Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bra rullskids rundor i Sthlm norrort?


oljaco

Recommended Posts

Nu är det väl bara sträckan mellan Rosenkälla och Arningevägen som går att åka på av Norrortsleden. Ledens öppnande är planerad till den 8 okt enl. vägverkets hemsida, så ett tag till lär det gå att åka där (och i samband med invigningen blir det förstås ett motionslopp på sträckan :-)

 

Tycker man att det är ok att åka på cykelvägar så går det att knåpa ihop rätt långa rundor. Det finns sammanhängade cykelväg från Roslagstull och åtminstone till Jarlabankes bro i Täby Kyrkby. Fast trevligast är nog att ge sig ut på landet. Ställ bilen i Lindholmen (Vallentuna) och kör på de fina, och mycket lite trafikerade småvägarna norröver mellan gårdar och hästhagar. På våren och försommaren brukar det krylla av cyklister som tränar för "den stora sjörundningen" där.

Link to comment
Share on other sites

Om du åker Frestavägen/Väg 265 från Vallentuna mot Sollentuna (söderut) så är det en lång uppförsbacke som kanske kan ta tre minuter på rullskidor. Jämte sjön Fjäturen. Vid morgon/kväll är det nog väldigt trafikerat, men helgmornar torde vara lugna. När Norrortsleden öppnar i oktober så lär väl trafiken minska drastiskt.

 

Fast du ville staka, här är det kanske mer diagonal som gäller. Beror på hur hård du är ...

 

Vad jag vet har de inte stängt igen tunneln vid Häggvik. Kör man mot Täby inne i tunneln så är det en dryg km motlut som passar bara för stakning med frånskjut. Naturupplevelsen är dock begränsad.

Link to comment
Share on other sites

Fick det nån lämplig, mindre trafikerad sträcka (i Stockholmstrakten) där man kan få ihop 3-4 minuters stakning i motlut?

Igelstabacken med start vid Rosenhill på Södertörn kanske duger? Ekis kan nog svara på hur lång tid det tar att staka upp där. Själv har jag bara cyklat där.

Link to comment
Share on other sites

Fick det nån lämplig, mindre trafikerad sträcka (i Stockholmstrakten) där man kan få ihop 3-4 minuters stakning i motlut?

kommer inte på några längre motlut som håller för 3-4 min. backen uppför bergshamraleden alt haga norra är ok, men tar nog inte riktigt den tiden. väsjöbacken är bra att köra intervaller på cykel, osäker på om det går att köra rullisar där

Link to comment
Share on other sites

Fick det nån lämplig, mindre trafikerad sträcka (i Stockholmstrakten) där man kan få ihop 3-4 minuters stakning i motlut?

Finns en lång och fin backe på Masmovägen mellan Vårby/Fittja och Huddinge, den tar säkert 5-6 minuter att staka uppför. De har hållt på att gräva ner några rör eller nåt där förra året så det gick tyvärr inte att åka där då, vet ej om det är klart nu *hoppas*. En annan fin backe både för stakning och stakning med frånskjut (och med Everest även diagonal) är Skyttbrinksbacken i Tumba. Blir 4-5minuters stakning. Finns fler backar i Tumbatrakten men dessa är nog de bästa jag kommer på såhär.

Link to comment
Share on other sites

Fick det nån lämplig' date=' mindre trafikerad sträcka (i Stockholmstrakten) där man kan få ihop 3-4 minuters stakning i motlut?[/quote']

Igelstabacken med start vid Rosenhill på Södertörn kanske duger? Ekis kan nog svara på hur lång tid det tar att staka upp där. Själv har jag bara cyklat där.

oj va många som svarade här nu samtidigt då. Iselstabacken är också riktigt fin men den ligger ju lite längre ut på landet, när jag kört stak med frånskjut där så tar det ungefär 4min vill jag minnas, får väl lägga på en halvminut om man ska staka då kanske. Lite mer trafik än mina tidigare förslag, dock vacker omgivning med rapsfält och bondgårdar.

