit avplockad. Jag skämdes för Sverige. Ta problemet på allvar!!!

 

2. Avsaknad av åldersklasser. Det finns också i princip på alla andra tävlingar, inkl alla norska skidlopp.

 

3. Jobbigt!

 

 

Förslag på förbättringar

 

Intervall start: Är väldigt kluven, tar bort mkt av tjusningen jag förstår verkligen arrangören, men det skulle innebära en otrolig förbättring av köläget speciellt ihop med "mattestart" (tiden tas när du passera startlinjen) som på Birken.

 

Begränsning av antalet deltagare: En höjning av startavgiften och begränsing deltagarantalet, kanske med kvaltider så att de flesta/alla som startar får en ärlig chans att gå i mål. Så jobbar alla andra arrangörer!

 

Spårpatruller: Extremt liten effekt i förhållande till arbetsinsatsen för arrangören. Om 50 man åkt i ett spår räcker det inte med att 10 st åker i ett annat, alla väljer ändå ett som 50 åkt i. Dessutom är det ytterst tevksamt om det verkligen är den begränsande faktorn som orsakar trängsel i backen. Jag startade i led två och alla åkte hela tiden i samma spår men att de skulle påverka trängseln i backen - tveksamt. Men givetvis skulle det varit jättetrevligt om det gled lika bra i alla spår så att jag skulle kunna kört om och bli omkörd lättare;-)

 

Skoter/pistmaskiner under loppet: Hjälper ingenting, spåren blir snabbt förstörda ändå. Eller snarare betydligt snabbare förstörda. Dessutom är det farligt med maskiner i spåret under pågående lopp och den "lilla irritation" som finns över dåliga spår som finns idag skulle blekna mot det upplopp som skulle uppstå om arrangören plötsligt skulle gå in och försämra glidet med 30% under pågående lopp.

 

Seedning även i rullskidstävlingar: Skulle få folk i Götaland, som har de flesta deltagarna, att träna mer, fler skulle hamna i rätt led och loppet skulle flyta bättre.

 

Fler spår i början: Skulle förmodligen hjälpa en hel del. Men förmodligen för dyrt att köpa in mark osv. När arrangören säger att det inte hjälper så erkänner det ju indirekt att de tillåter för många startande och måste stoppa folk i starten för att inte behöva göra fler spår under hela loppet.

Link to comment
Share on other sites

Bra kämpat Blåbäret!

 

Nästa år ser du till att få lite instruktioner i teknik samt åker ett seedningslopp så går det bättre!

 

Själv är jag full av endorfiner efter söndagens lopp. Det var tufft och tungt, ont gjorde det, men visst ska jag åka mitt 14:e nästa år. Först kommer jul, sen vasaloppet och därefter påsk. För mig är nog vasaloppet den största milstolpen under året. Veckorna och tankarna är rätt lika före och efter jul, men vasaloppet gör skillnad!

 

Vasaloppet attraherar, både TV-tittare, åkare och publik på plats. De flesta åkare har börjat som publik. Minskas attraktionen bland tittarna kommer också intreset för vasaloppet att minska. Jag tror att den häftiga starten med 15000 pers som startar samtidigt, trängseln i backarna, intervjuverna med otränade gubbar som plågar sig lockar publik. Man kanske kan säga att vi alla är del i årets största freak-show?

 

Vi som skriver här och många andra är i och för sig intresserade av tävlingen, men jag tror att majoriteten av de som bänkar sig framför TV'n på söndagsmorgonen lockas mer av freak-showen.

 

Jag är måhända konservativ, men jag tror på masstarten. Däremot skulle jag vilja se fler spår i bredd efter backen så att de som pga felseedning/felaktigt vägval har en möjlighet att köra på ordentligt. Andra köer jag stör mig på är köerna in i fållorna och köerna till muggen. Jag kom 6 och hann med att få in skidorna i fållan, muggbesök1, lägga 1 lager fäste, lämna väska, muggbesök 2 och halvspringa in i fållan på med skidorna och iväg...

Att dubblera inpasseringsutrustningen borde inte vara så dyrt...

