Jag tror att även kommentaren, om att föråkarna kanske gjorde mer skada än nytta för det stora flertalet, försvann i kraschen.
Inga föråkare hade gjort att täten åkt långsammare (som i fjol) då hade de kört på flera täter och fler spår hade blivit blanka. Det hade gjort det lättare att avancera och även att komma upp ur backen eller?
Jo, det var jag som tyckte till om föråkarna, strax före serverhaveriet.
Vad jag menar är att det spelar ingen roll vad VL-organisationen gör,
alltid är det någon som blir missgynnad, och man klagar på än det ena, än det andra.
Det är klart att det klagas i ett sånt läge, men att kräva att man ska dundra ut 500 föråkare eller så, bara för att några prinsessor tycker det går lite tungt i spåret bredvid huvudspåret, det är ju inte rimligt ...
I år var det elitåkarna som blev gynnade av ett par föråkare, det gick snabbt därframme,
vi 14 900 efterföljande åkte i ett enda långt led hela vägen.
Förra året ville ingen köra först, klungorna spred ut sej i bredd,
och det hade vi vanliga motionärer nytta av.
Skidåkning är ju en sport på naturens villkor, ibland är det -25 grader och blåkallt, ibland är det motvind, ibland är det fallande nysnö, ibland vindstilla solsken och minus 5.
Gillar man inte att det är olika förhållanden kan man åka i Torsby-tunneln.
Å nydragna spår som inte fått frysa ihop i minusgrader håller ju inte ihop.
Det spelar lixom ingen roll hur många spårmaskiner man skickar ut under loppet,
det-blir-inte-bra.
Visst kan det underlätta proppen i backen om man kör 5 min intervall mellan leden,
men den som startar sist i ett led har ju då förlorat tid i den lilla propp som oundvikligen blir i backen, gentemot den som startar först i ledet efter.
Själv är jag väl inte så nöjd med min tid, hade gärna åkt upp mej ett led,
men vafaan, det är väl inte hela världen ??
Det är ju ett nytt lopp om sisådär 357 dagar eller vad det blir,
då står vi där igen i starten och lägger på ett extra nervöslager VR45.
Då kanske det är hårda fina spår, 5 minus och sol, alla spår är snabba, livet leker.
Hoppas vi ses där i starten om knappt ett år igen.