Link to comment
Share on other sites

Två backar till, denna gång norr om stan. Kanske inte 4 min men möjligen 3 min:

1. Från stenkrossen vid Arninge och upp till Rydbo. En bra slakmota. Stigning c:a 40 höjdmeter.

2. Upp genom Kårsta. Starta strax väster om Kårsta och kör rätt genom Kårsta österut på huvudvägen. Backen fortsätter en bit utanför Kårsta österut. Varierande lutning. Bitvis lutar det på en del. Stigning c: a 40 höjdmeter.

 

Jag ska ta och testa dem på rullskidor. Har bara cyklat dem hittills. Återkommer :)

Link to comment
Share on other sites

Strömdalsvägen på Lovön (alltså samma ö som drottningholm). Nere vid vattnet har du 2 backar att välja mellan: en brant upp mot vattenverket och en jäkla lång och seg slakmota i riktning mot Lovö Kyrka. Fina majbrasor i benen (som Roberto Vacci skulle säga) när man cyklar där med ungarna i cykelkärra. I princip helt otrafikerat.

Du kanske kan få sällsis av Madde om hon fått blodad tand nu efter tjejvasan..

Link to comment
Share on other sites

Om du åker Frestavägen/Väg 265 från Vallentuna mot Sollentuna (söderut) så är det en lång uppförsbacke som kanske kan ta tre minuter på rullskidor. Jämte sjön Fjäturen. Vid morgon/kväll är det nog väldigt trafikerat, men helgmornar torde vara lugna. När Norrortsleden öppnar i oktober så lär väl trafiken minska drastiskt.

 

Fast du ville staka, här är det kanske mer diagonal som gäller. Beror på hur hård du är ...

 

Vad jag vet har de inte stängt igen tunneln vid Häggvik. Kör man mot Täby inne i tunneln så är det en dryg km motlut som passar bara för stakning med frånskjut. Naturupplevelsen är dock begränsad.

Att köra i tunnel kan kosta en del om vakterna tar dig.

Tunnel kommer för övrigt att öppna till midsommar enligt www.vv.se

 

Det finns en backe i solna. Den startar nere vid solna ishall man åker norrut mot frösunda leden sen viker man runt 180grader och kör uppför utefter låghusen upp till toppen på blåkulla den tar ca: 2,5min och det är inga bilar. Gångväg med lyse

Link to comment
Share on other sites

Om du åker Frestavägen/Väg 265 från Vallentuna mot Sollentuna (söderut) så är det en lång uppförsbacke som kanske kan ta tre minuter på rullskidor. Jämte sjön Fjäturen. Vid morgon/kväll är det nog väldigt trafikerat, men helgmornar torde vara lugna. När Norrortsleden öppnar i oktober så lär väl trafiken minska drastiskt.

 

Fast du ville staka, här är det kanske mer diagonal som gäller. Beror på hur hård du är ...

 

Vad jag vet har de inte stängt igen tunneln vid Häggvik. Kör man mot Täby inne i tunneln så är det en dryg km motlut som passar bara för stakning med frånskjut. Naturupplevelsen är dock begränsad.

Jag tror det går fortfarande att åka samma sträcka, fast på Norrotsleden. Från korsningen Täbyvägen-Arningeleden och upp till östra entreen Häggvikstunneln, jättefin uppförsbacke. När Norrotsleden sedan öppnar är det bara att flytta sig till 'gamla' vägen och åka (ungefär) samma sträcka på väg 265.

 

http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=59.469239,17.982559&spn=0.032091,0.080338&z=14

 

Sist när jag kollade (veckan före Vasan) var Häggvikstunneln stängd.

 

Det går ocskå bra att åka runt Vallentunasjön. Lite trafik längs västra sidan (Skålhamravägen) och väg 268 är ganska bred precis norr om sjön. Från Vallentuna till Täby kyrkby går det på fina cykelstigar (packad grus förbi Jarlabankes bro). Trafiken på sträckan längs väg 265, från Täby Kyrkby till Skålhamravägen, har minskt drastiskt efter att Norrortsläden öppnade.

Link to comment
Share on other sites

Motionsspåret i Viby (Sollentuna), finns inget bättre, bra kuperat, kan stå på i alla nerförsbackar, fantastiskt! Det enda som skulle kunna bli bättre är om det blev längre, kan bli lite tjatigt med 2,2km, men fantastiskt bra intervallträning.