Link to comment
Share on other sites

Hehe freak-show var visserligen hårt men onekligen ett passande uttryck för åtminstonde inledningen av loppet... Kändes som att man var med i jackass första timmen, skulle betala en bra slant för att få en film med närbilder som man skulle kunna slå på emellanåt när träningsmotivationen är låg för att påminna om vart man skall undvika att hamna nästa år.
Link to comment
Share on other sites

Åkte mitt första VL i år. Startade från vänster sida (ca led 4) i nionde fålla. Det tog mig 1,5 timme att ta mig uppför första backen och det skulle ha tagit mycket längre om jag inta hade backet (jag var alltså nästa sist i loopet) och startat om på höger sida. Jag hörde att såna som startat på höger sida i led nio hade kommit uppför backen under en timme. Jag anser det som osportligt att 'turen' spelar en mycket stor roll för totaltiden i mål. Vi arma stackare, som inte är så bra skidåkare, kämpar för en bättre tid för att eventuellt för en bättre startposition nästa år, men tyvätt förstör startproceduren en mycket stor del av nöjet.

 

Jag har tidigare åkt Finlandialoppet samt Marcialonga och där funkar intervallstarten mycket bra. De har förstås färre deltagare, men i Finlandia är det ocksä en backe i början (ganska kort) men spåren går ihop ganska snabbt. Inga som helst problem.

 

Jag kom till smågan efter ca 2.15 och sluttiden ca 9.40. Vi som startar längst bak 'straffas' i vilket fall som helst av dåliga spår (=obefintliga), men det får vi stå ut med. Jag tycker dock att det är osportligt / orättvist osv att vi dessutom straffas med en sjuk startording.

 

För övrigt anser jag att alla som går i första backen eller skejtar under loppet bör diskvalificeras omedelbart och skickas med bussen till Mora.

Link to comment
Share on other sites

Nionde_led_till_vänster

 

Jag håller med i allt. Vissa av de bättre åkarna skrockar ju och säger att det är de som "inte är nog tränade" som bryter till slut.

 

Det är väldigt lätt att säga om man själv står i led två/tre och är i Smågan efter 49 minuter, medan man själv vid den tiden hunnit cirka 1,5 km av backen och står och trängs bland tusen andra sardiner.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde mitt första och sista Vasalopp detta år. Har åkt över 200 mil och hade bra form till Vasaloppet, tyvärr gjorde en förkylning att mitt seedningslopp inte tog mig fram mer än till starled 8.

 

Men att kalla det vi som startar långt bak för en längdskidtävling tycker jag är ett skämt. Jag kom iväg bra på starten, ända fram till vägen. därefter upplevde jag en mil av dålig stämning runtomkring mig, trängsel, och obefintliga spår. efter det var det inte så mycket trängsel, bara dålig stämning och obefintliga spår.

 

Jag vet inte vad ni andra här på forumet förknippar med längdskidåkning, men är det spår som inte finns, folk som slår dig på smalbenet med staven för att du tänker gå in i en tre meters lucka framför dom, och en timmes köande upp för en tre km lång backe så säger jag bara grattis, vasaloppet är till för er. Själv tänker jag åka öppet spår från och med nu om jag åker dom nio milen från sälen till mora igen. För mig är längdskidåkning förknippat med en bra stämning åkare emellan, skidspår som man kan åka i och uppförslöpor där man kan hålla den fart man vill.

 

Jag vet att detta är en alldelles orimlig synpunkt, men jag anser att Vasaloppet bör ge pengarna tillbaks till dom som väljer att inte starta när man vet att vädret gör att dom flesta inte kommer få några spår och en rent utsagt jävlig resa till mora. Det ska vara jobbigt, men inte på det sättet som jag upplevde loppet. Jag för min del kommer aldrig att rekommendera någon att åka söndagens vasalopp, för enligt min mening är det inte ett mått på hur bra man är på att åka skidor för dom som startar längre bak, utan mer ett mått på hur bra tålamod man har och hur mycket tur man har i valet av vallning och val av väg i första backen.

 

Jag kan inte referera mer än till mig själv, men jag tror att dom som väljer att starta för första gången i vasaloppet ser framför sig nio mil i fädrens spår i glad stämning, fina spår och en rejäl utmaning. Det är detta som arrangörerna vill trycka på. Om man inte kan erbjuda detta och man VET att det inte kommer bli så när starten går kl 08:00, så borde man erbjuda sig att betala tillbaks dom 1500 kr man har tagit betalt, eller i alla fall ge tillbaks en del av startavgiften, då det man levererar inte stämmer överens med det man vill ge sken av - alltså falsk marknadsföring. Men om dom lägger ut på sin hemsida hur skicket på spåren har varit för 60 procent av åkarna dom två senaste åren så ska jag vara tyst.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...