Är det spårt vid Överby som du menar. Kör du med små hjul i det?

Link to comment
Share on other sites

Motionsspåret i Viby (Sollentuna)' date=' finns inget bättre, bra kuperat, kan stå på i alla nerförsbackar, fantastiskt! Det enda som skulle kunna bli bättre är om det blev längre, kan bli lite tjatigt med 2,2km, men fantastiskt bra intervallträning.[/quote']

Är det spårt vid Överby som du menar. Kör du med små hjul i det?

Ja, det, bredvid Sollentuna golfbana med elljus. Kör med små hjul, antingen med Elpex 600, eller med trögEverest. Att åka rullskidor där är det mest skidlika man kan göra utan att åka skidor enligt mig.

Link to comment
Share on other sites

Ha det är tur att man är utflyttad Rotebroare, då kanske man bara räknas som 1/2 galen. ;)

 

Själv brukar jag åka runt sjöarna i solna Råstasjön o Lötsjön. Halva sträckan blir på hårt packat grus. Hjulen blir inte så slitan, men lagrena tar nog lite stryk. Det funkar bra när det varit kalt och tort ute, har inte provat efter regn. Men då är det nog för mjukt.

Brunsviken runt på cykelvägarna är iof en rolig runda ca 10km med urs funkar bra. kör man in i hagaparken så kan man hålla mit i parken och sedan ner mot vattnet, för att ta backen upp till Koppartältet. Där man kan fylla på med en latte.

Link to comment
Share on other sites

Motionsspåret i Viby (Sollentuna)' date=' finns inget bättre, bra kuperat, kan stå på i alla nerförsbackar, fantastiskt! Det enda som skulle kunna bli bättre är om det blev längre, kan bli lite tjatigt med 2,2km, men fantastiskt bra intervallträning.[/quote']

Är det spårt vid Överby som du menar. Kör du med små hjul i det?

Ja, det, bredvid Sollentuna golfbana med elljus. Kör med små hjul, antingen med Elpex 600, eller med trögEverest. Att åka rullskidor där är det mest skidlika man kan göra utan att åka skidor enligt mig.

Eftersom detta spår även är välbekant för mig undrar jag är det hårt nog att skida? Rullar hjulen? Funkar det måste jag prova. Att åka rullisar på mjukt underlag är ju enormt skonsamt för händer och armar. Dessutom är det ju trevligt!

Link to comment
Share on other sites

Vadå, kör du i ett motionsspår med ler/jord/sågspåns-underlag?! Trodde inte det gick.

 

Rotebroborna är galna, som vi säger i södra Sollentuna.

Går hur bra som helst! Nertryckt sågspån i lera med grus i och lite barr ovanför, barren är ju inte helt roliga...., det gäller att det är rätt underlag, det går ju inte åka i gegga, men av någon anledning blir det inte det i Vibyspåret även när det regnar som t ex idag, och det är relativt platt och fint utan uppstickande stenar och rötter mm. Jag är faktiskt inte unik som rullskidåkare i det spåret! Vi är flera! Torkad lera är ju faktiskt det optimala rullskidföret, mjukt och snabbt, men nackdelen med lera är om det blir blött. En grusväg som ingen har grusat på länge en torr sommardag på något nytt ställe, då lever livet!

Link to comment
Share on other sites

Cykelvägen från backen norr om Ulriksdals golfbana upp till Silverdal (och egentligen ända upp till OK-macken i Helenelund) var bra förut. Problemet är väl att alla byggprojekt i Silverdal gör att tillgängligheten varierar
Link to comment
Share on other sites

Motionsspåret i Viby (Sollentuna), finns inget bättre, bra kuperat, kan stå på i alla nerförsbackar, fantastiskt! Det enda som skulle kunna bli bättre är om det blev längre, kan bli lite tjatigt med 2,2km, men fantastiskt bra intervallträning.

Ha ha, trodde jag var ensam om vibyspåret. Helt perfekt för intervaller. Speciellt i lite småfuktigt före.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...